handdator

Visa fullständig version : Träningsverk, hur kan man bli av med den?


dvortex
2006-01-02, 15:59
Jag tränar ganska bra, dvs. jag värmer upp och varvar ner och stretchar. Har mycket sällan träningsverk, men det händer ändå. Det kan tar flera dagar innan mina muskler hämtar sig :cryout:. Jag har försöker ta det lungt och stretcha lite lätt.
Hjälper det att motionera lite lätt?
Är det helt fel grej att stretcha?
Nåt annat?

sunkan
2006-01-02, 16:04
Jag har läst att stretch inte hjälper att förebygga träningsvärk, tror det var grub som skrev det så han kommer väl snart in och förklarar om jag hade fel eller inte.

Jman
2006-01-02, 16:24
Jag skulle hålla minst 6-8 reps för de utsatta muskelgrupperna. Att köra färre och tyngre reps är dumt om återhämtningen är för lång. Jag skulle även pröva att hålla ett högre tempo. Dvs högre puls så att genomströmningen i musklerna blir bättre. Det kan också vara ide att stå upp och gå runt istället för att sitta mellan seten.
Att stretcha kan förebygga skador. Men om du redan ha ont i en muskel efter träning så blir den inte bättre av stretchning. Tvärtom. Stretcha väldigt försiktigt om något.

keffat_liv
2006-01-02, 16:30
stretch hjälper inte mot träningsvärk och träningsvärk är ingen faktor åp att muskeln inte är återhämtad.

King Grub
2006-01-02, 16:30
Massage reducerar DOMS med upp till 30%, men påverkar inte muskelns funktion under återhämtningstiden.

Stretching påverkar inte träningsvärk.

Jay-Z
2006-01-02, 16:32
DOMS står för Delayed Onset Muscle Soreness.

Zerohero
2006-01-02, 18:10
Hört att c vitamin försnabbar förloppet så att träningsvärken försvinner snabbare stämmer det?

King Grub
2006-01-02, 18:17
Hört att c vitamin försnabbar förloppet så att träningsvärken försvinner snabbare stämmer det?

Nope.

"Muscle soreness and the recovery of muscle function in the leg flexors and extensors were not different in VC and P groups. Furthermore, although plasma concentrations of interleukin-6 and malondialdehyde increased following exercise, there was no difference between VC and P groups. These results suggest that either free radicals are not involved in delaying the recovery process following a bout of unaccustomed exercise, or that the consumption of VC wholly after exercise is unable to deliver this antioxidant to the appropriate sites with sufficient expediency to improve recovery."

Eur J Appl Physiol. 2003 May;89(3-4):393-400. Post-exercise vitamin C supplementation and recovery from demanding exercise.