handdator

Visa fullständig version : Bodypump...skeptisk

Boven2k1
2002-01-21, 21:40
Hej!

Jag hade en diskussion med ett par tjejer i min klass idag om bodypump...dom tycker att det är superbra "och man får verkligen träningsverk dagen efter" säger dom :D ! Själv är jag väldigt skeptisk till att bodypump är en så "superbra" träningsmetod...jag tycker mest det verkar vara svammel!

Jag skulle vilja höra vad experterna har att säga om bodypump ;)

MVH
Boven2k1

Peter
2002-01-21, 22:02
Håller med om att bodypump är kvalificerad skit. De flesta instruktörer utför rörelserna mycket dåligt (knäböj ner till 120 graders vinkel exempelvis), det är väldigt svårt att uppskatta hur mycket vikt man ska ha om man inte ens vet hur många reps man ska göra, omöjligt att få alla att köra tillräckligt hårt eftersom inte 50 presoner kan nå failure samtidigt. Det lilla jag sett verkar det dessutom som man använder samma vikter i övningar som följer direkt efter varann trots att de är ganska olika tunga (knäböj-bicepscurl).

Dessutom har studier visat att man har för låg syreupptagning och puls för konditionseffekt och för låg viktbelastning för styrketräningseffekt.
http://apt.allenpress.com/aptonline/?request=get-abstract&issn=1064-8011&volume=014&issue=02&page=01 44

Men det är klart man förbrukar ju några kalorier i alla fall så om man vill gå ner i vikt är det väl lite bättre än inget.

Peter

[ 21 Januari 2002: Inlägget har ändrats av: Peter ]

[ 21 Januari 2002: Inlägget har ändrats av: Peter ]

Arne Persson
2002-01-21, 22:16
Jag blir mkt illamående av att titta på ett patetiskt Body Pump (eller liknade) pass.

Johan1685
2002-01-21, 22:19
Tja!

Jag håller med personen ovan (inte gud :D)

det enda jag ser som kanske lite positivt är att dom håller det under en timme...

Jag förstår inte var dom får allt det där svammlet ifrån typ nån sorts aerobisk träning med vikter vad ska det tjäna till. Gör man det för att förbränna kalorier så tycker jag man kan ta en promenad som säkert förbränner mer. Jag har aldrig sett bodypump utföras eller läst spec mycket om det men det lilla jag vet om det är lika med skit!

iconoclast
2002-01-21, 22:51
Jovisst, bodypump ger nog inte speciellt mycket men det är nog ingen som tränar det som förväntar sig att få några jättemuskler av det heller. Som sagt, det är nästan bara tjejer som kör det. Tjejer som kanske vill få lite bättre former, och det kanske de kan få av det också. Men för personer som huserar på det här forumet är det nog inget att satsa på...

Viveqa
2002-01-21, 22:59
Hade det som genomblödningsträning ett tag(ganska länge sedan), och fick ett vänligt påpekande ifrån den nyutbildade instruktören om att jag använde alldeles för mycket vikter och måste vänta tills jag lärt mig utföra rörelserna korrekt innan jag kunde höja ifrån de rekommenderade belastningarna (de verkar utgå ifrån att alla människor är exakt likadana när de stiger inpå sitt första pass och sedan utvecklas exakt likadant).

Det enda som är bra med skiten är väl att det är bättre än ingetting alls, är man nybörjare och otränad ger all träning effekt och det kan kännas svårt att träna själv på gymmet utan grupptryck, då kan bodypump träningen ge mer effekt.

Förhoppningsvis kan det inspirera någon att testa på riktig styrketräning ;) .

Viveqa
2002-01-21, 23:08
Där jag körde det var det faktiskt nära nog 50/50 i könsfördelning.

Och poängen med ovanstående inlägg ska vara att instruktören knappt visste vilken muskel som tränades.

Boven2k1
2002-01-21, 23:12
Tack för alla svar! :)

Jag håller med er. Det är självklart bättre än ingen träning alls och det inspirerar säkert (hoppas jag) fler tjejer att köra med lösa vikter.
Dom som tränar BP är nog heller inte ute för att bygga massa, utan för att hålla i gång. Och som sagt kan ju metoderna i BP förbättras! Det är ju inte världens bästa träningsmetod, snarare en metod som kan utvecklas för att bränna fett... :D

Kul att höra vad ni tycker om det här!

MVH
Boven2k1

Yonas
2002-01-22, 01:18
Min förra tjej var helt lyrisk över Body Pump. "Dom säger att man får bra kondis OCH bygger muskler!". Visst är det bättre än att sitta hemma och äta chips, men mycket mer än så är det inte.
När kommer myten om att man blir en övermuskulös grott-tjej bara för man tränar med vikter försvinna?

[ 22 Januari 2002: Inlägget har ändrats av: Yonas ]

Gladiatorerna
2002-01-22, 07:21
Det undrar jag med! Retar mig på peroner med komentaren "jag vill inte bli för stor"!!! Tror folk att det är så enkelt att bygga muskler!

Lave
2002-01-22, 07:24
Kontentan av detta är väl att man kan bli fit av att träna Body Pump. En person som vill bli av med lite fett, öka förbränningen och må bra kan säkert få ut det de vill av det.
Men för oss som hänger här på forumet och vill bygga synlig massa är det inget. Jämför det med att träna kondition ett par gånger i veckan o kör lätt styrka nån gång i veckan...

Viveqa
2002-01-22, 09:55
Men även om man "bara" vill bli "fit", så kan man bli det på ett mer effektivt sätt än BP..
De allra mest muskelrädda persomerna brukar inte ens våga besöka BP-pass, utan de som går ditt brukar föreställa sig att de åtminstone ska bli lite vältränade och få lite synlga muskler(utan att behöva bli en grotesk grottkvinna).

Arne Persson
2002-01-22, 10:00
Jag tog fram ett alternativt koncept efter att ha sett ovannämnda spektakel (Body Pump). Jag kallade det Power Lift skillnaden var att instruktörerna var styrketräningskunniga samt att här gällde djupa knäböj, riktiga marklyft , bent over rowing osv. Detta fungerade och fungerar forfarande alldeles utmärkt. Dessutom hade vi ordentllga introduktioner samt jag höll en del föreläsningar och och dödade (förhoppningsvis ) en del idiotiska kvasiteorier.

Baha
2002-01-22, 10:54
Själva ideeen med bodypump låter som en bra ide iaf, aldrig själv bevittnat eller deltagit i ngt pass dock.

et hårt pass med bra utförda basövningar i samma stuk som arne säger låter dock brutalt, svettigt, bygger lite styrka etc. som stenhård cirkelträning med baar basövningar typ..PEREFEKT för folk i allmänhet att bli i bra form och få både styrka och kondis..Låter som en KUL och högst EFFEKTIV ide

Arne Persson
2002-01-22, 11:27
Jag kan bara säga följande: Våra kära damer på gymet har inte klagat samt det ar funkat både på mkt överviktiga ›50% kroppsfett och äldre. Det är inget "brutalt" i mitt system, om man inte tycket att korrekt utförda övningar efter förmåga är brutalt alltså.

Bamse79
2002-01-22, 11:39
Kan tänkas att bodypump är "bra" för personer som inte har eller tränar så ofta, ett bra sätt att hålla igång i alla fall...

Baha
2002-01-22, 11:45
arne

hur kan ett sånt pass se ut ungefär?

om du orkar förklara här

JP
2002-01-22, 11:48
"Allting går att sälja med mördande reklam - kom och köp konserverad gröt!". Tror att det var Blå Tåget som sjöng så på 70-talets proggtid (vi som är 60-talister eller äldre kanske minns). Body pump är precis som Spinning, A-box och andra träningsformer med döfräcka namn ett koncept. Syftet är i första hand att tjäna pengar. Att det råkade handla om träning den här gången gav Body Pump. På andra marknader kan det handla om att ställa sitt eget horoskop eller att handla aktier över en nätmäklare, sälja korv eller stickade mössor med cool design och noll köldtålighet eller någon annan form av vara eller tjänst. Inget ont i det, eftersom köpare verkar finnas. Det blir däremot fel, ineffektivt eller rent av farligt när konceptet föreskriver övningar, utförande eller upplägg som inte är fysiologiskt motiverade - gärna i sken av att vara supervetenskapligt. Tyvärr är det inte helt ovanligt. En felkälla ytterligare blir ju när instruktören i Ytterböle ska instruera det han/hon lärt sig på Konceptkursen (ofta en eller två dagar). Här blir det gärna fel igen, oavsett hur bra konceptet är. Jag ska strax gå och studera ett Body Pumppass live. Ser fram emot detta mycket! Kommer att älska att höra motiveringen till tredjedelsknäböj, press mot pannan och en sjuttiofemma bänkpress... Återkommer med en kort recention inom kort!

JP
2002-01-22, 13:19
Jag har sett och jag blev inte mycket klokare. Bra instruerat av vår instruktör, tyckte jag. MEN vad bråttom de hade i alla övningar. Följden blev fällda ryggar, släppta svankar och mycket "duns i botten" i alla rörelser. Stackars leder! Jag blir ju lite tveksam, minst sagt, till att rekommendera Body Pump till den målgrupp jag antar det är avsett för. Utan ordentlig rörelseskolning och bra teknik i samtliga övningar, kan det gå riktigt illa (nämnas kan att frivändning är en övning som ingår...).

GhostFace
2002-01-22, 15:30
Jag är inne lite på samma bana som JP ovan...
undrar om inte ex leder & rygg tar lite för mkt stryk eftersom takten på passet är snabbt. De flesta som börjar passet som nybörjare, kanske aldrig riktigt har varit med på liknande aktiviteter förut och sedan "kastas" in i passets rytm & aningen komplicerade (för en otränad, ovan människa) övningar. Deras leder, om vi talar om ex. en medelålderskvinna, har möjligen inte stärkts under tidigare fysisk träning och därför kan en skada, sorgligt nog, vara oundviklig inom kort.

Teoretiskt talat såklart....

Men samtidigt är träningsformen ex. BodyPump bättre än ingen alls om man utgår från att den utförs korrekt.

:D

Boven2k1
2002-01-22, 15:46
precis, håller med ghostface och jp...det verkar som om dom stressar igenom övningarna! vilket inte är speciellt bra, speciellt inte för nybörjare som många av dom är...aldrig bra att lära sig en övning fel från början för då är det svårt att skola om sig...dessutom är det farligt!

men helt klart en bra idé! skulle vilja höra lite mer detaljerat från arnes upplägg på Power Lift! :)

MVH
Boven2k1

Boven2k1
2002-01-22, 15:49
sen måste jag tillägga att jag har visat era åsikter för tjejerna...dom blev minst sagt upprörda och tyckte ni hade lite att komma med...jag bara log, BIG SMILE :D

JP
2002-01-22, 16:17
Vad blev de upprörda över? Jag tycker att mycket i Body pump kan vara bra träning för vissa, om än i lite förändrad form. Är det de som säljer konceptet förstår jag deras upprördhet - eftersom vi "har gjort en repa i lacken". Men annars vet jag intee varför de skulle ha anledning att vara upprörda. De är välkomna att kontakta mig för diskussion.

Boven2k1
2002-01-22, 16:25
håller med dig jp...BP är inte helt fel, men det kan helt klart utvecklas till något bättre! ta inte åt dig av vad tjejerna sa, tjejerna vart nog mer irriterade på mig för att tjurig som jag var kallade in experterna för att diskutera detta... :) en tjej påstod att det är "vemsomhelst" som skriver i detta forum, dom menade att många här verkade ha dålig erfarenhet...menar dom allvar så kan dom ju inte ha alla hästar i hagen? :)

Viveqa
2002-01-22, 17:04
Jag tar tillbaka att jag tyckte att BP skulle kunna vara dugligt som introduktion för den som aldrig tidigare tränat och rekommenderar Arnes metod istället (eftersom han lider en sån stor brist på erfarenhet ;) ).

Annars så handlar det nog just om att försöka sälja en upp-poppad och trendig(=kan ta mer betalt) version utav vanlig hederlig gammal gympa.

[ 22 Januari 2002: Inlägget har ändrats av: ¤Heroinegirl¤ ]

adde
2002-01-22, 17:13
Det rör sig nog om en förklädd variant av PT-syndromet. Om BP instruktören (som säkert har gått minst 10 timmars utbildning) säger att det ska vara 120 grader i benen och att det minsan BÅDE bygger muskler och föbränner fett, så är det ju sant.

Det måste ju vara sant, intruktören sa ju att det var så...

/adde

Viveqa
2002-01-22, 17:22
Det handlar om marknadslagarna, det som folk vill ha/köpa kommer alltid någon att sälja även ifall det under ytan är icke-existerande.

Som ex. en träningsmetod som både bränner fett och ger muskler OCH bättre kondition också vidare, utan att kräva alltför mycket utav dig - speciellt inte utav egen tankeverksamhet, är trendig och helt socialt accepterad o.s.v.

Liksom New-Age terapier som på ett trollslag befriar dig ifrån alla dina problem :D .

Det är vad jag kallar patetiskt :D.

Kontentan är att grad utav säljbarhet styr och inte grad utav verklig resultatgivning.

Viveqa
2002-01-22, 17:35
Gym-marknaden är tyvärr tacksam att sälja verkningslöst skräp på (både när det gäller träningen och kosttillskott), eftersom den stora massan ändå inte är uthålliga nog att fortsätta träna regelbundet och då beror de uteblivna resultaten helt enkelt på detta.

Dynamitmormor
2002-01-22, 21:34
Jäklar vilken diskussion det blev av det här! Jag är nämligen en av de tjejer som "Boven2k1" diskuterade med i skolan.
Jag blir irriterad när ni säger att Bodypump bara är skit. Säger ni det så är ni ju dumma. Många här har inte ens provat på det och ändå säger dom att det är skit.
Bodypump är en bra träningsform för en del och inte för andra, men att smutskasta det är fel. Ni som har klagat på instruktörerna och sagt att dom stressar igenom övningarna, knappt vet vilken muskel som tränas osv kan ju bara haft otur.
Jag tränade bodypump förut och jag har aldrig varit med om att en instruktör stressat igenom något. Denne har alltid varit noga med att förklara övningarna och vilka muskler som tränas. Jag säger inte att Bodypump är det bästa träningssättet. Jag är ju inte dum. Och jag tror inte på att det ska vara någon slags mirakelträning där man kan bränna både fett och bygga muskler på kort tid samtidigt men det finns positiva saker med bodypump också. Tycker man det är tråkigt att gå i gym och kanske har svårt att komma åt vissa muskelgrupper är ju då bodypump jättebra för dom. Instruktörer som hjälper en, förklarar hur man ska göra osv. Det är ju en utmärkt lösning för dom.
Men som "Boven2k1" också säger så behövs det ju utvecklas. Det är en bra ide. mMan ska ta lugnt med övningarna och inte stressa. Därför får man vara noga med att instruktörerna som kör passen vet vad dom gör!
Jag blir bara så jävla arg när någon kastar skit över hela grejen!!!!!!

Petrus
2002-01-22, 21:38
Ursprungligen skickat av adde:
<STRONG>Det rör sig nog om en förklädd variant av PT-syndromet. Om BP instruktören (som säkert har gått minst 10 timmars utbildning) säger att det ska vara 120 grader i benen och att det minsan BÅDE bygger muskler och föbränner fett, så är det ju sant.

Det måste ju vara sant, intruktören sa ju att det var så...

/adde</STRONG>

*LOL*

:D :D :D
Touché...

[ 22 Januari 2002: Inlägget har ändrats av: Tinner ]

Boven2k1
2002-01-22, 21:40
vågar inte gå till skolan imorgon...låter som om jag ska få en örfil :eek: :D

Boven2k1
2002-01-22, 21:46
dynamitmormor, jag håller med dig till viss del! det är jättebra att ni håller igång och framförallt tycker om det ni håller på med!

Dynamitmormor
2002-01-22, 21:57
Ja visst.. Jag håller ju med dig också till en viss del. :)

Peter
2002-01-23, 01:11
Jag tycker inte det är så enkelt som att det är en bra ide som borde utvecklas och att eventuell ineffektivitet bara beror på dåliga instruktörer. För att få en styrketräningseffekt brukar man säga att man måste träna på minst 50% av 1 RM. Och för att få konditionsträning måste man komma upp i ganska hög puls. Att göra någonting mitt emellan är inte optimalt tycker jag.

Att dessutom träna en övning tills instrukören tycker det är dags att byta tycker jag inte heller är så smart. Jag har själv varit på bodypumppass och blivit väldigt trött och fick mjölksyra eftersom jag inte är van att göra så många repetitioner. Om jag fick träningsvärk kommer jag inte riktigt ihåg men det fick jag säkert. Betvivlar däremot att jag blev starkare, fick fastare lår, mindre fett på magen eller bättre kondition, vilket jag tror merparten av utövarna är ute efter.

Peter

JP
2002-01-23, 07:52
Hothothot!

Känsligt ämne det här. BP är en ok träningsform. Inte optimal vare sig ur styrke- eller kodnitions/förbränningssynpunkt. MEN säkert fullt tillräcklig motion för en stor andel av svenska folket. Det jag reagerar på är att det marknadsförs som något det inte är. Ungefär som spinning marknadsfördes när det introducerades. Överord och överoptimistiska tolkningar av fysiologiska fakta slår i längden tillbaks på företeeelsen själv. Vi inom gymbranschen har säkert själva gjort liknande missar (jag har definitivt gjort det i början av åttiotalet, då jag var färsk och hot på att asälja gymträning). Tempot i passet är ju styrt av konceptet, vilket gör att den stackars instruktören får räta in sig i ledet, oavsett sin egen åsikt eller vad som observeras bland deltagarna. Synd, då rolig träning (för det verkar många tycka att BP är - då har konceptet till viss del lyckats)även bör vara riskfri och effektiv träning.
Intresseföreningen för BP:s utveckling efterlyses? :)

JP
2002-01-23, 07:54
...och tjejer var snälla mot Boven21. Ingen förtjänar stryk för att ha deltagit i en debatt. Usama och folk på hans nivå kanske skulle ha stryk, men annars är det tveksamt...

Viveqa
2002-01-23, 11:53
Jag är förmodligen tjatig, men jag vill bara berätta vad min erfarenhet har lärt mig.
Med allt vad jag kan förmoda så är den större än din, även ifall jag inte kommer att säga något om den utan att veta vem du är.

1. det finns inget större samband mellan hur pass jobbigt/påfrestande något är och hur pass stora resultat det ger.

2. Vill man påverka sin kropps utseende med träning så finns det två sätt att göra detta
a. öka muskelmassan
b. förbränna fett
Och det är allt.
Något sådant som att forma/tona kroppen existerar inte, ser det ut som att man har gjort det som beror det på att a och b har skett. Vare sig a eller b sker lätt, och det är ännu svårare att försöka få dem att ske samtidigt. Bäst gör man i att dela upp sin träning i olika perioder med olika väldigt klara målinriktningar där du måste veta precis vad du gör och varför och göra det så effektivt du kan.
Detta gäller ifall man vill träna så att det ger synliga resultat, att bara hålla i gång för sin hälsas skull och för att det är kul vilket är det absolut viktigaste är en annan sak. Men då ska det ju vara just hälsosamt (ej ge skador).

mangs
2002-01-23, 14:22
Bra skrivet "hjältinnan". Det blir ett bra betyg för dig... :)

Boven2k1
2002-01-23, 15:51
enormt kul att se att så många engagerar sig i denna diskussion! :D hoppas det fortsätter!

Dynamitmormor
2002-01-23, 16:21
Tränar man bodypump tränar man väl ändå inte kondition!

Dynamitmormor
2002-01-23, 16:27
Å föresten JP... Klart han inte ska få stryk för att ha deltagit i en debatt.. Han skojade ju bara

Johan1685
2002-01-23, 16:35
Tjena!

dynamitmormor om man inte tränar kondition vad tränar man då under ett BP pass??

MVH /Johan

JP
2002-01-23, 16:48
Skojade han? Oj då missuppfattade jag! Hans skräck kändes påtagligt ända hit ner! Nej, jag skämtade faktiskt jag också! :) :) :) :) :)

Boven2k1
2002-01-23, 16:56
hehehe...jag som trodde jag skulle bli tagen på allvar för det där med örfilen! haha ;) :D

Dynamitmormor
2002-01-23, 17:16
Till Johan: På Bodypump tränar man styrke .. inte kondition

Dynamitmormor
2002-01-23, 17:17
Hmm Okej.. Ja man vet aldrig.. Jag kan juh framstå som värsta idioten när han säger så..

Boven2k1
2002-01-23, 21:05
Vill se mera inlägg :) Fler åsikter!

Petrus
2002-01-23, 21:12
ALL form av träning kan bygga muskler. OM man genomför den på rätt sätt och ger kroppen det rätta virket för att kunna göra elden kraftigare... ;) Sen kvittar det om det handlar om BP,spinning eller ett maratonlopp. Det är inget snack om att A eller B är bättre, självklart bygger du mer muskler på gymet än på BP-passet men BP har andra fördelar.
Vad man tycker är bäst beror ju helt och hållet på vad man vill ha för resultat, hur snabbt man vill ha resultaten och hur man äter.
Mvh PEtrus

Yonas
2002-01-24, 02:00
Som sagt, ett BP pass må vara bättre än att sitta hemma och äta chips. Men jag slår vad om att styrketräning på gym om man vill bygga muskler är mångdubbelt mer effektivt. Och vad det gället gå ned i vikt finns det inte mycket som slår HIIT, cykling och/eller morgonpromender. Med BP gör man det bara svårt för sig, det är dåligt på både och kan man säga (läs Peters inlägg).

Dynamitmormor
2002-01-24, 19:28
Kloka ord av Tinner!! =)

Petrus
2002-01-24, 19:39
Ursprungligen skickat av Yonas:
<STRONG>Som sagt, ett BP pass må vara bättre än att sitta hemma och äta chips. Men jag slår vad om att styrketräning på gym om man vill bygga muskler är mångdubbelt mer effektivt. Och vad det gället gå ned i vikt finns det inte mycket som slår HIIT, cykling och/eller morgonpromender. Med BP gör man det bara svårt för sig, det är dåligt på både och kan man säga (läs Peters inlägg).</STRONG>

&gt;Yonas: Om man är ute efter att gå ner i vikt så är det inte träningsmetoden det hänger på, det är maten. Du kan gå ner i vikt mycket effektivt utan att träna över huvud taget. Dessutom är det inte träningsmetoden som avgör om det är ett effektivt tränings-sätt utan hur DU utför det. Man MÅSTE inte bli fet bara för att man äter en hamburgare...Tänk på det! ;)
Mvh

Lella
2002-04-15, 21:27
Hej alla! Här har ni en riktig färsking på forumet!

Jag är en blyg tjej som alltid (sen 5-årsåldern då.. *skrattar*) velat styrketräna. Men inte vågat eftersom jag är lång å inte vill bli "stor" å allt annat tjafs jag trodde tidigare..*ler* Och att gå in på ett gym hade jag ALDRIG vågat. Har försiktigt tassat in på aerobicspassen med längtande blickar mot hantlar och dylikt..

Efter träningsuppehåll på ett par år (tragiskt, saknade träningen hela tiden och gick upp massor i vikt) började jag så på Body Pump. Å eftersom jag bara hade benmuskler tidigare var det en ny upplevelse... blev fort starkare (inte stark.. starkare än svag! *skrattar*).

Efter några månader med 4 Body Pump i veckan lärde jag känna en bodybuilder. Och vågade mig in på gymet!! (ok, det tog tre försök å sen slääpade han in mig... å vi körde ben och han smörade och fick mig å känna mig lite stark ändå! *skrattar*).

Övergav Body Pump men fick beröm för min teknik (som jag fortfarande är noga med) så vi hade nog en ovanligt bra instruktör (eller så hade mitt mångåriga sneglande mot gymet varit lärorikt).

Jag hade gått ner 30 kg när jag började med styrketräning å står still men "krymper" å är helt fascinerad över att man kan förändra formen på kroppen.. tänk om jag vågat mig in tidigare!

Body Pumpen och slutligen styrketräninge har dessutom fått mig fysiskt hungrig på riktigt och således intresserad av näringslära också.

Vad jag vill säga är att det är Body Pump bättre än ingenting och kan få en stackare (som aldrig skulle våga stå i närheten av en "bjässe" )att få upp ögonen för sporten..

Jag älskar att styrketräna och tycker det är perfekt för mig; man måste hela tiden lära sig mer för att utvecklas, bestämmer träningtid i stort sett själv, behöver inte mycket mer än skivstång å hantlar och så är det ju grymt skönt också!! Kommer aldrig bli stoor, men jag hoppas på att bli välformad!

(Tycker bara det är synd att jag var så jätterädd å fegis innan.. )

Kommer ALDRIG sluta.. :D

nina
2002-04-15, 21:50
Jag tycker sådär om bodypump, har insett att det är lite för jobbigt för mina knän. Är också lite missnöjd med utformningen av programet, tycker inte att man behöver lägga så stor del av träningen på benen.
Tyckrt bättre om vanlig styrketräning.

Nina :)

Petrus
2002-04-15, 21:52
&gt;Lella,
Bra gjort! Kan ju tillägga att du var itne ensam om dina tankegångar om att bli "stor" bara för att man går in på gymet. Tycker mig kunna ana en förvrängd bild av byggandets förlopp hos tjejer. Alla, eller iaf 90% av tjejerna i sverige verkar ha en sorts hantelfobi som i grunden bygger på killar dom har sett på gymet. Därmed får nog måntga den bilden att lyfter jag hanteln kommer jag att bli "stor" och tjejen egentligen vill gå ner i vikt.
Samma sak gäller alla som tränar med lätt belastning på gymen och når max 60% av positive failure med förklaringen att dom inte vill bli grova utan bara få lite "tonade" muskler...
När ska all fibo för styrketräning försvinna? Den dagen jag kan komma ner till gymet och se alla träna till p.f. (kanske inte pensionärerna då) skulle jag verkligen trivas. Ett första steg kan ju vara att man iaf tar i så mycket så att man svettas lite... :D
Vänligen,

Petrus

Numero1
2002-04-17, 13:04
Själv tycker jag att BP är bra för de tjejer/killar som inte vågar sig ner i gymmet eller har råd att anlita en PT.

Håller dock med tidigare författare om att det förutsätter att du går några gånger för att hitta "dina" vikter.

Vill dock försvara instruktörerna ! Anledningen till att t.ex knäböj lärs ut med 120 grader i knä är att det i så stora grupper är omöjligt att försäkra sig om allas ledvinklar är korrekta. De vill vara på den säkra sidan så att så få som möjligt skadar sig. (Glöm inte att BP är ett amerikanskt koncept = stämningsrisk :-)

Till sist: Vi som vet hur en roddmaskin skall dras tjänar nog inte på bodypump utan trivs nog bäst i gymmet :-)

Mia
2002-04-17, 13:58
Jaha, nyligen hemkommen från ett pass BP och
så möts man av detta :(

Helst av allt vill jag träna på riktigt, i gymmet med fria hantlar, men just nu är förbränningsträning prio ett. Problemet är bara att hitta rolig sådan, vilket jag trodde att jag gjort i måndags när jag provade BP för första gången. Det var ju nästan som på riktigt... Men det kanske bara är att börja leta igen. Man vill ju inte öda tid på något som bara är bättre än chips i soffan. Vet inte vad jag ska tro.

Magnus
2002-04-17, 14:08
om du ska bränna fett, varför tränar du BP??
gå ut o gå!!!!!!

Pecca
2002-04-17, 14:26
Jag tycker att dom som tycker det är roligt med BP ska fortsätta och hålla på med det. FÖr det är väl tanken med det hela, ha roligt och må bra? Sen att hantlar och morgonpromenad ger bättre träning är väl en annan sak...

Cina
2002-04-18, 13:36
Det finns tydligen många åsikter om BP. Dock vet jag inte om det SÅ dåligt som många verkar tycka. Visst är det inte tillräckligt att bara köra BP, men att använda detta som ett kompliment till andra träningsformer är väll ändå OK, eller :confused:

Själv kör jag varje vecka 2 konditionspass, 2 riktiga styrkepass och ett BP. För mig är det mest ett sätt att bygga upp motivationen (att ha någon som skriker på mig hjälper?!). Min instruktör är underbar (och skulle ALDRIG låta någon göra fel eller låta bli att förklara vilken muskel som används), så alla kan nog inte dras under en kam, men sen så är hon ju PT också...

//Cina

Pumping
2002-04-18, 15:25
Nå som sagt det är bätre än inget och om man tycker det är roligt så kör man ju oftast fler pass och under längre tid.

allt måste inte vara så efektivt som möjligt. fins många som inte tycker det är roligt och det är väll bra att det fins alternativ?

dock måste jag ju hålla med om att dåliga instruktörer är av ondo =/

[ 18 April 2002: Inlägget har ändrats av: Pumping ]

Forest
2002-04-20, 22:16
Jag följde med frugan på ett BP pass en gång. Det passar inte mig. Det är inte optimal styrketräning och absolut inte kondition.

Däremot erkänner jag glatt att jag sällan får så kraftig träningsvärk som efter det passet. Den enorma mängden repetitioner tar ut sin rätt! Det kan nog vara bra träning för vissa idrotter - badminton, t.ex.

aedeL
2009-11-03, 21:21
Jag orkar inte sitta och läsa igenom allt här, men snabbläste igenom det och förstår inte vad folk pratar om. Jag har under ca 4 år hunnit med och träna mycket gym, boxning, mma, thaiboxning, löpning och så vidare i olika former. Nu har jag börjat och tränat les milles BP på vårat gym. Och jag kan inte säga jag har tränat mer effektiv på 1 timme.

Det är mycket hårdare träning än mma och allt som jag skrev, BP är vad du gör det till. vill du mesa med vikter, gör det, och få dåliga resultat. Eller ös på och ge 110% I 1 timma och jag lovar du kommer bli förvånad. Första gången jag SKULLE träna det var jag skeptisk, "vafan det är ju bara gamlingar som kör det där?" när passet var slut kunde jag knappt stå på benen och musklerna ömmade bra länge :D blev verkligen förvånad. Att gå igenom kroppen helt under 1 timme 3 ggr i veckan sen med gymnastik(väldigt hård sådan) 8.20-11.20 har funkat grymt bra för mig. Tror jag inte sett snabbare resultat än med denna träningsform.

Våra instruktörer är grymt duktiga och utför alla övningar på rätt sätt, och är verkligen peppande och kör stenhårt under timmes passet. samtidigt du får träna och bryta ner muskler får du även svettas som en gud och (enligt les milles) förbränner det upp till 600kcal på ett pass. Men det är ju trotsallt inte ett cardiopass.

jag tycker det är grymt! jag tror ni hate'ar för ni inte prövat på det eller fått dåliga instruktörer som inte kör nog hårt!

aedeL
2009-11-03, 21:26
Och en sak till, det beror ju helt också på vad man vill uppnå med träningen.

jag vill ha den där tighta magrute kroppen med synliga men inte för stora muskler så, mig passar det utmärkt :)

Arne Persson
2009-11-03, 21:28
Jag orkar inte sitta och läsa igenom allt här, men snabbläste igenom det och förstår inte vad folk pratar om. Jag har under ca 4 år hunnit med och träna mycket gym, boxning, mma, thaiboxning, löpning och så vidare i olika former. Nu har jag börjat och tränat les milles BP på vårat gym. Och jag kan inte säga jag har tränat mer effektiv på 1 timme.

Det är mycket hårdare träning än mma och allt som jag skrev, BP är vad du gör det till. vill du mesa med vikter, gör det, och få dåliga resultat. Eller ös på och ge 110% I 1 timma och jag lovar du kommer bli förvånad. Första gången jag SKULLE träna det var jag skeptisk, "vafan det är ju bara gamlingar som kör det där?" när passet var slut kunde jag knappt stå på benen och musklerna ömmade bra länge :D blev verkligen förvånad. Att gå igenom kroppen helt under 1 timme 3 ggr i veckan sen med gymnastik(väldigt hård sådan) 8.20-11.20 har funkat grymt bra för mig. Tror jag inte sett snabbare resultat än med denna träningsform.

Våra instruktörer är grymt duktiga och utför alla övningar på rätt sätt, och är verkligen peppande och kör stenhårt under timmes passet. samtidigt du får träna och bryta ner muskler får du även svettas som en gud och (enligt les milles) förbränner det upp till 600kcal på ett pass. Men det är ju trotsallt inte ett cardiopass.

jag tycker det är grymt! jag tror ni hate'ar för ni inte prövat på det eller fått dåliga instruktörer som inte kör nog hårt!

Kör du övningarna "gymkorrekt" lär du knappast bli långlivad som BP-instruktör... Det har farbror Les Mills sett till...

Black Star Abyss
2009-11-03, 21:51
Varför står det BodyPumpens grundare som personlig titel under arnes användarnamn? är det något internskämt?

Sniggel
2009-11-03, 21:56
Instruktörerna lärs väl att lära ut felaktiga böjtekniker?
Vet man hur man ska göra en knäböj så är det väl som du säger, Arne, att man kommer att få klagomål antingen av de som är på passen som upptäcker att du lär ut "fel" eller när någon kollega upptäcker ditt "konstiga" utförande.

Tränar man BP så får det väl vara för att det är skoj. men det är ju en ineffektiv träningsform om man är ute efter att ändra kroppsform eller förbättra kondition eller styrka.

Bra bump o andra sidan :D

Arne Persson
2009-11-03, 22:00
Varför står det BodyPumpens grundare som personlig titel under arnes användarnamn? är det något internskämt?

Någon av våra kära moderatorer har varit på ett skämtsamt humör misstänker jag...:)

Har mina misstankar om vem det kan vara...:D

Scorpionida
2009-11-03, 22:19
Bra bump! (Men en riktigt tråkig tråd dock).

Har varit på ett bodypump-pass. Tyckte det var skit. Vill inte ens utveckla...:cryout:

ceejay
2009-11-03, 22:22
bp suger.

Det ger inget jag vill ha. Jag blir inte starkare och jag får itne bättre kondis. Tar bara tid och jag blir trött :P

luderlasse
2009-11-03, 22:24
har varit på ett pass jag tyckte va bra, med stela mark å rodd å djupa knä samt lite annat smått och gott, men för de som var nybörjare så var ju tekniken ibland sådär milt sagt så det blir upp till instruktören att gå runt och rätta till felen, själv tycker jag inte man lär sig bra knäböj på 30 sek korrigering har fortfarande halvdan teknik där pga stelhet

Allan
2009-11-03, 22:40
Det hemskaste är ju när BP-elever tar med sig sitt utförande ut i gymet. Egentligen borde man stämma Les Mills för det

Arne Persson
2009-11-03, 23:11
Får sammanfatta min sin syn på BP med att storsint citera mig själv...:D

"BodyPump är en bastardyttring av sk styrketräning som endast lockar tjejer och extremt fjolliga killar.... Rörelseutförandena har absolut inget inne på ett gym göra. Denna lekstuga under tjo och tjim skall utföras innanför lyckta dörrar så att ingen seriöst tränande behöver se eländet...."

Lando
2009-11-03, 23:17
Ni har fel!

Bodypump är skitbra, för om alla knäppgökar som går på dom passen skulle vara ute i gymmet skulle samtliga vikter och maskiner vara upptagna hela tiden! Den här tråden är ett helt sjukt necro för övrigt, från April 2002 till idag...

Arne Persson
2009-11-03, 23:19
Ni har fel!

Bodypump är skitbra, för om alla knäppgökar som går på dom passen skulle vara ute i gymmet skulle samtliga vikter och maskiner vara upptagna hela tiden! Den här tråden är ett helt sjukt necro för övrigt, från April 2002 till idag...

Svårt att somna ikväll? Något som tynger dig?

Lando
2009-11-03, 23:23
Svårt att somna ikväll? Något som tynger dig?

Lite konstigt skämt kanske, men det är faktiskt sant. Varje gång jag kommer till gymmet är det 40 par skor i entrén, varje gång tänker jag att nu är det fullt, men nej. Dom är bara där för Body Pump. Eller möjligen afrikansk dans. :D

Tolkia
2009-11-03, 23:25
Det hemskaste är ju när BP-elever tar med sig sitt utförande ut i gymet. Egentligen borde man stämma Les Mills för det
Vem skall man stämma för resterande?

Guddi
2009-11-03, 23:32
Samtidigt du får träna och bryta ner muskler får du även svettas som en gud och (enligt les milles) förbränner det upp till 600kcal på ett pass. Men det är ju trotsallt inte ett cardiopass.Du behöver lära dig lite fysiologi. Att något är jobbigt innebär inte att det är bra.

Angående siffran på 600 kcal så är det en överdrift från Less Mills sida. Väldigt få om ens någon som kommer upp i det värdet. En mycket bättre uppskattning hade varit 437 kcal ungefär http://traningslara.se/blogg/bodypump-en-uppdatering-med-fler-studier-del-i/

mikaelj
2009-11-03, 23:36
"BodyPump är en bastardyttring av sk styrketräning som endast lockar tjejer och extremt fjolliga killar.... Rörelseutförandena har absolut inget inne på ett gym göra. Denna lekstuga under tjo och tjim skall utföras innanför lyckta dörrar så att ingen seriöst tränande behöver se eländet...."

<-- Japp! :-)

MasterC
2009-11-04, 00:17
Hej!

Jag hade en diskussion med ett par tjejer i min klass idag om bodypump...dom tycker att det är superbra "och man får verkligen träningsverk dagen efter" säger dom :D ! Själv är jag väldigt skeptisk till att bodypump är en så "superbra" träningsmetod...jag tycker mest det verkar vara svammel!

Jag skulle vilja höra vad experterna har att säga om bodypump ;)

MVH
Boven2k1

Pröva, kör 5kg på varje sida, gör övning rätt. Första gången jag provade så tänkte jag äh vad är det för jävla fjollgympa, tog 10kg på varje sida, menar 20kg är väl inte så mycket. Efter uppvärmingen så tog jag skamset av 5kg på varje sida =)

mini
2009-11-04, 07:48
Pröva, kör 5kg på varje sida, gör övning rätt. Första gången jag provade så tänkte jag äh vad är det för jävla fjollgympa, tog 10kg på varje sida, menar 20kg är väl inte så mycket. Efter uppvärmingen så tog jag skamset av 5kg på varje sida =)

Och vad säger det?

mikaelj
2009-11-04, 08:02
Jag har gått på Friskis skivstång- och jympapass i många år nu. Skivstång är som BP med något färre rep (2-3x16-24, oftast 3x16).

Att man behöver plocka bort säger inte särskilt mycket. Högrep ger ganska bra muskeluthållighet, och eftersom allting utförs i tät följd förbättrar du dessutom kroppens syresättning. Jag tycker fortfarande att det är en väldigt bra blandning av konditions- och styrketräning, om du själv ser till att ansvara för att utföra övningarna korrekt så att du inte skadar dig.

Du blir inte stark nog att lyfta höga vikter (om du inte själv trixar med anspänningstid och explosivitet), och inte heller maratonlopp-uthållig. Men, det finns andra mål, som allmänkondition och tålighet. Troligtvis därför CrossFit är populärt...

Jag tycker att skivstångspassen, eller egentligen än mer ett intensivjympa-pass på Friskis, ger just det.

marst060
2009-11-04, 09:22
Förstår inte varför alla är så skitnödiga när det kommer till andra träningsformer? Bodypump är ju en kanonbra träningsform för många. Allt beror ju på vad man vill få ut av träningen.

Grotesk
2009-11-04, 09:47
Förstår inte varför alla är så skitnödiga när det kommer till andra träningsformer? Bodypump är ju en kanonbra träningsform för många. Allt beror ju på vad man vill få ut av träningen.

Haru sett Ronny Kålman köra BP?! Eh ne punkt.

Scorpionida
2009-11-04, 11:31

Har du sett Arnold dansa balett? Det har jag.

HKHq-5fC_J0

MissTiger
2009-11-04, 11:50
Tränar man BP så får det väl vara för att det är skoj. men det är ju en ineffektiv träningsform om man är ute efter att ändra kroppsform eller förbättra kondition eller styrka.

Kan inte riktigt hålla med här..kanske inte kan förbättra konditionen nämnvärt..men kroppsformen och styrkan MEN det till viss del och det beror på vad man har för utgångsläge.. Har själv varit BP-instruktör i många år, men kom sedan till en gräns där jag tröttnade vilket jag antar bla berodde på att jag inte utvecklades längre..
Men som sagt kommer man som helt ny o inte har tränat ngn styrketräningen eller så så visst kommer du öka i styrka o kanske få upp lite muskler... men det går absolut inte o jämför med "vanlig" styrketräningen där resultaten syns tydligare :o)

MissTiger
2009-11-04, 11:54

Men det var ju just det som personen ifråga skrev..."beror på vad man vill får ut av sin träning" Kanske inte alla som vill se ut som Ronny Coleman......

Martin Löwgren
2009-11-04, 12:32

Finns MYCKET bättre alternativ med lägre skaderisk för alla ändamål.

Bodypump kan varken klassas som styrketräning eller konditionsträning.

marst060
2009-11-04, 13:07
Finns MYCKET bättre alternativ med lägre skaderisk för alla ändamål.

Bodypump kan varken klassas som styrketräning eller konditionsträning.

Tja, kanske det. Men det finns ju alltid något som kanske är bättre i något avseende. Joggning innebär mindre skaderisk än fotboll osv osv.. Men det handlar ju också om att hitta en träningsform som man tycker är rolig. Uppenbarligen tycker många att BP är kul och går regelbundet. Ev skadrisk kanske är högre än vissa andra aktiviteter, men inte är det ju direkt så att BP skördar särskilt många offer i ärlighetens namn.

Det är ju lite tjusningen med träning och idrott, finns något för alla.

Slartibartfast
2009-11-04, 13:22
Tja, kanske det. Men det finns ju alltid något som kanske är bättre i något avseende. Joggning innebär mindre skaderisk än fotboll osv osv.. Men det handlar ju också om att hitta en träningsform som man tycker är rolig. Uppenbarligen tycker många att BP är kul och går regelbundet. Ev skadrisk kanske är högre än vissa andra aktiviteter, men inte är det ju direkt så att BP skördar särskilt många offer i ärlighetens namn.

Det är ju lite tjusningen med träning och idrott, finns något för alla.

Iofs, om man går på BP för att man gillar passen i sig så är det ju bara att fortsätta. Men om syftet är att bli starkare och få bättre kondition, så slösar man ju bort sin tid.

Scratch89
2009-11-04, 13:33
Bodypump är bra att det finns. Jag blir så irriterad på wannabe machokillar som Arne Persson som hävdar att Bodypump bara är till för tjejer och fjolliga killar.

L-Sami
2009-11-04, 13:35
Bodypump är en träningsform/koncept som lockar folk att köpa årskort på gym. En del trivs med den typen av träningsform, man får svettas och känna sig träna och visst är det mycket bättre än att vara helt inaktiv. Däremot om man är ute efter kroppsbygge och styrka så finns det andra mer lämpliga träningsformer.

marst060
2009-11-04, 13:38
Iofs, om man går på BP för att man gillar passen i sig så är det ju bara att fortsätta. Men om syftet är att bli starkare och få bättre kondition, så slösar man ju bort sin tid.

Nja, håller inte med. Det finns säkert bättre sätt att bli stark och bättre sätt att få kondis. Men det man måste jämföra med är ju att inte träna alls. Att köra tung bodybuilding eller piska hårda kondisintervaller är inget alternativ för flertalet motionärer. Såklart blir du båda starkare och får bättre kondis av BP jämfört med att inte träna alls. Så att slösa bort sin tid? Nej verkligen inte.

Med det resonemanget skulle ju 99% av alla träningsformer vara slöseri med tid. Träning är något väldigt individuellt, något man förhoppningsvis gör för sin egen skull och för att må bra. Såjklart är BP är bra alternativ om du trivs med det.

Att sen hävda att det varken ger styrka eller kondis som vissa gör? Hur skulle man lyckas med det? Du ligger på hög puls i en timme och kör slut på alla stora muskelgrupper. Vilken svart magi skulle göra så att du inte blir tränad av det?

thompaboy
2009-11-04, 13:44
Bodypump är bra att det finns. Jag blir så irriterad på wannabe machokillar som Arne Persson som hävdar att Bodypump bara är till för tjejer och fjolliga killar.

+1. Jag tror att BP är den träningsform som för många utgör skillnaden mellan träning och ingen träning alls. Den sociala aspekten ska ju inte underskattas och det blir ju lättare att masa sig iväg till pass som är på bestämda tider och där man tränar tillsammans med andra. Självklart är det ju inte bra om tekniken lärs ut på ett direkt skadligt sätt men är man bara ute efter att röra på sig och ha kul i goda vänners lag tror jag inte BP är så pjåkigt ändå.

z_bumbi
2009-11-04, 13:51

Det beror på utgångsläget och i många fall tränar folk för att upprätthålla det de har av styrka, rörlighet och kondition (eller bara för att det är kul). Tittar man på befolkningen i stort så om alla kör två pass Body Pump/skivstång/Irontraning och ett till två pass mer konditionsinriktat som spinning, löpning, simning, cykel etc utöver en rimlig mängd vardagsmotion så skulle det spara enorma kostnader som beror på övervikt, inaktivitet och dålig kondition. Självklart skulle det också förbättra hur folk mår. Vill man kan man slå ihop det hela så att man kör skivstång följt av 10-20 min medel till högintensiv konditionsträning två gånger i veckan.
Riskerna är inte heller så stora som en del vill göra gällande då belastningen är låg.
Det går självklart lika bra att köra något annat styrkebaserat t ex vanlig styrketräning med eller utan vikter kombinerat med någon form av konditionsträning.

Nackdelen är att man från anläggningarna försöker sälja in olika pass som universallösningen även om det kan vara uppenbart att det inte är det, t ex om något verkligen har som mål att bli stark så har den mycket lite på ett skivstångspass att göra.
Det är nackdelen att kombinera träningsrådgivning med sälj men också att det är bekvämt för den som är rådgivare.

Slartibartfast
2009-11-04, 13:51
Nja, håller inte med. Det finns säkert bättre sätt att bli stark och bättre sätt att få kondis. Men det man måste jämföra med är ju att inte träna alls. Att köra tung bodybuilding eller piska hårda kondisintervaller är inget alternativ för flertalet motionärer. Såklart blir du båda starkare och får bättre kondis av BP jämfört med att inte träna alls. Så att slösa bort sin tid? Nej verkligen inte.

Med det resonemanget skulle ju 99% av alla träningsformer vara slöseri med tid. Träning är något väldigt individuellt, något man förhoppningsvis gör för sin egen skull och för att må bra. Såjklart är BP är bra alternativ om du trivs med det.

Ok, där har du rätt. Om man jämför med att inte träna alls, vilket jag iofs inte gjorde. Som redan påpekats så är resultatet per investerad tidsenhet skit vad gäller BP om syftet är styrka och kondition. Även om inte "kör tung bodybuilding och hårda kondisintervaller" så får man bättre resultat på kortare tid genom att mysträna lite på ett vettigt konditions/styrkeupplägg. Enligt mitt huvud är energin helt felriktad om man vill träna sig lite mera fit, men inte vill "tokträna", och sen väljer bodypump som träningsform, som är den absolut sämsta kompromissen. Men som sagt, om alternativet är att inte träna alls, så är BP bättre alla dar i veckan.

Att sen hävda att det varken ger styrka eller kondis som vissa gör? Hur skulle man lyckas med det? Du ligger på hög puls i en timme och kör slut på alla stora muskelgrupper. Vilken svart magi skulle göra så att du inte blir tränad av det?

Det är väl ingen som påstått att förbättringen vore noll? Men kass är det över alla parametrar. Det är bara att läsa Guddis artickelserie med referenser.

L-Sami
2009-11-04, 13:53

Muskeluthållig blir man, men det är inte samma sak som styrka eller kondition. Man tränar de svagare och mindre muskelfibrerna som orkar mer och är uthålliga med bodypump och syreupptagningsförmågan höjs säkert något, men sämre än t ex genom löpning eller cykling under en timme.

Commando1980
2009-11-04, 13:58

nä, beror ju helt på utgångsläget samt vilken nivå man vill utvecklas till.

Slartibartfast
2009-11-04, 14:02
nä, beror ju helt på utgångsläget samt vilken nivå man vill utvecklas till.

Iofs. Men jag hävdar ändå att det är slöseri med tid om huvudsyftet är att förbättra kondition/styrka, när alternativen är så mycket bättre. resultat/investerad tidsenhet.

Men som sagt, är tjoandet och tjimandet i sig självt givande, så är det ju bara att köra på.

Commando1980
2009-11-04, 14:10
Iofs. Men jag hävdar ändå att det är slöseri med tid om huvudsyftet är att förbättra kondition/styrka, när alternativen är så mycket bättre. resultat/investerad tidsenhet.

Men som sagt, är tjoandet och tjimandet i sig självt givande, så är det ju bara att köra på.

visst finns det mer effektiva träningsformer, men det är inte slöseri med tid för den otränade som annars skulle legat i soffan. bodybump kommer ju att ge viss effekt på konditionen och styrkan för den helt otränade. sen förhoppningsvis så kan det ju fungera som en språngbräda till vidare aktiviteter.

von huff
2009-11-04, 14:25
Bra att folk rör på sig ja, men utförandena ser inte så bra ut.
Jag tycker att det är mycket bra att folk rör på sig oavsett vad de gr men det som stör mig mest i styrketräningsbranschen är all bullshit om byta fett mot muskler osv:(

Guddi
2009-11-04, 14:56
Det är inte slöseri med tid för den otränade som annars skulle legat i soffan. bodybump kommer ju att ge viss effekt på konditionen och styrkan för den helt otränade.Jag skulle nog klassificera det som på gränsen till tidslöseri även för otränade personer.

Höjning av konditionen med 2ml/kg/min efter 13v
http://traningslara.se/blogg/bodypump-en-uppdatering-med-fler-studier-del-i/

Väldigt blygsamma ökningar i styrka över 13v. För benen kan ökningen vara sämre än hos personer om tränar spinning under samma tid.
http://traningslara.se/blogg/bodypump-en-uppdatering-med-fler-studier-del-ii/

Jag är säker på att man kan få bättre resultat av att köra BP än de som studierna jag tar upp ovan visar. Men då det är medelvärden för normala, tidigare inaktiva personer, så kan man faktiskt skriva så om Slarti gjorde även om jag nog personligen hade uttryckt mig lite mer diplomatiskt.
sen förhoppningsvis så kan det ju fungera som en språngbräda till vidare aktiviteter.Det hjälper nog en del, jag har fått ett par kommentarer om just det och även stött på några tjejer som haft lättare för att verkligen ta i med fria vikter på gymmet då de kört BP tidigare.

Commando1980
2009-11-04, 15:06
Jag skulle nog klassificera det som på gränsen till tidslöseri även för otränade personer.

Höjning av konditionen med 2ml/kg/min efter 13v
http://traningslara.se/blogg/bodypump-en-uppdatering-med-fler-studier-del-i/

Väldigt blygsamma ökningar i styrka över 13v. För benen kan ökningen vara sämre än hos personer om tränar spinning under samma tid.
http://traningslara.se/blogg/bodypump-en-uppdatering-med-fler-studier-del-ii/

ok, ska kika på länkarna.

Tolkia
2009-11-04, 15:09
Bra inlägg av bumbibjörnen.

tsp
2009-11-04, 15:54
Många människor som ger sig in på gymytan pärontränar dock något så fruktansvärt att man undrar vad fan de gör där! Då skulle ett pass bodypump sitta mycket bättre, om man nu saknar motivation, kunskap eller lust att träna på egen hand.

Scorpionida
2009-11-04, 16:03
Många människor som ger sig in på gymytan pärontränar dock något så fruktansvärt att man undrar vad fan de gör där! Då skulle ett pass bodypump sitta mycket bättre, om man nu saknar motivation, kunskap eller lust att träna på egen hand.

Jo, kanske det. Men min erfarenhet är att många ut av de som går på bodypump har som mål att få en bättre och hälsosammare kropp. De är ofta tjejer och mer eller mindre överviktiga. För att bättre nå det önskade målet är spinning ett mycket bättre alternativ. Det är socialt samt mer konditionskrävande än bodypump.

mikaelj
2009-11-04, 16:15
många människor som ger sig in på gymytan pärontränar dock något så fruktansvärt att man undrar vad fan de gör där! Då skulle ett pass bodypump sitta mycket bättre, om man nu saknar motivation, kunskap eller lust att träna på egen hand.

+1!

Arne Persson
2009-11-04, 17:42

Trevligt! Men smicker biter inte på mig lille vän! Men tack ändå!;)