handdator

Visa fullständig version : När ska man inte ha mobiltelefonen på?


Allan
2006-01-01, 23:46
Favorit i repris. När ska man inte ha mobiltelefonen på? Om man som jag periodvis är hänvisad till kollektiva färdmedel är det ohyggligt irriterande att vara tvungen att åhöra trettio minuters samtal mellan sextonårig tjej med dåligt ordförråd och nån som uppenbarligen var av samma sort i andra änden, eller med säljkillen som sköter sin redovisning med pärmar och Filofax inklämda under armen.
Roligt är ju de som ger väganvisningar via mobilen och hela tiden illustrerar det med handrörelser, som om den som lyssnade hade ögonkontakt. De där som pratar rakt ut i luften är ett otyg, men värst är ju att så gott som alla som använder sina mobiler ute bland andra - alltid måste prata så förbannat högt.
Bio, teater, gymet, föreläsningar..? Var går gränsen? Hur mycket pratar ni i telefon varje dag?

allan

ArooN
2006-01-01, 23:48
Favorit i repris. När ska man inte ha mobiltelefonen på?

allan
När man inte vill bli uppringd.

andreas

reinholdsson
2006-01-01, 23:49
När man inte stör andra som koncentrerar sig tycker jag.

Föreläsningar, bio, biobliotek.

Lillgrabben
2006-01-01, 23:54
Favorit i repris. När ska man inte ha mobiltelefonen på? Om man som jag periodvis är hänvisad till kollektiva färdmedel är det ohyggligt irriterande att vara tvungen att åhöra trettio minuters samtal mellan sextonårig tjej med dåligt ordförråd och nån som uppenbarligen var av samma sort i andra änden, eller med säljkillen som sköter sin redovisning med pärmar och Filofax inklämda under armen.
Roligt är ju de som ger väganvisningar via mobilen och hela tiden illustrerar det med handrörelser, som om den som lyssnade hade ögonkontakt. De där som pratar rakt ut i luften är ett otyg, men värst är ju att så gott som alla som använder sina mobiler ute bland andra - alltid måste prata så förbannat högt.
Bio, teater, gymet, föreläsningar..? Var går gränsen? Hur mycket pratar ni i telefon varje dag?

allan


Jag pratar väldigt,väldigt lite i mobilen.

Har den sällan med mig på träningen eller vid andra tillfällen jag vill vara ostörd. Jag lämnar oftast den hemma av respekt för mina medtränande & andra medmänniskor . Jag har den faktiskt nästan aldrig med mig då jag tänker efter.

Enda gångerna jag haft med mig mobiltelefonen på gymmet är:

* Då min sambo varit höggravid med våra två ungar
* Då jag har jour på jobbet & måste kunna iställa mig ganska omedelbart vid eventuella problem

Många av dagens mobilnissar har väldigt lite respekt & känsla för hur & var man "ska" prata i telefonen...


Edit:

Däremot har mobilen en given funktion vid bilresor, på semestern eller vid andra tillfällen då det kan vara bra att kunna komma i kontakt med omvärlden!

Cupofcoffee
2006-01-01, 23:57
[...] När ska man inte ha mobiltelefonen på? [...]
allan

Efter klockan 21.

tossefar
2006-01-01, 23:59
Jag har inte stängt av mobilen sen jag köpte den. Den är alltid med och alltid på. När jag tränar så lämnar jag telefonen i bilen, är jag bland folk så sätter jag den på ljudlös. Grejen för mig är att alltid kunna nås.

mathor
2006-01-01, 23:59
Roligt är ju de som ger väganvisningar via mobilen och hela tiden illustrerar det med handrörelser, som om den som lyssnade hade ögonkontakt.
allan


De gör det antagligen för att själva visualisera vägen lättare , inte för att de tror att den som lyssnar ser.

Diana
2006-01-02, 00:05
Roligt är ju de som ger väganvisningar via mobilen och hela tiden illustrerar det med handrörelser, som om den som lyssnade hade ögonkontakt.
:laugh: allti lika kul att se

ja tycker man kan begränsa sej till korta samtal på packade bussar mm, ca 5 min korta that is, istället för att stänga av :thumbup:

Allan
2006-01-02, 00:07
... ca 5 min korta that is, istället för att stänga av :thumbup:

Du ser, du ser...jag skulle definiera det som ett maratonsamtal. Huvuddelen av mina samtal varar 15-30 skunder, med vissa undantag, Man ringer, säger vad man ska och lägger på.


allan

Herkulez
2006-01-02, 00:12
Du ser, du ser...jag skulle definiera det som ett maratonsamtal. Huvuddelen av mina samtal varar 15-30 skunder, med vissa undantag, Man ringer, säger vad man ska och lägger på.


allan
:thumbup:

Karl_alfred
2006-01-02, 00:12
Du ser, du ser...jag skulle definiera det som ett maratonsamtal. Huvuddelen av mina samtal varar 15-30 skunder, med vissa undantag, Man ringer, säger vad man ska och lägger på.


allan
Ja exakt! Inte riktigt förstått de där när man ringer en kompis o snackar i 45 min när man ändå ska träffas samma dag. Mitt PB ligger nog runt 25 minuter, det var misnt sagt jobbigt efter ca 5 minuter :laugh:

High1ander
2006-01-02, 00:22
Allan, skaffa iPod

Jag pratar väldigt kort i mobilen. Men i USA så är det extra drygt, kostar pengar även då man tar emot samtal.

Som sagt, jag kan inte heller fatta hur man först kan bubbla i 30 min, för att sedan träffa personen 5 min efter man slutat prata...

Timmi
2006-01-02, 00:31
Har mer eller mindre alltid på telefonen, inte med in på gymmet dock för det är bara jävligt störande.

Är jagpå lektion eller på allmän plats där det kan störa(bibblan, bio lektion eller liknande) har jag den på ljudlös och använder den sällan.

Som för Allan och många andra varar mina samtal i max 45 sek och då är det ett långt samtal...Längsta samtalet över telefon jag haft var 45 min och då pratade jag med en kompis som mådde riktigt dåligt men annars är det korta och enkla saker som sägs.

Mobilen är mest för att kunna hitta andra inte för att vara social det är man ansikte mot ansikte(eller via nån chatt i dagens samhälle)

/Tim

Bönne
2006-01-02, 00:35
Du ser, du ser...jag skulle definiera det som ett maratonsamtal. Huvuddelen av mina samtal varar 15-30 skunder, med vissa undantag, Man ringer, säger vad man ska och lägger på.


allanMan kanske har mer att säga än 30 sekunder.

Är man påväg hem från jobbet/skolan och en polare precis också slutat och båda har långa resor, så är det trevligt att snacka långa samtal, tiden går lite snabbare på så sätt.

Puttrik
2006-01-02, 00:58
När man vill sova!

Piranha
2006-01-02, 01:00
På träningen.
Bio.
Under middag eller sociala events
på restaurangen.

Men är inte min avstängd är den alltid på ljudlös iaf.

Kan tillägga att jag missar 95% av alla samtal.

Yankeee
2006-01-02, 05:47
Tycker man att det är jobbigt att folk talar i telefon på kollektiva färdmedel så kan man byta vagn / buss, skaffa mp3-spelare / öronproppar eller annat.

nordland
2006-01-02, 08:46
Min är på 24h om dygnet, 365dagar om året.. Dock är den oftast på ljudlös vilket gör att man missar de flesta samtalen ändå..

Cilia
2006-01-02, 09:15
Ja exakt! Inte riktigt förstått de där när man ringer en kompis o snackar i 45 min när man ändå ska träffas samma dag. Mitt PB ligger nog runt 25 minuter, det var misnt sagt jobbigt efter ca 5 minuter :laugh:
Märks att du iinte är tjej.
Jag kan utan problem prata i timmar med mina vänner. Enda avbrottet är väl om man absolut behöver göra #2 men #1 är inga problem att följa med på.

Fast jag har iofs även ett rekord på 7 timmar med en kille på telefonen. Han kunde prata lika bra som jag kunde.




OnT
Man stänger def av den på bio, teater, restaurang och liknande samt flygplan. SJ har mobiltelefonfria vagnar eller hade iaf. Jag har min alltid på ljudlöst när jag sitter i möten eller inte vill svara.

Jag är inte så förtjust att prata i mobil offentligt fast sitter jag i bilen kan jag prata i timmar där med.

Kaboffastar
2006-01-02, 09:21
fan va nördiga ni är :D jag äger inte ens en tele just nu.

Cinna
2006-01-02, 09:31
På kan den vara, men ljudlös!

Men det borde vara skottpengar på folk som låter det ringa på restaurang, middagsbjudningar, bio, gymmet, kollektivtrafiken, kväll/nattetid, morgonprommisen, i sängkammaren osv osv ...

Piranha
2006-01-02, 09:34
i sängkammaren osv osv ...


Vänta nu har du vart med om den där.



Mmmmmm åååååååååh åhhhhhhhhhhhhh ...

Ursäkta mig jag måste ta samtalet ?

Cinna
2006-01-02, 09:37
Vänta nu har du vart med om den där.



Mmmmmm åååååååååh åhhhhhhhhhhhhh ...

Ursäkta mig jag måste ta samtalet ?

Japp ... det kan inte vara ett värst bra betyg va *cry*




:D

Piranha
2006-01-02, 09:42
Japp ... det kan inte vara ett värst bra betyg va *cry*




:D


Scheeeeeeeeesus ...

HerrArne
2006-01-02, 09:49
Minst en telefon igång hela tiden.
Pratar i den gör jag vid behov men det är ju bara EN av sakerna man har en mobil till idag med SMS, MMS, MSN, e-post, Skype, WAP, WWW etc etc... :)

Jet
2006-01-02, 09:59
Iom att jag kör disco numer så har jag den med på träningen.

Men fan inte under romantiska middagar, bio och dyl. OCH absolut inte på semestern, kanske någon timme om dagen. Inte mer.

skaparn
2006-01-02, 11:06
Det handlar väl mer om att folk borde lära sig visa hänsyn. De människor som talar i telefon högt på resturanger etc kanske är samma människor som ogenerat skulle låta sina barn springa omkring och väsnas på en konsert eller nåt.