handdator

Visa fullständig version : Lägga om träning


Perscitus
2005-12-31, 16:04
Jag tänkte lägga om min träning lite nu efter nyår. Jag har tränat i snart 2 år, och har det senaste halvåret satsat på att bli mer smidig och få bättre kondition vilket har lyckats. Har gått från 6 chins till 20, från 85 till 73 runt midjan.

För det första funderar jag på hur mycket konditionsträning man kan träna parallellt med styrketräning. Mitt främsta fokus ska ligga på att öka i muskelmassa, men samtidigt hålla konditionen på en bra nivå. Jag har under mina träningsår fått både intrycket och erfarenheten av att detta inte är någon omöjlighet. Något som jag skulle gilla är att träna styrka och kondition varannan dag. Jag anpassar förstås då så att jag inte t.ex. springer dagen efter benpasset. Är det någon med mer kunskap som kan säga för- och nackdelar med detta?

Vidare undrar jag över helkroppspass, har blivit nyfiken på dessa för att variera min sedvanliga tre-split. Är intresserad av vad de "kunniga profilerna" på forumet tycker om det, så man kan se vad majoriteten tycker om det. Det skulle då bli liknande King Grubs version med en övning per muskelgrupp som varieras från pass till pass. Åsikter?

Till sist undrar jag över hur bra det är att inte planera sin träningspass särskilt mycket? Jag gillar att gå ner till gymmet och träna det jag känner för, prova lite nya grejer och så. Det man går miste om är ju att det är svårt att anteckna ökningar, men då jag mest brukar se till de tre stora(bänk, mark och böj) så kommer jag oftast ihåg vad jag klarar av i dessa övningar. Åsikter?

Mina frågor kanske kan verka luddiga, men det är just det som är problemet, jag har inga direkta frågor utan vill mest ha lite synpunkter på hur jag tänker och om det finns något som kan förbättras.