handdator

Visa fullständig version : Hur gammal ska man vara när man får sin första mobil?


Krokodil
2006-01-01, 17:37
Min åtta-åriga dotter vill ha en egen mobil för att flera i hennes klass har det. Jag sade aldrig i livet!

Vad tycker ni är lagom ålder att få egen mobil?

mela
2006-01-01, 17:38
När hon börjar vistas allt mer hemifrån och
du behöver få tag på henne.

P.A.O.K.
2006-01-01, 17:38
12,13

hasse36
2006-01-01, 17:45
11 år kan nog vara lämpligt - och då endast till SMS. Ett barn skall inte hålla en sändare nära hjärnan eftersom det kan vara farligt. Fältstyrkan avtar med kvadraten på avståndet.

En åttaåring har fullt upp med att hålla koll på trafiken. Hon skall inte gå och glo på en mobil.

Till dess, låt henne använda din ibland så att hon vet hur man gör.

Spinkot
2006-01-01, 17:48
Jag skulle iaf inte lita på att en åtta-åring skulle kunna hålla reda på en mobil och mobiler är dyra

Fettecke
2006-01-01, 17:48
Jag måste ju få vända på frågan, varför ska hon Inte ha en telefon ?

menjag tycker inte att åldern har nått med saken att göra, personlig mkognad is teh shit.

Yankeee
2006-01-01, 17:49
När ungen börjar högstadiet känns rätt lämpligt.

Adde_15
2006-01-01, 17:50
Jag fick min första mobil när jag gick i 6an, hur gammal är man då 12 kanske?
Och jag var först i min klass som hade mobil, så jag tycker hon allt kan vänta ett par år till, vad är det för fel på vanlig telefon den funkade för mig?

mini_Arnold
2006-01-01, 17:51
Jag skulle iaf inte lita på att en åtta-åring skulle kunna hålla reda på en mobil och mobiler är dyra
Det blir inte mer än vad man gör det till.
Finns billiga mobiler men det finns även dyra räkningar.

Krokodilen: Du känner din dotter bättre än oss. Gå inte efter åldern utan mognad. Inte alltid som dom två sakerna har en koppling.
You have to feel it!!

Allan
2006-01-01, 17:52
38


allan
lite seriös är jag allt

Stoltz
2006-01-01, 17:55
Det är så relativt. Fick min när jag var 13, och jag var alltid ute så det var ju jättebra för mig att ha en då. Men om man är 13 och spenderar 90% av sin tid hemma, så kanske det inte är riktigt lönt, nödvändigt.

Så jag förstår hur Allan tänker, 38 ifall man spenderar mest tid hemma :thumbup:

Helena B
2006-01-01, 17:59
Min åtta-åriga dotter vill ha en egen mobil för att flera i hennes klass har det. Jag sade aldrig i livet!

Vad tycker ni är lagom ålder att få egen mobil?


Jag försökte alltid med den frasen, alla andra har en. Då gick jag svaret - Om alla andra skulle hoppa ut över ett stup skulle du också göra det?

Men min syster som är värsta curlingmamman gav en mobil till sin dotter när hon var 12 år.

Dissector
2006-01-01, 18:00
38


allan
lite seriös är jag allt

I could feel that one coming :laugh:

Jag säger nog, när det passar! När du märker att din dotter är mogen nog att hantera en så tycker jag det är ok. Och kanske väg in när hon börjar röra sig lite fritt och du måste kunna få tag på henne, som mela sa.

Bönne
2006-01-01, 18:05
Började använda mobilen när jag var tio år ungefär, när man skulle ringa efter hämtning eller bli nåd när man skulle hem. Dock var mobilerna knappast små när jag var tio år, så inget man gick och tappade direkt :p

http://www.cellink.com.au/products/images/FIZZ.jpg
Den skönheten hade jag.

Bönne
2006-01-01, 18:06
38


allan
lite seriös är jag alltFanns det ens telefoner när du var 38:a?

andeN.
2006-01-01, 18:12
Vid 11-12 års ålder tidigast. Eller som redan nämts, när barnet är mogen för det ansvaret.

stahlberg
2006-01-01, 18:19
Ni är efter er tid. I vårt "mobil"samhälle bör en mobiltelefon ingå redan i standardutrustningen för spädbarn. Barnvagnen ska vara utrustad med ställningar för nappflaska, tröstnapp, mobiltelefon och bärbar dator. På detta sätt VÄXER BARNEN UPP med mobiltelefon och dator, vilket de kommer att ha jättestor nytta av när de blir äldre.

Det att Allan förespråkar en minmiålder på 38 år beror bara på att HAN SJÄLV var 38 år när mobiltelefonen uppfanns, och därför aldrig själv kunnat ha mobil före den åldern.

internazionale83
2006-01-01, 18:19
6:e klass tycker jag .

Cilia
2006-01-01, 18:21
När ungen börjar högstadiet känns rätt lämpligt.
blir aldrig då eftersom det inte finns några stadier kvar i skolsystemet!

Juliette
2006-01-01, 18:21
Började använda mobilen när jag var tio år ungefär, när man skulle ringa efter hämtning eller bli nåd när man skulle hem. Dock var mobilerna knappast små när jag var tio år, så inget man gick och tappade direkt :p

http://www.cellink.com.au/products/images/FIZZ.jpg
Den skönheten hade jag.

Det där är ju samma mobil som jag hade som första mobil! :)

Vilken ålder som är lämpligt beror ju lite på situationen. Om man behöver nå barnet lätt pga omständigheter så kan man ju börja ganska tidigt, men åtta låter lite väl ungt, då har man ju rätt bra koll på var de är ändå.
Min son fick sin första när han var 12, och då överta en av mina gamla med kontantkort. Funkade bra då, annat är det nu när han smsar alla sina kompisar i tid och otid *grrr*
:0)

Allan
2006-01-01, 18:32
Några modeller jag haft

http://www.rigpix.com/mobphoneana/technophone_pc1073.jpg

http://www.svec.sk/2/21/abax/siemens_s6.jpg

allan

Lallle
2006-01-01, 18:37
Har aldrig ägt en mobiltelefon.

On: 14-15

High1ander
2006-01-01, 18:40
Tycker att mobil är bra för barn så de kan ringa om de behöver hämtas från XXXXXX-träningen... Visst brukar finnas telefoner och bra tider, men det är faktiskt det jag skulle ge mitt barn en mobil till. Barnet skulle inte få ta med mobilen till skolan...

tossefar
2006-01-01, 18:53
Jag skaffade en när jag började högstadiet. Innan dess bodde jag tillräckligt nära skolan för att kunna gå hem på 10 minuter om jag ville något akut.

Yankeee
2006-01-01, 19:31
blir aldrig då eftersom det inte finns några stadier kvar i skolsystemet!

7:an då *slap*

akAn
2006-01-01, 22:21
Finns det några skäl till att du inte vill att hon ska ha en? För annars kan hon väl köpa en för sina pengar om hon vill?

_Larre_
2006-01-01, 22:38
Fick ärva av min bror när jag var 11. Var först i klassen då :D. Ericsson 628 tror jag det var, om jag inte minns helt galet. Men när de börjar 7an bör de iaf ha en, om de ska ha tidigare märker man väl.. om de klarar av den eller ej.

Diana
2006-01-01, 22:45
jag hade en av de första eriksson(tror ja de var?) DET va tegelsten om något :D damn hittar ingen bild men ja minns ja va stolt över den iaf hehehe

för mej skulle de nog bero på hur ansvarsfullt barnet är, i vilken ålder den skulle få mob, vissa är ju ansvarsfullare än andra i en viss ålder :thumbup:

reinholdsson
2006-01-01, 23:19
12-13 års ålder är lämpligt tycker jag.

m0gh
2006-01-01, 23:29
Har aldrig ägt en mobiltelefon.

On: 14-15

Kan finnas en del anledningar :D

1. Du är en bonde

2. Du har inte råd?

3. Du är rädd för strålning o.O

4. Du tycker mobiltelefoner ser farliga ut

5. Du ser syner där en mobil dödar en nära gammal vän.

kanske?=)

tossefar
2006-01-02, 00:01
Kan finnas en del anledningar :D

1. Du är en bonde

2. Du har inte råd?

3. Du är rädd för strålning o.O

4. Du tycker mobiltelefoner ser farliga ut

5. Du ser syner där en mobil dödar en nära gammal vän.

kanske?=)

Han är väl inte särskilt gammal heller.

Allan
2006-01-02, 00:05
Han kanske helt enkelt klarar sig utan. Vilket ungefär 99% av alla mobilanvändare också skulle göra om de tänker efter....


allan

Lillgrabben
2006-01-02, 00:06
Han kanske helt enkelt klarar sig utan. Vilket ungefär 99% av alla mobilanvändare också skulle göra om de tänker efter....


allan



*flex*



Ett mycket bra svar!

Mobiltelefoner har många bra användningsområden, men används numer mest till TRAMS....

tossefar
2006-01-02, 00:11
Jag gillar att tramsa :)

Visst är det onödigt att ringa någon bara för att säga hej, men trevligt är det.

ante
2006-01-02, 00:13
13-15 år låter bra. Innan dess får man ofta skjuts och åker aldrig till träningen eller något sådant direkt från skolan, så man måste ha mobil. Man ränner ju inte ute och alla ens kompisar har ju hemtelefon så?

Bönne
2006-01-02, 00:16
Han kanske helt enkelt klarar sig utan. Vilket ungefär 99% av alla mobilanvändare också skulle göra om de tänker efter....


allanKlara sig utan skulle man säkert göra, dock skulle man gå miste om en del saker.

Puttrik
2006-01-02, 01:04
6år. :sleep:

http://www.richwell.net/products_page/images/sesamestreet/elmocell.jpg

aliquis
2006-01-02, 02:16
när du behöver nå barnet och det inte ringer upp för mycket som det inte behöver betala självt ;)

"vi" klarade oss ju utan, så det gör ju de med ;D

mangemani
2006-01-02, 02:24
hmm,tja,min brorsas unge fick en mobil när hon var 8 nått oc hon fick den av den anledning att brorsan ville kunna få tag i henne och vice versa,men nu när hon har blivigt äldre så har det hela spårat ur(tycker jag iaf),hon har ju inget sånt där kontant kort eller vad det nu heter utan har så att hon får en räkning och dessa räkningar är inte trevliga att titta på.ungen skickar sms efter sms och sitter och tjatar med kompisar i flera timmar utan att tänka på det.
hon är runt 11-12 nu och jag tycker det är vansinne att hon ska få ha mobil om hon håller på på det viset,det är ju inte ens hon som betalar räkningarna.

så inte vet jag,alla är väl kanske inte som henne,men jag tycker att barnen ska få ha mobiler när dom inser hur mycket pengar dom slösar och tänker sej för.

Jompi
2006-01-02, 02:48
hmm,tja,min brorsas unge fick en mobil när hon var 8 nått oc hon fick den av den anledning att brorsan ville kunna få tag i henne och vice versa,men nu när hon har blivigt äldre så har det hela spårat ur(tycker jag iaf),hon har ju inget sånt där kontant kort eller vad det nu heter utan har så att hon får en räkning och dessa räkningar är inte trevliga att titta på.ungen skickar sms efter sms och sitter och tjatar med kompisar i flera timmar utan att tänka på det.
hon är runt 11-12 nu och jag tycker det är vansinne att hon ska få ha mobil om hon håller på på det viset,det är ju inte ens hon som betalar räkningarna.

så inte vet jag,alla är väl kanske inte som henne,men jag tycker att barnen ska få ha mobiler när dom inser hur mycket pengar dom slösar och tänker sej för.


Gud välsigne refill/kontant-kort???? *screwy*

Avesta
2006-01-02, 03:01
Skaffade min första när jag var 17. Hade aldrig velat ha en. Och egentligen behövs det inte för en yngre än 15. Ska de komma lite sent nån gång får de låna mammas eller pappas mobil. Det är tillräckligt stressig och förvirrande för ungar nuförtiden utan att man behöver ge de knarkkurrirhjälpmedel. *rolleyes*

wepp
2006-01-02, 03:31
ca 11,12 verkar rimligt

mangemani
2006-01-02, 03:38
Gud välsigne refill/kontant-kort???? *screwy*


ja *screwy*

High1ander
2006-01-02, 03:40
Han kanske helt enkelt klarar sig utan. Vilket ungefär 99% av alla mobilanvändare också skulle göra om de tänker efter....


allan
Det är nog bättre att säga att 99% av all användning av mobiltelefoner kan man klara sig utan, än att säga 99% klarar sig utan...

heltzonicka
2006-01-02, 03:42
Själva grundtanken med mobiler är ju bra, men det är den jävla hysterin kring dessa bärbara telefoner som är så förbannat jobbig.
Folk vill byta en fullt fungerande mobil mot en nyare eftersom "den här är fett gamma juh, har ju knappt någon mp3spelare/videokamera/digitalröstbrevlåda/färgdisplay/tråjkiga spel juh.."osv, och i yngre tonåren så är det ett jävla larv!.

När hon ska få en mobil? svaret är ju givet - när hon har råd att betala en själv.

Avesta
2006-01-02, 03:44
Det är nog bättre att säga att 99% av all användning av mobiltelefoner kan man klara sig utan, än att säga 99% klarar sig utan...
Nu vet du varför din user title ser ut som den gör.
:D