handdator

Visa fullständig version : Gainer i samband med "Max-OT" träning


Lindstein
2006-01-03, 18:18
Ni som tränar enligt Max-OT, eller på ett liknande sätt, (Eiselt har väll rekomenderat denna form av träning i 10 år), i alla fall, ni som tränar på detta sätt; stenhårt, intensivt, en muskelgrupp/träning, i ca 30 minuter.
Häller ni verkligen i er dessa stora mängder kolhydrater efter träningen som offta rekomenderas? (1gram/kilo)

Tycker det känns väldigt mycket, är ju bara en muskel man tömt på glykogen?

Jag tar 30g protein & ca 15 gram maltodextrin före och efter träning, känns som det både räcker och blir över för återhämtningen...

Vore kul att höra lite synpunkter.... :thumbup:

keffat_liv
2006-01-03, 18:25
som grub brukar säga, det är itne lika viktigt att fylla på med kolhydrater direkt såvida muskeln inte ska tränas iegn dagen efter (vilket den inte ska på 1 vecka om du kör max-ot) Så att äta normalt ett par måltider efter träningen bör väl funka.

Lindstein
2006-01-03, 18:51
Okay, Större mängder kolhydrater efter träning är alltså onödigt för alla som tränar på gym då... (för dom som vet hur man ska träna)

Catstyle
2006-01-03, 19:48
Han sa inte onödigt.

Lizard
2006-01-03, 20:03
Ni som tränar enligt Max-OT, eller på ett liknande sätt, (Eiselt har väll rekomenderat denna form av träning i 10 år), i alla fall, ni som tränar på detta sätt; stenhårt, intensivt, en muskelgrupp/träning, i ca 30 minuter.
Häller ni verkligen i er dessa stora mängder kolhydrater efter träningen som offta rekomenderas? (1gram/kilo)

Tycker det känns väldigt mycket, är ju bara en muskel man tömt på glykogen?

Jag tar 30g protein & ca 15 gram maltodextrin före och efter träning, känns som det både räcker och blir över för återhämtningen...

Vore kul att höra lite synpunkter.... :thumbup:
Det företag som först kommercialliserade och kapitaliserade sentida forsning kring proteinsyntesen var AST med sin "bracketing method" och som dessutom författat Max-OT-protokollet. Det hela är Paul Delias brainchild och mig veterligen står det mesta av det relativt oemotsagt trots att mycket av materialet på deras hemsida är tio år gammalt. Vad som menas i texterna är att du bör ligga på i runda slängar 1g kolhydrater/kg kroppsvikt (vid normalvikt) uppdelat i två portioner; en som intas under uppvärmning och avslutats under passet och en som påbörjas vid efterstretchen och är svept innan du duschar. Väger du 80kg så blir det alltså 40 + 40.
Du behöver inte få i dig 80g kolhydrater utan klarar dig bra på, säg, 50g. Lite sunt förnuft skadar ju inte.

Lizard

King Grub
2006-01-03, 20:22
Och oavsett träningsfilosofi skulle jag hälla i lite mer kolhydrat efter benpasset än axelpasset, för att ta ett exempel.

Lindstein
2006-01-04, 18:34
Gainern som ska tas innan träning, ska väll tas så nära inpå träningen att kroppen inte hinner börja bryta ner blodsockret, men hur nära är det? Måste den tas sekunden innan man lyfter vikten, eller går 15 minuter innan träning?

King Grub
2006-01-04, 18:36
Olika individer, olika känslighet. Prova. Du lär ju märka vid första testet om du är känslig för blodsockerfall om du tar den längre innan passet än... omedelbart.

Lindstein
2006-01-04, 18:46
Jag har tagit gainer innan träning länge,(tar iof bara 30g/15g prot/kol) tar den innan jag åker till gymmet, blir ca 15 min innan jag börjar träna. Får inte blodsockerfall, träningen funkar kanon, tänkte bara höra så det inte var något annat som var negativt med att inte ta den sekunden innan träningen?

King Grub
2006-01-04, 20:27
Nej, inte alls. :thumbup: