handdator

Visa fullständig version : Sambandet mellan överträning och lågt testo


Akilles
2005-12-31, 13:21
Vid överträning sjunker testosteronnivåerna till lågt. Är detta enbart en indikator på överträning, eller orsakar låga testosteronnivåer också den tränande överträningssymptom?

Akilles
2006-01-01, 10:00
Bump. Jag tycker att det är en intressant fråga.

King Grub
2006-01-01, 10:06
Då borde kvinnliga idrottare som tränar samma mängd som manliga gå omkring kroniskt övertränade?

Om dom låga testosteronnivåerna beror på något sjukligt tillstånd kan säkert åtminstone detta påverka.

Akilles
2006-01-01, 10:14
Då borde kvinnliga idrottare som tränar samma mängd som manliga gå omkring kroniskt övertränade?

Ska jag tolka ditt svar som att du drygar dig eller som att du menar att man inte behöver relatera den sänkta testonivån till den för personen normala nivån, den som han eller hon kan tänkas "behöva"?

Akilles
2006-01-01, 10:17
Och så editeras det:

Om dom låga testosteronnivåerna beror på något sjukligt tillstånd kan säkert åtminstone detta påverka.

Jag syftade på "friska", men övertränade testonivåer. Men jag tolkar ditt svar som att sänkt testo är en indikator på överträning, men i sig inte leder till vidare överträningssymptom (som tex sämre återhämtning).

King Grub
2006-01-01, 10:23
Ska jag tolka ditt svar som att du drygar dig eller som att du menar att man inte behöver relatera den sänkta testonivån till den för personen normala nivån, den som han eller hon kan tänkas "behöva"?

Tolka det som det står, inte på något annat sätt.

Att testosteronnivåerna inte är det avgörande för överträning.

Även testosteronnivåer som sänkts hos en person som normalt har högre nivåer innebär inte automatiskt överträning.

"Decreased testosterone levels, increased cortisol levels and a decreased testosterone: cortisol ratio does not automatically lead to a decrease in performance or a state of overtraining."

Int J Sports Med. 1996 Aug;17(6):423-8.

Om nu "överträning" existerar.

"Critical analysis of relevant research suggests that overreaching and overtraining investigations should be interpreted with caution before recommendations for markers of overreaching and overtraining can be proposed. Systematically controlled and monitored studies are needed to determine if overtraining is distinguishable from overreaching, what the best indicators of these states are and the underlying mechanisms that cause fatigue and performance decrements. The available scientific and anecdotal evidence supports the existence of the overtraining syndrome; however, more research is required to state with certainty that the syndrome exists."

Sports Med. 2004;34(14):967-81.