handdator

Visa fullständig version : Styrkepass efter kampsportspass


pocoloco
2006-01-01, 22:16
Eller innan kanske?!

Jo såhär ligger det till, att jag tränar thaiboxning 4 dagar i veckan. Jag försöker att träna åtminnstonne styrka två gånger i veckan. Men vad tycker ni om att köra styrkepassen innan eller efter thaiboxningen. Är det möjligt? Jag får ju en del fler vilodagar på så sätt att återhämta mig för något som i sådant fall blir extremt tung, konditionskrävande träning.

Så här skulle det kunna se ut:

Måndag: vila
Tisdag: Thaiboxning 17.30-1900 + styrkepass
Onsdag: vila
Torsdag: Thaiboxning 17.30-1900 + styrkepass
Fredag: vila
Lördag: Thaiboxning 13-14.30 + styrkepass
Söndag: lätt friträning

Istället för att jag får en vilodag i veckan, som man kanske vill hitta på något. Låt oss säga dricka alkohol eller så, kanske inte är det bästa att göra på sin ända vilodag?

William

Alexlindgren
2006-01-01, 23:13
Mm jo jag kunde faktiskt svara på det här. Det beror på vad du prioriterar först. Om du tycker att thaiboxningen är viktigast (som jag tror att du gör) så skulle jag rekommendera dig att lägga passen efter träningen. Har själv märkt att mina gympass går utöver fotbollsträningen om jag tränar samma dag innan fotbollsträningen.

Men om du skulle kunna köra efter så borde det vara okej. Men det enda som finns tror jag är att TESTA! Se om du presterar sämre på thaiboxningsträningen, om du inte märker någon skillnad så kan jag bara säga grattis. :flex:

krellik
2006-01-02, 00:29
Mitt tips är att lägg styrketräningen efter thaboxningen eftersom styrketräningen kan du anpassa hur du vill, men det är svårare med thaiboxningen, kör du sparring vill du vara fräsch, etc..

Fast jag skulle rekomendera om du har möjlighet och disciplin till det att lägga in extra fys som sprintlöpning, styrketräning, etc på morgonen dom dagarna du tränar, du har fortfarande fördelen med lika många vilodagar och du har hela dagen mella träningspassen för att återhämta dej melan träningarna så du får ut så mycket som möjligt från båda.

krellik
2006-01-02, 00:50
..Å by the way.. Basövningarna är din bästa vän som kampsportare. Släng bort i princip -all- isolation. Det har du inte tid för.

Don_Kocke
2006-01-07, 02:05
käka ett mellanmål/ drick en gainer imellan

pocoloco
2006-01-09, 07:55
halva gainern efter thaien och halva efter gympasset

det kanske vore något?

Rickybruch
2006-02-09, 13:40
Har tränat gym innan och har börjat med thai boxning nu. Vill också styrke träna, Men efter passen är jag väldigt tröt och orkar knappt köra nått.

Jag läste din träningsjurnal pocoloco där du träna styrke träning varannan dag. Har känsliga axlar och vet inte riktigt om de tål ditt pass (där man i princip kör axlar varje vecko dag?)

Men det har funkar bra för dig hur länge?

hobbitar
2006-02-09, 13:54
Jag hade tränat styrka på de dagarna som jag INTE kört thaiboxning.

Jag tränar thaiboxning 3ggr i veckan och styrka 2ggr/veckan (helkroppspass).

Jag hade aldrig orkat köra styrketräning efter ett thaiboxningspass. Jag vet inte hur hårt ni kör på era träningar men först ett pass boxning sen Styrketräning låter lite väl mycket....

Pepparkakssmurfen
2006-02-09, 14:11
Orkar du styrketräna efter ett ThaiB. pass??! :bow:

pocoloco
2006-02-09, 14:29
Finns inget jag inte orkar. Bara man finner ett bra svar på varför man inte ska träna på någon annan tid istället. Jag kör nu styrka och thai på olika dagar:

Måndag: vila
Tisdag: morgon: knäböj, smalbänk, chins, mage (lätt) .. thai
Onsdag: vila
Torsdag: morgon: marklyft, militärpress, rodd, grepp (medium) .. thai
Fredag: vila
Lördag: thai
Söndag: lätt friträning + knäböj, bänkpress, chins, vader (tungt)

Jag anpassar självklart volymen pass efter pass, så att axlar och rygg inte tar alldeles för mycket stryk. Sköter kosten bra nu, sover bra och festar nästan inget alls. Så jag ska ge det här en chans och se hur det fungerar!

Kul att ni uppmärksammat tråden igen.

MVH