handdator

Visa fullständig version : Avdelningen "tänk efter före".


Jay-Z
2006-01-03, 13:54
Fick just nedanstående mail från en upprörd kvinna. Jag har nämligen enligt henne stulit hennes domänadress på hennes framtida företag. Ett namn hon tydligen kom på för 3 år sedan. Till saken hör att jag köpte domänadressen i november i år. Nåväl.

Vad tycker ni att jag ska ta betalt?

Fråga två; har internet och domänadresser inte funnits de senaste tre åren, dvs skulle hon inte tänkt efter innan? :D

Från: P
Skickat: den 1 januari 2006 17:06
Till: Kundtjänst NIC-SE AB
Ämne: Fw: SV: Fråga till "Frågor & Svar"

Hej!


Jag vill veta hur mycket pengar du vill ha för att överlåta din domän
till mig. Jag hade tänkt att starta företag och
har sysslat med att utveckla företaget sen 3 år tillbaka minst. Jag vet inte hur du kom på namnet, men jag har haft min idé sen minst 3 år tillbaka.

Snälla om du verkligen är seriös så vill jag gärna veta hur du ska ha det för
att komma på något nytt. Jag kan tyvärr inte erbjuda
mycket pengar eftersom jag är i startgropparna. Men snälla kan jag få tillbaka
namnet?
vad kan jag göra? som det ser ut nu är det ett oseriöst företag som har
denna adress. Vad kan man göra?


Ps. Företagspresentationen är gjord och allt är klart med logo och allt....Sen
länge, länge sen

Mvh.
P

Nina L
2006-01-03, 13:59
Skrämmande. Den typen av människor skall man hålla sig undan ifrån. Vad är det för adress? *popcorn*

backflash
2006-01-03, 14:03
Seriöst, fuck it.

Kan likväl vara någon som tycker din adress låter som den kan sälja och vill åt den...

Zlin
2006-01-03, 14:03
Kvinnan vet ju uppenbarligen hur man skall formulera sig, för att göra ett seriöst intryck. *rolleyes*
Jag tror knappt du får några pengar alls, tyvärr. Behåll domänen.

Jacksatan
2006-01-03, 14:05
Misshandla henne och be henne dra

Piranha
2006-01-03, 14:06
Fick just nedanstående mail från en upprörd kvinna. Jag har nämligen enligt henne stulit hennes domänadress på hennes framtida företag. Ett namn hon tydligen kom på för 3 år sedan. Till saken hör att jag köpte domänadressen i november i år. Nåväl.

Vad tycker ni att jag ska ta betalt?

Fråga två; har internet och domänadresser inte funnits de senaste tre åren, dvs skulle hon inte tänkt efter innan? :D


Hur vet du att detta i sig inte är en domänuppköpare.

Dom scannar ju företagsregistren dem med.

Be henne visa site etc och öppna en konversatione med henne.

Och om du skall sälja så ta betalt , personen får skylla sig själv som inte försvarar sitt varumärke.

Jay-Z
2006-01-03, 14:08
Givetvis ska jag behålla domänen. Hela hennes story är långsökt så det stänker om det. Om man kommer på ett bra företagsnamn är det första man gör att kolla om domänadressen är ledig. Mest är jag pissed för att hon skrev att sidan verkade "oseriöst". Den rockar. Snart. ;)

Fast jag svarade ändå, lite vänligt: "För 15000 kan jag tänka mig att sälja domänadressen."

Pirre: Nja, hennes mailadress var kopplad till en yrkesskola. Tycker mest det hela är roligt.

Jack: Dagens tips. :D

Piranha
2006-01-03, 14:09
Givetvis ska jag behålla domänen. Hela hennes story är långsökt så det stänker om det. Om man kommer på ett bra företagsnamn är det första man gör att kolla om domänadressen är ledig. Mest är jag pissed för att hon skrev att sidan verkade "oseriöst". Den rockar. Snart. ;)

Fast jag svarade ändå, lite vänligt: "För 15000 kan jag tänka mig att sälja domänadressen."


Då säger du 20k och ger 5 i prutmån.

bubbe
2006-01-03, 14:14
Hon använder mycket tillbaka i hennes mail, precis som hon hade haft namnet innan du reggade det. Nä en sån klantskalle tycker jag inte man ska släppa det till hur som helst, hade hon haft den ideen i 3 år skulle hon ha låst namnet långt innan du köpte det.

Jay-Z
2006-01-03, 14:16
Hon använder mycket tillbaka i hennes mail, precis som hon hade haft namnet innan du reggade det. Nä en sån klantskalle tycker jag inte man ska släppa det till hur som helst, hade hon haft den ideen i 3 år skulle hon ha låst namnet långt innan du köpte det.

Japp, en newsflash för henne är att man inte kan få tillbaka något man aldrig har haft. :D

Förutom i hennes Narnia då.... *rolleyes*

Jay-Z
2006-01-03, 14:17
Gah, jag skulle ha eggat henne mer. Jag var för het på gröten. Hoppas det kan bli en underhållande tråd. Om hon svarar lovar jag att hålla henne på halster. :)

mini
2006-01-03, 14:18
Var lite bussig för fan. Hon är ju i startgropparna.

Jay-Z
2006-01-03, 14:20
Var lite bussig för fan. Hon är ju i startgropparna.

:laugh:

Jag har varit snäll sen länge, länge sen.

Piranha
2006-01-03, 14:24
Var lite bussig för fan. Hon är ju i startgropparna.


I startgroparna i 3 år ... yeah !

Cilia
2006-01-03, 14:26
Givetvis ska jag behålla domänen. Hela hennes story är långsökt så det stänker om det. Om man kommer på ett bra företagsnamn är det första man gör att kolla om domänadressen är ledig. Mest är jag pissed för att hon skrev att sidan verkade "oseriöst". Den rockar. Snart. ;)
håller med dig, ska man försöka få någon att göra en tjänst åt en bör man iaf inte börja med att förolämpa personen i fråga.

Men att hon går på en yrkesskola förklarar varför hon inte har reggat adressen innan. Jag tror inte det kanske är det första dom personerna tänker på iaf inte på samma sätt som många andra skulle göra.

Dessutom finns det många företag som har likartade namn.
Varför tar hon inte namnet men med typ org eller com istället?

mini
2006-01-03, 14:26
I startgroparna i 3 år ... yeah !
Kan du inte läsa? Hon är i startgropparna, och det är värre. Riktigt plågsamt faktiskt.

mini_Arnold
2006-01-03, 14:26
Kan du inte läsa? Hon är i startgropparna, och det är värre. Riktigt plågsamt faktiskt.
Så...tänker du betala 15000kr?

Herkulez
2006-01-03, 14:27
behåll adressen om du inte får en ansenlig summa, formulerar man sig sådär får man fan skylla sig själv

håll oss uppdaterade

Cilia
2006-01-03, 14:27
Kan du inte läsa? Hon är i startgropparna, och det är värre. Riktigt plågsamt faktiskt.
fast mini du har ju ingen aning om vilka planer Mr Z har?
han kanske har tänkt starta ett företag och har köpt just den här domänen för att det är det namnet han har.
Ska han då bara ge upp det för att en kvinna är dålig på att planera?

Piranha
2006-01-03, 14:28
Kan du inte läsa? Hon är i startgropparna, och det är värre. Riktigt plågsamt faktiskt.


Lätt att kolla när företaget registrerades.

Säkert nån här som har konto i SPAR ... ( inte jag längre )

mini
2006-01-03, 14:28
Så...tänker du betala 15000kr?
Det beror på. Vill du ligga med mig för 5000? Det är för en god sak.

Jay-Z
2006-01-03, 14:29
Dessutom finns det många företag som har likartade namn.
Varför tar hon inte namnet men med typ org eller com istället?

Finns inga lediga alternativ. Jo,.cc finns, samt .no, men då krävs ett norskt bolag.
Om hon är lite smart kan hon ju göra en variant på namnet. Fast det är nog lite mkt begärt.

Stoltz
2006-01-03, 14:34
Vad använder du adressen till själv?
OM den inte är så viktig för dig så är det ju ett ganska nätt sätt att få pengar.

Sen är det bara att göra en ny, ännu bättre, och invänta nästa mail från någon som kom på den som företagsnamn innan de fick uppfattning om internet :D

Peter-N1
2006-01-03, 14:53
Hej!


Jag vill veta hur mycket pengar du vill ha för att överlåta din domän
till mig. Jag hade tänkt att starta företag och
har sysslat med att utveckla företaget sen 3 år tillbaka minst. Jag vet inte hur du kom på namnet, men jag har haft min idé sen minst 3 år tillbaka.

Snälla om du verkligen är seriös så vill jag gärna veta hur du ska ha det för
att komma på något nytt. Jag kan tyvärr inte erbjuda
mycket pengar eftersom jag är i startgropparna. Men snälla kan jag få tillbaka
namnet?
vad kan jag göra? som det ser ut nu är det ett oseriöst företag som har
denna adress. Vad kan man göra?


Ps. Företagspresentationen är gjord och allt är klart med logo och allt....Sen
länge, länge sen

Mvh.
P



Den enda anledningen till att ge henne domänen är ju om man egentligen inte har så stor användning för den och för att man tycker synd om henne.

Men som hon formulerar sig i emailet så skulle inte jag sälja. Hon skriver i princip att du snott hennes namn, att din sida är oseriös m.m.

Jag tror inte hon kommer att finnas i branschen någon längre tid om hon inte lär sig att ta folk på ett bättre sätt.

Dessutom är det här inte hennes enda alternativ. Det finns ju trots allt .com .nu .org m.m m.m.

tinus
2006-01-03, 15:01
Lätt att kolla när företaget registrerades.

Säkert nån här som har konto i SPAR ... ( inte jag längre )

Eller någon som sitter på hela Sveriges företagsregister?? *host* *slap* *rolleyes*

jesse
2006-01-03, 15:09
Eller någon som sitter på hela Sveriges företagsregister?? *host* *slap* *rolleyes*

Då är de ju bara o kolla, vad väntar du på :D

Men de jag inte riktigt fattar är varför du måste sitta på det :confused:










:D

Jay-Z
2006-01-03, 15:12
Vad är det ni ska kolla i företagsregistret? Jag har inget bolag knutet till namnet iaf. Och jag tvivlar på att hon har det heller. Kommer inte ihåg domänreglerna på rak arm, men det ska nog vara ett rätt stort bolag, och dessutom välkänt, för att kunna "lägga vantarna" på redan upptagna adresser.

tinus
2006-01-03, 15:14
Vad är det ni ska kolla i företagsregistret? Jag har inget bolag knutet till namnet iaf. Och jag tvivlar på att hon har det heller. Kommer inte ihåg domänreglerna på rak arm, men det ska nog vara ett rätt stort bolag, och dessutom välkänt, för att kunna "lägga vantarna" på redan upptagna adresser.

Precis! Vad tusan är det jag ska kolla?? Ev om det finns något inneliggande ärende på det namnförslaget..Men det gör det ju knappast om hon bara är i startgroparna,fortfarande efter 3 år :D

Cilia
2006-01-03, 15:41
Precis! Vad tusan är det jag ska kolla?? Ev om det finns något inneliggande ärende på det namnförslaget..Men det gör det ju knappast om hon bara är i startgroparna,fortfarande efter 3 år :D
varför inte göra en sök och om företaget inte finns så kan Mr Z-smith kasta det i ansiktet (mailet) på henne!

Mr. Moose
2006-01-05, 07:59
Jay-Z, DU valde det namnet och fick det. Om hon har haft 3 år på sig så är det hennes problem om hon inte registrerat "sitt" namn innan.

Varför sälja för 15.000?? Om hon nu verkligen vill ha "tillbaka" namnet så ska hon naturligtvis betala för det. Dra till men en halv miljon!! Då har du iallafall rejäl prutmån. :)

Claes

Hades
2006-01-05, 11:20
Bara jag som tror att gladiatorerna1 har skrivit mailet?

hpb
2006-01-05, 11:59
Liknande problem, fast ditt kanske är snäppet värre (http://www.idg.se/ArticlePages/200412/07/20041207010927_MW/20041207010927_MW.dbp.asp)

Pellefant
2006-01-05, 12:25
Om du inte använder den, sälj den för femubbla inköpspriset plus 5% av omsättningen år 3.

Pez
2006-01-05, 12:26
Bara jag som tror att gladiatorerna1 har skrivit mailet?
Du.. så jävla långsökt är det faktiskt inte. :D

Markus H
2006-01-05, 12:38
Liknande problem, fast ditt kanske är snäppet värre (http://www.idg.se/ArticlePages/200412/07/20041207010927_MW/20041207010927_MW.dbp.asp)

när man går in på itunes.co.uk så länkas man ju till Apple sidan...

Helea
2006-01-05, 12:50
Jag har själv jobbat på nic.se, satt i kundtjänst och svarade på exakt dessa frågor.

Många som ringde in hade blivit kontaktade av sk.a "fula företag" med "oseriös försäljning". Kunder som har en viss adress blir uppringda av ett ombud (som säger sig vara ett av nic.se´s ombud - vilket EJ är fallet) och får höra att en annan är intresserad av deras adress. Om då kunden som har adressen inte betalar en viss summa så kommer deras adress att försvinna till den andra. Bara ful det här. Kunden blir lurad att betala för en adress han/hon redan har. Har hört kunder som (tror eller ej) gått på det här OCH betalat upp till 10.000 för sin egen adress!

Om ni skulle råka ut för det här kan ni gå in på nic.se´s hemsida. först kollar no nic.se´s ombuds lista för att se om ombudet som ringde er finns emd på listan. OM inte gå vidare -> till länken "oseriösa metoder vid domänregistrering". Du kan via där anmäla "ombudet" som har kontaktat dig. Det värsta är ju att "ombuden" inte gör något olagligt. För det finns ju faktiskt en som kanske är intresserad av just din adress. Och du betalar ju "frivilligt" till företaget. Helt sjukt.

Den här kvinnan kan inte ta över din adress såvida hon inte registrerar namnet. Förrns DÅ kan hon kräva den tillbaka. Men enbart genom juridisk hjälp. På henne låter det som om hon inte är villig att gå så långt.

/H

Jay-Z
2006-01-05, 12:52
när man går in på itunes.co.uk så länkas man ju till Apple sidan...

Artikeln var skriven 2004.

Markus H
2006-01-05, 13:32
Artikeln var skriven 2004.


Det uppmärsammade jag inte....

tydligen så vann ju Apple då... :)

Yankeee
2006-01-05, 14:18
tydligen så vann ju Apple då... :)

Betalade en slant är nog troligare ;)

Markus H
2006-01-05, 15:05
Betalade en slant är nog troligare ;)

... det var nog det jag menade men inte skrev.. (otydlig ofta). Money talks bullshit walks..eller hur är det man säger =)

Pez
2006-01-05, 15:12
Det värsta är ju att "ombuden" inte gör något olagligt. För det finns ju faktiskt en som kanske är intresserad av just din adress. Och du betalar ju "frivilligt" till företaget. Helt sjukt.
Nåja - det skulle förvåna mig om det där inte sorterar under "bedrägeri" alt "bedrägligt beteende". Vilket i allra högsta grad är just - olagligt.

Helea
2006-01-05, 16:49
Tro mig, nic.se informerar just sina kunder om att det inte är något olagligt. Men de skulle mkt hellre vilja se dessa "skojjare" bakom lås och bom eftersom nic.se sätts i dåligt dager med här. Folk tror ju att det är nic.se´s ombud som ringer dem. Det enda som ska kosta när man har en .se domän är årsavgiften .- inget mer (beroende på vilket ombud man har kan man få betala mer el mindre för hemsidan. Men nic.se tar bara ut en årsavgift för själva domännamnet). Och när kunderna "pressas" på mer pengar så tror de att det är nic.se som lurat dem. Jag tror att nic.se forskat grundlgit i om det är olagligt eller inte. Som sagt de skulle nog mkt gjärna vilja se dem bakom lås och bom.

"NIC-SE får dagligen samtal från kunder som har blivit uppringda av olika företag som vill sälja domännamn med vad som uppfattas som tveksamma och oseriösa metoder."

Om det skulle vara olagligt skulle säkert nic.se skrivit det i sinna texter.

/H

Grahn
2006-01-05, 16:51
Helea, de utger sig ju för att representera nic.se vilket de inte gör, hur kan det inte vara olagligt att i den rollen lura pengar av folk?!

Krampus
2006-01-05, 16:55
2 - 300 000...




US Dollar...

Alternativt att hon fixar ngn som personligen har värde för dig som:

Elivs karatedräkt
Scientologernas bibel version 1.0
Bas Rutten
En roll i nästa Assparade. :)

Helea
2006-01-05, 17:04
Helea, de utger sig ju för att representera nic.se vilket de inte gör, hur kan det inte vara olagligt att i den rollen lura pengar av folk?!

Jag vet inte hur det juridiska förefaller sig i det här. Men det var den här informationen som jag fick då jag arbetade för nic. Jag tror ivargefall att nic.se gör det mesta för att sätta dessa på fall. Och om det skulle vara så lätt, som du säger, så skulle nog många av dessa företag redan ha blivit stämda.

mini
2006-03-10, 09:50
Nu blev jag ju nyfiken - hur har det gått egentligen?

Jay-Z
2006-03-10, 10:11
Nu blev jag ju nyfiken - hur har det gått egentligen?

Hon svarade inte på mina hånmail. *cry*

bubbe
2006-03-10, 10:12
Hon svarade inte på mina hånmail. *cry*

så det blev inget mer alls?

ett bedrägeriförsök alltså?

mini
2006-03-10, 10:19
Hon svarade inte på mina hånmail. *cry*
Ah, hon berövade oss på fler goda skratt alltså? Vilken ondsint människa.

Jay-Z
2006-03-10, 10:23
så det blev inget mer alls?

ett bedrägeriförsök alltså?

Nja, jag svarade att jag ville ha 15000. Då önskade hon mig lycka till att sälja det till det priset till någon. (pssshh-talk-to-the-hand-Ricki-Lake-attityd).

Då svarade jag vänligt att jag hellre satsar på att bygga upp företaget. :D


mini: Hon var en ond kvinna. Hon hann ju inte ens skicka någon bild, men jag fick tag i en via nätet.

http://www.battlehype.com/content/ugly/ugly%20woman/09.jpg

mini
2006-03-10, 10:27
mini: Hon var en ond kvinna. Hon hann ju inte ens skicka någon bild, men jag fick tag i en via nätet.

Nu blir jag mycket nyfiken på din affärskorrespondens. Brukar du vanligen be om bild? Hur tas den frågan emot? Har du ett eget galleri, och hur är det indexerat? Så många frågor som väcks.

Jay-Z
2006-03-10, 10:31
Nu blir jag mycket nyfiken på din affärskorrespondens. Brukar du vanligen be om bild? Hur tas den frågan emot? Har du ett eget galleri, och hur är det indexerat? Så många frågor som väcks.

Vanligtvis frågar jag först efter cam. Sedan sätter de in pengar på mitt Paynova-konto. Oh, wait....det här ska jag nog inte berätta. :em:

Usch, det är kallt idag. =)

nemd
2006-03-10, 12:35
Vanligtvis frågar jag först efter cam. Sedan sätter de in pengar på mitt Paynova-konto. Oh, wait....det här ska jag nog inte berätta. :em:

Usch, det är kallt idag. =)


Haha :D