handdator

Visa fullständig version : Har jag fattat det rätt?


Boven2k1
2002-08-15, 16:30
Halloj!

Jag har surfat runt på gamla trådar om fettförbrännig och deff. Är lite sugen på att minska mitt kroppsfett! Skulle gärna vilja ha lite tips eftersom jag vet att jag inte är ett proffs på detta...
Mitt mål är (likt många andras) att minska underhudsfett och öka i muskelmassa...

_________________________________________________

Så här ser en dag ut för mig:

Vaknar 09.45: Drar i mig en Protec+ drink, en kopp kaffe och ger mig ut på 1,5h powerwalk kring 10.15.

Hemma ca 12: Äter lunch, husmanskost som oftast består av pasta med kött, bacon eller liknande (alt. havregrynsgröt).

Träna 14.30 (endast må, on, fre): Styrketräning, två muskelgrupper varje gång. Protec+ drink direkt efter träning.

Hemma ca 17.00: Äter middag, vanlig husmanskost.

Kvällsmat 21.00: Havregrynsgröt/Mannagrynsgröt inkl. tre mackor. Under styrkedagarna skjuter jag upp kvällsmaten till 22.00 ungefär eftersom jag inte tar någon kvällsdrink då.

Protec+ drink 23.00 (endast ti, to): Dom styrketräningfria dagarna lägger jag in "träningsdrinken" 23.00.

_________________________________________________

Jag äter för mkt kolhydrater så jag försöker att dra ned på dem. Äter istället mer kött osv. Jag har läst att när man drar ned på kolhydrater så blir fettet den viktigaste energikällan. Hur ska jag få i mig mer fett? Vilket fett ska jag få i mig? Några tips på måltider som är fettrika?

Många säger att man inte kan bygga upp muskler och bränna fett samtidigt. Kan någon förklara varför?

Nåja, hoppas ni kan hjälpa mig!

//Bov :muscle:

emmzan
2002-08-15, 16:41
Originally posted by Boven2k1
Många säger att man inte kan bygga upp muskler och bränna fett samtidigt. Kan någon förklara varför?
//Bov :muscle: [/B]


För att bygga muskler kräver kroppen ett överskott av näring (kalorier). De kalorier som då "blir över" kan kroppen använda till att bygga upp muskler. Tränar du inte så att kalorierna går åt till musklerna, lagrar kroppen det som fett istället.

Ska man gå ner i vikt ska man ha underskott av kalorier så att kroppen tvingas ta av bränsledepåerna (muskler och fett) för förbränningen.

Man KAN bygga muskler och samtidigt bränna fett, men det är svår balansgång för att få bra resultat. För optimalt resutlat resultat är det nog det ena eller det andra som gäller, var sak har sin tid!

Matti
2002-08-15, 16:45
Många säger att man inte kan bygga upp muskler och bränna fett samtidigt. Kan någon förklara varför?
Det går att göra men det är inte alltid det lättaste: lite förenklat måste du ha i dig mer än du förbrukar för att gå upp i vikt och du måste äta mindre än du förbrukar om du vill gå ner i vikt. Försöker du på dig båda sakerna samtidigt blir det lite som att trycka på både gasen och bromsen i en bil samtidigt - inte helt optimalt. De flesta som försöker bygga muskler samtidigt som de förbränner fett brukar misslyckas med båda målen, det är därför ofta bättre (eller iaf enklare) att koncentrera sig på ett mål i taget.

redigering
.. och där var emmzan först ;)

emmzan
2002-08-15, 16:49
"redigering
.. och där var emmzan först "

:kickass: :D

Boven2k1
2002-08-15, 16:55
Okidoki :D Ungefär något sådant jag misstänkte, jag gillar hursomhelst förklaringen med gasen och bromsen! Haha :D

Nåja, tack för svaren!

Hur ska man träna för att behålla muskelmassan då?

Frazze
2002-08-15, 19:34
Vad händer mellan 12 och 17 de dagar du inte tränar? Alltså, på kostfronten

Boven2k1
2002-08-15, 20:21
Då blir det oftast nåt lättare mål. Smörgås med yoghurt eller dylikt.

//Bov