handdator

Visa fullständig version : Bänkpress med knäna i 90 grader.


Stoltz
2006-01-02, 19:50
För ett tag sen fanns det en tråd om detta, vilka är fördelarna/nackdelarna med att hålla benen/knäna i 90 graders vinkel samtidigt som man pressar?

Krampus
2006-01-02, 20:13
Att koppla ur support-muskler och isolera pectoralis. Vill du ha ännu mer i just bänk kan du ha benen i luften.
Men jag skulle rekommendera djupa hantelpress alla gånger om det är isolation för bröstmusklerna som du är ute efter.(?)

nilzzon
2006-01-02, 21:16
Att ha benen i luften är bara töntigt (läs önödigt). Att ha benen i marken är ju bara för att stabilisera, har man ingen kroppskontroll kan det vara käckt att ha benen i luften för att man inte skall svanka, om man nu ser det som något negativt.

Man blir ju inte starkare bara för att man har fötterna i marken.

Krampus
2006-01-02, 21:21
Man blir ju inte starkare bara för att man har fötterna i marken.

Jo.

nilzzon
2006-01-02, 21:30
Jo.

COOOOOOOOOLT! hur mycket starkare? Har du någon källa på det?

bubbe
2006-01-02, 21:31
jag gör ungefär 30 kg mer när jag trycker med fötterna ändå upp till nacken som blir sjäva grundplattan i lyftet.

MUGEN
2006-01-02, 21:31
har aldrig förstått meningen med benen i luften, kan säga själv att jag aldrig skulle klara det på tyngre vikter utan förmodligen ramlat av bänken.

nilzzon
2006-01-02, 21:36
jag gör ungefär 30 kg mer när jag trycker med fötterna ändå upp till nacken som blir sjäva grundplattan i lyftet.

Så du kan alltså lyfta med fötterna?

har aldrig förstått meningen med benen i luften, kan säga själv att jag aldrig skulle klara det på tyngre vikter utan förmodligen ramlat av bänken.

Precis! Blir ju skillnad i balansen.

Krampus
2006-01-02, 21:36
COOOOOOOOOLT! hur mycket starkare? Har du någon källa på det?

Varför skulle det vara coolt? Tränar du bara med coola övningar?
Tanken med att ha fötterna i luften är just att koppla bort support/stabilisatorer som du själv skriver, för att lägga mer fokus på brösten.
Allt som stabiliserar gör ju dig starkare, ryggstöd, lindor, bälte, fötterna i marken osv..
Men jag skulle aldrig göra det själv. Djupa hantelpress/skruvpress alla gånger om jag vill prickskjuta pecs.

bubbe
2006-01-02, 21:38
Så du kan alltså lyfta med fötterna?



japp, jämfört med att ha fötterna i luften så sas lyfter jag med fötterna, har en helt annan vinkel och stabilitet genom att använda kraften och spänningen i kroppen då jag sätter upp kroppen i bänken. Lär dig styrkelyft och hur dom lyfter i bänkpress så kommer du också förstå!

nilzzon
2006-01-02, 21:42
Varför skulle det vara coolt? Tränar du bara med coola övningar?
Tanken med att ha fötterna i luften är just att koppla bort support/stabilisatorer som du själv skriver, för att lägga mer fokus på brösten.
Allt som stabiliserar gör ju dig starkare, ryggstöd, lindor, bälte, fötterna i marken osv..
Men jag skulle aldrig göra det själv. Djupa hantelpress/skruvpress alla gånger om jag vill prickskjuta pecs.

Okej, då är jag med. Trodde du skrev att du blev starkare av att ha fötterna i marken. Du blir alltså svagare av att ha fötterna i luften?

japp, jämfört med att ha fötterna i luften så sas lyfter jag med fötterna, har en helt annan vinkel och stabilitet genom att använda kraften och spänningen i kroppen då jag sätter upp kroppen i bänken. Lär dig styrkelyft och hur dom lyfter i bänkpress så kommer du också förstå!

Varför jag har fötterna i marken är för att jag inte skall ramla av och skada mig. Men jag "tar inte i med fötterna", pressar jag fötterna i marken känns det som att det går åt en massa energi för att göra det, och det går sämre i själva lyftet.

bubbe
2006-01-02, 21:47
Varför jag har fötterna i marken är för att jag inte skall ramla av och skada mig. Men jag "tar inte i med fötterna", pressar jag fötterna i marken känns det som att det går åt en massa energi för att göra det, och det går sämre i själva lyftet.

då kan det vara dags att träna tekniken, om du vill lyfta mer dvs det är ju inte alla som vill ha mer vikt på stången utan hellre koncentrera lyftning till bröstmusklerna.

ner med fötterna så långt bak som möjligt, spänn fötterna ner i marken, svanka så mycket som möjligt (jag brukar först gunga fram under stången sen ner med nacken och sist pressa ner hälarna), se till spänningen i benen och spänner upp buken och lyfter bröst och mage så högt som möjligt utan att rövern släpper från bänken. ner med axlarna och in med skulderbladen, frusta lite, djupt andetag lyft ut, ner med stången och explodera upp den från bröstet. Ungefär så gör jag mina lyft.

bubbe
2006-01-02, 21:50
här har du en rätt bra bild på en som kan svanka (och lyfta mycket) susanne formgren http://www.powerlifting-ipf.com/pictures/world%20championships%20benchpress%202002/formgreen127_5bWRM.jpg

bubbe
2006-01-02, 21:53
förresten, glöm förra bilden. här är något att suga på:
http://www.powerlifting-ipf.com/pictures/world%20championships%20benchpress%202002/naskripyakBruecke.jpg

:D

nilzzon
2006-01-02, 21:55
då kan det vara dags att träna tekniken, om du vill lyfta mer dvs det är ju inte alla som vill ha mer vikt på stången utan hellre koncentrera lyftning till bröstmusklerna.

ner med fötterna så långt bak som möjligt, spänn fötterna ner i marken, svanka så mycket som möjligt (jag brukar först gunga fram under stången sen ner med nacken och sist pressa ner hälarna), se till spänningen i benen och spänner upp buken och lyfter bröst och mage så högt som möjligt utan att rövern släpper från bänken. ner med axlarna och in med skulderbladen, frusta lite, djupt andetag lyft ut, ner med stången och explodera upp den från bröstet. Ungefär så gör jag mina lyft.

Okej! Då är jag med på noterna! Jag gör samma sak som dig, fast utan det där med fötterna, och svanka. Men vart tar du i stången på bröstet då? På exrx.net finns det två sorters bänkpress. En kallas tydligen för powerlift, och den andra för något annat (exrx går segt idag). Den förstnämnda tar man emot stången på solarplexus och den sistnämda tar man den nästan på halsen.

bubbe
2006-01-02, 21:57
Okej! Då är jag med på noterna! Jag gör samma sak som dig, fast utan det där med fötterna, och svanka. Men vart tar du i stången på bröstet då? På exrx.net finns det två sorters bänkpress. En kallas tydligen för powerlift, och den andra för något annat (exrx går segt idag). Den förstnämnda tar man emot stången på solarplexus och den sistnämda tar man den nästan på halsen.

:thumbup:

precis, jag tar den alltid precis i nederkant på bröstet där är jag som starkast.

I sverige och IPF får man inte ta ner stången under bröstnivå, men finns andra styrkelyftsfed. där detta är tillåtet så sätter man den gärna på magen (du fattar varför)

Krampus
2006-01-02, 22:00
ner med fötterna så långt bak som möjligt, spänn fötterna ner i marken, svanka så mycket som möjligt (jag brukar först gunga fram under stången sen ner med nacken och sist pressa ner hälarna), se till spänningen i benen och spänner upp buken och lyfter bröst och mage så högt som möjligt utan att rövern släpper från bänken. ner med axlarna och in med skulderbladen, frusta lite, djupt andetag lyft ut, ner med stången och explodera upp den från bröstet. Ungefär så gör jag mina lyft.

Åh! Elegant beskrivit hur en styrkelyftare utför sin bänkpress! :bow:
Låt mig försöka ur ett bodybuilderperspektiv:

Bänkpress som bröstträning (vi kan ha fötterna i..):

Fatta stången med brett grepp för att koppla ur triceps en aning. Försök behålla konstant spänning i bröstmusklerna under reps-serien, gör inga stopp. Försök lägga all fokus på bröstmusklerna och pressa upp förhållandevis långsamt, håll imot på den negativa fasen och gå långsamt ner. Upprepa tills du ser ut som Jonnie Jackson.

nilzzon
2006-01-02, 22:10
Åh! Elegant beskrivit hur en styrkelyftare utför sin bänkpress! :bow:
Låt mig försöka ur ett bodybuilderperspektiv:

Bänkpress som bröstträning (vi kan ha fötterna i..):

Fatta stången med brett grepp för att koppla ur triceps en aning. Försök behålla konstant spänning i bröstmusklerna under reps-serien, gör inga stopp. Försök lägga all fokus på bröstmusklerna och pressa upp förhållandevis långsamt, håll imot på den negativa fasen och gå långsamt ner. Upprepa tills du ser ut som Jonnie Jackson.

Hålla emot på den negativa fasen tycker JAG är dåligt, blir bara en massa mjölksyra av det. Men visst, viktigt att gå ner med stången under kontrollerade former är givetvis att föredra. Har sett några skräckexempel när stången studsar på bröstkorgen.

Snabbt upp, snabbt ner.

z_bumbi
2006-01-02, 22:49
Låt mig försöka ur ett bodybuilderperspektiv:

Bänkpress som bröstträning (vi kan ha fötterna i..):

Fatta stången med brett grepp för att koppla ur triceps en aning. Försök behålla konstant spänning i bröstmusklerna under reps-serien, gör inga stopp. Försök lägga all fokus på bröstmusklerna och pressa upp förhållandevis långsamt, håll imot på den negativa fasen och gå långsamt ner. Upprepa tills du ser ut som Jonnie Jackson.

Den enda skillnaden som jag ser det är att man inte bör toksvanka om man inte ska tävla, stabiliteten och trycket som man får i bänken om man har en bra teknik får man igen mångfallt även om man ska bygga. Stopp ser jag som något självklart att man utnytttjar periodvis i många övningar och konstant spänning är något som byggartidningarna har hamrat in väldigt hårt i huvudet på folk men som inte har någon större betydelse. :)

Mer allvarligt är att den bredare fattningen gör att armarna går längre ut åt sidorna och då läggs mer belastning ur en mindre fördelaktig vinkel på axlarna. Många axelskador brukar härledas till bänken och även om mycket beror på att folk inte har någon koll i världen på den övningen så finns det kanske skäl att fundera på utförandet om man känner av axlarna.

Fötterna i luften är oftast något som man gör om man
a) ska specialträna inför bänken
b) har träffat på en PT som inte vet så mycket (Det kan vara skonsammare för en skadad ländrygg men då vet man även att man ska ha fötterna på en bänk eller liknande för att inte riskera att förvärra en sådan skada.)
c) heter Sverker :D

Alternativ C ovan leder oss in på att det funkar olika för olika människor och det finns flera vägar som leder till Rom och det är varje tränandes mål att försöka hitta en väg som funkar för honom/henne.

Krampus
2006-01-02, 22:53
Den enda skillnaden som jag ser det är att man inte bör toksvanka om man inte ska tävla, stabiliteten och trycket som man får i bänken om man har en bra teknik får man igen mångfallt även om man ska bygga. Stopp ser jag som något självklart att man utnytttjar periodvis i många övningar och konstant spänning är något som byggartidningarna har hamrat in väldigt hårt i huvudet på folk men som inte har någon större betydelse. :)

Mer allvarligt är att den bredare fattningen gör att armarna går längre ut åt sidorna och då läggs mer belastning ur en mindre fördelaktig vinkel på axlarna. Många axelskador brukar härledas till bänken och även om mycket beror på att folk inte har någon koll i världen på den övningen så finns det kanske skäl att fundera på utförandet om man känner av axlarna.

Fötterna i luften är oftast något som man gör om man
a) ska specialträna inför bänken
b) har träffat på en PT som inte vet så mycket (Det kan vara skonsammare för en skadad ländrygg men då vet man även att man ska ha fötterna på en bänk eller liknande för att inte riskera att förvärra en sådan skada.)
c) heter Sverker :D

Alternativ C ovan leder oss in på att det funkar olika för olika människor och det finns flera vägar som leder till Rom och det är varje tränandes mål att försöka hitta en väg som funkar för honom/henne.

Ypperliga anledningar till att använda hantelpress istället om man vill ha feta pecs som jag har mao.
Speciellt c... :rolleyes:

Stoltz
2006-01-02, 23:03
Tack så mycket för alla svar. Har bara testat det här hemma med mina fina 25 kg på stången, så har ju inte riktigt testat det med min riktiga ansträgning, men jag tyckte det var tokmycket skönare att köra med fötterna uppe i vädret, kanske beror på att min ländrygg är lite speciell.
Detta får testas på gymmet! :thumbup:

bengdoktor
2006-01-03, 09:51
här har du en rätt bra bild på en som kan svanka (och lyfta mycket) susanne formgren http://www.powerlifting-ipf.com/pictures/world%20championships%20benchpress%202002/formgreen127_5bWRM.jpg

hahahaha dagens i särklass roligaste bild. hon ser ju ut som en stor säl :laugh: men hon är säkert väldigt stark och det är ju bra...

skillz
2006-01-03, 14:34
hahahaha dagens i särklass roligaste bild. hon ser ju ut som en stor säl :laugh: men hon är säkert väldigt stark och det är ju bra...
Fan vilken idiotisk kommentar.

stahlberg
2006-01-03, 15:37
Själv tycker jag bänkpress med fötterna uppe (behöver förstås inte vara med knäna i 90 grader) är en ypperlig komplementövning för bänkpress. Man bygger (grund)styrka i bänkpressmusklerna med en övning som VÄLDIGT MYCKET påminner om tävlingsbänkpress. Man fokuserar på starten. Dessutom får man gratis en viss koordinationsträning. Att det är svårare att kontrollera stången gör inget : en bra bänkpressare SKA kunna kontrollera stången också i bänkpress med fötterna uppe.

Man kan variera mellan att ha fötterna i luften (vilket är tyngst) och att hålla dem på bänken utan att trycka ner (vilket är en aning lättare, och ger en aning bättre balans), för att kunna variera vikterna i övningen mera.

Bänkpress med fötterna uppe är en övning jag ofta har med i grundstyrkeperioder (samt i NÅGON mån som avslutande lättare övning i själva bänkpressen också i andra träningsperioder).