handdator

Visa fullständig version : Tips & Trix Inför bilköp!


malakai
2006-01-03, 00:07
Hej! Ska till en bilhandlare på torsdag och kolla på en bil. Och även om ja inte är helt okunnig så är de alltid bra med råd så man inte missar nått. Hur ska man tackla en bilförsäljare?
Vad ska ja fråga efter? Vad kan man kräva? Pruta?
Vill komma så välförbredd som möjligt så ALLA råd är bra.

Bilen: Honda Civic Type-R

Är inte alls säkert de blir nått köp, men man vet aldrig ;)
Är bilen av intresse så kommer ja även ta med en väldigt bilkunnig person (om han inte redan hänger med på torsdag).
Seså, hjälp mej tills dess! *kissass*

tossefar
2006-01-03, 00:10
Det är ju en riktig blatteräser, så kolla så att bromsarna och andra slitvaror mår bra. Risken finns alltid att den körts hååårt.

edit: Du skrev förresten inte om det var en beg. eller ny, men jag antog att det var en beg.

Officer
2006-01-03, 00:12
Se skeptisk ut när du är där. Går du dit med "jag har pengarna i hand"-looken så är det lätt hänt att om du är svagsinnad så kommer en extremt övertrevlig bilförsäljare att packa på dig något du kanske blir missnöjd med senare eftersom du inte kunde tänka klart.

Åk helst dit med en polare, så att du visar att du ändå indirekt har tillgång till kärra, istället för att åka dit med buss/whatever, då hamnar du automatiskt i en underlägsen position för bilförsäljaren som tycker att du MÅSTE ha en bil.

De brukar kunna pruta ner en cirka 5000 utan problem, ibland upp till 10, men det beror på priset på skiten också.

Försök att få med vinterdäcken - då har du gjort en rätt bra affär redan (om det är splitternya däck vi talar om).

"Däcksparka" inte så mycket - bilförsäljare är redan trötta på såna. Kolla dock efter eventuella krockskador (nyansskillnader i lacken t ex). Försök agera professionellt och kunnig även om du kanske inte är det riktigt.
Behöver jag ens nämna att även kolla upp hur många ägare, samt vilka ägare bilen har haft. 1 eller 2 gamlingar är en sak, men 3-4 ägare mellan 20-35 bast då kan du nog förvänta dig att bilen är lite ringrostig redan. De ska kolla upp det åt dig och ge dig en ärlig lista.

malakai
2006-01-03, 00:20
Det är ju en riktig blatteräser, så kolla så att bromsarna och andra slitvaror mår bra. Risken finns alltid att den körts hååårt.

edit: Du skrev förresten inte om det var en beg. eller ny, men jag antog att det var en beg.

beg. ja.. 2005a som som gått under 2000 mil

backflash
2006-01-03, 00:36
beg. ja.. 2005a som som gått under 2000 mil

Den borde ändå ha gåtts igenom av någon. Väldigt högvarvig motor som, även om den är suverän, kan bli skadad om den inte sköts ordentligt. Kolla även priset, iom att den är en 2005a, kan kanske löna sig att köpa ny istället? De brukar hålla priserna bra nämligen, och om säljaren begär 180k så känns det inte helt lönt (den kostar väl 210k med full fabriksutrustning).

Peter-N1
2006-01-03, 05:10
Vad är det för reg.nummer?

Jense
2006-01-03, 06:37
Vad är det för reg.nummer?


haha nu ska du få hjälp av kommisarie peter :D

Markus H
2006-01-03, 07:48
Kan det vara denna ??
http://www.bytbil.com/carinfo.cgi?id=A5FC8683060040&look=borasbilhall