handdator

Visa fullständig version : Virusproblem!


MacLeod
2006-01-02, 17:26
Innan jul slutade min inetuppkoppling att funka. Försökte allt men det slutade med att jag formaterade båda mina hdd´s. Allt funkade några dagar, men nu när jag kom hem så kommer jag inte ut på nätet igen.
Och samtidigt låg det ett brev från Bredbandsbolaget där dom varnade mig för att jag hade virus på datorn.
Jag har en ren cd med kaspersky som jag inte hunnit installera, kan den hjälpa? Ska jag starta datorn så rent som möjligt med bara kaspersky?
Några tips?

Kwon
2006-01-02, 17:39
Har du dragit ur internet och sedan formaterat, installerat + kört Kaspersky (bra program men snor mycket minne imho och kan sega ner lite beroende på burk) och ad-aware, spybot på det och till sist installerat en bra brandvägg så skall du vara redo att sedan kunna koppla upp dig.

Lycka till!

Kaspersky eller Nod32 tycker jag är dom bättre antivirusprogrammen.

Grub kanske har annan åsikt.

Pudzianovski
2006-01-02, 18:53
Mitt kaspersky gjorde att jag inte kom ut på nätet.

Bytte antivirusprogram. Sen fungerade det.

Fast du kanske inte haft det installerat ens.

MacLeod
2006-01-02, 23:07
Har inte installerat det ännu. Men jag hoppades ju på att kunna installera Kaspersky nu i efterhand och att det skulle reparera allt. Men frågan är om Kaspersky kan "laga" allt så att jag kan komma ut på nätet igen utan att formatera. Det här viruset verkar ju lite överjävligt.

Jman
2006-01-02, 23:19
Man ska ha nätverkskabeln urdragen tills man installerat/aktiverat brandvägg och antivirus. Man kan bli smittad redan under installationen, av t.ex MS.Blast varianter. Om man har uppdaterat och patchat windows så är man också någorlunda skyddad.

MacLeod
2006-01-04, 21:21
Idag körde drog jag ut nätverkskabeln och körde in en cd för att intstallera Kaspersky. Kaspersky installerades och ville sen som vanligt starta om datorn för att fungera.

Datorn startar om, och efter 10 sekunder så startar den om igen..o igen..o igen.
Bara att formatera igen? Och börjar med kaspersky den här gången?

Jarod
2006-01-04, 21:33
Datorn startar om, och efter 10 sekunder så startar den om igen..o igen..o igen.

:D

Yes...installera igen med internet bortkopplat tills brandvägg osv. är klart.

Cilia
2006-01-04, 21:35
Idag körde drog jag ut nätverkskabeln och körde in en cd för att intstallera Kaspersky. Kaspersky installerades och ville sen som vanligt starta om datorn för att fungera.

Datorn startar om, och efter 10 sekunder så startar den om igen..o igen..o igen.
Bara att formatera igen? Och börjar med kaspersky den här gången?
finns det ngt värre än datorproblem?
jag får huvudvärk och svettbrytningar direkt.

funkar det nu, har du fått bort viruset?
sen är mitt huvudbry hur du lyckas posta här när du har virus och du säger att det inte funkar att komma ut på nätet men det kanske är en annan fråga *s*

Jman
2006-01-04, 21:36
Din dator är helt klart smittad med något. Det går att få bort utan ominstallation men det kan vara omständigt. Jag skulle i ditt fall formatera och installera om windows och sedan brandvägg och antivirus. Nätverk/Internet kan du ansluta när brandväggen är igång. Använd helst Win XP med sp2 på installationskivan. Hade du en router så skulle du troligtvis inte ha det här problemet eftersom den blockerar de känsliga portarna.

Kwon
2006-01-04, 21:37
finns det ngt värre än datorproblem?
jag får huvudvärk och svettbrytningar direkt.

funkar det nu, har du fått bort viruset?
sen är mitt huvudbry hur du lyckas posta här när du har virus och du säger att det inte funkar att komma ut på nätet men det kanske är en annan fråga *s*

Han sitter väl på en annan burk o skriver, laptop, grannens burk etc osv

Det är hans huvudburk han vill reparera

Jarod
2006-01-04, 21:39
finns det ngt värre än datorproblem?

Mmmm....brudar... *rolleyes*

Peter-N1
2006-01-04, 21:53
Kanske kan hitta lite svar i denna tråd:

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=59501

MacLeod
2006-01-05, 00:09
XP-skivan jag äger har inte SP2 tyvärr. Så vad är alternativ nummer två då?
Kaspersky har jag ju på en ren skiva. Vilken brandvägg ska jag ladda hem som är gratis tro, tills jag drar in SP2? SP2 drar jag ju in via nätet är det ju tänkt.

Om jag iof inte drar hem SP2 på en skiva oxå då? Men tänk om SP2´s skydd är så kasst att den inte hinnet uppdatera sig innan viruset flyger in igen?

Kwon
2006-01-05, 00:42
Helst skall man ju ha allt installerat INNAN man drar ut på den elektroniska motorvägen.

Dvs SP 2, Brandvägg, Antivirus etc allt installerat INNAN man hoppar på Internet.

blekfet2
2006-01-05, 00:48
råkat ut för det där själv typ 3 ggr, BBB stänger av ens internet för att datorn används som nån typ av server som hjälper till att skicka ut en masa skräppost. De 2 första gågerna så fick jag bort "viruset" (vad det nu hette) och 3:e gången var jag tvungen att formatera...grymt irriterande!

The_dude
2006-01-05, 00:51
jag kan bara säga lycka till grabben, det fungerar för mej

jakke
2006-01-05, 01:10
XP-skivan jag äger har inte SP2 tyvärr. Så vad är alternativ nummer två då?
Kaspersky har jag ju på en ren skiva. Vilken brandvägg ska jag ladda hem som är gratis tro, tills jag drar in SP2? SP2 drar jag ju in via nätet är det ju tänkt.

Om jag iof inte drar hem SP2 på en skiva oxå då? Men tänk om SP2´s skydd är så kasst att den inte hinnet uppdatera sig innan viruset flyger in igen?
Zone Alarm erbjuder ganska långa trials på sina brandväggar. Tror även dom har en freeware variant

Cilia
2006-01-05, 11:15
Mmmm....brudar... *rolleyes*
du har det inte lätt du!!