handdator

Visa fullständig version : Hjälper du de hjälplösa?


mela
2005-12-31, 13:50
Jag tänkte på en grej när jag gick hem ifrån ICA idag
och såg A lagarna vid ankdammen som vanligt.

Hjälper ni någonsin dem som behöver din hjälp?

Som exempel:
- ha ett fadderbarn
- köpa faktum av hemlösa
- skänka pengar på olika galor
- lägga pengar i bössor på McDonalds/ICA
- skänka pengar till tiggare på gatan

Aelrik
2005-12-31, 13:54
Jag är med i Amnesty och handlar mycket rättvisemärkt.

Fettecke
2005-12-31, 13:54
Nej, enligt min mening så har dom en orsak till att dom sitter där, dom Kan göra nånting åt det (snackar om alkolisterna) så av mig får sdom ingen sympati.

men jag har haft ett fadderbarn utomlands... för länge sen iofs...
lånar ut pengar till mina polare ifall dom behöver... har dom vart vårdslös med pengarna sina den månaden får dom inget av mig... åter igen med den där orsaken

köper ibland godis för överpriser för att sponsra det lokala hockeylaget

Helena B
2005-12-31, 13:56
Faktum? Är det samma sak som Situation Stockholm, den har jag köpt några gånger fast i syfte att läsa den. Fadderbarn har jag, haft i 7 år snart. Att skänka pengar till tiggare på gatan tycker inte jag behöver vara att hjälpa, för att de säkert kan köpa alkohol för pengarna istället för mat eller husrum. Bättre att ge något ätbart direkt istället. Det är väl klart att man önskar att man kunde göra mycket mera.

Ryska_raketen
2005-12-31, 13:58
Händer väl att man skickar en slant vid jul och dyligt. Inte ofta ja ger dom småmynt då det ändå går till alkohol. Kanske borde ge dom en matbit istället.

mela
2005-12-31, 13:59
Faktum är kanske samma som Situation STHLM

Faktum säljs av Hemlösa rumt om i gbg och pengarna går till dem.
Kostar runt 30:-

Jag köper faktum regelbundet utav de hemlösa jag vågar gå fram till *Rädd*
lägger pengar i bössor
skänker pengar till hemlösa barn i rumänien och dylikt.

Loke
2005-12-31, 13:59
Jag betalar skatt, och röstar på partier som inte tänker sänka skatten. Utan att göra nån längre utläggning tycker jag rent generellt att allmosor är onödigt.

Men ibland skänker jag dock någon slant ändå, bara för att jag har mer än jag behöver. Blir sällan mer än några tior i månaden, så det gör varken till eller från, varken för mig och dem det är synd om, heh.

polaren
2005-12-31, 13:59
Köpte en bild på en elefant av en afrikansk snubbe förra året för 80kr! Sen frågade han "har du inte mer?" då sa jag "nee, bara 50 öre". Han svarade "men ja tar den också!"

Så jag antar att han behövde sina slantar den mannen!

mela
2005-12-31, 13:59
Jag betalar skatt, och röstar på partier som inte tänker sänka skatten. Utan att göra nån längre utläggning tycker jag rent generellt att allmosor är onödigt.

Men ibland skänker jag dock någon slant ändå, bara för att jag har mer än jag behöver. Blir sällan mer än några tior i månaden, så det gör varken till eller från, varken för mig och dem det är synd om, heh.

varför inte rösta på partier som lägger pengarna på rätt saker?

Loke
2005-12-31, 14:00
varför inte rösta på partier som lägger pengarna på rätt saker?

*rolleyes*

mela
2005-12-31, 14:01
*rolleyes*

Sverige har världens högsta skatter,
men är inte det landet med bäst
välfärd, fungerande sjukvård och liknande.


Dock inte detta tråden skall handla om.
Back to topic!

internethjälten
2005-12-31, 14:02
Jag tänkte på en grej när jag gick hem ifrån ICA idag
och såg A lagarna vid ankdammen som vanligt.

Hjälper ni någonsin dem som behöver din hjälp?

Som exempel:
- ha ett fadderbarn
- köpa faktum av hemlösa
- skänka pengar på olika galor
- lägga pengar i bössor på McDonalds/ICA
- skänka pengar till tiggare på gatan

A-lagare är inte hjälplösa, de har fått sin chans att komma in
i samhället men valde flaskan istället -de kan gott sitta och frysa
vid 'ankdammen'.

mela
2005-12-31, 14:03
A-lagare är inte hjälplösa, de har fått sin chans att komma in
i samhället men valde flaskan istället -de kan gott sitta och frysa
vid 'ankdammen'.

jo jag vet.. men det var då jag började tänka
på det... på ett sätt är det synd om dem...
alkoholism är ju ändå en sjukdom.


men det var inte det som var frågan :D

backen
2005-12-31, 14:04
Jajjamän !! Blir väl nån tusenlapp om året till olika insamlingar.
Men sällan några pengar direkt i handen.

polaren
2005-12-31, 14:04
Nej, enligt min mening så har dom en orsak till att dom sitter där, dom Kan göra nånting åt det (snackar om alkolisterna) så av mig får sdom ingen sympati.

Den orsaken kan bero på människor runtikring dom, händelser som inträffade som barn eller i tonåren. Har man missbrukat alkohol länge så är det inte alls lätt att göra något åt det själv, då behövs folk som ger sympati och stöd! Det blir en ond cirkel, iom att dom umgås med varandra och blir utstötta av "normala" människor.

High1ander
2005-12-31, 14:05
De hemlösa i Santa Barbara är lite småroliga med skyltar som:
Can you spare som medical marjuana?

Smile if you like masturbating.

Need money for beer.

Slap me in the face for 10$

mini
2005-12-31, 14:06
Köper situation sthlm. Har jobbat ideellt med annat socialt arbete. Skänker pengar sporadiskt.

backen
2005-12-31, 14:07
A-lagare är inte hjälplösa, de har fått sin chans att komma in
i samhället men valde flaskan istället -de kan gott sitta och frysa
vid 'ankdammen'.
Fått sin chans :confused:
Det har man väl inte en aning om *screwy*

cosmo
2005-12-31, 14:09
Nej, jag är hårdrockare.

Endumen
2005-12-31, 14:09
Självfallet, försöker hjälpa till så mycket jag kan. Bland anant genom att ge pengar... Någon "hemlöstidning" har vi inte här uppe vad jag vet. Jag har iaf inte sett någon.

Sluta klanka ner på alkoholisterna! Visst de har gjort dåliga val i livet, men det hindrar väl inte oss ifrån att hjälpa dem. Man ska hjälpa alla oberoende av den situation de är i eller hur de har hamnat där!


Tack för mig!

keffat_liv
2005-12-31, 14:09
nä.

Fettecke
2005-12-31, 14:09
jo jag vet.. men det var då jag började tänka
på det... på ett sätt är det synd om dem...
alkoholism är ju ändå en sjukdom.


men det var inte det som var frågan :D

kanske lite OT, men visst
jag håller med om att alkoholism är en sjukdom... men det betyder inte att man måste finna sig i det och dricka ner sig varje dag... jag har förståelse för att det är svårt att ta sig ur.
Men dom har ändå haft en/flera chansser tidigare, dom har kunnat ta sig ur tidigare, dom har fått hjälp, garanterat. iaf dom som man ser på stan osv men dom har inte tagit åt sig att försökt förbättra sin situation.

Nu säger jag inte att det är helt kört, för vissa tar sig ur missbruket, men det är tydligt att vissa inte ska ha hjälp då de inte själv vill ta sig ur.

Jag håller med Impagas...

Helena B
2005-12-31, 14:10
Köper situation sthlm. Har jobbat ideellt med annat socialt arbete. Skänker pengar sporadiskt.

Ja just det räknas det!? Jag har också arbetat ideellt, drev en 4H-gård i några år och när jag flyttade til Sthlm arbetade jag på Stockholms katthem.

High1ander
2005-12-31, 14:12
Fått sin chans :confused:
Det har man väl inte en aning om *screwy*
Beror väl på vilket utgångspunkt folk har?
Finns gott om folk som vuxit upp i dåliga miljöer och lyckats, och finns gott om folk som vuxit upp i bra miljöer och misslyckats.

I USA så verkar det som att de flesta hemlösa har mentala problem. De kan ha varit orsaken till att de hamnat på gatan, eller resultatet av att hamna på gatan. Dock så finns det ställen för dem att vara på, men då måste man lägga ifrån sig flaskan...

Finns även gott om 23-26 åringar som är hemlösa, men de verkar mest vara "jag hatar samhället och vill inte göra nått med mitt liv, whopps, jag har inget hem nu eftersom jag inte har ett jobb..."

internethjälten
2005-12-31, 14:16
Fått sin chans :confused:
Det har man väl inte en aning om *screwy*

Pratar bara om saker jag vet, de jag kände till har fallen
varti så med.

De fick rehab av jobbet (tydligen lag på det) men missskötte
det, sen blev de socialfall och missskötte det med bara för
att få ta till flaskan. Nu är de uteliggare och fan rätt åt dem.

När det gäller "sjukdom" ? -kan jag som aldrig dricker alkohol
bli sjuk av det ? eller är det så att det är självförvållat ?

Dipshit
2005-12-31, 14:18
tog "ibland", men är nog för jeavla sällan egentligen..
rädda-barnen-koppar blir det väl då

backen
2005-12-31, 14:21
Pratar bara om saker jag vet, de jag kände till har fallen
varti så med.

De fick rehab av jobbet (tydligen lag på det) men missskötte
det, sen blev de socialfall och missskötte det med bara för
att få ta till flaskan. Nu är de uteliggare och fan rätt åt dem.

När det gäller "sjukdom" ? -kan jag som aldrig dricker alkohol
bli sjuk av det ? eller är det så att det är självförvållat ?
Jo det är klart att vissa inte förtjänar någon hjälp.
Men som sagt det kan man ju inte veta.

Fartman
2005-12-31, 14:22
Nej, i princip aldrig fakitiskt.

hahavaffan
2005-12-31, 14:23
Fadderbarn, köper Faktum av uteliggarna och eftersom att jag avskyr mynt brukar jag lägga skiten i sånna insamlingar i affärerna. Ganska imponerande med tanke på mitt människo-hat annars.

strong-man
2005-12-31, 14:33
Alltså ett fader barn i afrika eller annat fattigt land måste ju var det sämsta man kan göra i längden man föder upp en unge så den kan skaffa 10-15 ungar som knappast lär få det bättre. nä lär dom tänka där nere i stället är nog den bästa lösningen man ska inte skaffa 10-15 barn om man vet att man kommer o ha 1kg ris dom närmsta 10år *screwy*

backen
2005-12-31, 14:41
Alltså ett fader barn i afrika eller annat fattigt land måste ju var det sämsta man kan göra i längden man föder upp en unge så den kan skaffa 10-15 ungar som knappast lär få det bättre. nä lär dom tänka där nere i stället är nog den bästa lösningen man ska inte skaffa 10-15 barn om man vet att man kommer o ha 1kg ris dom närmsta 10år *screwy*
Eeeehh.. Vad svarar man på det ?
Gott nytt år på dej :)

mela
2005-12-31, 14:43
Alltså ett fader barn i afrika eller annat fattigt land måste ju var det sämsta man kan göra i längden man föder upp en unge så den kan skaffa 10-15 ungar som knappast lär få det bättre. nä lär dom tänka där nere i stället är nog den bästa lösningen man ska inte skaffa 10-15 barn om man vet att man kommer o ha 1kg ris dom närmsta 10år *screwy*

men har man fadderbarn får ju barnet en utbildning, kläder och mat på bordet.. är inte det bättre än att svälta?

H.Emanuel
2005-12-31, 14:46
Den orsaken kan bero på människor runtikring dom, händelser som inträffade som barn eller i tonåren. Har man missbrukat alkohol länge så är det inte alls lätt att göra något åt det själv, då behövs folk som ger sympati och stöd! Det blir en ond cirkel, iom att dom umgås med varandra och blir utstötta av "normala" människor.
Det behövs inte alls folk som ger sympati och stöd, det som behövs är att missbrukaren själv inser sitt problem och söker det stöd och den hjälp som finns. Att ge sympati åt en aktiv missbrukare hjälper inte. Åtminstone inte missbrukaren, däremot kanske man själv kan känna sig lite snäll

malakai
2005-12-31, 14:46
Är man A-lagare i sverige har man säkerligen fått flera chanser att bättra sig men inte tatt den.
Där ja bodde förut bodde en alkis, socialen betala hans hyra osv. Enda han gjorde va & söp upp alla pengar han fick. Sen när dom sket i han får han fan skylla sig själv!
Vi har så mycket bidrag osv i sverige så man kan ligga hemma utan att lyfta ett finger så får man cash istort sett, så de beror oftast på egna val.

Skänker cash till röda korset, cancerfonden osv...

strong-man
2005-12-31, 14:48
Eeeehh.. Vad svarar man på det ?
Gott nytt år på dej :)

vad man ska svara ja du säj det jag ville bara vissa att man ska tänka 3 gånger inan man skänker pengar för det är inte säkert att det blir bättre utan snarare sämre i längden tyvär

myggan
2005-12-31, 14:51
handlar faktum ibland men allt för sällan egentligen.
Tycker det är en riktigt intressant tidning.

H.Emanuel
2005-12-31, 15:00
vad man ska svara ja du säj det jag ville bara vissa att man ska tänka 3 gånger inan man skänker pengar för det är inte säkert att det blir bättre utan snarare sämre i längden tyvär
Det tror jag att det ligger nåt i. Det kan också bli osämja i byar pga att vissa har faddrar som skickar kritor och grejer till sin unge medans andra inte får nåt. Bara ett exempel.

strong-man
2005-12-31, 15:02
men har man fadderbarn får ju barnet en utbildning, kläder och mat på bordet.. är inte det bättre än att svälta?

Tyvär i längden är det ju ingen bra lösning som jag skrev

xynd
2005-12-31, 15:07
hemlösa..dock aldrig pengar utan mat/fika etc

mela
2005-12-31, 15:07
handlar faktum ibland men allt för sällan egentligen.
Tycker det är en riktigt intressant tidning.


man kanske ska läsa dom också?
jag köper dem, och sedan hamnar de i tidningshögen här *screwy*

xynd
2005-12-31, 15:09
Alltså ett fader barn i afrika eller annat fattigt land måste ju var det sämsta man kan göra i längden man föder upp en unge så den kan skaffa 10-15 ungar som knappast lär få det bättre. nä lär dom tänka där nere i stället är nog den bästa lösningen man ska inte skaffa 10-15 barn om man vet att man kommer o ha 1kg ris dom närmsta 10år *screwy*

vi får skänka kondomer till dem haha *yourock*

strong-man
2005-12-31, 15:09
Det tror jag att det ligger nåt i. Det kan också bli osämja i byar pga att vissa har faddrar som skickar kritor och grejer till sin unge medans andra inte får nåt. Bara ett exempel.

pricis man man måste ju inse att det är omöjligt att all i afrika ska få det bra dom är helt enkelt för många

H.Emanuel
2005-12-31, 15:11
Jag är såkallad volontär, dvs får hem en tidskrift som jag inte minns namnet på ens (men det är typ som situation stockholm, av stadsmissionen) som jag delar ut. Jag brukar lägga ett antal ex i väntrummen på en vårdcentral, på ett labb samt på en husläkarmottagning. Alltid någon som läser då

mela
2005-12-31, 15:12
vi får skänka kondomer till dem haha *yourock*

dock anser många afrikaner att det bara är
horor som använder kondomer...
de är emot dem.

därför det är så svårt att utbilda dem till att använda det.

Kwon
2005-12-31, 15:14
men har man fadderbarn får ju barnet en utbildning, kläder och mat på bordet.. är inte det bättre än att svälta?

Vad som helst är bättre än att svälta och sedan dö.

strong-man
2005-12-31, 15:14
dock anser många afrikaner att det bara är
horor som använder kondomer...
de är emot dem.

därför det är så svårt att utbilda dem till att använda det.

som man bäddar får man ligga :D

mela
2005-12-31, 15:14
Vad som helst är bättre än att svälta och sedan dö.

Det tycker jag med..

Men vill man inte ha ett fadderbarn kan man ju ha en fadderby? typ

sunkan
2005-12-31, 15:15
jag är beroende av min keso och räkor lunch, en stor burk keso och en burk med räkor kostar mig 47kr och ja betalar nästan alltid med en 50-lapp å då går alltid dem resterande 3kronorna till nånting. Tror det är hjälp till dem i tsunamin. *flex*

carlsm
2005-12-31, 15:15
Hjälper du de hjälplösa?


Nej, jag är själv hjälplös.

mela
2005-12-31, 15:16
som man bäddar får man ligga :D

landets kultur är så.. inte så mkt en enstaka person kan göra

mela
2005-12-31, 15:16
Nej, jag är själv hjälplös.

Ska jag komma och hjälpa farbrorn?

H.Emanuel
2005-12-31, 15:17
Man får en unge. Man får ett kort på ungen. Man sätter upp kortet på kylskåpet med en kylskåpsmagnet. Man pröjsar 200 spänn i månaden på autogiro. När man har besök nån gång frågas det
"Vad är det där för unge?"
"Det är mitt fadderbarn från Ett träskområde i Mexico"
"oooh"
Det är själva belöningen, den sociala feedbacken.

strong-man
2005-12-31, 15:18
Vad som helst är bättre än att svälta och sedan dö.

Hellre en som lider en 10st

strong-man
2005-12-31, 15:20
landets kultur är så.. inte så mkt en enstaka person kan göra

dom vill alltså ha det så jaha vad ska vi då hjälpa dom för :confused:

carlsm
2005-12-31, 15:21
Ska jag komma och hjälpa farbrorn?


Sure, hjälp mig fixa en fullständig examen, en karriär, bra boende och en riktigt riktigt bra och fin tjej. ;)

mela
2005-12-31, 15:22
dom vill alltså ha det så jaha vad ska vi då hjälpa dom för :confused:


det går inte att ändra människor tankegångar på en gång..
det kräver generationer... det går..

Kwon
2005-12-31, 15:22
Hellre en som lider en 10st

Mer än 10 st som lider.

backen
2005-12-31, 15:23
vad man ska svara ja du säj det jag ville bara vissa att man ska tänka 3 gånger inan man skänker pengar för det är inte säkert att det blir bättre utan snarare sämre i längden tyvär
Tror inte att majoriteten av de som inte skänker pengar gör det för att
de tänker 3 gånger, utan för att de är snåla, och vill hitta på ursäkter.

strong-man
2005-12-31, 15:29
Tror inte att majoriteten av de som inte skänker pengar gör det för att
de tänker 3 gånger, utan för att de är snåla, och vill hitta på ursäkter.

stämer nog bra men jag tänker i alla fall efter först :thumbup:

strong-man
2005-12-31, 15:30
Mer än 10 st som lider.

men om du hjälper en så skapar du kanske 10 till som får lida det var så jag tänkte

backen
2005-12-31, 15:36
stämer nog bra men jag tänker i alla fall efter först :thumbup:
Ja det är bra :)

mr ruhl
2005-12-31, 15:37
nej, tror inte riktigt på sånt, är alltid lite misstänksam om att pengar och dyl inte går fram utan hamnar i nån fet direktörs plånbok istället..sen har alla som är hemlösa i sverige haft flera chanser till en bostad men misskött sig så dom vill jag inte sponsra, enda jag skulle kunna tänka mig är nåt slags ideelt arbete men det har jag tyvärr inte riktigt tid med.. :em:

aliquis
2005-12-31, 16:00
Jag svarar ja ibland för jag ger katten mat ;), kanske ger en trött humla/bi/geting lite sockervatten och kastar bröd på fåglarna. Alkisar? Nej :/, Hade jag det bättre stält själv så kanske, men då hade man ju velat veta VARFÖR de är där de är.

Avesta
2005-12-31, 16:01
om man ger hjälplösa hjälp då är de inte hjälplösa, alltså ska man inte ge hjälplösa hjälp för annars finns de inte.

Fartman
2005-12-31, 16:06
Man får en unge. Man får ett kort på ungen. Man sätter upp kortet på kylskåpet med en kylskåpsmagnet. Man pröjsar 200 spänn i månaden på autogiro. När man har besök nån gång frågas det
"Vad är det där för unge?"
"Det är mitt fadderbarn från Ett träskområde i Mexico"
"oooh"
Det är själva belöningen, den sociala feedbacken.

Haha :thumbup:

gothen
2005-12-31, 16:08
Aldrig

H.Emanuel
2005-12-31, 16:09
Ibland hjälper man folk för att själv få lite ro och själsfrid och inte för att verkligen hjälpa. Om man exempelvis är medberoende i en alkisrelation, är det lätt att man "ställer upp" och gör punktinsatser med enda följd att personen kan fortsätta sitt missbruk. Man bidrar till personens hjälplöshet. Slutar man däremot med detta och börjar ställa utimatumet "mig eller spriten" så lägger man över ansvaret på den det berör, dvs "gör något åt situationen eller dra åt helvete"

xynd
2005-12-31, 16:15
dock anser många afrikaner att det bara är
horor som använder kondomer...
de är emot dem.

därför det är så svårt att utbilda dem till att använda det.
då får dom fan skylla sig själva haha.

backen
2005-12-31, 16:28
Man får en unge. Man får ett kort på ungen. Man sätter upp kortet på kylskåpet med en kylskåpsmagnet. Man pröjsar 200 spänn i månaden på autogiro. När man har besök nån gång frågas det
"Vad är det där för unge?"
"Det är mitt fadderbarn från Ett träskområde i Mexico"
"oooh"
Det är själva belöningen, den sociala feedbacken.
:bow: Visst är det så, men ingenting blir ju SÄMRE av det.
Så lite bra är det ju i alla fall.

Perscitus
2005-12-31, 17:14
Nej, enligt min mening så har dom en orsak till att dom sitter där, dom Kan göra nånting åt det (snackar om alkolisterna) så av mig får sdom ingen sympati.

Jag förstår och kommer troligtvis aldrig att förstå det där resonemanget då jag tycker det är så brutalt, känslolöst och oerhört naivt. Eftersom att de stackars människorna fortfarande sitter där har de bevisligen inte vad som krävs för att reda upp sina liv! Vad de än saknar är det något någon annan måste ge till dem för annars hade de för länge sedan rest sig och skaffat sig ett bättre liv.

mangemani
2005-12-31, 17:19
måste faktiskt erkänna att jag aldrig har stött på en hemlös eller liknande,men visst,jag är en hjälpande person,så om det skulle vara nån som tiggde nån 20 lapp av en nere på ICA eller liknande,så kulle jag ge dom det om jag nu hade pengarna.

sissa
2005-12-31, 20:56
Jag tänkte på en grej när jag gick hem ifrån ICA idag
och såg A lagarna vid ankdammen som vanligt.

Hjälper ni någonsin dem som behöver din hjälp?

Som exempel:
- ha ett fadderbarn
- köpa faktum av hemlösa
- skänka pengar på olika galor
- lägga pengar i bössor på McDonalds/ICA
- skänka pengar till tiggare på gatan


jag gör väldigt lite får man nog säga.( typ inget)
jag är väldigt uppfylld av mig och mitt.

sen försöker jag väl vara en bra människa sådär i största allmänhet. typ vara snäll mot folk.

sen hur snällt det är att att inte skänka pengar, att inte göra mer än man gör , det vet jag inte...

mini_Arnold
2006-01-01, 01:36
Svar nej

Spinkot
2006-01-01, 02:05
Nej,har viktigare saker att köpa för pengarna (läs:alkohol)

P.A.O.K.
2006-01-01, 03:22
handlar mycket rättvisemärkt.
o är engagerad i ett parti som inte har profit som högsta prioritet utan människan alltid som nr 1

HerrArne
2006-01-01, 08:24
Vad som helst är bättre än att svälta och sedan dö.

Eh. Nej?
Det finns oerhört många öden som är långt värre än det beskrivna. Fundera en stund...

Vad gäller att hjälpa hjälplösa så försöker jag efter bästa förmåga besöka de sjuka, begrava de döda samt uppfostra de föräldralösa.

Lafayette
2019-12-05, 15:48
Självklart.

Brofessorn
2019-12-05, 15:56
I Budapest såg jag en hemlös gubbe som bodde på en bänk en gång. Bjöd honom på en halv glass. Känner mig varm i själen fortfarande.

stridis
2019-12-05, 16:59
Har ingen ork att vara behjälplig(annars har jag snarare haft planer på att nattvandra och sådana grejer) och när det kommer till pengar så ger jag inte till vänsterjoller, vilket begränsar alternativen.

Så i korthet: Jag är lat och ger inte bort pengar till skräporganisationer.

Akerhage
2019-12-05, 17:07
Jag konsumerar en hel del teknikprylar vilket indirekt stöttar barnen i Kina som får jobb att gå till på dagarna, och nätterna.

r1kkie
2019-12-06, 07:39
Om någon är av akut hjälp så ja, än så länge har jag aldrig stött på någon som behövt det. *flex*

Macroman
2019-12-06, 10:20
En stor del av skatten går ju till dessa samt behövande i andra länder. En ännu större del av skatten går dock till dom som inte behöver det tyvärr...

Jag ger dock pengar till Härtebarnsföreningen och Barncancerfonden förutom ovanstående.

Gregow
2019-12-06, 12:05
Jag konsumerar en hel del teknikprylar vilket indirekt stöttar barnen i Kina som får jobb att gå till på dagarna, och nätterna.
Jobb att vara på och kanske ledigt en dag till nyår.

Akerhage
2019-12-06, 12:09
Jobb att vara på och kanske ledigt en dag till nyår.

Man får hoppas dom får vara lediga på julafton! Förtjänar dom allt!

Gregow
2019-12-06, 17:21
Man får hoppas dom får vara lediga på julafton! Förtjänar dom allt!
Nå, låt gå. På julafton ska man ju vara snäll.

sumialic
2019-12-06, 17:23
Nå, låt gå. På julafton ska man ju vara snäll.

Har hört att det där ska vara en myt, precis som jultomten.

Vet du om det har gjorts några studior på det?

Akerhage
2019-12-06, 22:04
Har hört att det där ska vara en myt, precis som jultomten.

Vet du om det har gjorts några studior på det?

Fanns någon studio i Nanjing, men den lades ner, blev för mycket barnsånger. Gick inte hem i Kina.