handdator

Visa fullständig version : bänkpresströja?


lostlife
2006-01-01, 19:52
den ska va tight som fan hur mycket mer tar man och hur vet man vilken storlek man ska ha?? :cool: :cool:

Bönne
2006-01-01, 19:56
Testa en kompis och sedan gå efter det?

Pudzianovski
2006-01-01, 19:58
Man får ut olika mycket en en tröja.

Fråga de på din klubb. Finns annars en del SL lyftare här.
Lillgrabben, Emmzan, Stahlberg mfl kan nog ett och annat.

strong-man
2006-01-01, 19:59
Skaffa muskler som kan lyfta vikten i stället för någon fjoll tröja som ska lyfta åt en *slap*

emmzan
2006-01-01, 20:00
den ska va tight som fan hur mycket mer tar man och hur vet man vilken storlek man ska ha?? :cool: :cool:

Hur mkt mer man tar är ytterst individuellt, från 0 till 50kg kanske. Beroende på tröja och strl kan jag öka mellan 10 och 30kg med tröja. Ska du satsa på tävling och köpa tröja etc så kontakta närmaste SL-klubb och diskutera med dem. Finns en uppsjö av olika tröjor och olika storlekar etc etc.

För mig är det så att har jag en för tight tröja så kan jag inte hålla upp kroppen tillräckligt för att få bra lyft, jämfört med om jag har en tröja som är lösare över bröstkorgen. Ärmarna ska dock vara toktighta.


Strong-man> Tröjornas vara eller icke vara brukar vi diskutera då och då och slutsatsen blir väl att om man vill tävla på lika villkor mot majoriteten av bänkpressarna så är det tröja som gäller.

sweetkarolina
2006-01-01, 21:57
den ska va tight som fan hur mycket mer tar man och hur vet man vilken storlek man ska ha?? :cool: :cool:

hur mycket mer man tar är som emmza sagt HÖGST individuellt, vissa får nästan inget andra får 50-90 kg. personligen tycker jag det är svårt att jämföra, tröjlyften skiljer sig fruktansvärt från bänkarna utan.
och vilken storlek man ska ha är också högst individuellt, vilken storlek, hur hård tröja, vilken modell, om man behöver så in tröjan.

det verkar ofta som att människor har uppfattningen att det bara är att dra på sig en tajt bänktröja och sen göra 40 kg mer i bänken.
inte riktigt. att lära sig lyfta med tröjan tar tid. i början ska man nog satsa på en löst sittande tröja och/eller en mjukare modell. så småningom kan man skaffa sig tajtare tröja, testa nya modeller. det finns ju ett par olika varianter på marknaden.
finns olika tröjor som passar bättre på lyftare med högre brygga och tvärtom.
finns tröjor som tillåter mer eller mindre rörelsefrihet i ryggen.


så till slut så måste du faktiskt prova dig fram själv för att hitta en bra tröja, även om en klubb kan hjälpa dig komma igång.
det finns storlekstabeller, men de ger jag inte så mycket för.

hulken
2006-01-01, 23:17
Skaffa muskler som kan lyfta vikten i stället för någon fjoll tröja som ska lyfta åt en *slap*

Skapa en egen tråd om du vill diskutera hurvida man ska använda tröja eller ej :thumbup:

Lillgrabben
2006-01-03, 21:48
I den här tråden diskuterar vi inte SL-dräkternas vara eller inte vara.

Det finns andra möjligheter att göra det. De som har vettiga svar på trådskaparens frågor är välkomna att svara!

mangemani
2006-01-04, 02:29
provade en gym kompis bänktröjja bara för skojs skull och jag gillade det inte,blir inte liksom som man tror att det ska bli,man kan inte köra den rörelse som man brukar köra.

Jompi
2006-01-04, 04:14
Testa en kompis och sedan gå efter det?

Skulle aldrig låna ut en tröja/dräkt till en kompis, då finns det risk han/hon gör den för stor för dig?

Bönne
2006-01-04, 12:57
Skulle aldrig låna ut en tröja/dräkt till en kompis, då finns det risk han/hon gör den för stor för dig?Om tröjan blir för stor av att en annan använder den, så är det inte en tröja jag skulle våga bänka med.

sweetkarolina
2006-01-04, 13:52
provade en gym kompis bänktröjja bara för skojs skull och jag gillade det inte,blir inte liksom som man tror att det ska bli,man kan inte köra den rörelse som man brukar köra.


DOH!!!!
vilket märke/modell på tröjan?

sweetkarolina
2006-01-04, 13:56
Om tröjan blir för stor av att en annan använder den, så är det inte en tröja jag skulle våga bänka med.


så om jag säger att en standard t-shirt i bomull storlek small faktiskt blir större dvs töjer ut sig om du kränger på den på en large-kille, så vägrar du att bänka i den ;)

självklart kan även en bänktröja töja ut sig, det är liksom poängen med dom! därför så töjer jag ut min tröja för att passa min kropp och kommer min kompis och provar den så kan hon/han töja ut den mer. då passar den inte längre mig...

Bönne
2006-01-04, 15:25
så om jag säger att en standard t-shirt i bomull storlek small faktiskt blir större dvs töjer ut sig om du kränger på den på en large-kille, så vägrar du att bänka i den ;)

självklart kan även en bänktröja töja ut sig, det är liksom poängen med dom! därför så töjer jag ut min tröja för att passa min kropp och kommer min kompis och provar den så kan hon/han töja ut den mer. då passar den inte längre mig...Precis som man inte töjer ut ett gummiband så töjer man väl inte ut de tröjorna.

Det är trotts allt meningen att de ska hjälpa en upp med vikten, då vill man väl också faktiskt att den pallar trycket och inte töjs ut :)

A.Pahkamaa
2006-01-04, 15:45
Precis som man inte töjer ut ett gummiband så töjer man väl inte ut de tröjorna.

Det är trotts allt meningen att de ska hjälpa en upp med vikten, då vill man väl också faktiskt att den pallar trycket och inte töjs ut :)

Prövat lyfta med en oanvänd tröja någon gång?
Dom töjs ut rätt så mycket i början faktiskt.
Och om en person som är större och starkare än dig använder din tröja, så finns risken att den inte kommar sitta perfekt på dig efter han använt den, men den kommer knappast att bli förstörd.

Börje H
2006-01-04, 16:37
Precis som man inte töjer ut ett gummiband så töjer man väl inte ut de tröjorna.

Bänktröjor töjs ut massvis. Orsaken är att de inte är gjord av gummi utan av tyg. Vis elasticitet finns men fibrerna särar alltid på sig lite mer efter varje lyft. En rätt kostsam historia faktiskt då de kostar 1200-1400 spänn styck *cry*

sweetkarolina
2006-01-04, 18:52
Bänktröjor töjs ut massvis. Orsaken är att de inte är gjord av gummi utan av tyg. Vis elasticitet finns men fibrerna särar alltid på sig lite mer efter varje lyft. En rätt kostsam historia faktiskt då de kostar 1200-1400 spänn styck *cry*


mm precis! hörde att de stora pojkarna (wahlquist i detta fallet) bara använder sina tröjor till ett fåtal lyft. typ ett träningstillfälle + tävling och sen är det bara att kasta.
men det är klart, pressar man 300+ så slits väl grejerna fortare...

klart det är svårt att se på en tröja att den töjt sig, det blir lättare på ett par knälindor. de är 2m när man köper dom, och säg dubbelt så långa i "utsträckt" läge. sen när du använt dom ett par gånger är de kanske 2,10 m långa outsträckta.

och förresten, använder man ett gummiband tillräckligt mycket förlorar det också elasticiteten

Bönne
2006-01-04, 20:09
Tycker det känns helt fel att tröjan skulle töjas så mycket bara för att en person, som möjligt har några ex cm runt vissa ställen skulle testa köra ett par lyft med den, speciellt inte när vi snackar vikter under 200kg.

Men, har ingen erfarenhet, så kanske lika bra att knipa.

Lillgrabben
2006-01-04, 20:47
Precis som man inte töjer ut ett gummiband så töjer man väl inte ut de tröjorna.

Det är trotts allt meningen att de ska hjälpa en upp med vikten, då vill man väl också faktiskt att den pallar trycket och inte töjs ut :)


Både ja & nej.


Du vill åt elasticiteten i materialet i kombination med att dräktens / tröjans material komprimerar kroppen & gör den tightare. Det viktiga är att materialet återgår till någotsånär samma utgångsläget som före det "uttänjdes".

Edit:

MEN då reglerna för vårt förbund inte tillåter att man använder varken för starkt eller för elastiskt material, kommer tyget att ge med sig.

sweetkarolina
2006-01-04, 21:36
Tycker det känns helt fel att tröjan skulle töjas så mycket bara för att en person, som möjligt har några ex cm runt vissa ställen skulle testa köra ett par lyft med den, speciellt inte när vi snackar vikter under 200kg.

Men, har ingen erfarenhet, så kanske lika bra att knipa.


lägger du 1400 spänn på en tröja så vill du antagligen inte riskera nåt.
och ja, kanske det...

mangemani
2006-01-05, 03:38
DOH!!!!
vilket märke/modell på tröjan?


DOH vad?
ingen aning.

Börje H
2006-01-05, 07:58
DOH vad?
ingen aning.
Det är skillnad mellan märken och modeller hur mycket de töjer sig. Titan, Crain, Inzer och Metal har ett flertal olika tyger som de gör olika tröjor av.

Börje H
2006-01-05, 08:02
Tycker det känns helt fel att tröjan skulle töjas så mycket bara för att en person, som möjligt har några ex cm runt vissa ställen skulle testa köra ett par lyft med den, speciellt inte när vi snackar vikter under 200kg.
Om nu en oerfaren person först av allt får på sig tröjan sedan lyckas prova några lyft, dessutom komma ner hela vägen till bröstet, så är den nog inte så tight att den töjer ut sig speciellt mycket. Det är då man har en snortight tröja kombinerat med mycket vikt som de slits mest.

bubbe
2006-01-05, 09:36
Om nu en oerfaren person först av allt får på sig tröjan sedan lyckas prova några lyft, dessutom komma ner hela vägen till bröstet, så är den nog inte så tight att den töjer ut sig speciellt mycket. Det är då man har en snortight tröja kombinerat med mycket vikt som de slits mest.

med snortight menas alltså en tröja som kan hjälpa till enormt mycket i lyftet, vilket är en fördel på väldigt tunga vikter, vilket i sin tur krävs så mycket vikt för det är enda möjligheten att överhuvudtaget få ner stången på rätt sätt.

I vissa klubbar brukar man väl köra lite stegrande med tröjorna, så en mindre lyftare töjer först tröjan en aning sen tar en större lyftare över och gör några lyft varpå den stoppas undan som träningsmatrial.

sweetkarolina
2006-01-05, 11:34
DOH vad?
ingen aning.


doh, för att du bekräftade min tidigare post om hur svårt det är att lyfta med tröja.

sen undrade jag vilket märke du lånade eftersom det är stor skillnad på att lyfta med titan, inzer, metal, osv.. de flesta kör med titan vilken INTE är någon nybörjartröja.

Nitrometan
2006-01-05, 17:05
Skaffa muskler som kan lyfta vikten i stället för någon fjoll tröja som ska lyfta åt en *slap*
Ja! Var köper jag såna?

Sen lånar man bara ut tröjan till de som är mindre. Alternativt lånar bara ut reservtröjan.