handdator

Visa fullständig version : piratpartiet


Tigerkotten
2006-01-02, 03:55
https://www.piratpartiet.se/

Läs på sidan för mera info :)

P.A.O.K.
2006-01-02, 04:22
sorgligt om dom får röster politik e lite mer en det

aliquis
2006-01-02, 05:04
sorgligt om dom får röster politik e lite mer en detMen om man tycker resten suger och bryr sig i den där frågan kanske man röstar på det ändå.

Shadow Warrior
2006-01-02, 06:49
Sounds Like Fun 2 Me!! :D

andeN.
2006-01-02, 09:55
Roligt parti, men dom kan ju drömma om att få mer än 1000 röster i höst.

Zerom
2006-01-02, 10:06
"Piratpartiet står för avskaffande av immaterialrätten (upphovsrätt, patent, varumärken och mönsterskydd)"

Yesss, dom har säkert jättebra koll på hur saker och ting funkar...eller inte.
Låter lite som ett fjortis-parti.

Catstyle
2006-01-02, 11:46
Helt absurt.
Finns väl ingen vettig människa som skulle rösta på ett litet skitparti som nästan bara driver en fråga?
Absurt.











http://www.europeangreens.org/images/logos/sweden.jpg

Trance
2006-01-02, 11:54
"Piratpartiet står för avskaffande av immaterialrätten (upphovsrätt, patent, varumärken och mönsterskydd)"

Yesss, dom har säkert jättebra koll på hur saker och ting funkar...eller inte.
Låter lite som ett fjortis-parti.

De har nog koll på hur det fungerar, men vill att det skall fungera på ett annat sätt. Inte någon större skillnad från t.ex. kommunism och liknande?

mela
2006-01-02, 11:56
Varför skriver man på en sådan lista när
"argument" sidan inte är uppe än? *screwy*

Kan ju blir ett Bert Karlsson parti # 2

Catstyle
2006-01-02, 11:57
Kan ju blir ett Bert Karlsson parti # 2
Våga inte prata illa om Bert! *grr27*

mela
2006-01-02, 11:58
Våga inte prata illa om Bert! *grr27*

ny demokrati.. do I need to say more?

Catstyle
2006-01-02, 11:59
Jag skulle ju hellre se Ny Demokrati i riksdagen än diverse andra partier. *rolleyes*

Pudzianovski
2006-01-02, 12:00
Det handlar väl mer om att skapa uppmärksamhet kring frågan. Bert och CO lyckades med det bättre än de själva antagligen räknat med.

Jag tycker bara det är bra om det händer saker som rör om lite.

mela
2006-01-02, 12:00
Jag skulle ju hellre se Ny Demokrati i riksdagen än diverse andra partier. *rolleyes*

just det ja.. du rä ju sån :P

Catstyle
2006-01-02, 12:05
just det ja.. du rä ju sån :P
Även om partiet och herr Bert själv var otroligt inkompetenta och misslyckades fatalt, så fick de ändå lite ljus på massinvandringen och rörde om lite i grytan.

Hellre det än några gröna hippies med oförtjänt mycket makt eller förlegade bolsjeviker.

aliquis
2006-01-02, 12:53
Varför skriver man på en sådan lista när
"argument" sidan inte är uppe än? *screwy*

Kan ju blir ett Bert Karlsson parti # 2Du skriver ju inte att du kommer rösta på dem, bara att du tycker de skall ha rätt att få delta i valet, och det borde väl typ alla nystartade partier ha? Vare sig folk röstar eller inte, eller om de vinner.

Scratch89
2006-01-02, 12:58
"Det finns mellan 800 000 och 1 100 000 aktiva fildelare i Sverige, och de är alla trötta på att kallas kriminella."

Är man inte kriminell om man delar ut då?


Jag tycker det är lite löjligt. Det är väl klart att artister, filmbolag osv ska ha credit för saker de har gjort. Annars skulle de ju såklart inte göra det. Om de nu lägger ner 50 miljoner på en ny film, men endast får in 10 miljoner, hur går det då ihop?
Jag vlil nog hellre ha bättre filmer o kvalitet, än massa undergroundbolag och knepiga filmer, som det eventuellt kommer leda till.

CyberHamster
2006-01-02, 13:42
Scratch89 nu är det ju inte så att filmbolagen gör en film för 50 miljoner och bara får in 10 miljoner pga att folk fildelar. Då är det fan marknadföringsproblem eller nått annat. Nu kanske dom får in 200 miljoner per film istället för 150 eftersom många som inte skulle sätt filmen ser den olagligt och sen köper den. Och filmbolagen tjänar inte pengar på att folk går på bio utan för att folk köper DVD skivor och VHS.

High1ander
2006-01-02, 13:47
Scratch89 nu är det ju inte så att filmbolagen gör en film för 50 miljoner och bara får in 10 miljoner pga att folk fildelar. Då är det fan marknadföringsproblem eller nått annat. Nu kanske dom får in 200 miljoner per film istället för 150 eftersom många som inte skulle sätt filmen ser den olagligt och sen köper den. Och filmbolagen tjänar inte pengar på att folk går på bio utan för att folk köper DVD skivor och VHS.
Men bio-releasen avgör oftast hur DVD-försäljningen kommer se ut också.

Filmbranschen har i USA tappat 7-8 % två år i rad nu... Vad det beror på kan man ju bara spekulera i, dåliga filmer? piratkopiering?

High1ander
2006-01-02, 13:48
Scratch89 nu är det ju inte så att filmbolagen gör en film för 50 miljoner och bara får in 10 miljoner pga att folk fildelar. Då är det fan marknadföringsproblem eller nått annat. Nu kanske dom får in 200 miljoner per film istället för 150 eftersom många som inte skulle sätt filmen ser den olagligt och sen köper den. Och filmbolagen tjänar inte pengar på att folk går på bio utan för att folk köper DVD skivor och VHS.
Även företag som DreamWorks SKG som pumpat ut storfilm efter storfilm har gått back senaste tiden.

Tomten
2006-01-02, 13:57
"Det finns mellan 800 000 och 1 100 000 aktiva fildelare i Sverige, och de är alla trötta på att kallas kriminella."

Är man inte kriminell om man delar ut då?


Tänk människa. De skriver "är trötta på att kallas kriminella". De är kriminella med den nuvarande svenska lagstiftningen, det är just det som partiet vill förändra.

Om helt plötsligt styrketräning blev kriminellt eftersom det bidrar till att folk missbrukar anabola, skulle du sluta träna då och vara nöjd med det?

ErikWrestlingFreaket
2006-01-02, 14:04
Piratpartiet.se


Är ni på allvar?

You had better believe it. This is the real thing.



:laugh:

CyberHamster
2006-01-02, 14:05
Men bio-releasen avgör oftast hur DVD-försäljningen kommer se ut också.

Filmbranschen har i USA tappat 7-8 % två år i rad nu... Vad det beror på kan man ju bara spekulera i, dåliga filmer? piratkopiering?

Sen kan det väl vara så att den tiden när Sagan om ringen och star wars filmerna kom ut (1-3 år sen) så gick filmbranchen upp som fan? Och eftersom dom inte kunnat toppa dom filmerna så har deras försäljning minskat? Och ja jag tror också att fildelningen minskar biobesökandet men också att det höjer dvd-försäljningen.
Jag har själv tankat filmer som jag inte skulle sett annars och sen köpt dom på dvd eftersom dom var väldigt bra.

Tomten
2006-01-02, 14:13
Sen kan det väl vara så att den tiden när Sagan om ringen och star wars filmerna kom ut (1-3 år sen) så gick filmbranchen upp som fan? Och eftersom dom inte kunnat toppa dom filmerna så har deras försäljning minskat? Och ja jag tror också att fildelningen minskar biobesökandet men också att det höjer dvd-försäljningen.
Jag har själv tankat filmer som jag inte skulle sett annars och sen köpt dom på dvd eftersom dom var väldigt bra.

Tyvärr fungerar ju deras "statistik" precis så. Om de har ett bra år, så förväntar de sig att de ska fortsätta öka även nästa år. Ökar de inte så måste de självklart hitta något att skylla på, och vad passa då bättre än fildelning.

Jag tror inte fildelning på något sätt kommer sätta stopp för biobesök och dvdförsäljning, snarare tror jag att det kan hjälpa många filmer och tv-serier att få en knuff i rätt riktning. Något jag däremot tror kan ta stryk är tv-stationer som är beroende av reklamintäkter. Det är nog många som väljer att ladda ner sin favoritserie utan reklam, istället för att se den på ordinare sändningstid med alla reklampauser... speciellt i sverge där det tar sån jäkla tid innan serierna dyker upp, då är det som en win - win situation.

Zerom
2006-01-02, 14:28
De har nog koll på hur det fungerar, men vill att det skall fungera på ett annat sätt. Inte någon större skillnad från t.ex. kommunism och liknande?
Efter att ha läst på deras sida så verkar det ju inte så direkt.
Det är väl en sak att göra nerladdning lagligt, men att ta bort all upphovsrätt känns som att åka tillbaka till 1700-talet.
Det är ganska tydligt att dom som är med i det här partiet inte lever på
Känns som halva samhället skulle kollapsa om man tog bort upphovsrätten helt, vem som helst kunde sälja vems som helst verk. Du gör en film, sen säljer jag den för en tia på ICA. Och visst ja, jag kan öppna en butik som heter ICA, eller kanske ett IKEA med mina egna hemmasnickrade möbler?
Eller lådbilar ifrån ferrarri?
Man hade aldrig kunnat lita på vad man köpte längre.
Det enda dom här killarna vill är att få saker gratis gissar jag på, någon spridning av kultur eller liknande är det inte frågan om.
Risken är ju att massa yngre människor röstar på dom utan att tänka på konsekvenserna, annat än att dom kan ladda ner i frid och fröjd.

aliquis
2006-01-02, 15:04
http://potc.arwen-undomiel.com/images/jack/Jack_sinking.jpg

http://potc.arwen-undomiel.com/images/jack/Jack_22.jpg

:love: :hbang:


Ville ha som avatar men blir så litet så det fick bli en annan bild ;)

aliquis
2006-01-02, 15:07
"Det finns mellan 800 000 och 1 100 000 aktiva fildelare i Sverige, och de är alla trötta på att kallas kriminella."

Är man inte kriminell om man delar ut då?Därför de är trötta på det?

aliquis
2006-01-10, 14:03
http://www.idg.se/ArticlePages/200601/10/20060110114827_IDG.se499/20060110114827_IDG.se499.dbp.asp

jwzrd
2006-01-10, 14:06
Helt absurt.
Finns väl ingen vettig människa som skulle rösta på ett litet skitparti som nästan bara driver en fråga?
Absurt.











http://www.europeangreens.org/images/logos/sweden.jpg

WHOA, nu snackar vi ironi på en bra nivå!

Exdiaq
2014-03-31, 23:27
Bumpar tråden efter att ha kollat igenom Piratpartiets partiprogram. Reagerade på ett par saker:


[...]
Vi tror att ungdomar i övre tonåren är tillräckligt mogna för att få vara med och bestämma i samhället. Är man mogen nog att ta ansvar enligt lagarna ska man också anses mogen nog att stifta dem. Vi vill därför sänka rösträttsåldern så att den blir densamma som åldern för straffmyndighet, som idag är 15 år.
[...]

Stora mängder gäststudenter från andra länder har under många år sökt sig till Sverige. Under de senaste åren har de dock skrämts bort av höga terminsavgifter för dem som inte råkar komma från ett EU-land. Vi vill att alla terminsavgifter på högskolor och universitet slopas, så att det åter ska bli möjligt även för studenter från fattigare familjer i tredje världen att läsa i Sverige.
[...]

Alla i Sverige ska ha tillgång till en sjukvård av hög kvalitet. Oavsett om man bor i storstad eller glesbygd. Oavsett om man är skriven i landet eller är papperslös flykting.
[...]

Ni som dras till partiet för deras värnande om integritetskydd och motstånd mot kontroll- och övervakningsapparater. Vad tycker ni om detta?

Finns en hel uppsjö med saker jag inte håller med om, men dessa var saker jag verkligen inte höll med om.

PureWhey
2014-03-31, 23:31
Haha... Förväntar mig inga vettiga åsikter heller iofs.

Red Apple
2014-03-31, 23:49
Ni som dras till partiet för deras värnande om integritetskydd och motstånd mot kontroll- och övervakningsapparater. Vad tycker ni om detta?

Jag ser inte vad en sänkning av rösträttsåldern och ett upprätthållande av välfärden har att göra med integritet samt kontroll- och övervakningsapparater. Inte för att jag dras till partiet, jag undrar bara hur du tänkte med den formuleringen.

Exdiaq
2014-03-31, 23:57
Jag ser inte vad en sänkning av rösträttsåldern och ett upprätthållande av välfärden har att göra med integritet samt kontroll- och övervakningsapparater. Inte för att jag dras till partiet, jag undrar bara hur du tänkte med den formuleringen.

Tänkte ändra formuleringen till "är ni medvetna om detta?". Men var för sen på det.

Enfrågeparti från början, men inte nu längre. Många dras till partiet för deras kärnfrågor. Min undran var om PP-sympatisörer är medvetna om att partiprogrammet utökats rejält och vad som egentligen står i programmet.

Hobbes
2014-04-01, 07:19
Dom glömde bort månggifte oxå - det och så är PK fiskandet i full gång:D

Philley
2014-04-01, 07:33
Har PP inte minskat rejält i de senaste opinionsundersökningarna? Man hör dessutom inte alls lika mycket om dem som man gjorde 2010.

Hobbes
2014-04-01, 08:30
Har PP inte minskat rejält i de senaste opinionsundersökningarna? Man hör dessutom inte alls lika mycket om dem som man gjorde 2010.

Tror faan det om man får tro det som nämnt i tråden om dem :laugh: