handdator

Visa fullständig version : Skatt/moms på grejor köpta utomlands?


sstar
2006-01-01, 16:10
Min polare ska köpa en ipod till mig i USA nu. Har hört att man måste plussa på 25% i skatt, stämmer det? Hur kan man slippa om det är så?

tossefar
2006-01-01, 16:35
Ja du får betala momsen på 25% om han skickar den. Kan han inte bara ta med sig ipoden i resväskan annars då?

heltzonicka
2006-01-01, 17:58
Går väl att komma förbi tullen om paketet skickas som en "gåva" alternativt så skriver han upp ett lågt värde på paketet typ 10dollar eller något.

Jarod
2006-01-01, 18:07
Min polare ska köpa en ipod till mig i USA nu. Har hört att man måste plussa på 25% i skatt, stämmer det? Hur kan man slippa om det är så?

Ska han ta med den hem till dig eller ska han skicka den?

sstar
2006-01-01, 23:20
ta med den i resväskan, trodde inte att man behövde betala skatt då?! Var kan man kolla det?

Jarod
2006-01-01, 23:46
Ska han ta med den hem i bagaget så är det inga problem. Bara han slänger originalförpackningen. Saker man köper till sig själv att användas under resan/vistelsen behöver man inte skatta för.

bluelight
2006-01-02, 01:16
Bara och kasta ner den i resväskan ju!

aliquis
2006-01-02, 02:17
Som sagt, om den "importeras" skall man ju betala skatt för den, men om den redan är använd o så tror jag inte han behöver det, i vilket fall som helst så vet ju inte de när han köpte den om den är uppackad.

Bönne
2006-01-02, 03:03
Fått två grafikkort skickade från US, i org.förpackningen. Aldrig behövt betala någon extra avgift.

Dipshit
2006-01-02, 04:56
som sagt, ska la räcka med GIFT på paketet

nordland
2006-01-02, 09:05
som sagt, ska la räcka med GIFT på paketet

Det funkar inte nå mer... Tullen har börjat gå igenom paket märkta med gift också.. Hittar de en följesedel/ordersedel på sakerna i paktet så åker du på att betala ändå..

Några kompisar beställde skoterdelar från Richmotorsport.com. Rich märker alltid paketen med "gift" om det skall skickas utanför USA. Tullen plockade paketet, hittade följesedeln och slog på moms och tull..

Har själv också åkt på att betala när jag beställde tillskott från bulknutrition fastän paketet var märkt "gift"...

Cilia
2006-01-02, 09:08
Ska han ta med den hem i bagaget så är det inga problem. Bara han slänger originalförpackningen. Saker man köper till sig själv att användas under resan/vistelsen behöver man inte skatta för.
men man får väl ta med sig saker för ett visst värde även om man inte använt det under resan så det blir inte automatiskt tull bara för att man har kvar det i orginalförpackningen.