handdator

Visa fullständig version : Tappat motivationen...


hobbitar
2006-01-02, 09:19
Nu efter julen har jag totalt tappat motivationen till styrketräningen, skulle egentligen gått ner nu innan jobbet och tränat men det blev inte av. Ska jag ta ett litet uppehåll tills motivationen kommer tillbaks eller ska jag tvinga mig ner till gymmet?

Kaboffastar
2006-01-02, 09:28
skärp dej ! tom jag kommer fan ifatt snart om du ska hålla på sådär :D

mini_Arnold
2006-01-02, 09:33
Nu efter julen har jag totalt tappat motivationen till styrketräningen, skulle egentligen gått ner nu innan jobbet och tränat men det blev inte av. Ska jag ta ett litet uppehåll tills motivationen kommer tillbaks eller ska jag tvinga mig ner till gymmet?
Vill du vara liten och klen livet ut? ;)
Vila från träningen tills du känner att du inte klarar av att vara ifrån träningen längre. Händer det inte så får du fundera på om det är nåt annat du vill syssla med.

Gott nytt bicepsår

Nina L
2006-01-02, 09:34
Om du har haft ett uppehåll under julen så får du tvinga ner dig. Det blir kul när du kommer igång. Om du har tränat under julen så kan du ha ett uppehåll nu, om du känner för det. Själv har jag dock inga goda erfarenheter av uppehåll. När jag inte tränar så vill jag inte träna, och när jag tränar så vill jag träna. :) Du vet bäst hur du själv fungerar.

Jman
2006-01-02, 16:36
Det är bara att ladda mentalt (tänk på olika övningar) och med massor med mat i två dagar före och sedan dra ner och göra ett träningpass utan like. Sedan är man fast igen :D
Jag skulle satsa på ett träningpass med lite fler repetioner än vanligt första gången efter ett uppehåll.

z_bumbi
2006-01-02, 16:45
Ska jag ta ett litet uppehåll tills motivationen kommer tillbaks eller ska jag tvinga mig ner till gymmet?

Du känner nog bäst hur mycket du måste tvinga ner dig till gymet men kör du många pass i dag så behöver du inte hålla upp helt utan kan lägga dig på en underhållsnivå ett tag framöver.

Sen kan man alltid fundera på varför man känner på det sättet, mycket träning, inga större förändringar den senaste tiden osv.

Styrkebyggare
2006-01-02, 17:05
Du kanske har gått i samma gängor för länge så att träningen har blivit tråkig rutin (?). Prova i så fall att byta övningar och upplägg (kanske t.o.m. helt och hållet). Varför inte t.ex. köra ett helkroppspass med bara favoritövningarna?

mistermr
2006-01-02, 17:22
Kan man verkligen tappa motivationen till att styrketräna?

Jag tror att jag är fast när det gäller styrketräning, kan ej tänka mig att lägga ned.

MVH

Arwen
2006-01-02, 19:02
köp lite kul träningskläder eller ett dyrt kosttillskott som du måste kolla effekten på, brukar få mig på fötter

hobbitar
2006-01-03, 10:33
Jag ska gå ner tidigt i morgon och köra ett pass har jag bestämt mig för nu!

I Feb ska jag åka i väg och träna i Thailand i 3 månader, och det känns som om jag kommer att tappa väldigt mycket muskelmassa när jag är där eftersom det blir mycket löpning. Det är därför det känns lite meningslöst att köra hård styrketräning nu....

Osten80
2006-01-03, 10:34
Kan man verkligen tappa motivationen till att styrketräna?

Jag tror att jag är fast när det gäller styrketräning, kan ej tänka mig att lägga ned.

MVH


Hur länge har du tränat?

z_bumbi
2006-01-03, 10:50
I Feb ska jag åka i väg och träna i Thailand i 3 månader, och det känns som om jag kommer att tappa väldigt mycket muskelmassa när jag är där eftersom det blir mycket löpning. Det är därför det känns lite meningslöst att köra hård styrketräning nu....

Om du inte tränar nu kommer du att tappa mer muskler sen.

Osten80
2006-01-03, 10:52
Jag ska gå ner tidigt i morgon och köra ett pass har jag bestämt mig för nu!

I Feb ska jag åka i väg och träna i Thailand i 3 månader, och det känns som om jag kommer att tappa väldigt mycket muskelmassa när jag är där eftersom det blir mycket löpning. Det är därför det känns lite meningslöst att köra hård styrketräning nu....

Det är lika bra att köra på så mycket du kan innan resan. Du kommer ju inte tappa mindre av det iaf.

mistermr
2006-01-03, 10:53
Hur länge har du tränat?

Sedan september 2005


MVH

Osten80
2006-01-03, 10:54
Sedan september 2005


MVH


Då ska du se att motivationen kommer att tryta om ett par år. Klart att du inte har tröttnat efter 3-4 månader.

hobbitar
2006-01-03, 11:06
Om du inte tränar nu kommer du att tappa mer muskler sen.

Jo det är sant. Skall försöka komma igång nu igen, skamm den som ger sig!