handdator

Visa fullständig version : behövs lika mkt protein om man tränar för styrka och inte massa?


apa_ola
2006-01-03, 15:34
alltså: om man har byggt upp sig och är nöjd och fortsättningsvis bara vill träna för styrka (inte volym mao.) behövs då lika mkt protein?

för tillfället vill jag ha aningen mer volym, därför käkar jag 35g protein timme 1,2 och 3 efter ett gympass, detta för att slippa hålla koll på 500kcal+ på dagarna (äter så jag blir ordentligt mätt). Men jag känner att jag snart är framme vid mitt volymmål och kanske ska starta en deff vid aprilsnåret. Då kommer jag rikta in träningen på mer styrka=effektivisering av musklerna.

Men för att "bygga" styrka, krävs lika mkt protein som för att bygga volym? (äter iaf tillräckligt för att inte tappa muskelmassa)
väl mött..

pragmatist
2006-01-03, 16:24
Många styrkelyftare i världselitklass äter förvånansvärt lite och dålig mat, om det är det du undrar över. Därmed inte sagt att det är optimalt att äta på det sättet.

På sätt och vis är det viktigare att du får i dig mycket protein när du deffar än när du bygger, eftersom kroppens "marginaler" är sämre när du ligger på underskott än när du ligger på överskott. Protein är också bra för att hålla igång ämnesomsättningen.

Tricklev
2006-01-04, 13:10
Du ska garanterat inte dra ner för mycket på proteinen om du har kommit till en muskelvolym du är nöjd med, utan försök bara se till att du äter ungefär lika mycket energi som du gör av med.

Efter deffen då dvs.