handdator

Visa fullständig version : Marklyft var femte dag?


Griip
2005-12-31, 01:11
Marklyft var femte dag, rätt tungt ena passet och riktigt tungt andra passet.

Är ju en j-vla massa tjat om att man "ska" marklyfta varannan vecka, eller iaf tungt. Varför? Jag tänker mig en 1-månadsperiod nu, kanske 2.

m0gh
2005-12-31, 01:42
no.problems.
.
.
/m0gh

pragmatist
2005-12-31, 02:04
Är ju en j-vla massa tjat om att man "ska" marklyfta varannan vecka, eller iaf tungt. Varför?

Antagligen för att knäböj och good mornings tränar samma muskelgrupper i så hög utsträckning. En hel del styrkelyftare (Westside-killarna till exempel) tränar inte mark särskilt mycket alls, eftersom det ger bättre utdelning att satsa på böj.

Men det är väl klart att du kan prioritera mark någon månad om du har lust.

Bönne
2005-12-31, 03:02
Beror som sagt helt på hur den övriga träningem ser ut, du kan ju testa att köra låg volym och växla mellan mark- och kronlyft varannat pass, så avbelastar du en del muskler lite i alla fall.

Jag körde ett rullande helkroppsprogram förut och då körde jag;
Marklyft
Frivändningar
Kronlyft
Shrugs (kombinerat med skrivstångsrodd för latsen, men tar även en hel del på övriga ryggmusklerna)

Tyckte det funkade bra för att öka i mark, ökad explosivitet i botten i frivändningarna och starka i toppläget i kronlyft och slutligen ett pass där ryggen fick vila lite extra.

internethjälten
2005-12-31, 11:43
Marklyft var femte dag, rätt tungt ena passet och riktigt tungt andra passet.

Är ju en j-vla massa tjat om att man "ska" marklyfta varannan vecka, eller iaf tungt. Varför? Jag tänker mig en 1-månadsperiod nu, kanske 2.

Jag kör marklyft varje ryggpass och då lika dant som jag
kör de andra muskelgrupperna. Kör på en vikt där jag klarar
av att dra 8-10 reps x 3 set.

Ser inte vitsen med att "maxa" i marklyft varje gång jag kör den
som så många verka tro att man ska göra -viktkåta dårar ;)

mentzer
2005-12-31, 13:10
Ser inte vitsen med att "maxa" i marklyft varje gång jag kör den som så många verka tro att man ska göra -viktkåta dårar ;)

Beror kanske på vad man har för mål, eller?

internethjälten
2005-12-31, 13:57
Beror kanske på vad man har för mål, eller?

Nej, mogen "location" du har. Adjö.

Lillgrabben
2005-12-31, 23:58
Beror kanske på vad man har för mål, eller?


Oavsett vad du har för mål med din markträning är det vansinne att gå på maxvikter varje gång.

Detta kommer med all säkerhet att leda till stagnation alternativt mer / mindre allvarlig skada.