handdator

Visa fullständig version : Hjärnskakning


Henke83
2006-01-02, 19:15
Började kickboxas för ett tag sedan, var och tränade för ett par timmar sen och har antagligen lätt hjärnskakning nu. *spy*
Frågan: Är det bara jag som är klen eller är det något som alla boxare dras med efter var träning?
Man måste väll lära sig bättre försvar och kanske borde skaffa hjälm.
Det vore kul att höra hur andra upplever det.

Garnax
2006-01-02, 20:12
Kanon...

Helt perfekt och jag hoppas att du innom en ganska snar framtid
når permanenta skador.

Ryska_raketen
2006-01-02, 20:16
Kanon...

Helt perfekt och jag hoppas att du innom en ganska snar framtid
når permanenta skador.


Oj,bryskt.




On: Nja har du sparrat eller ?

Frazze
2006-01-02, 20:20
"kanske borde skaffa en hjälm"

nähä?

Henke83
2006-01-02, 20:20
Oj,bryskt.




On: Nja har du sparrat eller ?

Ja

Ryska_raketen
2006-01-02, 20:22
Ja


hur länge har du hållt på med kampsporten då ? Ja menar om du fått ta emot så mycket smäll så du har huvudvärk/hjärtnskakning så kanske det var lite för tidigt för din del med sparring alternativt du mötte en för bra kille/tjej ?

Trance
2006-01-02, 20:22
Kanon...

Helt perfekt och jag hoppas att du innom en ganska snar framtid
når permanenta skador.

Du har aldrig utövat någon sport va?

Henke83
2006-01-02, 20:28
hur länge har du hållt på med kampsporten då ? Ja menar om du fått ta emot så mycket smäll så du har huvudvärk/hjärtnskakning så kanske det var lite för tidigt för din del med sparring alternativt du mötte en för bra kille/tjej ?

Började i september, men har bara sparrat 2 ggr.
Jo de är mkt skickliga.
Man har ju för kass kondition också man tar ju slut för fort och då får man en del smällar.

Ryska_raketen
2006-01-02, 20:29
Började i september, men har bara sparrat 2 ggr.
Jo de är mkt skickliga.
Man har ju för kass kondition också man tar ju slut för fort och då får man en del smällar.


jo men då tycker ja att du ska ta det lugnt samt säga till dom du sparrar med att ta det lugnt, för du har inte direkt någon vana.Ja menar VAD lär du dig på att få stryk :confused:

Henke83
2006-01-02, 20:33
Jo men jag bad dem köra på så jag lär mig nån gång, hehe. *screwy* Inte så smart kanske.

Ryska_raketen
2006-01-02, 20:37
Jo men jag bad dem köra på så jag lär mig nån gång, hehe. *screwy* Inte så smart kanske.


hehe, nja kanske inte efter andra gången =) Och vad har vi lärt oss av det här ? ;)

Nejmen om det verkligen känns som en riktigt hjärnskakning så tycker ja du ska kolla upp det. Sen tycker ja inte att du ska köra "full contactt" förrän du känner dig mer säker på blocka osv. :thumbup:

trym
2006-01-02, 20:43
chillpill...køp inte hjælm...
ge de lite tid, nær du har sparrats ngr agånger ær du van o smærtan lægger sig..nsætan lite som træningsverk från styrketræning...det ær øverlag knockouts som ger de permanenta hjærnskadorna... vanlig boxning ær 14 ggr værre æn kickboxning såsett...

(får ursækta norskt tangentbord)

Nils.R
2006-01-03, 03:03
Är det bara jag som fått för mig nåt eller är inte hjälmen i stort sett bara till för att skydda mot cuts och blåmärken och inte mot hjärnskakningar och dylikt?

PowPow
2006-01-03, 03:13
Är det bara jag som fått för mig nåt eller är inte hjälmen i stort sett bara till för att skydda mot cuts och blåmärken och inte mot hjärnskakningar och dylikt?

En hjälm absorberar självklart även kraften. Hur mycket beror självklart på hjälmen. Ju tjockare den är, desto mer absorberar den slagen. Precis som med handskar. Och hur den är packad såklart.

Sen finns det klart sådana gummihjälmar också. Som att boxas med keps typ :)


Henke: Tror att det framförallt handlar om att du är för dålig på att skydda dig. Det är bättre att börja lugnt, så du får in tekniken ordentligt. Annars utveklas man ju inte speciellt snabbt.

utnyttja det faktum att du möter mer rutinerade killar. Det är bara att säga åt dem att köra lugnare, om du tycker det är för hårt (och får du mastodonthuvudvärk efter ett vanligt sparringpass så är det uppenbarligen för hårt). Det är värre att möta newbies tycker jag. De har ju knappt koll på sina armar och ben själv. Lätt hänt att de råkar få in en mastodontträff i allt svingandet ju :D

Henke83
2006-01-03, 18:04
En hjälm absorberar självklart även kraften. Hur mycket beror självklart på hjälmen. Ju tjockare den är, desto mer absorberar den slagen. Precis som med handskar. Och hur den är packad såklart.

Sen finns det klart sådana gummihjälmar också. Som att boxas med keps typ :)


Henke: Tror att det framförallt handlar om att du är för dålig på att skydda dig. Det är bättre att börja lugnt, så du får in tekniken ordentligt. Annars utveklas man ju inte speciellt snabbt.

utnyttja det faktum att du möter mer rutinerade killar. Det är bara att säga åt dem att köra lugnare, om du tycker det är för hårt (och får du mastodonthuvudvärk efter ett vanligt sparringpass så är det uppenbarligen för hårt). Det är värre att möta newbies tycker jag. De har ju knappt koll på sina armar och ben själv. Lätt hänt att de råkar få in en mastodontträff i allt svingandet ju :D

Ja så ligger det nog till, Tack.

Lizard
2006-01-03, 19:53
Lätta hjärnskador behandlas bäst med stillaliggande vila. Typiskt för sådana är lindriga symptom på endera yrsel, illamående, svårighet att fixera blicken och/eller huvudvärk. Är symptomen markanta skall läkare kontaktas. Hjärnan förmår nämligen reparera sig själv om den får vara helt stilla och har du kraftigt huvudtrauma kan du t o m sövas för att rädda tvåkilosklumpen du har mellan axlarna. Läktiden vid hjärnskakning är relativt lång - det är därför både boxare och hockeyspelare tvingas avstå tävling i månader efter K.O.

Sparring på din nivå (helt j*a okunnig) utförs bäst i "moment", dvs opponenten slår t ex vänster-höger och du rullar och kontrar med steg och slag. Upprepa.

Vanligtvis så får nybörjare bara rejält med smäll på träningarna om det är en svag/kass ledare eller om du har en brytig och arrogant attityd. Något att tänka på kanske?

Lizard

Henke83
2006-01-04, 18:56
Är det ok att träna med en lättare hjärnskakning? Ja inte boxning då förståss fattar jag också, men med vikter?

Osten80
2006-01-04, 19:00
Är det ok att träna med en lättare hjärnskakning? Ja inte boxning då förståss fattar jag också, men med vikter?


Vänta tills du är helt klar i knoppen.

Osten80
2006-01-04, 19:08
Här har du lite mer matnyttigt.

http://www.vardguiden.se/Article.asp?ArticleID=3192

Henke83
2006-01-04, 19:40
Tack :)

Tricklev
2006-01-04, 20:00
Kanon...

Helt perfekt och jag hoppas att du innom en ganska snar framtid
når permanenta skador.

Jasså du kör bil? hoppas du krockar och dör.

Jasså du dricker? Hoppas din lever krymper ihop och du dör.

Jasså du kissar utomhus? Hoppas en hund biter dig/din.

Osv osv osv.

Summa sumarum, lyssna inte på garnax, han är trångsynt.

Ps: Hjälm kan vara bra för att skyda huvudet, ja :thumbup:

smürfpücko
2006-01-04, 20:12
Hjälm/huvudskydd är alltid bra - fixa´t!
Dock anser jag inte att hjälmen direkt hjälper mot alla "whiplash-effekter" man får av smällarna men det är en vanesak.

Jag känner som du efter långa träningspass, eller tävling. På ett träningsläger för ett par veckor sedan var det bara jag och EN tjej till, så vi sparrades ju mest med killar. Fine, men eftersom passen var längre än vad jag normalt sett är van vid så fick skallen ovanligt mycket smäll. Trodde nästan jag också fått en liten shejkskada där uppe efter det. ..
Efter en natts sömn dock var det helt bra igen.

Lite smått orolig blir man ju när det handlar om huvudet men skaffa hjälm och guarda fett län. :)

trym
2006-01-06, 12:30
REA REA
tja om du nu ska lysna på alla som skriver i denna tråden o inte mig så kan du få köpa en i princip oanvänd hjälm av mig i nyskick av bättre varriant...