handdator

Visa fullständig version : Hur snabbt försvinner sprit ur kroppen?


Naom
2005-12-31, 12:40
Hej, jag undrar hur snabbt alkoholen försvinner ur kroppen?
Jag har hört att kroppen gör sig av med 2 cl sprit i timmen, så om jag dricker 10 cl absolut vodka så är det ur min kropp efter 5 timmar?

sunkan
2005-12-31, 12:43
beror mycket på hur mycket vatten du druckit och hur mycket du ätit o.s.v. också

Naom
2005-12-31, 12:45
Med det har väl inget att göra med hur snabbt alkoholen bryts ner av kroppen? det där har bara med hur berusad man blir, eller har jag fel?

mistermr
2005-12-31, 12:45
Jag tror att oxidation av alkohol i lever sker med 0.6g/h.

Det finns inga metoder att få denna process att ske snabbare, dvs att springa, dricka kaffe, bastu mm är bara myter och fungerar ej.

MVH

keffat_liv
2005-12-31, 12:46
Hej, jag undrar hur snabbt alkoholen försvinner ur kroppen?
Jag har hört att kroppen gör sig av med 2 cl sprit i timmen, så om jag dricker 10 cl absolut vodka så är det ur min kropp efter 5 timmar?

då skulle en 70a ta 35 timmar att försvinna ur kroppen? låter lite mycket tycker jag, eller?

sunkan
2005-12-31, 12:47
Med det har väl inget att göra med hur snabbt alkoholen bryts ner av kroppen? det där har bara med hur berusad man blir, eller har jag fel?

kroppen kan inte förbränna 40%ig alkohol utan att du tillför vatten, så kroppen kan inte göra sig av med alkoholen förrän du tillför vatten

Naom
2005-12-31, 12:49
ok, man dricker vanligt med vatten under tiden man dricker alkohol, hur snabbt sker då förbräninngen av alkoholen? :)

sunkan
2005-12-31, 12:49
ok, man dricker vanligt med vatten under tiden man dricker alkohol, hur snabbt sker då förbräninngen av alkoholen? :)
runt 2cl/h sägs det

Naom
2005-12-31, 12:53
Och när man säger 2cl/h är det då 100%ig alkohol eller tex Absolut vodka som är 40%ig?

stefannn
2005-12-31, 12:54
Och när man säger 2cl/h är det då 100%ig alkohol eller tex Absolut vodka som är 40%ig?

2 cl ren alkohol

Naom
2005-12-31, 12:58
Så då kan man säga att 5cl absolut vodka förbränns varje timme därför att den är 40%ig?

Man and Machine
2005-12-31, 13:00
Har för mig att det är 0,XXX gram i timmen där XXX stär för din kroppsvikt.

Pingu
2005-12-31, 13:02
Har för mig att det är 0,XXX gram i timmen där XXX stär för din kroppsvikt.

Kroppsvikten har nada med hur mycket sprit som förbränns

Sverker
2005-12-31, 13:04
ok, man dricker vanligt med vatten under tiden man dricker alkohol, hur snabbt sker då förbräninngen av alkoholen? :)


Levern tuggar 2 cl ren alkohol per timme, punkt.

Det där med vatten är oväsentligt. Behövs det vatten så tar levern vatten från blodet, punkt.

Njurarna filtrerar ca 200 liter vatten per dygn. Att försöka laka ut alkohol i urinen genom att dricka mer vatten blir marginelt.

Att alkohol slår på återabsorptionen av vatten i njurarna är en annan sak och det behövs mer vatten för att ersätta förlusterna.

hasse36
2005-12-31, 13:11
Kroppsvikten har nada med hur mycket sprit som förbrännsStor kropp => Stor lever => Högre förbränning. Punkt.

Jag tror Sverker är bakis idag.

Naom
2005-12-31, 13:12
Och med ren alkohol så menar man 100%ig alkohol ? eller?

Sverker
2005-12-31, 13:44
Stor kropp => Stor lever => Högre förbränning. Punkt.

Jag tror Sverker är bakis idag.

Vi kan ju räkna på det där.
80 kg normalperson oxiderar 2 cl ren alkohol per timme. En 100 kg person borde har en proportionellt stor lever och förbränna motsvarande 2.5 cl alkohol per timme.

Fast det där med bakis begriper jag inte :confused:

Sverker
2005-12-31, 13:46
Och med ren alkohol så menar man 100%ig alkohol ? eller?


100 % etanol finns knappast. Vid bra destilering blir det knappt 96 %. Vid dubbeldestilering går det att få 99.5 men aldrig 100 % ren alkohol.

Skillnaden är ju marginell.

Fettecke
2005-12-31, 13:47
det går väll inte att få 100% alkohol, då det förångas ? eller är jag rakt åt helvete ute i vildmarken ?

puppas
2005-12-31, 13:51
det går väll inte att få 100% alkohol, då det förångas ? eller är jag rakt åt helvete ute i vildmarken ?


true.

hasse36
2005-12-31, 13:56
Naturligtvis finns det 100%-ig etanol.

Den kan dock inte framställas genom att man destillerar mäsk.

mistermr
2005-12-31, 13:58
Naturligtvis finns det 100%-ig etanol.

Den kan dock inte framställas genom att man destillerar mäsk.

Jag tror att det man har uppnått är 96.6% och det är sk absolut alkohol och framställs endast industriellt via destillation. Men 100% har jag inte hört talats om. Man använder absolut alkohol till olika kemiska synteser.

MVH

Sverker
2005-12-31, 14:06
Naturligtvis finns det 100%-ig etanol.


Etylklorid + natriumhydroxid i en vattenfri miljö kanske ;)

Pudzianovski
2005-12-31, 14:07
Då man säger att kroppen förbränner 2cl i timmen brukar man väl mena starksprit (40%). *rolleyes*

Sverker
2005-12-31, 14:11
Då man säger att kroppen förbränner 2cl i timmen brukar man väl mena starksprit (40%). *rolleyes*

Om vi litar på Systembolaget Pudzianovski så har du rätt och jag fel:
http://www.systembolaget.se/AlkoholHalsa/Broschyr/Hur_snabbt_alkohol_ur_kroppen.htm




:em: ...varför krångla till det med 40 % :confused: Enklare att räkna på ren etanol.

Pingu
2005-12-31, 15:24
Stor kropp => Stor lever => Högre förbränning. Punkt.


Vad jag har lärt mig så är det enzymer i levern som tar hand om alkoholen och beroende på hur många man har avgör hur snabbt man bränner alkoholen.

Snake
2005-12-31, 15:48
Ligger det någon sanning i att kroppen förbränner "sprit-alkohol" lättare/snabbare än "öl-alkohol"?

aliquis
2005-12-31, 16:04
100 % etanol finns knappast. Vid bra destilering blir det knappt 96 %. Vid dubbeldestilering går det att få 99.5 men aldrig 100 % ren alkohol.

Skillnaden är ju marginell.När det står att sprit är trippeldestilerad har de alltså kört upp den i nästan 100% o sedan spätt på med vatten alltså? (typ skyy vodka och bombay sapphire gin?)

aliquis
2005-12-31, 16:06
Om vi litar på Systembolaget Pudzianovski så har du rätt och jag fel:
http://www.systembolaget.se/AlkoholHalsa/Broschyr/Hur_snabbt_alkohol_ur_kroppen.htm




:em: ...varför krångla till det med 40 % :confused: Enklare att räkna på ren etanol.
Isf har ni ju alla rätt eftersom någon annan sade 0.6gram ren alkohol eller vad det var... Vilket antagligen stämmer rätt bra med 2cl 40%... och kanske de där 35 timmaren för en 70is med..

JJ
2005-12-31, 16:06
Om vi litar på Systembolaget Pudzianovski så har du rätt och jag fel:
http://www.systembolaget.se/AlkoholHalsa/Broschyr/Hur_snabbt_alkohol_ur_kroppen.htm




:em: ...varför krångla till det med 40 % :confused: Enklare att räkna på ren etanol.

Vi alkobrallor räknar allt i nubbar.

Sverker
2005-12-31, 16:16
När det står att sprit är trippeldestilerad har de alltså kört upp den i nästan 100% o sedan spätt på med vatten alltså? (typ skyy vodka och bombay sapphire gin?)


Njaa...när jag skrev att den måste dubbeldestilleras menade jag att först måste man destillera bort vattnet genom att tillsätta ett annat ämne som t e x bensen som kokar tillsammans med vatten vid en lägre temperatur ( azeotrop ). När allt vattnet är bortkokat går det att höja temperaturen och koka av etanolen som då kan bli 99.5 %.
Nu är jag inte expert på detta så någon annan får gärna rätta ev. fel.


När det gäller drickbar sprit är det annat som gäller.
Konjak tillverkas av champange som destilleras. Här gäller det ju inte bara att koka av alkoholen utan även få med smakämnen också. Efter en destillering smakar konjaken ( enligt kunnigt folk, jag dricker ju själv inte ) vidrigt. Genom att koka konjaken ytterligare en gång så får man med rätt smakämnen i rätt förhållanden och konjaken blir mer smaklig.

hasse36
2005-12-31, 16:40
Isf har ni ju alla rätt eftersom någon annan sade 0.6gram ren alkohol eller vad det var... Vilket antagligen stämmer rätt bra med 2cl 40%... och kanske de där 35 timmaren för en 70is med..2 cl 40% innehåller ca 6,4 g etanol.

Kreout
2006-01-01, 10:28
2 cl 40% innehåller ca 6,4 g etanol.

Jag antar att du menar att 40% av 20 cl, d.v.s 8 cl ren etanol, väger 6.4 g (eller 6.328 då) eftersom etanolen har en densitet på 0.791.
Inte för att vara en messerschmitt ;) , men någon kanske använder stavfelet till att dra helt fel slutsatser.

hasse36
2006-01-01, 10:40
Jag antar att du menar att 40% av 20 cl, d.v.s 8 cl ren etanol, väger 6.4 g (eller 6.328 då) eftersom etanolen har en densitet på 0.791.
Inte för att vara en messerschmitt ;) , men någon kanske använder stavfelet till att dra helt fel slutsatser.Nja, du är mera en Stukabombare som inte lyckades räta upp planet i tid. :cool:

Jag påminner ödmjukt om att 1 cl vatten väger 10 gram.

Kreout
2006-01-01, 17:56
Nja, du är mera en Stukabombare som inte lyckades räta upp planet i tid. :cool:

Jag påminner ödmjukt om att 1 cl vatten väger 10 gram.

Ojoj, snacka om att bli aegd :em: . Tror jag försvinner in under min sten igen ett år till... Det är inte ens värt att försöka mildra skadan.

Snake
2006-01-01, 22:55
Ligger det någon sanning i att kroppen förbränner "sprit-alkohol" lättare/snabbare än "öl-alkohol"?

kabomp

Karl_alfred
2006-01-01, 23:20
kabomp
Varför skulle de? Det är väll ändå mängden alkohol som spelar roll?

Snake
2006-01-01, 23:51
Varför skulle de? Det är väll ändå mängden alkohol som spelar roll?

Ja jag tycker också det, gammal skröna kanske.

ArooN
2006-01-02, 00:58
kabomp
"Spritsprit" förbränns snabbare av kroppen än "ÖLSPRIT" p.g.a att kroppen av nån anledning ser ÖL som MAT, detta bryts nerför ner under en längre period, har dock inga siffror.

/Andreas

Sverker
2006-01-02, 05:57
Etanol är etanol, spelar ingen roll ifall det kommer ifrån öl, vin, eller starksprit.

Levern tuggar på i sin vanliga takt, 2 cl 40 % etanol per timme.

Karl_alfred
2006-01-02, 08:59
"Spritsprit" förbränns snabbare av kroppen än "ÖLSPRIT" p.g.a att kroppen av nån anledning ser ÖL som MAT, detta bryts nerför ner under en längre period, har dock inga siffror.

/Andreas
*screwy*

ArooN
2006-01-02, 10:02
Etanol är etanol, spelar ingen roll ifall det kommer ifrån öl, vin, eller starksprit.

Levern tuggar på i sin vanliga takt, 2 cl 40 % etanol per timme.
Detta med att ÖL tar längre tid har jag hört på flera ställen, senast där jag gjorde min "Halka" där man kör bil på halt underlag.
Levern kanske förbränner spriten lika fort när den väl kommit till levern, kan det inte ta längre tid för ölen att komma till levern?


Karl Alfred - Kul att se dig också!

/Andreas

NaFswe
2011-08-20, 06:50
jag vet dessvärre inte om detta är väldigt orellevant kanske någon redan postat om detta tidigare men jag gör det i alla fall.
frågan ang om man kan förbränna alkohol snabbare genom träning har svaret nej det kan du inte.

å andra sidan så brukar folk se det som att det är onödigt att träna under bakfyllan för det hjälper inte men detta är fel.
alkohol för nämligen med sig en hel del slaggprodukter som kroppen gör sig av med genom att urinera, kräkas och svettas mm och det är här man bör ta det som en möjlighet att slippa onödig skada på kroppen. det absolut bästa du kan göra är att dricka vatten tillsammans med mineral tillskott och vitamin tillskott då din krop saknar detta under bakfyllan för det används under processen att bryta ner alkohol. du ska därefter välja ett träningspass som får dig att svettas så mycket som möjligt och rena dina njurar genom att gå på toaletten ofta. det kanske inte är så behaligt men om din kropp förbrännt all alkohol så kommer du att få tillbaka till välmående mycket snabbare och din kropp kommer att kunna återhämta sig snabbare och ta mindre skada.

slutsatts: det är inte bara etanol som är farligt i din dagliga alkohol.

martinmartin
2011-08-20, 09:27
jag vet dessvärre inte om detta är väldigt orellevant kanske någon redan postat om detta tidigare men jag gör det i alla fall.
frågan ang om man kan förbränna alkohol snabbare genom träning har svaret nej det kan du inte.

å andra sidan så brukar folk se det som att det är onödigt att träna under bakfyllan för det hjälper inte men detta är fel.
alkohol för nämligen med sig en hel del slaggprodukter som kroppen gör sig av med genom att urinera, kräkas och svettas mm och det är här man bör ta det som en möjlighet att slippa onödig skada på kroppen. det absolut bästa du kan göra är att dricka vatten tillsammans med mineral tillskott och vitamin tillskott då din krop saknar detta under bakfyllan för det används under processen att bryta ner alkohol. du ska därefter välja ett träningspass som får dig att svettas så mycket som möjligt och rena dina njurar genom att gå på toaletten ofta. det kanske inte är så behaligt men om din kropp förbrännt all alkohol så kommer du att få tillbaka till välmående mycket snabbare och din kropp kommer att kunna återhämta sig snabbare och ta mindre skada.

slutsatts: det är inte bara etanol som är farligt i din dagliga alkohol.

Shit. Bra info! Om man böjer efter man druckit öl? Då är det helt ofarligt?

Sverker
2011-08-20, 10:05
Det där var ingen bra info:D

Att vara ständigt berusad för att underlätta eliminationen genom njurarna verkar mycket långsökt.

martinmartin
2011-08-20, 10:17
Det där var ingen bra info:D

Att vara ständigt berusad för att underlätta eliminationen genom njurarna verkar mycket långsökt.

:cool:

Ne0phyte
2011-08-20, 10:48
Lite OT: Vågar man köra bil två dagar efter att ha kommit hem från en veckas konstant supande?

Morrris
2011-08-20, 11:17
Lite OT: Vågar man köra bil två dagar efter att ha kommit hem från en veckas konstant supande?

Ja, vågar man? ;)

På 48 timmar (?) ska du alltså hunnit bränna 96 cl starksprit. Mer än så lär du inte haft i systemet när du slutade dricka.