handdator

Visa fullständig version : hoppa mellan muskelgrupper?


Johan86
2006-01-02, 15:10
jag undrar om det är några här som hoppar mellan muskelgrupper i ett och samma pass? tex när jag kör bröst och axlar så hoppar jag och när jag kör triceps och vader osv

man lyfter ju mkt tynge vikter om man växlar mellan muskelgrupperna.men är detta inte bra?

Sonny
2006-01-02, 15:29
Många som gör detta, jag personligen gör inte det. Vad jag vet är det inget "fel" på det, du tränar på det sätt som är bäst för dig.

MrBoris
2006-01-02, 15:56
det enda jag kan tänka mig är väl att det är meningen att man ska "stressa" muskeln för att få den att växa och kör man samma muskelgrupp med övningarna efter varandra innan man påbörjar ny muskel så lär man väl ha stressat den lite extra?

Alexlindgren
2006-01-02, 16:22
Jag kör så. Min idé är att om du tränar något som du inte tränat innan kan du överbelasta mer = använda mer vikt = du blir starkare.

TigerÖga
2006-01-02, 18:19
Samma här hatar o köra tex biceps o rygg

nilzzon
2006-01-02, 18:33
Samma här hatar o köra tex biceps o rygg

Vad menar du? Har du inte hajjat eller är det jag som inte har hajjat?

lloyd
2006-01-02, 18:50
Jag kör så. Min idé är att om du tränar något som du inte tränat innan kan du överbelasta mer = använda mer vikt = du blir starkare.

Använda mer vikt kan du göra, men du kan väl få en lika stor "överbelastning" med en mindre vikt, förutsatt att du använt muskeln tidigare.

Sniggel
2006-01-02, 19:21
Ordet överbelastning kan tydligen användas till lite vad som helst :-p
Är det inte MAX-OT som myntat begreppet?
Överbelastning (enligt MAX-OT) är att belasta muskeln med en så tung kraft som möjligt (mer än vad muskeln känt på tidigare) detta uppnås inte genom att trötta ut muskeln för då orkar man inte "överbelasta" den igen.

OnT:
Hoppar du mellan övningarna så blir det ju i princip längre vila för muskeln(erna), vilket kan va bra eller dåligt, beroende på vad du är ute efter.

Johan86
2006-01-02, 21:53
jag ska testa att köra klart varje muskelgrupp innan jag startar med nästa.detta borde vara bra för att få intensitet i träningen

keffat_liv
2006-01-02, 21:59
jag ska testa att köra klart varje muskelgrupp innan jag startar med nästa.detta borde vara bra för att få intensitet i träningen

dock kan du räkna med att lyfta betydligt mindre, tyvärr:(

Johan86
2006-01-02, 22:00
dock kan du räkna med att lyfta betydligt mindre, tyvärr:(


jo precis.men sen om jag byter tillbaka så ökar jag igen ;)

Ryska_raketen
2006-01-02, 22:02
Jag "hoppar" mellan övningarna om ja kör armar. Då kör ja tex först triceps för sen köra en biceps. ger grym pump, tycker oxå att man känner sig lite mer utvilad.

pragmatist
2006-01-03, 00:55
Att varva antagonister (t.ex. bröst och rygg) underlättar återhämtningen mellan seten eftersom muskeln slappnar av bättre när man tränar dess antagonist. Man behåller alltså styrkan bättre i fler set om man tränar på det sättet. Finns forskning på det.

Och så tränade ju "Ahnold" på det sättet när han gjorde comeback i Mr Olympia 1980, bara det måste ju vara värt något! :D

keffat_liv
2006-01-03, 01:11
Att varva antagonister (t.ex. bröst och rygg) underlättar återhämtningen mellan seten eftersom muskeln slappnar av bättre när man tränar dess antagonist. Man behåller alltså styrkan bättre i fler set om man tränar på det sättet. Finns forskning på det.

Och så tränade ju "Ahnold" på det sättet när han gjorde comeback i Mr Olympia 1980, bara det måste ju vara värt något! :D

vilka är antagonister med varandra då? Bröst rygg. Sen biceps triceps väl? Resterande då?

Sniggel
2006-01-03, 04:07
vilka är antagonister med varandra då? Bröst rygg. Sen biceps triceps väl? Resterande då?
Gastocnemius/soleus och tibialis anterior :D

LuThe
2006-01-03, 13:33
jag undrar om det är några här som hoppar mellan muskelgrupper i ett och samma pass? tex när jag kör bröst och axlar så hoppar jag och när jag kör triceps och vader osv

man lyfter ju mkt tynge vikter om man växlar mellan muskelgrupperna.men är detta inte bra?

Nej johan man ska köra klart en muskelgrupp åt gången.. Det viktiga är ju att köra slut den inte att klara så mkt som möjligt! *uppdate*