handdator

Visa fullständig version : När ska jag ta shaken?


Johan.S
2006-01-03, 08:39
Kom å tänka på en sak här om dagen. Intar alltid en shake med protein och kolisar direkt efter träningen. Nu är det så att jag har börjat köra ca 20 min kardio direkt efter passet och undrar då om jag ska ta shaken direkt efter viktträningen eller vänta tills jag har trampat färdigt?

Detta har inte varit nått problem innan då jag gick morgonpromenader men med mitt nuvarande jobb så hinner jag inte det.

Tacksam för svar.

King Grub
2006-01-03, 08:56
Är syftet att bränna fett under cardion är det överlägset mycket bättre att ta drinken efter.

Ännu bättre är att ta den före styrkepasset.

Johan.S
2006-01-03, 10:17
Tanken är väl att lite julbulk ska försvinna ja. Dock så är det inte nån deff vi snackar om här.

Vad tror du om att ta hälften direkt efter styrkepasset och hälften efter kardion?

King Grub
2006-01-03, 10:45
Vill du stänga av fettförbränningen och i stället förbränna kolhydrat och protein, så, javisst.

pragmatist
2006-01-03, 11:08
Jag skulle rekommendera kardio före istället för efter passet. Bättre uppvärmning, mindre kortisol, i stort sett samma fettförbränning, mer tillväxthormon, och dessutom motiverande (tycker jag själv) eftersom man får en belöning i form av lite rolig styrketräning efteråt (istället för att bestraffas i 20 minuter på löpbandet när man lyft klart :D ). Och man behöver inte fundera på när och hur man ska äta efter passet, det är bara att köra på som vanligt och äta direkt vilket är bra för proteinsyntesen inbillar jag mig. Men somliga tycker det är jobbigt att köra framför allt ben efter kardio, förstås.

Kör man däremot hård kardio (typ intervallträning/HIIT) är det antagligen mer logiskt att lägga det efter.

King Grub
2006-01-03, 11:16
Jag skulle rekommendera kardio före istället för efter passet.

Jag med.

Johan.S
2006-01-03, 11:48
Låter som en vettig idé. Att jag inte tänkte på det :smash:

Tack för tippset! :bow:

blekfet2
2006-01-03, 11:50
Jag skulle rekommendera kardio före istället för efter passet. Bättre uppvärmning, mindre kortisol, i stort sett samma fettförbränning, mer tillväxthormon, och dessutom motiverande (tycker jag själv)



tack för att du skrev det jag just tänkte säga, klart rätt iaf! :thumbup: