handdator

Visa fullständig version : Dynamisk och statisk träning


rQx
2006-01-01, 14:08
Kom i en disskussion om statisk och dynamisk träning igår av någon anledning.
Personen/personerna som det argumenterades med menade att Statisk träning gav styrka och dynamisk gav uthållighet. Jag och en annan menar att hon/de har helt fel och att dynamisk träning kan ge både styrka och uthållighet beroende på hur man använder sig av det, och att statisk träning endast är mjölksyre träning.
Ja, ungefär så här var det och disskussionen avslutades efter 1 minut när de andra sa att hon gick SP ID så hon har rätt.

Så vem har nu rätt?

morte
2006-01-01, 15:07
statisk träning ger mest statisk styrka, och dynamisk träning ger dynamisk styrka? Man blir bra på det man tränar?

rQx
2006-01-01, 16:28
Jo det är klart, men hon påstod att dynamiskt endast gav uthållighet. Enligt henne så fick man ju ingen styrka om man tränade dynamiskt.

Sniggel
2006-01-02, 05:48
Dynamisk träning ger dynamisk styrka och statisk styrka.

stahlberg
2006-01-02, 08:56
Vilken revolutionerande upptäckt. I så fall måste vi låta alla våra styrkelfytare träna statisk styrka, så blir de ännu starkare ; ett garanterat recept för nya SL-världsmästare!

Nitrometan
2006-01-02, 14:48
Vilken revolutionerande upptäckt. I så fall måste vi låta alla våra styrkelfytare träna statisk styrka, så blir de ännu starkare ; ett garanterat recept för nya SL-världsmästare!
Det har testats för många år sen av styrkelyftare i USA - fungerade inte.

Det har även testats av (eller i det fallet kanske snarare på) olympiska lyftare och friidrottare i det gamla sovjet - fungerade inte.

Men du visste säkert redan att det inte var nån bra idé.

Jag kan faktiskt bara tänka mig en sak som statisk träning är bra till. För den som behöver hålla en vikt på ett visst ställe under en längre tid.

Man blir bra på det man tränar. Vem fan står stilla i en viss ställning med en belastning?

morte
2006-01-02, 14:51
greppträning för marklyft borde statisk träning ha sin plats, eller vad säger virtuoserna?

Nitrometan
2006-01-02, 15:05
greppträning för marklyft borde statisk träning ha sin plats, eller vad säger virtuoserna?
Jomenvisst. Det grepp man använder i marklyft kallas även "supporting grip". Det är statisk styrka det handlar om. Kan givetvis tränas med statisk träning.

Antagligen det enda undantaget. :)

rQx
2006-01-02, 15:49
....... Vem fan står stilla i en viss ställning med en belastning?

Det skulle vara t.ex. elektriker och byggare då? ;)

Nitrometan
2006-01-02, 18:18
Det skulle vara t.ex. elektriker och byggare då? ;)
Elektriker, byggnadssnickare m.m. kan jag köpa. Man jag tror inte att statisk träning är rätt svar för dem ändå. Eftersom träning är specifik måste de då träna i alla sina möjliga arbetsställningar.

Byggare? Hurdå?

30cm
2006-01-02, 18:28
Kom i en disskussion om statisk och dynamisk träning igår av någon anledning.
Personen/personerna som det argumenterades med menade att Statisk träning gav styrka och dynamisk gav uthållighet. Jag och en annan menar att hon/de har helt fel och att dynamisk träning kan ge både styrka och uthållighet beroende på hur man använder sig av det, och att statisk träning endast är mjölksyre träning.
Ja, ungefär så här var det och disskussionen avslutades efter 1 minut när de andra sa att hon gick SP ID så hon har rätt.

Så vem har nu rätt?

Du har rätt i att hon/de har fel men jag skulle tro att även du har fel på en punkt:

att statisk träning endast är mjölksyre träning.

Sniggel
2006-01-02, 19:11
Man blir bra på det man tränar. Vem fan står stilla i en viss ställning med en belastning?

Här är en bild på När King Grub tränar statiskt :thumbup:

MilkmaN
2006-01-02, 19:16
Gör grubben det är det ju iofs bra.

Nej, men ett tips inför framtiden. Ge dig aldrig in i diskussioner om träning om du inte kan dina argument till tusen, säger man emot myten så blir man lynchad.

Dem tycker fortfarande att jag är dum i huvudet för att jag hävdade att havregryn minsann inte alls är speciellt långsam mat, speciellt inte om du drar på massa söta saker på det. Men icke. Dem tror att havregryn är det långsammaste, bästa och finaste som finns att äta. Det är ju trots allt gröt.

stahlberg
2006-01-03, 12:12
Jag har redan innan många av dem som skriver i denhär tråden var födda vetat att statisk styrketräning är underlägsen.

rQx
2006-01-03, 17:44
Jag hade säkert inte helt rätt men jag hade väl mer rätt än henne? :angel:

Elektriker, byggnadssnickare m.m. kan jag köpa.
.....
....
Byggare? Hurdå?

Byggare menade jag mer snickare med, sånna som bygger hus och så :P
Jag bara generaliserade, flåt ;) :em:

Svappis
2006-01-03, 20:31
Kom i en disskussion om statisk och dynamisk träning igår av någon anledning.
Personen/personerna som det argumenterades med menade att Statisk träning gav styrka och dynamisk gav uthållighet. Jag och en annan menar att hon/de har helt fel och att dynamisk träning kan ge både styrka och uthållighet beroende på hur man använder sig av det, och att statisk träning endast är mjölksyre träning.
Ja, ungefär så här var det och disskussionen avslutades efter 1 minut när de andra sa att hon gick SP ID så hon har rätt.

Så vem har nu rätt?
Konstigt resonemang att statisk träning skulle ge styrka och dynamisk uthållighet, eftersom såväl styrka som uthållighet går att träna både dynamiskt och statiskt.
Dynamisk styrka får man av tunga vikter och få reps, dynamisk uthållighet av lätta vikter och många reps. Tränar man tung dynamisk träning blir man självklart också starkare statiskt. Rolling thunder är ett statiskt träningsredskap som ska vara bra för att öka styrkan i en dynamisk övning: sluta en handstärkare.

Därför går det inte att helt och hållet skilja på statisk och dynamisk träningseffekt, även om det finns en avgörande skillnad. Vill man klara många benböjningar så ska man träna dynamiskt med många reps, och vill man bli bra på att stå länge mot en vägg så ska man träna statiskt genom att stå länge mot en vägg, eller liknande övning.
I många övningar så är det gynnsamt att kombinera statisk och dynamisk träning.

30cm
2006-01-04, 13:06
I många övningar så är det gynnsamt att kombinera statisk och dynamisk träning.

Exempel...?

Menar du en paus i start och/eller slutläget?

Svappis
2006-01-04, 20:08
Exempel...?

Menar du en paus i start och/eller slutläget?

30cm,

Jag uttryckte mig lite fel där. Jag tänkte inte på att i samma övning kombinera statisk och dynamisk träning, utan att det för många (eller åtminstone vissa) muskelgrupper är gynnsamt att kombinera statisk och dynamisk träning.

Om man ska bygga massa och styrka i benen så är det bästa att träna benböj eller benpress. Passande övningar för en cyklist är utfall och att springa uppför en brant backe eftersom de rörelserna påminner om cykelmomentet. Om man ska förbereda sig för en skidvecka i Alperna (speciellt om man är otränad) så är det en bra idé att några veckor före träna att ställa sig mot en vägg och stå stilla.

I kanske ingen annan muskelgrupp har man nytta av statisk träning som när man tränar underarmarna och greppstyrkan. De flesta greppmomenten är i huvudsak statiska. Det var i synnerhet greppstyrka jag tänkte på när jag skrev det du kommenterade, men det var lite slarvigt att jag inte förklarade bättre.

Patric

Batman
2006-01-05, 00:29
Har ni märkt att folk som utövar kampsport har en tendens att vara väldigt starka ? Dom kör ju väldigt mkt statisk träning.

Ingen som testat att köra en övning tex squats och stanna i mittenposition och hålla så länge att musklerna börjar skaka ?

Jag säger att dynamiskt ökar volymen mer än statisk träning.

Lillgrabben
2006-01-05, 07:16
Har ni märkt att folk som utövar kampsport har en tendens att vara väldigt starka ?


Allt är relativt.

Starkare än medelsvensson, JA troligen. Starkare än vad jag & de flesta andra här vill kalla stark, NEJ.