handdator

Visa fullständig version : ont i halsen:( några tips?


liQ
2006-01-03, 10:00
Nu är det så att jag har väldig ont i halsen.speciellt när jag sväljer..
Och jag är jävlig hes..
Vad är bra för att dämpa smärtan..
Vissa har sagt glass? kan stämma?..
Just nu dricker jag mest te...Men jag är så tööörstig..
får bara mer ont i halsen om jag dricker kallt :(

HELP

Nina L
2006-01-03, 10:06
Är du törstig så gör du helt rätt i att dricka mycket. Du kan dricka varmt. Mot halsontet hjälper värktabletter bäst, men halstabletter kan också lindra. Det finns några som heter Bafucin och de har en svagt bedövande effekt. Om dina mandlar är mycket svullna och har vit beläggning på sig så är det mycket möjligt att du har halsfluss, vilket framgångsrikt behandlas med antibiotika. I annat fall kan det vara virus, och då är det inte mycket att göra åt saken mer än att låta immunförsvaret göra sin grej.

liQ
2006-01-03, 10:08
Är du törstig så gör du helt rätt i att dricka mycket. Du kan dricka varmt. Mot halsontet hjälper värktabletter bäst, men halstabletter kan också lindra. Det finns några som heter Bafucin och de har en svagt bedövande effekt. Om dina mandlar är mycket svullna och har vit beläggning på sig så är det mycket möjligt att du har halsfluss, vilket framgångsrikt behandlas med antibiotika. I annat fall kan det vara virus, och då är det inte mycket att göra åt saken mer än att låta immunförsvaret göra sin grej.


Tack för tipset!...
angående glass da..vet du om det är nånting som kan hjälpa?..
Vore trevligt och käka glass =)
Sen vill jag påpeka..att när jag harklar..kommer det såna här snuskiga slembollar..kanske nåt positivt?

Nina L
2006-01-03, 10:13
Tack för tipset!...
angående glass da..vet du om det är nånting som kan hjälpa?..
Vore trevligt och käka glass =)
Sen vill jag påpeka..att när jag harklar..kommer det såna här snuskiga slembollar..kanske nåt positivt?Slembollarna är positiva, tycker jag. Då händer det något. Det är bara att hosta upp det du kan. Glass kan man väl äta, men jag föredrar inte det eftersom jag det ökar slembildningen något. Varm soppa, varmt te osv är det jag gillar bäst när jag har halsont.

liQ
2006-01-03, 10:15
Slembollarna är positiva, tycker jag. Då händer det något. Det är bara att hosta upp det du kan. Glass kan man väl äta, men jag föredrar inte det eftersom jag det ökar slembildningen något. Varm soppa, varmt te osv är det jag gillar bäst när jag har halsont.

Ooo nyponsoppa skulle sitta gott yamyam..
tack för hjälpen!

Kom gärna med mer tips gott folk :D

P.A.O.K.
2006-01-03, 10:22
vitlök

liQ
2006-01-03, 10:23
vitlök
Bara käka den så där eller?

backflash
2006-01-03, 10:24
prata inte :) ...

liQ
2006-01-03, 10:26
prata inte :) ...

Har inte sagt ett ord till nån..
och tänker inte... för då gör det bara så jävligt ont

nordland
2006-01-03, 10:47
Te
Skållhett honungsvatten
Isglass
Bafucin
Extremt kolsyrad läsk/vatten (ångrar inte att jag köpte en soda streamer)

inte prata för mycket
Andas med näsan
Sova på sidan (ligger du på rygg så andas du oftast genom munnen)

Pingu
2006-01-03, 10:57
Har inte sagt ett ord till nån..
och tänker inte... för då gör det bara så jävligt ont

Tål du treo ??? om du gör det så ta 2 st och drick det sakta och låt det rinna över halsmandlarna en 15 innan du ska äta. Då kommer du att kunna svälga ganska bra

Johan86
2006-01-03, 11:20
när jag hade ont i halsen gick jag till läkaren och tog ett halsprov.halsen var inte svullen.jag fick medicin någon grön vätsta som jag gurklade i halsen flera gånger per dag.då gick det över på några dagar.mitt halsont pågick 4 veckor

Nina L
2006-01-03, 11:31
när jag hade ont i halsen gick jag till läkaren och tog ett halsprov.halsen var inte svullen.jag fick medicin någon grön vätsta som jag gurklade i halsen flera gånger per dag.då gick det över på några dagar.mitt halsont pågick 4 veckorGrön vätska är: :thumbup:! Andolex heter den och den är helt klart effektiv.

michael
2006-01-03, 11:32
Vicks Blue :)

Johan86
2006-01-03, 11:33
Grön vätska är: :thumbup:! Andolex heter den och den är helt klart effektiv.


japp så heter den.dock ej receptfri

Nina L
2006-01-03, 11:37
japp så heter den.dock ej receptfriNej, dom snåljåparna! *grr27*

bubbe
2006-01-03, 14:27
Mitt tips är att få en bakteriekontroll av vårdcentralen, håller själv på och käkar pencilin efter halsfluss över julen. Ångrar mig att jag inte ringde upp direkt utan hade svinont i 4 dagar innan ett test gjordes.

liQ
2006-01-03, 14:29
Oo tack för tipsen alla..
Nejnej kontroll hos vårdcentralen kommer inte ens på frågan..fullt med hjärndöda som jobbar där..
dessutom..har bara gått 3dagar..
Men jag har aldrig tagit treo..men jag tål det troligtvis..
Just nu klämmer jag in mig te och några tabletter alvedon..
Min mor gjorde nåt absolut vidrig som jag skulle dricka..
Te+Honung+Vitlök+Apelsin+Citron..allt i en stor kopp..fifan..
sen självklart en alvedon..
smakar som baken

liQ
2006-01-03, 14:31
extrem kolsyrad läsk...funkar det bra?
Tänker mest att min hals blir värre då jag dricker kalla saker..
eller ska man göra nåt speciellt me den?

Nina L
2006-01-03, 15:00
Mitt tips är att få en bakteriekontroll av vårdcentralen, håller själv på och käkar pencilin efter halsfluss över julen. Ångrar mig att jag inte ringde upp direkt utan hade svinont i 4 dagar innan ett test gjordes.Det skall du inte ångra. Man skall inte gå dit för tidigt eftersom det inte är säkert att det syns i testerna då. Jag har själv gjort det misstaget, och då fick jag komma tillbaka senare när det hade hunnit bli något ordentligt. :)

liQ
2006-01-03, 16:33
Det skall du inte ångra. Man skall inte gå dit för tidigt eftersom det inte är säkert att det syns i testerna då. Jag har själv gjort det misstaget, och då fick jag komma tillbaka senare när det hade hunnit bli något ordentligt. :)

Nee jag menar det..därför väntar jag..kanske om 2-3 veckor sticker jag dit..
vill egentligen inte det.för de som jobbar i vårdcentralen omkring mina trakter..är ganska..ja opålitliga

Meridian
2006-01-03, 16:44
Tycka vad man vill om whisky, men en stark sipp gör susen när man har ont i halsen faktiskt :thumbup:

keffat_liv
2006-01-03, 16:45
tror detta hjälper mot halsont med, den dödar förkylning iaf. I tet så stoppar du ner en jäkla massa starka halstabbletter, så starka som möjligt :thumbup: Det rensar allt.