handdator

Visa fullständig version : Komvux - lagförslag trätt i kraft?


Sheogorath
2006-01-02, 20:32
Hej,

I mitt ångestande har jag nu beslutat mig för att det är läkare jag vill bli, och inte biolog. Jag fattas dock 1,5 snittpoäng ungefär, vilket, på en eller två terminer, bör gå att fixa med komvuxstudier. Dock har jag hört om ett lagförslag som kan sätta käppar i hjulet för det här med att höja sitt gymansiesnitt. Någon som vet vad det handlar om? Har det trätt i kraft? Hur påverkar det mina utsikter att bli läkare?

Med svår ångest, men vänliga hälsningar

/Sheo, tunn och klen på kycklingaben

Allan
2006-01-02, 20:36
Fredrik, lasse, Maud och Göran va? http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=572&a=508044

allan

Jay-Z
2006-01-02, 20:38
Är man garanterad en plats på läkarlinjen när man här högsta betyg, eller lottar de fortfarande?

Sparrisen
2006-01-02, 20:39
Jag funderar på att inte fullfölja min utbildning till Teknisk Biolog, utan söka läkare :) , har 19,8 så behöver läsa upp två kurser. Psykologi A är klart att jag får prövning i, men Estetiskt Val Fotografering verkar svårare...

Edit: vill helst studera i Linköping

Wuren
2006-01-02, 20:39
Alltså du har 18.5 i snitt från gymnasiet och behöver 20 för att komma in på läkare om jag förstått det rätt? Läste på komvux förra våren för behörigheten till civil ing och de va inga problem å höjja snittet. Skrivit högskoleprovet nångång?

Megatuttarna
2006-01-02, 20:45
Hej,

I mitt ångestande har jag nu beslutat mig för att det är läkare jag vill bli, och inte biolog. Jag fattas dock 1,5 snittpoäng ungefär, vilket, på en eller två terminer, bör gå att fixa med komvuxstudier. Dock har jag hört om ett lagförslag som kan sätta käppar i hjulet för det här med att höja sitt gymansiesnitt. Någon som vet vad det handlar om? Har det trätt i kraft? Hur påverkar det mina utsikter att bli läkare?

Med svår ångest, men vänliga hälsningar

/Sheo, tunn och klen på kycklingaben

Det är inget som påverkar dig för tillfället. Kör på och bli doktor!

Sheogorath
2006-01-02, 21:52
Alltså du har 18.5 i snitt från gymnasiet och behöver 20 för att komma in på läkare om jag förstått det rätt? Läste på komvux förra våren för behörigheten till civil ing och de va inga problem å höjja snittet. Skrivit högskoleprovet nångång?

Det är rätt uppfattat. Dessutom kan man som jag försått det få "reducerat program" och därmed säger jag hejdå till mitt VG i franska B. Skönt att slippa det jävla språket: "bly-bly-bly-blö! shö-tö-plö-kady-my-ply". urk. De kurserna jag inte har MVG i med undantag för franskan bör inte erbjuda några större motgångar.

raZmus
2007-09-02, 08:37
Det är rätt uppfattat. Dessutom kan man som jag försått det få "reducerat program" och därmed säger jag hejdå till mitt VG i franska B. Skönt att slippa det jävla språket: "bly-bly-bly-blö! shö-tö-plö-kady-my-ply". urk. De kurserna jag inte har MVG i med undantag för franskan bör inte erbjuda några större motgångar.

Kan du få reducerat program i efterhand på Komvux menar du? Hur gick det med det? Tell me.

Vinter
2007-09-02, 08:50
Skicka Pm skulle kunna va en ide, har hänt endel med skolorna sedan 2006, mycket svårare nu att få prövning.

raZmus
2007-09-02, 09:13
Såg att det är sista gången man kan skriva Högskoleprovet nu och få räkna med arbetslivserfarenhet också.

Angel
2007-09-02, 11:32
Man får inte läsa om ämnen man redan läst och har Godkänt i som man fick innan, utan bara göra en prövning på dom.