handdator

Visa fullständig version : DigitalKamera


Sällen
2005-12-30, 14:29
jag ska nu köpa en digitalkamera och valet står mellan dessa......


SONY Digitalkamera DSC-P200 Silver

Extremt kompakt 7,2 megapixel kamera med 3x optisk zoom, 2" LCD-skärm och aluminiumhölje.

Mycket kompakt 7,2 megapixel digitalkamera med tåligt kamerahus i aluminium. Carl Zeiss-optik med 3x optisk zoom. 2" LCD-skärm. Makroläge med 6 cm närgräns. 9 olika motivprogram för alla tillfällen. En ny bildprocessor ger snabbare uppstart. Burst Mode gör att man kan ta 9 bilder i rask följd. Kameran kan spela in videosekvenser med ljud i hög kvalitet, 640x480 med 30 bilder per sekund. Direktutskrift utan dator stöds via PictBridge. Uppladdningsbart infolithium-batteri ger lång driftstid. 32Mb MemoryStick medföljer!.

Pris: 2 790:-





__________________________________________________ _______________





AOSTA DA8090 8 megapixel

Här får du väldigt mycket kamera för pengarna! Aosta importerar vi själva från Asien, och därmed kan vi hålla ett betydligt lägre pris än "de stora drakarna" tar för motsvarande kamera. Och prestandan är för den skull inte sämre: upplösningen är 8 Megapixel, skärmen är på 2,5" och zoomen 3x optisk (5,1x digital). Videoinspelning med ljud. Makroläge för fotografering vid avstånd ner till 5 cm. Motivprogram för olika förhållanden. Ställbar vitbalans och exponering. Bildlagring på SD-minneskort. Kan kopplas till TV för visning av bilder och film. Mycket enkel datoranslutning - inga program behöver installeras! USB1.1 och "flyttbar disk". Ytterhölje i metall. Mått 91x57x33 mm. Vikt 150 g. Lev inkl laddbart batt, 64 MB SD-minneskort, väska, USB-kabel, AV-kabel, nätadapter och programvara.
Pris: 2299 kr (2899 kr)





Kan jag få tips på vilken av dom jag ska välja, har inte hört talats om Aosta men är det ett bra märke ändå?

Fettecke
2005-12-30, 14:32
Ta sony kameran... har aldrig hört talas om det andra märket... men antal MP är inte avgörandet i digitalkameror... det kan faktiskt vara en stor nackdel.

ifall optiken är riktigt usen, men har kapacitet att ta Stora kort (8 megapixell), så kommer alltså allt bli större, och du kommer märka alla nackdelar mer väl...

Sedan så undrar ju jag om du verkligen behöver en 8Mpix kamera, ska du skriva ut på A2 format eller vad ?... personligen tycker jag att en 6mpix är fullt tillräckligt för medelsvensson...

emmzan
2005-12-30, 14:37
Mina 3.2 Mp klarar jag mig utmärkt på - har tagit en hel del närbilder på blommor odyl och förstorat upp till A4 utan att kvalitén blivit dålig.

sunkan
2005-12-30, 14:40
det brukar ite bära sig i längden å köpa "skitmärken" bara för att dem har lika många MP som en riktig kamera med lika många MP. Jag kan nästan garantera dig att du kan knäppa snyggare kort med en "riktig" kamera med äg 6mp än med den där andra med 8mp

Sällen
2005-12-30, 15:10
okay......då tar jag nog Sony`n......Ska ta en del bilder till sommarn vid kusten + så har jag lovat bilder som jag ska lägga in i journalen.

Också ska vi skriva ut några bilder i A2.

Dipshit
2005-12-30, 15:11
bra val.. den andra verkade mkt mkt myusko

Slartibartfast
2005-12-30, 15:22
Totalt onödigt att ha 7 Mpix. Om det inte är en systemkamera.

High1ander
2005-12-30, 15:26
Vad finns det för manuella funktioner på Sony? Focus, vitbalans, exponering, slutartid?

Jag skulle hellre ta en kamera med mindre MP om jag fick mera manuella inställningar, men sen är jag fotofreak också.

Markus H
2005-12-30, 15:40
Ta sony kameran... har aldrig hört talas om det andra märket... men antal MP är inte avgörandet i digitalkameror... det kan faktiskt vara en stor nackdel.

ifall optiken är riktigt usen, men har kapacitet att ta Stora kort (8 megapixell), så kommer alltså allt bli större, och du kommer märka alla nackdelar mer väl...

Sedan så undrar ju jag om du verkligen behöver en 8Mpix kamera, ska du skriva ut på A2 format eller vad ?... personligen tycker jag att en 6mpix är fullt tillräckligt för medelsvensson...


precis det jag fått lära mig (hört och läst)!

Mitt val står på Canon Ixus 55. Den blir det så fort som jag betalat klart datorn..... (ngn månad)

Sällen
2005-12-30, 15:41
så ni menar att kanske 6Mpix är fullt tillräckligt?......isf ska jag leta upp några

Markus H
2005-12-30, 15:48
så ni menar att kanske 6Mpix är fullt tillräckligt?......isf ska jag leta upp några

om man ínte ska förstora mer än kanske A5 så behöver man inte mer än 3-5 Mpixlar

köp hellre en dyrare kamera med mindre pixlar (canon Ixus 40, 50 eller 55) än en dyr med massa pixlar

High1ander
2005-12-30, 15:54
så ni menar att kanske 6Mpix är fullt tillräckligt?......isf ska jag leta upp några
6 MP räcker för dig (låter lite kaxigt). Men 6 MP är det minsta som krävs om man vill sälja sina bilder också...

Jag har en kamera på 4 MP, duger bra om man tar "rätt bild/komposition" från början...

Markus H
2005-12-30, 15:56
köp hellre en dyrare kamera med mindre pixlar (canon Ixus 40, 50 eller 55) än en BILLIG med massa pixlar (menade jag i mitt tidigare inlägg)

carloskar
2005-12-30, 15:59
Eftersom köpare av kompakta digitalkameror ofta är semesterfotografer så trycker tillverkarna gärna in så många megapixels det bara går, och detta är oftast en nackdel vad jag har förstått. Bilderna blir brusigare typ...

Är själv sugen på ny kamera.. Tittat lite på denna http://www.cyberphoto.se/minolta/digital/z5s.php

Tror det är ett bra köp faktiskt, dock en prisklass över de kameror du är sugen på.

Föresten, ett tips är att läsa recensioner av kameror på http://www.cyberphoto.se

David86
2005-12-30, 16:00
Vem säger att man måste fota i 7-8 megapixel bara för att kameran klarar det?

Sitter ni och har gasen intryckt till max hela tiden när ni kör bil eller :)

Markus H
2005-12-30, 16:07
Vem säger att man måste fota i 7-8 megapixel bara för att kameran klarar det?

Sitter ni och har gasen intryckt till max hela tiden när ni kör bil eller :)

Nej men det är lite som att betala för ngt man inte använder..... och jag lovar dig att om du tar två kameror för 3000:-, ena har 7Mp och den andra 4Mp så blir det BÄTTRE bilder på den som har 4Mp....

Sällen
2005-12-30, 17:47
Konica Minolta DiMAGE Z6
Kompakt. Lättanvänd. Batterisnål. Detta kraftpaket med 6 megapixel och hela 12x optisk zoom med inbyggd bildstabilisering garanterar yppersta bildkvalitet - även när det skakar eller i svagt ljus. Supersnabb autofokus gör att du aldrig missar en bild.
Den stora 2" LCD-skärmen underlättar detaljgranskning av bilderna och gör menyinställningarna tydliga. Kort avtrycksfördröjning och snabb seriebildstagning med 1,8 bilder/sekund.

Väska på köpet värde 395:-

Se pris i Expertbutik

Tekniska data
Objektiv: Motsvarande 35-420mm
Närgräns: Supermacro 1 cm
Minnestyp: SD (Secure Digital)
Minne som ingår: 16MB SD-kort
Film: 320 x 240, 15 eller 30 bilder/sekund
Svenska menyer: Ja
PictBridge: Ja
Batteri: 4xAA
Mått: 109 x 80 x 84 mm
Vikt: 340g utan batterier
Medföljande tillbehör: Engångsbatterier, 16MB SD-kort, A/V-kabel, USB-kabel, objektivlock , blixtskoskydd, rem
Medföljande programvara: Minolta Dimage Image Viewer Utility, ArcSoft VideoImpression 2



Vet inte vad det kan vara för pris på den men strax över 3000kr kanske?
Kan inte ett skit om kameror, men vad är detta för rappakalja?

emmzan
2005-12-30, 17:51
4300 har jag sett prisuppgift på.

Har dreglat lite över den kameran ett tag. 12 ggr zoom :hbang:

High1ander
2005-12-30, 17:54
4300 har jag sett prisuppgift på.

Har dreglat lite över den kameran ett tag. 12 ggr zoom :hbang:
Ja, men lycka till att använda mer än 5 utan stativ på normal slutartid...

emmzan
2005-12-30, 17:56
Ja, men lycka till att använda mer än 5 utan stativ på normal slutartid...

:(

Om man justerar slutartiden då?

Sällen
2005-12-30, 17:58
va faen är slutartid? :D

hahavaffan
2005-12-30, 17:58
om man ínte ska förstora mer än kanske A5 så behöver man inte mer än 3-5 Mpixlar

köp hellre en dyrare kamera med mindre pixlar (canon Ixus 40, 50 eller 55) än en dyr med massa pixlar
A5 är mindre än A4... antar att du menar A3. Eller gör jag bort mig nu igen? *popcorn*

High1ander
2005-12-30, 17:59
:(

Om man justerar slutartiden då?
Visst, men då får du ju mindre ljus... Kanske blir underexponerat.

Jag tar hellre mer Mpix än mer optisk zoom och "croppar" (klipper om) bilden.

Fast skaffar jag ny kamera så blir det minst 5 optisk zoom och minst 7 Mpix.

Men jag måste skaffa en HD-filmkamera först, så man får drömma ett tag till...

A5 är mindre än A4... antar att du menar A3. Eller gör jag bort mig nu igen? *popcorn*
Du gör inte bort dig.

lauria
2005-12-30, 18:01
Nöjj dig med HÖGST 5mp, Pentax Optio50 fick bäst i test i tidningen FOTO för några månader sedan. Min flickvän har en sån som hon är väldigt nöjd med och plus att den inte kostar någe mkt alls.

High1ander
2005-12-30, 18:07
va faen är slutartid? :D
Hur länge filmen/chipet är exponerat. Om du t.ex. tar bilder på bilar i natten och lämnar den på 4 sekunder så kommer du se långa ljussträck...

Tar man bilder på "snabba saker" så har man den högt, på 200-2000 dels sekund är normalt... Men det innebär som sagt också att det kommer komma mindre ljus på filmen/chipet, vilket innebär att man måste öka storleken på irisen, om inte det räcker dra på mer ljus på det man fotograferar om det går.

Jag är inte så jävla bra på vanliga kameror, är filmfotografi jag mestdels håller på med, men ändå samma principer...

High1ander
2005-12-30, 18:09
Nöjj dig med HÖGST 5mp, Pentax Optio50 fick bäst i test i tidningen FOTO för några månader sedan. Min flickvän har en sån som hon är väldigt nöjd med och plus att den inte kostar någe mkt alls.
Varför högst 5 MP?

Markus H
2005-12-30, 19:09
A5 är mindre än A4... antar att du menar A3. Eller gör jag bort mig nu igen? *popcorn*

skriver jag A5 så menar jag A5.... lite större än "vanliga" kort alltså....

Markus H
2005-12-30, 19:12
Varför högst 5 MP?

för normala fotograferingar och inte entusiast fotografering så räcker väl 5Mp mer än väl? eller. och trådskaparen verkade ju vilja ha en billig kamera och då kan man ju anta att han inte är någon entusiast! eller ?

Fettecke
2005-12-30, 19:17
skriver jag A5 så menar jag A5.... lite större än "vanliga" kort alltså....

När du säger "Vanliga" kort, så tänker jag på sånna du får när du lämnar in filmrullen på antika fotoaffärer... dom är alltså i 10*15 format... Det är ett A6 ark, modellen större än ett A5, och är 50% större än ett A6

säger du rätt, eller menar du ett A4 sonm ett "vanligt" kort ?, isf så är det A3 som är större än ett sådant ark, 50% större....

Fettecke
2005-12-30, 19:18
för normala fotograferingar och inte entusiast fotografering så räcker väl 5Mp mer än väl? eller. och trådskaparen verkade ju vilja ha en billig kamera och då kan man ju anta att han inte är någon entusiast! eller ?

Det kan jag hålla med, det räcker fint för en utskrift på A4 format, och är inte överdrivet stor på hårddisken heller...

High1ander
2005-12-30, 19:19
för normala fotograferingar och inte entusiast fotografering så räcker väl 5Mp mer än väl? eller. och trådskaparen verkade ju vilja ha en billig kamera och då kan man ju anta att han inte är någon entusiast! eller ?
För normala användare räcker 256 MB ramminne också...

Beror ju helt klart vad man prioriterar.

Man ska inte stirra sig blind på varken MP eller Optisk Zoom, men det finns ju bra kameror som Ixus 700 med 7,1 MP, som ändå är relativt billiga.

I den här tråden verkar det nästan som att mer MP automatiskt innebär sämre optik...

Även om man inte är en entuasiast så kan man vilja ha bra/mycket upplösning.

Markus H
2005-12-30, 19:21
När du säger "Vanliga" kort, så tänker jag på sånna du får när du lämnar in filmrullen på antika fotoaffärer... dom är alltså i 10*15 format... Det är ett A6 ark, modellen större än ett A5, och är 50% större än ett A6

säger du rätt, eller menar du ett A4 sonm ett "vanligt" kort ?, isf så är det A3 som är större än ett sådant ark, 50% större....


OK. A5 är ett halvt A4, A6 är Mindre än A5.

Jag menar precis som jag säger A5. det känns somatt ni vill missupfatta mig.

Jag tror inte att man behöver mer än 3-4 Mp omman inte ska göra större förstoringar än 21cm x 15cm, har jag fel där eller ??

Fettecke
2005-12-30, 19:24
För normala användare räcker 256 MB ramminne också...

Beror ju helt klart vad man prioriterar.

Man ska inte stirra sig blind på varken MP eller Optisk Zoom, men det finns ju bra kameror som Ixus 700 med 7,1 MP, som ändå är relativt billiga.

I den här tråden verkar det nästan som att mer MP automatiskt innebär sämre optik...

Även om man inte är en entuasiast så kan man vilja ha bra/mycket upplösning.

Det blir ju automatiskt en uppoffring på den billigare fronten, allt kostar, bra optik kostar pengar, en bra bildprocessor i kameran kostar också... självklart så blir det ju ett val bland dom 2 när det gäller "budget-kameror"

Ska du ha båda, får du punga ut desto mer... fast, ett otränat öga märker inte skillnaden lika väl...

Markus H
2005-12-30, 19:24
För normala användare räcker 256 MB ramminne också...

Beror ju helt klart vad man prioriterar.

Man ska inte stirra sig blind på varken MP eller Optisk Zoom, men det finns ju bra kameror som Ixus 700 med 7,1 MP, som ändå är relativt billiga.

I den här tråden verkar det nästan som att mer MP automatiskt innebär sämre optik...

Även om man inte är en entuasiast så kan man vilja ha bra/mycket upplösning.


Jag säger bara att om man köper en kamera för 3500-4500 som har ca 5 Mp så tror jag att den är mer välbyggd och tar bättre bilder än en kamera av motsvarande storlek (kompact tex) som kostar lika mycket men har dubbelt så många Mp..... det är lite av att de försöker lura konomenten med en massa flashiga siffror.

Men jag kan säkert ha fel.

High1ander
2005-12-30, 19:25
OK. A5 är ett halvt A4, A6 är Mindre än A5.

Jag menar precis som jag säger A5. det känns somatt ni vill missupfatta mig.

Jag tror inte att man behöver mer än 3-4 Mp omman inte ska göra större förstoringar än 21cm x 15cm, har jag fel där eller ??
Det är ju alltid trevligare med högre upplösning så man kan klippa bilderna... Här inte alltid man kan ta bilderna precis som man vill ha dem. Men har man bra upplösning på dem kan man förstora dem sen i datorn eller klippa dem utan att det blir fult.

Fettecke
2005-12-30, 19:25
OK. A5 är ett halvt A4, A6 är Mindre än A5.

Jag menar precis som jag säger A5. det känns somatt ni vill missupfatta mig.

Jag tror inte att man behöver mer än 3-4 Mp omman inte ska göra större förstoringar än 21cm x 15cm, har jag fel där eller ??
Helt rätt...

Markus H
2005-12-30, 19:26
Det är ju alltid trevligare med högre upplösning så man kan klippa bilderna... Här inte alltid man kan ta bilderna precis som man vill ha dem. Men har man bra upplösning på dem kan man förstora dem sen i datorn eller klippa dem utan att det blir fult.


det är sant, men de flesta som köper en kamera för dessa små summor (under 4000:- ) kanske inte är så entusiastiska så de sitter och redigerar sina kort.... eller vad tror du ?

lauria
2005-12-30, 19:30
Varför högst 5 MP?

För att över det är onödiga pengar för en vanlig människa och det har jag hört av många bl.a tjejen som är utbildad inom foto.

High1ander
2005-12-30, 19:33
Jag säger bara att om man köper en kamera för 3500-4500 som har ca 5 Mp så tror jag att den är mer välbyggd och tar bättre bilder än en kamera av motsvarande storlek (kompact tex) som kostar lika mycket men har dubbelt så många Mp..... det är lite av att de försöker lura konomenten med en massa flashiga siffror.

Men jag kan säkert ha fel.
Klart att försäljare spelar på att MP är allt.
Men det finns ju ändå gott om kameror som har många MP:s och ändå är bra...

High1ander
2005-12-30, 19:34
För att över det är onödiga pengar för en vanlig människa och det har jag hört av många bl.a tjejen som är utbildad inom foto.
Onödiga pengar för folk som inte kan nått heller att få manuella inställningar...

lauria
2005-12-30, 19:36
Onödiga pengar för folk som inte kan nått heller att få manuella inställningar...
*rolleyes*

Markus H
2005-12-30, 19:39
Klart att försäljare spelar på att MP är allt.
Men det finns ju ändå gott om kameror som har många MP:s och ändå är bra...


SJÄLVKLART!!

men då koster de nog (oftast) mer än ca 3000:-

Har en kompis som har Canon EOS 20D och den har mer än 5Mp och forfarande bra, vad kan det bero på, joo den kostar nämligen ca 18000:- med det objektiv han har.

High1ander
2005-12-30, 19:41
det är sant, men de flesta som köper en kamera för dessa små summor (under 4000:- ) kanske inte är så entusiastiska så de sitter och redigerar sina kort.... eller vad tror du ?
Snackar inte om mer anvancerad redigering än att klippa av kanter.

Under 4000kr:
http://se.pricerunner.com/photography/digital-cameras/452823/prices
http://se.pricerunner.com/photography/digital-cameras/329672/prices
http://se.pricerunner.com/photography/digital-cameras/223255/prices




Annars kan väl folk köpa en mobilkamera ;)

High1ander
2005-12-30, 19:45
SJÄLVKLART!!

men då koster de nog (oftast) mer än ca 3000:-

Har en kompis som har Canon EOS 20D och den har mer än 5Mp och forfarande bra, vad kan det bero på, joo den kostar nämligen ca 18000:- med det objektiv han har.
Det bevisar vad?

Markus H
2005-12-30, 19:55
Men det finns ju ändå gott om kameror som har många MP:s och ändå är bra...

Det bevisar vad?



*rolleyes*

High1ander
2005-12-30, 20:01
Markus H, fattar som sagt inte vad inlägget om Canon EOS 20D har med nått att göra?

Ja, den kameran har 8 Mpix, och man kan fixa olika objektiv till den. Den är också relativt dyr. Kommentarn säger liksom inget om andra kameror.

Markus H
2005-12-30, 20:11
Markus H, fattar som sagt inte vad inlägget om Canon EOS 20D har med nått att göra?

Ja, den kameran har 8 Mpix, och man kan fixa olika objektiv till den. Den är också relativt dyr. Kommentarn säger liksom inget om andra kameror.

Jag ick bara intrycket av att du antydde att jag sagt eller menade att kameror med mer än 5 Mp var dåliga. "...Men det finns ju ändå gott om kameror som har många MP:s och ändå är bra..."


det har jag aldrig sagt. men jag tror att om man ska lägga ca 3000:- på en kamera så får man en bättre kamera om man köper en som har kanske 3-4 Mp än en som har 7 mp.......

sen att jag tog min kompis kamnera somett exempel beror på att det är den enda riktigt bra kameran jag hållit i.....

aliquis
2005-12-30, 20:15
Den på a låter ju typ netonnet, skit i den.

Och som sagt 3-4mpx räcker ju bra med, nu är ju dock just 7 o 8mpx sensorerna rätt bra så det fungerar med, men inte så ofta du behövde alla pixlar ändå, och optiken i en lite skitkamera är inte så detaljrik ändå.

High1ander
2005-12-30, 20:21
Jag ick bara intrycket av att du antydde att jag sagt eller menade att kameror med mer än 5 Mp var dåliga. "...Men det finns ju ändå gott om kameror som har många MP:s och ändå är bra..."


det har jag aldrig sagt. men jag tror att om man ska lägga ca 3000:- på en kamera så får man en bättre kamera om man köper en som har kanske 3-4 Mp än en som har 7 mp.......

sen att jag tog min kompis kamnera somett exempel beror på att det är den enda riktigt bra kameran jag hållit i.....
Ok då fattar jag.
Jag skulle nog också lägga mina pengar på en kamera runt 4-5 Mpix om jag har 3000kr att röra mig med.
4000kr så skulle jag iaf inte utesluta 7-8 Mpix:are.

Men det är ju fan extremt svårt att avgöra vad andra ska ha för nått. Vad man prioriterar, färgåtergiving vs upplösning, osv...

Markus H
2005-12-30, 20:25
Ok då fattar jag.
Jag skulle nog också lägga mina pengar på en kamera runt 4-5 Mpix om jag har 3000kr att röra mig med.
4000kr så skulle jag iaf inte utesluta 7-8 Mpix:are.

Men det är ju fan extremt svårt att avgöra vad andra ska ha för nått. Vad man prioriterar, färgåtergiving vs upplösning, osv...

:thumbup:

Jag är själv (som sagt) på väg att köpa en Mini-kompakt-fick kamera, men jag är HELT övertygad om att de blir Canon Ixus 55 för min del (blev ännu mer övertygad sen jag läst nyaste nummret av Gear).

High1ander
2005-12-30, 20:31
:thumbup:

Jag är själv (som sagt) på väg att köpa en Mini-kompakt-fick kamera, men jag är HELT övertygad om att de blir Canon Ixus 55 för min del (blev ännu mer övertygad sen jag läst nyaste nummret av Gear).
Skulle jag köpa ny kamera så skulle det bli en liten kompakt, med betoning på kompakt.

Skulle jag köpa nått efter det så skulle det bli entusiast-klassen.

Men först HD-filmkamera...

David86
2005-12-30, 20:33
Ja, men lycka till att använda mer än 5 utan stativ på normal slutartid...
Den har faktiskt en helt utmärkt bildstabilisator (äkta som flyttar på hela bildsensorn) som funkar hur bra som helst. Riktigt mysigt faktiskt :) Det är inga större problem att få bra skarpa bilder med maximal zoom, jag upplever det nästan som svårare att få bra bilder med en "standard"-kameras 3x zoom.

High1ander
2005-12-30, 20:40
Den har faktiskt en helt utmärkt bildstabilisator (äkta som flyttar på hela bildsensorn) som funkar hur bra som helst. Riktigt mysigt faktiskt :) Det är inga större problem att få bra skarpa bilder med maximal zoom, jag upplever det nästan som svårare att få bra bilder med en "standard"-kameras 3x zoom.
Ok, låter bra.

Iofs så är jag van vid bildstabilisator på videokameror och det suger att ha sånt på om man filmar saker som rör sig mycket, med stativ... Men det är ju ett problem man slipper i stillbildernas värld.