handdator

Visa fullständig version : får ni pump och kontakt?


apa_ola
2006-01-03, 15:43
har kört gym i flera år och fått hyggliga resultat (ganska liten fortfarande, men ändå)..dock undrar jag ifall ni brukar få de beryktade pumpen och kontakten ofta när ni kör?
själv får jag det knappt. Vissa övningar (ex:benspark) känner man verkligen, men de flesta kör jag bara tills jag inte kan lyfta mer, utan att ngn speciell känsla infinner sig. Jag får ju både träningsverk och muskeltillväxt, så jag är nöjd ändå ;)
undrar också om det har ngn positiv effekt, förutom den där goa känslan?

Officer
2006-01-03, 15:52
Iallafall jag skulle nog aldrig fortsätta träna om jag inte fick kontakt och mer eller mindre pump i den aktuella muskeln.

Fartman
2006-01-03, 15:57
Jag värderar iaf kontakt jävligt högt.. i regel så brukar jag få bra kontakt i alla övningar jag kör. Och med mycket kontakt brukar pumpen infinna sig rätt snabbt också.

keffat_liv
2006-01-03, 15:57
pump får jag inte nu eftersom jag kör låg reppare.

lloyd
2006-01-03, 17:39
Jag brukar få pump i underarmarna och ibland även biceps och triceps, men aldrig i ryggen och benen t.ex

Liten Men Fet
2006-01-03, 17:57
I bicep men det är nog det enda, trapsen när jag kör hantellyft åt sidan och mage kanske.

mini_Arnold
2006-01-03, 17:59
jag får pump överallt men minst/mer sällan får jag i baksida lår, axlar och trapz.

Runda Grodan
2006-01-03, 18:05
Jorå, jag brukar få pump. Idag fick jag riktigt mycket pump i bröst rygg och axlar, nästan så det gjorde ont.

Kontakten får jag om jag koncentrerar mig på det.

Ninjasmurf
2006-01-03, 18:39
pump får jag alldeless för mycket av... kontakten brukar vara ok...

mini
2006-01-03, 18:41
Får nästan aldrig pump. Korsryggen är undantaget.

Kontakt är ett av de mest missbrukade träningsorden. Hur får man inte kontakt om man utför en övning korrekt? Hög belastning + rätt utförande = kontakt.

MilkmaN
2006-01-03, 19:15
Men det är inte alltid man verkligen känner rätt muskel arbeta. Inte så att jag känner, oj oj oj vad jag tar i med benen nu när jag kör böj. Hela kroppen tar ju i samtidigt och det känns inte som om det tar extra mkt på nåt ställe.

Dissector
2006-01-03, 19:50
Får faktiskt rätt dåligt med pump. Armarna brukar kännas rätt fyllda, ibland till viss del bröst, men det är praktiskt taget allt. Kontakt känner jag i de flesta muskelgrupper, dock lite mindre tydligt i ryggen. klämmer en del efteråt, men känner inte samma "trängande" känsla under själva övningarna som i övriga muskelgrupper. Ja, Kontakt har jag väl med muskeln eftersom den känns efter, men inte sådär så att jag känner den rejält träffad under själva övningen alltså

Fartman
2006-01-03, 20:09
Kontakt är ett av de mest missbrukade träningsorden. Hur får man inte kontakt om man utför en övning korrekt? Hög belastning + rätt utförande = kontakt.
Det är lite det som är grejen, får man kontakt så vet man att det är rätt muskel man tar i med. Tex så kan ofta nybörjare ha svårt att ta i med rätt muskler i vissa övningar, ex drar för mycket med armarna i ryggövningar.. för mycket axlar i bröstövningar, för mycket sving i bicepscurlen och därmed dålig kontakt

HookersUnited
2006-01-03, 20:12
Kontakt och pump bryr jag mig inte om så länge det inte blr för mycket av det.
Har ingen direkt kontakt när jag kör skivstångscurl, men det är inte så att jag tror att effekten av träningen uteblir pga av det.

Piranha
2006-01-03, 20:15
Utan pump och kontakt tycker jag passet är mer eller mindre bortkastat.


Ibland för man tom backa på en övning , tänka om , lätta vikten och hitta pumpen.

keffat_liv
2006-01-03, 20:50
Utan pump och kontakt tycker jag passet är mer eller mindre bortkastat.


Ibland för man tom backa på en övning , tänka om , lätta vikten och hitta pumpen.

men det är du det, du är pumpmeister

Piranha
2006-01-03, 20:56
men det är du det, du är pumpmeister


Yes , jag tränar uteslutande nu för muskelvolym , även om det finns övningar jag kör tung så ser jag alltid till att ha kontakt först.

Yankeee
2006-01-03, 20:59
Inte chans.

keffat_liv
2006-01-03, 21:02
Yes , jag tränar uteslutande nu för muskelvolym , även om det finns övningar jag kör tung så ser jag alltid till att ha kontakt först.

Mjo exakt, men du tror själv på att pump ger volym (har jag väl för mig du skrivit nånstans att du kör stenhårt på iaf?), sen finns det ju andra som inte tror det och bryr sig mindre om pump. Fast det verkar ju ha funkat bra för dig.

lite offtopic: hur länge har du tränat egentligen? har aldrig snappat upp det.

Piranha
2006-01-03, 21:05
Mjo exakt, men du tror själv på att pump ger volym (har jag väl för mig du skrivit nånstans att du kör stenhårt på iaf?), sen finns det ju andra som inte tror det och bryr sig mindre om pump. Fast det verkar ju ha funkat bra för dig.

lite offtopic: hur länge har du tränat egentligen? har aldrig snappat upp det.


Jag tror på att pump bygger bra volym ja !

Eftersom jag aldrig uteslutande tränat på pump över längre perioder så kan jag inte bestryka det däremot.

Jag har däremot kört mycke på den vikt tidigare och inte fått samma muskeltillväxt.

Men bara för man kör mycket på pump betyder det inte att man nödvändigtvis kör lätt.

Jag är inne på mitt 14é år nu ( med 1 år off )

Mattiasbiff
2006-01-03, 22:34
önskar någon kunde ta lite av min pump för den har jag för mkt av *spy*

Wooch
2006-01-03, 23:22
Jag får både kontakt och pump under mina pass.