handdator

Visa fullständig version : Vad krävs för att bli stridspilot?


Alexlindgren
2006-01-03, 17:08
Hej! Funderade lite på vad jag vill bli när jag är vuxen, kom då på yrket stridspilot. Helvetes roligt, och det krävs en grym fysik och hårt arbete för att bli det. Men krävs det bra betyg också osv?

Officer
2006-01-03, 17:11
Hej! Funderade lite på vad jag vill bli när jag är vuxen, kom då på yrket stridspilot. Helvetes roligt, och det krävs en grym fysik och hårt arbete för att bli det. Men krävs det bra betyg också osv?


Med tanke på att de hanterar rätt dyra leksaker så är det inte nån kroppsbyggare med stora muskler de söker direkt (tänk på att det är väldigt trånga utrymmen), utan någon som är "vältränad som fan" med väldigt bra betyg och omdöme.

High1ander
2006-01-03, 17:13
Hej! Funderade lite på vad jag vill bli när jag är vuxen, kom då på yrket stridspilot. Helvetes roligt, och det krävs en grym fysik och hårt arbete för att bli det. Men krävs det bra betyg också osv?
I framtiden krävs det att du är en dator... Har inte USA några flygplan som är helt obemannade nu?

Catstyle
2006-01-03, 17:15
Du kan ju börja med att lära dig flyga redan nu, och skaffa toppbetyg och en jävla massa kunskap om ämnet samt grym fysik.

Rocco
2006-01-03, 17:21
Att man behöver en grym fysik är överdrivet. Min polare gick hela vägen och han var inte direkt vältränad. Simultankapaciteten är absolut viktigast, sen bör även hissen gå ända upp...

Alexlindgren
2006-01-03, 17:23
hm, sant, det lär vara styrt att datorer mest om 10 år när jag ska börja jobba. skit i det *cry*

Ska börja äta odentligt och bli riktigt jävla fet :eating:

Fartman
2006-01-03, 17:25
I framtiden krävs det att du är en dator... Har inte USA några flygplan som är helt obemannade nu?
Tom sverige har faktiskt obemmanade flygplan.
Ugglan (http://www.k3.mil.se/article.php?id=1620)

puppas
2006-01-03, 17:27
Ska börja äta odentligt och bli riktigt jävla fet :eating:


That's The Spirit ! :hbang:

stefannn
2006-01-03, 17:47
I framtiden krävs det att du är en dator... Har inte USA några flygplan som är helt obemannade nu?

typ sverige som leder utvecklinge för sånt..

Meridian
2006-01-03, 17:49
Grym simultan- och uppfattningsförmåga hör också till kraven

mistermr
2006-01-03, 17:52
De går väl efter hur man mår rätt psykist och inte bara fysiskt dvs handlingsförmåga, reaktionsförmåga. En stridspilot skall ju ta snabba beslut ibland och det handlar väl om sekunder annars kan det bli ödesdigra konsekvenser.

MVH

ugglan
2006-01-03, 17:58
typ sverige som leder utvecklinge för sånt..

not

mistermr
2006-01-03, 17:59
not

Men Sverige är ju bland de ledande inom den fronten väl?

ugglan
2006-01-03, 18:05
Nej, "ugglan" är inte ens en svensk design.
UAV-systemet har levererats från det franska företaget SAGEM och är i grunden ett system som kallas SPERVER. I Sverige har benämningen blivit "Ugglan".

Det finns väl inte precis många saker sverige är "ledande" inom överhuvudtaget.

mistermr
2006-01-03, 18:06
Nej, "ugglan" är inte ens en svensk design.

Det finns väl inte precis många saker sverige är "ledande" inom.

Det du har skrivit ovan är bara snack, mycket i dagens forskning har sin grund i Sverige eller så deltar Sverige i dess utveckling.

MVH

Liten Men Fet
2006-01-03, 18:07
not

Öhmmm, sverige har legat långt fram på militäraflygplans fronten sen 60 talet...

Inte för att saab har något fungerande stridsflygplan som inte har en pilot men det har mig veterligen ingen annan heller.

Men nu är vi offtopic.

Ontopic:
Jävligt snabb reaktionsförmåga, oerhörd bra koordinationsförmåga och stresstålighet. Riktigt bra syn och lagom storlek samt smart så kan du ju börja fundera på det.

Vastrix
2006-01-03, 18:11
Det du har skrivit ovan är bara snack, mycket i dagens forskning har sin grund i Sverige eller så deltar Sverige i dess utveckling.

MVH


Möjligt men inte innom UAVer.

För att bli "stridspilot" eller flygplansförare så ÄR kraven höga men många trivs i firman.

http://www.rekryc.mil.se/article.php?id=8388

/V.

ugglan
2006-01-03, 18:12
Det du har skrivit ovan är bara snack, mycket i dagens forskning har sin grund i Sverige eller så deltar Sverige i dess utveckling.

MVH

Jasså är det så? Hur kommer det sig att ett litet pissland med 0,15% av världens befolkning (dessutom neutralt) står för en stor del av dagens militära forskning?

mistermr
2006-01-03, 18:14
Jasså är det så? Hur kommer det sig att ett litet pissland med 0,15% av världens befolkning (dessutom neutralt) står för en stor del av dagens militära forskning?

Jag vill inte gå offtopic, men vad snackar du om?

ugglan
2006-01-03, 18:16
du påstår att "mycket i dagens forskning har sin grund i sverige", jag ville bara höra om du hade några belägg för det.

,har du?

Vastrix
2006-01-03, 18:16
Inte för att saab har något fungerande stridsflygplan som inte har en pilot men det har mig veterligen ingen annan heller.

Beror på vad du menar med att det inte har någon pilot. Global Hawk skulle jag klassa som mer operatörsstyr än tex. Ugglan eller Predatorn som styrs av en förare på marken. Flygplan som flyger helt utan männsklig hjälp finns däremot inte, men det är kanske tur det? ;)

/V.

mistermr
2006-01-03, 18:17
du påstår att "mycket i dagens forskning har sin grund i sverige", jag ville bara höra om du hade några belägg för det.

,har du?

Informationsteknik är i alla fall en gren som Sverige är världsledande i!

Liten Men Fet
2006-01-03, 18:21
du påstår att "mycket i dagens forskning har sin grund i sverige", jag ville bara höra om du hade några belägg för det.

,har du?

Vad snurrar du om? Vi har framstående utveckling inom bilindustri, lastbilsindustri, gruvteknik, flyg, mobiltelefoni, hägglunds gör stridsfordon som är bland dom bästa i världen.
Du tror inte teknik föder teknik och att vi är ett relativt rikt land som gör att fler kan studera och forska istället för att slava på en åker gör någon skillnad?

Att komma och säga att vi är ett teknikmässigt u-land som du verkar tro är dumheter.

mistermr
2006-01-03, 18:23
Vad snurrar du om? Vi har framstående utveckling inom bilindustri, lastbilsindustri, gruvteknik, flyg, mobiltelefoni, hägglunds gör stridsfordon som är bland dom bästa i världen.
Du tror inte teknik föder teknik och att vi är ett relativt rikt land som gör att fler kan studera och forska istället för att slava på en åker gör någon skillnad?

Att komma och säga att vi är ett teknikmässigt u-land som du verkar tro är dumheter.

Exakt vad jag ville ha sagt innan!

Liten Men Fet
2006-01-03, 18:26
Beror på vad du menar med att det inte har någon pilot. Global Hawk skulle jag klassa som mer operatörsstyr än tex. Ugglan eller Predatorn som styrs av en förare på marken. Flygplan som flyger helt utan männsklig hjälp finns däremot inte, men det är kanske tur det? ;)

/V.

Nä jag menade förarlöst. Ingen pilot alls.
Som typ WITAS projektet på linköping tekniska högskola i SVERIGE. Fast med en helikopter, den flyger nu utan förare.
http://the-compost-system.org/~patdo/aiicssite1/kplab/projects/witas/index.html

Men oj vad offtopic.

ugglan
2006-01-03, 18:27
Att komma och säga att vi är ett teknikmässigt u-land som du verkar tro är dumheter.

Det har jag inte påstått, men den generella uppfattningen i samhället idag är att Sverige är bättre än andra länder på det mesta. Något jag försöker argumentera mot

Och argumentet om att vi skulle vara ett "ett relativt rikt land som gör att fler kan studera och forska istället för att slava" köper jag inte. Du skulle behöva se på sverige utifrån, flytta utomlands något år.

Dissector
2006-01-03, 18:29
Min förra lärares son lyckades hela vägen har jag för mig. Fick lite info där för jag var hemskt intresserad själv. Först och främst ha de något maximum-krav på längd, för att inte du ska slå av knäskålarna om du måste skjuta ut dig o.s.v, sedan viktkravet har jag för mig låg på max 90 nåt (minns inte säkert, var några årsedan också). De fysiska kraven var inte helt extrema, skulle springa milen på en timmer eller nåt sånt tror jag. Däremot var det en hel del psykiska grejer som måste varit rätt krävande. Ett av testen var något i stil med att sitta vid ett bord med olika knappar, vissa var färger, vissa var geometriska figurer, så räknade någon upp exempelvis "röd triangel" så skulle du knappa i den ordningen, allt samtidigt som du rabblar multiplikationstabellen o.s.v. Verkade vara riktigt tungt på den biten. Men som sagt, det var nog ungefär 6 årsen jag läste om det där. Vet inte hur det har förändrats.

mistermr
2006-01-03, 18:30
Min förra lärares son lyckades hela vägen har jag för mig. Fick lite info där för jag var hemskt intresserad själv. Först och främst ha de något maximum-krav på längd, för att inte du ska slå av knäskålarna om du måste skjuta ut dig o.s.v, sedan viktkravet har jag för mig låg på max 90 nåt (minns inte säkert, var några årsedan också). De fysiska kraven var inte helt extrema, skulle springa milen på en timmer eller nåt sånt tror jag. Däremot var det en hel del psykiska grejer som måste varit rätt krävande. Ett av testen var något i stil med att sitta vid ett bord med olika knappar, vissa var färger, vissa var geometriska figurer, så räknade någon upp exempelvis "röd triangel" så skulle du knappa i den ordningen, allt samtidigt som du rabblar multiplikationstabellen o.s.v. Verkade vara riktigt tungt på den biten. Men som sagt, det var nog ungefär 6 årsen jag läste om det där. Vet inte hur det har förändrats.

Det lär ju inte ha blivit enklare om en säger

Liten Men Fet
2006-01-03, 18:31
Det har jag inte påstått, men den generella uppfattningen i samhället idag är att Sverige är bättre än andra länder på det mesta.

Och argumentet om att vi skulle vara ett "ett relativt rikt land som gör att fler kan studera och forska istället för att slava" köper jag inte. Du skulle behöva se på sverige utifrån, flytta utomlands något år.

Jag var i kosovo som KFOR-soldat 6 månader så jag fick lite perspektiv på sverige då. Även våran försvarsmakt och allmäna kompetensen bland officerare och soldater.
Jag pluggar åxå så jag vet hur lätt det är att plugga i sverige jämfört med många andra länder där man måste BETALA för att få vara på universiteten. Samtidigt som vi har ganska hög kvalite på många av dom tekniska utbildningar.

Jag har inte sagt att sverige är bäst på allt teknikmässigt men vi har faktiskt en hel del framstående industri och forskning.

mistermr
2006-01-03, 18:32
Jag var i kosovo som KFOR-soldat 6 månader så jag fick lite perspektiv på sverige då. Även våran försvarsmakt och allmäna kompetensen bland officerare och soldater.
Jag pluggar åxå så jag vet hur lätt det är att plugga i sverige jämfört med många andra länder där man måste BETALA för att få vara på universiteten. Samtidigt som vi har ganska hög kvalite på många av dom tekniska utbildningar.

Jag har inte sagt att sverige är bäst på allt teknikmässigt men vi har faktiskt en hel del framstående industri och forskning.

Sanna är dina ord.

ugglan
2006-01-03, 18:40
Jag var i kosovo som KFOR-soldat 6 månader så jag fick lite perspektiv på sverige då. Även våran försvarsmakt och allmäna kompetensen bland officerare och soldater.
Jag pluggar åxå så jag vet hur lätt det är att plugga i sverige jämfört med många andra länder där man måste BETALA för att få vara på universiteten. Samtidigt som vi har ganska hög kvalite på många av dom tekniska utbildningar.

Jag har inte sagt att sverige är bäst på allt teknikmässigt men vi har faktiskt en hel del framstående industri och forskning.

Det är inte riktigt sådant perspektiv jag menade, utan från ett rikt I-land.

Och skolgången behöver du inte betala för, nej - för det gör den privata sektorn. Sedan kan ju kvalitén också diskuteras iom EUs anmärkning på att ingenjörsutbildningarna är för korta i jämförelse med övriga medlemsländers. Men det var ju snack om att det skulle göras något åt det.


Går lite väl offtopic nu kanske, moderator får gärna splitta det till en annan tråd.

MUGEN
2006-01-03, 18:51
att sverige är framstående vapentillverkare tror jag inte att någon av oss tvivlar på, men det faktum att mistermr skrev att sverige var något utav ledande inom vapenutveckling världen över är att överdriva mycket, rentav att tala goja. Visst har såväl Saab som Bofors, kockums och volvo framställt militärt materiell som sålts vidare världen över, men det gör inte sverige på något sätt ledande inom branchen. långt ifrån.
sveriges försvar består fortfarande idag till stora delar av utländsk materiell(helikoptrar, transportflyg, stridsvagnar etc.).


ang. obemannade flygfarkoster likt Ugglan så använde amerikanska militären sig av sådana farkoster redan i gulfkriget för mer än 13 år sedan vilket knappast gör tekniken revolutionerande.

JAS blev ett fiasko och jag betvivlar att en uppföljare kommer att produceras för export när det finns konkurrenter till både öster och väster som tillverkar mer pålitliga flyg för en lägre prislapp.

Ubåtarna skall ju sälja däremot :)

ugglan
2006-01-03, 18:56
ang. obemannade flygfarkoster likt Ugglan så använde amerikanska militären sig av sådana farkoster redan i gulfkriget för mer än 13 år sedan vilket knappast gör tekniken revolutionerande.

Tidigare än så, ;)
http://en.wikipedia.org/wiki/History_UAVs

mistermr
2006-01-03, 18:56
att sverige är framstående vapentillverkare tror jag inte att någon av oss tvivlar på, men det faktum att mistermr skrev att sverige var något utav ledande inom vapenutveckling världen över är att överdriva mycket, rentav att tala goja.

Jag sade forskning i allmmänhet och specifierade inte till vapentillverkning specifikt.

MVH

Liten Men Fet
2006-01-03, 19:00
att sverige är framstående vapentillverkare tror jag inte att någon av oss tvivlar på, men det faktum att mistermr skrev att sverige var något utav ledande inom vapenutveckling världen över är att överdriva mycket, rentav att tala goja. Visst har såväl Saab som Bofors, kockums och volvo framställt militärt materiell som sålts vidare världen över, men det gör inte sverige på något sätt ledande inom branchen. långt ifrån.
sveriges försvar består fortfarande idag till stora delar av utländsk materiell(helikoptrar, transportflyg, stridsvagnar etc.).


ang. obemannade flygfarkoster likt Ugglan så använde amerikanska militären sig av sådana farkoster redan i gulfkriget för mer än 13 år sedan vilket knappast gör tekniken revolutionerande.

JAS blev ett fiasko och jag betvivlar att en uppföljare kommer att produceras för export när det finns konkurrenter till både öster och väster som tillverkar mer pålitliga flyg för en lägre prislapp.

Ubåtarna skall ju sälja däremot :)


JAS är ju "bara" ett fiasko som försäljning inte som flygplan. Det är ett jävligt bra plan och det första av den 4:e generationens stridsflygplan som togs i tjänst. Tyvärr så säljer USA gamla F16 plan med hjälp av utpressning, "köp våra plan så kan vi hjälpa er om det händer något".
Och det du säger om att JAS är opålitiligt är också rent skitsnack, tyvärr kraschade JAS vid fel tillfälle och fick dålig publicitet men jämför med hur många andra plan som ramlar ner vid utprovning så är JAS krascher väldigt få.

Självklart kan vi inte i sverige producera all vår försvarsmatriel själva, det vore ekonomiskt oförsvarbart. Men det vi faktiskt gör är bra grejer.

Kryss
2006-01-03, 19:02
Hej! Funderade lite på vad jag vill bli när jag är vuxen, kom då på yrket stridspilot. Helvetes roligt, och det krävs en grym fysik och hårt arbete för att bli det. Men krävs det bra betyg också osv?


1.0 synskärpa på båda ögonen, bra kondition (piloter är verkligen inga atleter, men i god form är de såklart), sen får du bl.a. inte ha för långa lårben så man kan ha otur och åka på något sådant

När man söker kallas man till ett test i stockholm som består av flera olika nivåer där folk sållas bort alltefterssom, där får du göra massor av tester (bla ett spel där du ska hålla siktet på en sak, lyssna på en radio, och svara på frågor, eller liknande). Du skall helt enkelt ha otroligt lätt för att ha flera bollar i luften, och vara lagom kvicktänkt, sen kommer stresshantering in i bilden här med

Om du nu verkligen är intresserad så prova att få göra lumpen inom flygvapnet, beroende på tjänst där kan du få väldigt god information och kontakt med piloter.

Pingu
2006-01-03, 19:09
Karins bror blev antagen som stridspilot men hoppade av av någon anledning, idag flyger han mindre plan bara.
Det var en jävla massa tester på kordination, syn, kondition etc. Har för mig att det var ett ganska grundligt psykologi test också

Liten Men Fet
2006-01-03, 19:16
Tidigare än så, ;)
http://en.wikipedia.org/wiki/History_UAVs

Bilen uppfanns för över 100 år sedan och det har, tro det eller ej, hänt en hel del sen T-forden åkte runt på vägarna...

Man måste skilja på obemanade flygplan som styrs från marken och obemanade flygfarkoster som flyger av sig själva.
Sen är det en väldig skillnad att flyga över ett område och ta lite foton och sedan återvända till basen jämfört med tex WITAS-projektet där en helikopter på egen hand är ute och flyger och får en order om att till exempel trafikövervaka en korsning, identifierar någon som kör mot rött, rapporterar in det och följer på egen hand efter bilen samtidigt som den håller sig på låg nivå kanske mellan hus som den inte bör krocka med.
Ställer en del speciella krav på bla bildigenkänning och realtidssystem, WITAS är som sagt svenskt och ganska intressant.

ugglan
2006-01-03, 19:22
Bilen uppfanns för över 100 år sedan och det har, tro det eller ej, hänt en hel del sen T-forden åkte runt på vägarna...

Man måste skilja på obemanade flygplan som styrs från marken och obemanade flygfarkoster som flyger av sig själva.
Sen är det en väldig skillnad att flyga över ett område och ta lite foton och sedan återvända till basen jämfört med tex WITAS-projektet där en helikopter på egen hand är ute och flyger och får en order om att till exempel trafikövervaka en korsning, identifierar någon som kör mot rött, rapporterar in det och följer på egen hand efter bilen samtidigt som den håller sig på låg nivå kanske mellan hus som den inte bör krocka med.
Ställer en del speciella krav på bla bildigenkänning och realtidssystem, WITAS är som sagt svenskt och ganska intressant.

Men nu rörde länken UAVn "Ugglan", inte WITAS

Timmi
2006-01-03, 19:28
JAS är ju "bara" ett fiasko som försäljning inte som flygplan. Det är ett jävligt bra plan och det första av den 4:e generationens stridsflygplan som togs i tjänst. Tyvärr så säljer USA gamla F16 plan med hjälp av utpressning, "köp våra plan så kan vi hjälpa er om det händer något".
Och det du säger om att JAS är opålitiligt är också rent skitsnack, tyvärr kraschade JAS vid fel tillfälle och fick dålig publicitet men jämför med hur många andra plan som ramlar ner vid utprovning så är JAS krascher väldigt få.

Självklart kan vi inte i sverige producera all vår försvarsmatriel själva, det vore ekonomiskt oförsvarbart. Men det vi faktiskt gör är bra grejer.

Sen att JAS omöjligt kan flygas manuellt är en helt annan historia då eller? Planet är felbalanserat, och vill egentligen få bakdelen(vet inte vad det kallas på ett plan) att flyga främst. Förövrigt vill jag säga att planet säkert är i toppskicket när det gäller den generationens stridsflygplan.

/Tim

Trance
2006-01-03, 19:37
JAS är ju "bara" ett fiasko som försäljning inte som flygplan. Det är ett jävligt bra plan och det första av den 4:e generationens stridsflygplan som togs i tjänst. Tyvärr så säljer USA gamla F16 plan med hjälp av utpressning, "köp våra plan så kan vi hjälpa er om det händer något".
Och det du säger om att JAS är opålitiligt är också rent skitsnack, tyvärr kraschade JAS vid fel tillfälle och fick dålig publicitet men jämför med hur många andra plan som ramlar ner vid utprovning så är JAS krascher väldigt få.

Självklart kan vi inte i sverige producera all vår försvarsmatriel själva, det vore ekonomiskt oförsvarbart. Men det vi faktiskt gör är bra grejer.

JAS är säkert ett bra plan, men det som spelar roll nu förtiden är de vapnen som finns på planet. Fler och bättre passar på F16 så därför skulle nog jag som land välja det.

Henke83
2006-01-03, 19:37
Sverige sitter inne med en jävla massa superhemlig spjutspets teknik, Sverge säljer dock ingenting till "krigförande länder" som det heter.
sverige har tex som enda land i världen korvetter och ubåtar vilka är osynliga på radarn, något som usa är extremt frustrerade över.Och mycket märkligt dessutom med tanke på att de kunnat tillverka osynliga spionplan i åratal.

coolt va?

Trance
2006-01-03, 19:42
Sverige sitter inne med en jävla massa superhemlig spjutspets teknik, Sverge säljer dock ingenting till "krigförande länder" som det heter.
sverige har tex som enda land i världen korvetter och ubåtar vilka är osynliga på radarn, något som usa är extremt frustrerade över.Och mycket märkligt dessutom med tanke på att de kunnat tillverka osynliga spionplan i åratal.

coolt va?

Fel.

Liten Men Fet
2006-01-03, 19:58
Men nu rörde länken UAVn "Ugglan", inte WITAS

Inte den jag la in annars har du rätt.


Sen att JAS omöjligt kan flygas manuellt är en helt annan historia då eller? Planet är felbalanserat, och vill egentligen få bakdelen(vet inte vad det kallas på ett plan) att flyga främst. Förövrigt vill jag säga att planet säkert är i toppskicket när det gäller den generationens stridsflygplan.

/Tim


Mmmm men jag skulle nog inte säga felbalancerat då det låter som om det är ett designfel. Det är konstruerat så för att det ska svänga snabbare och har hjälp av datorer för att hålla det stabilt. Som att sitta på motorhuven på en bil och ha en cykel framförsig med bakhjulet i färdriktningen samtidigt som du håller i styret på hojen.. då vill du nog ha en laptop i knät som hjälper dig.
Med manuellt menar jag att det sitter en pilot i flygplanet eller på marken och styr planet dit HAN/HON.
För övrigt undrar jag hur om du anser att man kör en ny bil, manuellt guidar bilen dit den ska med tex ratten, om man sitter bakom ratten i 110 på motorvägen? Jag menar tändningen och bränsleinsprutningen styrs ju av datorer precis som antisladd, antispinn och ABS...

Jax
2006-01-03, 19:59
Fel.
Japp.
Mycket annat i den här tråden verkar vara hämtat från en kompis som har sagt något. Vet ni inte säkert så kan ni lika väl strunta i att skriva det.

På tal om felbalanserade flygplan: Vad händer med Eurofighter om datorerna inte flyger det åt piloten? (retorisk fråga för alla som inte fattade det)

MUGEN
2006-01-03, 19:59
Sverige sitter inne med en jävla massa superhemlig spjutspets teknik, Sverge säljer dock ingenting till "krigförande länder" som det heter.
sverige har tex som enda land i världen korvetter och ubåtar vilka är osynliga på radarn, något som usa är extremt frustrerade över.Och mycket märkligt dessutom med tanke på att de kunnat tillverka osynliga spionplan i åratal.

coolt va?

sålde inte bofors howizer-pjäser till indien, vilket indirekt var ett krigsförande land?

Liten Men Fet
2006-01-03, 19:59
Fel.

Du måste specifiera vad som är fel annars kan jag inte bedöma riktigtheten i ditt uttalande. Då dör så att säga argumentationen.

Liten Men Fet
2006-01-03, 20:02
sålde inte bofors howizer-pjäser till indien, vilket indirekt var ett krigsförande land?

Joo, haubits på svenska. Kanonen är tydligen väldigt uppskattat men affären gjordes visst upp på något fuffens sätt.. Stor skandal i indien blev det iallafall för något år sedan. Minns inte riktigt hur det var.

Timmi
2006-01-03, 20:18
Inte den jag la in annars har du rätt.

Mmmm men jag skulle nog inte säga felbalancerat då det låter som om det är ett designfel. Det är konstruerat så för att det ska svänga snabbare och har hjälp av datorer för att hålla det stabilt. Som att sitta på motorhuven på en bil och ha en cykel framförsig med bakhjulet i färdriktningen samtidigt som du håller i styret på hojen.. då vill du nog ha en laptop i knät som hjälper dig.
Med manuellt menar jag att det sitter en pilot i flygplanet eller på marken och styr planet dit HAN/HON.
För övrigt undrar jag hur om du anser att man kör en ny bil, manuellt guidar bilen dit den ska med tex ratten, om man sitter bakom ratten i 110 på motorvägen? Jag menar tändningen och bränsleinsprutningen styrs ju av datorer precis som antisladd, antispinn och ABS...

Tänk de första jetplanen i samband med WW2 och åren efter, de hade motorn i röven så att säga men inte alla de datorer som dagens plan har, inte heller inte alls det informationsflödet som dagens piloter har så det är kanske inte världen bästa jämförelse men där flög piloten planet. Gas, broms och roder sköttes av pilot själv och alla kaliberringar sköttes av människan. Så är det inte med JAS planen, skulle piloten försöka skulle han eller hon krascha för det är för svårt. Planets tendenser till att slå över är okontrollerbart och vägs upp av planets datorer och teknik.

Gällande att köra en bil, ja jag anser att man kör bilen. Inte för att jag ens varit i närheten av det 16 år gammal men iaf. Självaste framdriften med motor antisladd och det du nämnde är saker som inte stryrs av människan nej, men broms, gas och framförallt styrningen beror på personen bakom ratten. För mig är det avgörande för att visa att människan styr, i planet sitter piloten bakom spakarna eller vad det nu är i JAS planen, men datorerna styr det mesta för människan skulle inte klara det annars.

Långt och flummigt blev det, ni får ursäkta
/Tim

Trance
2006-01-03, 20:39
Du måste specifiera vad som är fel annars kan jag inte bedöma riktigtheten i ditt uttalande. Då dör så att säga argumentationen.

Kan ju säga såhär:

Sverige säljer(har sålt? har inte hängt med på sistone) till krigsförande länder.

Sverige sitter inne med lite "spjutsspetsteknik" säkert, men att vi av någon anledning skulle ens vara nära USA känns lite löjligt. Vi har korvetter som är svåra att se på radarn, om USA inte har det så betyder de att de inte anser att det är viktigt. Annars skulle de ha det.

Angående u-båten så är det ett extremt överdriven uttalande om en övning då någon svensk u-båt skulle hålla sig undan och lyckades. Det betyder ju inte att USA inte har sämre u-båtar eller är avundsjuka.

Lite perspektiv på budget mellan de två länderna:

USA
$ 419 000 000 000

Sverige
$ 5 200 000 000

Henke83
2006-01-03, 20:49
Vi skulle lätt ta usa i en konflikt :D :naughty:

Timmi
2006-01-03, 20:53
Självklart vi har ju en del 19 åringar som sprungit runt i skogen mellan 10 och 15 månader och bränt lösplugg på varandra.

Jänkarna har bara massa galna patrioter( *innocent*) som skriker "BOJAAAA! We're America and we'll p0wn you!"

Eller? :D

/Tim

Liten Men Fet
2006-01-03, 21:23
Tänk de första jetplanen i samband med WW2 och åren efter, de hade motorn i röven så att säga men inte alla de datorer som dagens plan har, inte heller inte alls det informationsflödet som dagens piloter har så det är kanske inte världen bästa jämförelse men där flög piloten planet. Gas, broms och roder sköttes av pilot själv och alla kaliberringar sköttes av människan. Så är det inte med JAS planen, skulle piloten försöka skulle han eller hon krascha för det är för svårt. Planets tendenser till att slå över är okontrollerbart och vägs upp av planets datorer och teknik.

Gällande att köra en bil, ja jag anser att man kör bilen. Inte för att jag ens varit i närheten av det 16 år gammal men iaf. Självaste framdriften med motor antisladd och det du nämnde är saker som inte stryrs av människan nej, men broms, gas och framförallt styrningen beror på personen bakom ratten. För mig är det avgörande för att visa att människan styr, i planet sitter piloten bakom spakarna eller vad det nu är i JAS planen, men datorerna styr det mesta för människan skulle inte klara det annars.

Långt och flummigt blev det, ni får ursäkta
/Tim

Men det är ju fortfarande piloten som styr, pilot använder styrspaken och resten av reglagen för att styra planet. Piloten märker aldrig av datorerna förutom varningar och annat. Utan pilot tar sig aldrig planet upp från marken och inte styr det nånstans heller möjligtvis planar det ut om piloten slutar flyga.. Broms, gas och styrning avgörs av piloten inte planet så jag vet inte riktigt vad du fikar efter. :confused:

Även om en pilot har datorer som hjälpmedel när han flyger sitt flygplan så är det piloten som flyger även om datorerna begränsar vilka manövrer han kan göra ibland. Om pilot väljer att flyga in i ett berg så hindrar inte datorn honom från att göra det.
För dom som vill prova kan jag rekommendera ett besök på flygvapenmuseumet här i linköping där har dom en JAS-simulator som är en exakt likadan som används för att utbilda piloter, min kompis som är pilot instruerar dom som vill prova. Kostar 100 spänn och man bokar i förväg.



Kan ju säga såhär:

Sverige säljer(har sålt? har inte hängt med på sistone) till krigsförande länder.

Sverige sitter inne med lite "spjutsspetsteknik" säkert, men att vi av någon anledning skulle ens vara nära USA känns lite löjligt. Vi har korvetter som är svåra att se på radarn, om USA inte har det så betyder de att de inte anser att det är viktigt. Annars skulle de ha det.

Angående u-båten så är det ett extremt överdriven uttalande om en övning då någon svensk u-båt skulle hålla sig undan och lyckades. Det betyder ju inte att USA inte har sämre u-båtar eller är avundsjuka.

Lite perspektiv på budget mellan de två länderna:

USA
$ 419 000 000 000

Sverige
$ 5 200 000 000


Sverige eller rättare sagt de svenska företag som utvecklar vapen sitter inne på en hel del bra system, jag har inte sagt att dom är bättre i allt än USA. Sverige ligger före USA på många ställen och en av anledningarna är att kongressen i USA inte vill ta in utländska vapensystem utan använda inhemska även om dom ibland är sämre.

Sverige har ubåtar som är väldigt bra i bräckt grunt vatten som östersjön, det har inte USA för dom rör sig i dom riktiga haven istället. därför har dom inte utvecklat den typen av ubåtar som sverige har, dom är intresserade av vad svenskarna håller på med.
Att jämföra USAs försvarsbudget med sveriges är meningslöst när vi pratar om utveckling av försvarsmatriel då det inte är försvaret som gör det utan företag som hägglunds.
Vi har inte heller 100 000 man i irak som ska ha mat och grejer, det kostar flis.

Lite trivia är att sverige på 50-60 talet hade världens 3-4 största flygvapen.

Det jag vill ha sagt är att man inte ska blanda ihop sveriges försvar för mycket med utvecklingen av grejerna för företagen säljer till andra länder åxå.

Nu är det mat.

Timmi
2006-01-03, 22:22
Just det att piloten styr reglagen på planet som jag har fått för mig att han eller hon inte gör. Tror nämligen att det är så på JAS planen att datorerna styr allt sånt just för att det skulle vara för svårt för piloten själv att göra det. Sen att piloten själklart väljer om han eller hon vill flyga in i ett berg stämmer självklart och det säger jag inte emot, men jag hävdar ändå att det är datorerna ombord som gör att piloten kan flyga in i berget och inte kraschar iaf

Kanske skulle jag ta mig till flygplansmuséum, farfar går säkert med mig gammal pilot som han är ;)

/Tim

Liten Men Fet
2006-01-03, 22:41
Just det att piloten styr reglagen på planet som jag har fått för mig att han eller hon inte gör. Tror nämligen att det är så på JAS planen att datorerna styr allt sånt just för att det skulle vara för svårt för piloten själv att göra det. Sen att piloten själklart väljer om han eller hon vill flyga in i ett berg stämmer självklart och det säger jag inte emot, men jag hävdar ändå att det är datorerna ombord som gör att piloten kan flyga in i berget och inte kraschar iaf

Kanske skulle jag ta mig till flygplansmuséum, farfar går säkert med mig gammal pilot som han är ;)

/Tim

Shit, piloten drar spaken åt höger planet svänger höger, piloten gasar planet går fortare, piloten för spaken frammåt planet dyker.
Piloten styr alltså.
Och ja om du plockar ut datorerna från planet så funkar det inte för då fattas det vitala delar. Precis som på en ny bil...

Jag blir alldeles matt....

Timmi
2006-01-03, 22:53
Piloten måste kompensera för att planet vill stiga, sjunka, dra höger dra vänster och allt på samma gång, skulle du fixa det?

Saxat från http://www.airshow.mil.se/attachments/kuriosajas.pdf

"Styrsystem
*Flygplanet är i underljudsfart instabilt i tippled till skillnad mot Viggen som är stabil. För att beskriva skillnaden kan man tänka sig en pil som en bågskytt skjuter mot tavlan. Pilen är liksom ett Viggenplan konstruerat stabilt genom att att tyngdpunkten ligger mitt på pilen och att styrytorna, fenorna, ligger långt bak. Med denna lösning ges pilen en stabil flykt. Gripen däremot kan beskrivas som en pil som skjuts mot tavlan, men ed bakändan först. Den strävar omedelbart efter att vända på soh fär att hamna i "rätt" läge. I Gripen jobbar flera datorer kontinuerligt med att beräkna vad rodren, styrytorna, skall göra för att erhålla en kontrollerad flykt.

*Ett Viggenplans roder tvingar flygplanet att svänga. I Gripen arbetar de för att planet inte skall svänga mer än vad som just för stunden önskas.
*De vinster som instabiliteten medför är vänsentliga för att få hög svänghastighet, dvs snabba kursförändringar,(grader/sekund), och ett mycket lågt lufrmotstånd(=god bränsleekonomi)."

Ja, det är väl det som jag försökt få fram idag, frågor?

/Tim

Pez
2006-01-03, 23:00
I framtiden krävs det att du är en dator... Har inte USA några flygplan som är helt obemannade nu?
Ja dom där jäkla jänkarna.. hörde att dom tom kör obemannat i "The Oval Office" nuförtiden.

Keit
2006-01-03, 23:04
Just det att piloten styr reglagen på planet som jag har fått för mig att han eller hon inte gör. Tror nämligen att det är så på JAS planen att datorerna styr allt sånt just för att det skulle vara för svårt för piloten själv att göra det. Sen att piloten själklart väljer om han eller hon vill flyga in i ett berg stämmer självklart och det säger jag inte emot, men jag hävdar ändå att det är datorerna ombord som gör att piloten kan flyga in i berget och inte kraschar iaf

Kanske skulle jag ta mig till flygplansmuséum, farfar går säkert med mig gammal pilot som han är ;)

/Tim

Vad är det så som hindrar ett flygplan från att flyga själv? Om nu inte piloten gör något menar jag.

P.A.O.K.
2006-01-03, 23:07
Vad snurrar du om? Vi har framstående utveckling inom bilindustri, lastbilsindustri, gruvteknik, flyg, mobiltelefoni, hägglunds gör stridsfordon som är bland dom bästa i världen.
Du tror inte teknik föder teknik och att vi är ett relativt rikt land som gör att fler kan studera och forska istället för att slava på en åker gör någon skillnad?

Att komma och säga att vi är ett teknikmässigt u-land som du verkar tro är dumheter.

om du nu tex menar volvo så e det idag inte svenskt,bara lastvagnara om jag inte minns fel,menar du ericsson så vet jag inte vem som har huvudelen av aktierna det e han/hon som äger det då, asso det kan vara en japan idag en amerikan imorgon om 4 år en arab om 20 år en svensk om 24 en mexikan, pengar har ingen färg, det e en av aspekterna av globaliseringen, mycket lite företag i världen som e nattionella idag ofsig

Timmi
2006-01-03, 23:08
Vad är det så som hindrar ett flygplan från att flyga själv? Om nu inte piloten gör något menar jag.


"Sen att piloten själklart väljer om han eller hon vill flyga in i ett berg stämmer självklart och det säger jag inte emot, men jag hävdar ändå att det är datorerna ombord som gör att piloten kan flyga in i berget och inte kraschar iaf"

Säger jag att piloten inte gör något? Piloten styr själklart planet, men inte alla reglage som gör att han eller hon svänger så mkt eller lite höger eller vänster som piloten vill(nu talar jag om JAS planen, hur det är på andra plan har jag ingen aning om).

/Tim

Helena B
2006-01-03, 23:10
Hej! Funderade lite på vad jag vill bli när jag är vuxen, kom då på yrket stridspilot. Helvetes roligt, och det krävs en grym fysik och hårt arbete för att bli det. Men krävs det bra betyg också osv?

Men det krävs att du ser bra ut i uniformen...Sett Pensacola? :D

P.A.O.K.
2006-01-03, 23:10
Amerikanerna o israel har redan
små spionplan utan piloter

Liten Men Fet
2006-01-03, 23:14
Piloten måste kompensera för att planet vill stiga, sjunka, dra höger dra vänster och allt på samma gång, skulle du fixa det?

Saxat från http://www.airshow.mil.se/attachments/kuriosajas.pdf

"Styrsystem
*Flygplanet är i underljudsfart instabilt i tippled till skillnad mot Viggen som är stabil. För att beskriva skillnaden kan man tänka sig en pil som en bågskytt skjuter mot tavlan. Pilen är liksom ett Viggenplan konstruerat stabilt genom att att tyngdpunkten ligger mitt på pilen och att styrytorna, fenorna, ligger långt bak. Med denna lösning ges pilen en stabil flykt. Gripen däremot kan beskrivas som en pil som skjuts mot tavlan, men ed bakändan först. Den strävar omedelbart efter att vända på soh fär att hamna i "rätt" läge. I Gripen jobbar flera datorer kontinuerligt med att beräkna vad rodren, styrytorna, skall göra för att erhålla en kontrollerad flykt.

*Ett Viggenplans roder tvingar flygplanet att svänga. I Gripen arbetar de för att planet inte skall svänga mer än vad som just för stunden önskas.
*De vinster som instabiliteten medför är vänsentliga för att få hög svänghastighet, dvs snabba kursförändringar,(grader/sekund), och ett mycket lågt lufrmotstånd(=god bränsleekonomi)."

Ja, det är väl det som jag försökt få fram idag, frågor?

/Tim

Jo jag förstår hur du menar men att planet är instabilt och att datorerna kompenserar för det var redan avhandlat i tråden så jag trodde du menade något annat.
Det jag menar är att piloten i realiteten inte märker något av datorerna utan han flyger kärran i princip på exakt samma sätt som om han flög ett viggenplan. Alltså är det piloten som flyger planet.

Det har inte varit vajrar och stänger från joysticken till rodrena på väldigt länge..

Vi är så långt offtopic så jag börjar mörkrädd, var är moderatorerna när dom behövs? Varför får vi inte skäll?
:em:

Liten Men Fet
2006-01-03, 23:16
om du nu tex menar volvo så e det idag inte svenskt,bara lastvagnara om jag inte minns fel,menar du ericsson så vet jag inte vem som har huvudelen av aktierna det e han/hon som äger det då, asso det kan vara en japan idag en amerikan imorgon om 4 år en arab om 20 år en svensk om 24 en mexikan, pengar har ingen färg, det e en av aspekterna av globaliseringen, mycket lite företag i världen som e nattionella idag ofsig

Stämmer men så länge utvecklingscentret ligger i sverige så är det ju svennar som jobbar där och utvecklar sakerna...?

Timmi
2006-01-03, 23:20
Då var iaf det klart, slipper vi vara mer offtopic nu, nästan så att jag också är mörkrädd ;) Kanske inte världens bästa sätt att för första gången visa sig aktivt i en tråd

/Tim, som lite försynt ber om ursäkt för att egentligen inte tillfört något till den ursprungliga tråden.

Liten Men Fet
2006-01-03, 23:20
Amerikanerna o israel har redan
små spionplan utan piloter

Jo men det finns ju en gradskillnad i hur avancerade dom är.
Ett litet skitbilligt plan med en motor som åker dit nosen och som har en kamera riktad neråt som sänder tillbaka bilden, sen krashar det.

Callister
2006-01-03, 23:21
Nej, "ugglan" är inte ens en svensk design.


Det finns väl inte precis många saker sverige är "ledande" inom överhuvudtaget.
Sverige är ledande inom diagnostik mikrocirkulation. ;)
Ett företag i jakobsberg rättare sagt, extraknäckte där fram tills jul. *cry*

P.A.O.K.
2006-01-03, 23:25
Stämmer men så länge utvecklingscentret ligger i sverige så är det ju svennar som jobbar där och utvecklar sakerna...?
nja stämmer inte helt för företag flyttar ut för mer profit, utvecklingen den lilla som e kvar i sverige kan ju vem som hellst jobba p, vet tex att ericsson har hämmtat toppforskare runt hela världen, o så känner jag folk som oxo har åkt runt hela världen o jobbat från ericsson i sverige, idag e det inget statiskt utan dom åker runt hela världen, om tex ericcson anser att dom behövs i ett annat land!
sen så prata jag om ägande

ska inte posta mer :)

Liten Men Fet
2006-01-03, 23:37
nja stämmer inte helt för företag flyttar ut för mer profit, utvecklingen den lilla som e kvar i sverige kan ju vem som hellst jobba p, vet tex att ericsson har hämmtat toppforskare runt hela världen, o så känner jag folk som oxo har åkt runt hela världen o jobbat från ericsson i sverige, idag e det inget statiskt utan dom åker runt hela världen, om tex ericcson anser att dom behövs i ett annat land!
sen så prata jag om ägande

ska inte posta mer :)

Inte jag heller :thumbup:

Fredrici
2006-01-04, 00:16
att sverige är framstående vapentillverkare tror jag inte att någon av oss tvivlar på, men det faktum att mistermr skrev att sverige var något utav ledande inom vapenutveckling världen över är att överdriva mycket, rentav att tala goja. Visst har såväl Saab som Bofors, kockums och volvo framställt militärt materiell som sålts vidare världen över, men det gör inte sverige på något sätt ledande inom branchen. långt ifrån.
sveriges försvar består fortfarande idag till stora delar av utländsk materiell(helikoptrar, transportflyg, stridsvagnar etc.).


ang. obemannade flygfarkoster likt Ugglan så använde amerikanska militären sig av sådana farkoster redan i gulfkriget för mer än 13 år sedan vilket knappast gör tekniken revolutionerande.

JAS blev ett fiasko och jag betvivlar att en uppföljare kommer att produceras för export när det finns konkurrenter till både öster och väster som tillverkar mer pålitliga flyg för en lägre prislapp.

Ubåtarna skall ju sälja däremot :)



Vill bara tillägga att sverige har haft försök med UAV under flera decennier. Åk till K3:s museum. Så hänger flera operativa modeller i taket...
Mvh Fredrik

hangatyr
2006-01-04, 07:35
Ja dom där jäkla jänkarna.. hörde att dom tom kör obemannat i "The Oval Office" nuförtiden.

:laugh:

Avesta
2006-01-04, 07:46
Men det krävs att du ser bra ut i uniformen...Sett Pensacola? :D
hahaha Klockrent!

MUGEN
2006-01-04, 11:41
på tal om svensk verksamhet som är utlandsägd så är väll Gripen International till 50% brittiskt i tillverkningen av JAS, vilket gör det svenskaste av svenskt i denna diskussion mindre svenskt.

Volvo Koncernen Lastvagnar/Anläggningsmaskiner/Bussar etc. är väll ett av få riktigt stora svenska företagen kvar på marknaden idag? och världsdominerande hade man garanterat kunnat stoltsera med om uppköpet av Scania fått gå igenom.

4815162342
2006-01-04, 15:20
Stridspilot är ett döende yrke!!

Satsta kommersiellt istället, om du vill bli pilot.

Liten Men Fet
2006-01-04, 15:30
Stridspilot är ett döende yrke!!

Satsta kommersiellt istället, om du vill bli pilot.

Fast har du varit stridspilot och får kicken så får du garanterat jobb hos något flygbolag om du vill. Bättre utbildning går inte att få.

MUGEN
2006-01-04, 18:46
Stridspilot är ett döende yrke!!

Satsta kommersiellt istället, om du vill bli pilot.

inte om du åker till amerikat och blir american. såg fan att dom hade reklamfilmer i TV för att rekrytera till såväl flygvapnet som flottan.