handdator

Visa fullständig version : Gainers utan aspartam


Tobias H
2005-12-30, 14:10
Proteinpulver brukar ju innehålla aspartam, men gör även gainers det?

Det borde väl inte behövas extra sötningsmedel i en gainer eftersom den innehåller en hel del kolhydrater ändå?
Jag har hittils blandat min egen gainer själv med proteinpulver och maltodextrin men funderar på att köpa färdigblandad att ta innan träningen och enbart maltodextrin efter passet, om det är ett sätt att slippa sötningsmedel i träningsdrinkarna.

Så jag efterlyser tips på bra gainers utan sötningsmedel, de får gärna vara goda också om det finns :)

H.Emanuel
2005-12-30, 14:13
Proteinpulver brukar ju innehålla aspartam, men gör även gainers det?

En gainer är en blandning av proteinpulver och snabba kolhydrater.

MUGEN
2005-12-30, 14:18
Mass FX innehåller ej aspartam, står heller inget om aspartam i Fairing Recovery Gainer, Eiselt Maxgain osv...

userfriendly
2005-12-30, 14:31
då kanske man skulle satsa på gainer ist (säger hon som sitter o dricker sprite zero)

jag försöker verkligen dra ner på aspartam men vafan det finns alltid läsk hemma *cry*

Snorkfröken
2005-12-30, 14:37
Den plats jag köpt mitt prottepulver det senaste halvåret gör stor reklam av att en hel del av deras produkter är aspartamfria. Men i stället innehåller de cyklamat, och det är ju knappast bättre *screwy*

Vill man ha osötat pulver är det säkert bäst att köpa naturellt, och sedan smaksätta med nåt man gillar och vill/vågar sätta i sig.

Tobias H
2005-12-30, 14:38
Mass FX innehåller ej aspartam, står heller inget om aspartam i Fairing Recovery Gainer, Eiselt Maxgain osv...

Var kollade du om det? förpackningarna eller hemsidor?
För tex Fairing Rapid Hydro Blend som jag använder nu hittar jag inte att det skulle innehålla aspartam på hemsidan, däremot står det på burken att det innehåller aspartam.

userfriendly
2005-12-30, 14:39
Den plats jag köpt mitt prottepulver det senaste halvåret gör stor reklam av att en hel del av deras produkter är aspartamfria. Men i stället innehåller de cyklamat, och det är ju knappast bättre *screwy*

Vill man ha osötat pulver är det säkert bäst att köpa naturellt, och sedan smaksätta med nåt man gillar och vill/vågar sätta i sig.

som oboy då typ?? det är alltid så att man måste välja mellan socker o aspartam... vafan jag lär ju ha värsta aspartambölden i min mage

Tobias H
2005-12-30, 14:42
Den plats jag köpt mitt prottepulver det senaste halvåret gör stor reklam av att en hel del av deras produkter är aspartamfria. Men i stället innehåller de cyklamat, och det är ju knappast bättre *screwy*

Vill man ha osötat pulver är det säkert bäst att köpa naturellt, och sedan smaksätta med nåt man gillar och vill/vågar sätta i sig.

Ja, det är ju ett alternativ... Fast jag tycker att det borde gå att göra en gainer med smak, fast med sötman från druvsocker tex eftersom en gainer ändå ska innehålla snabba kolhydrater.

Snorkfröken
2005-12-30, 14:47
som oboy då typ?? det är alltid så att man måste välja mellan socker o aspartam... vafan jag lär ju ha värsta aspartambölden i min mage

Mmm, jag vet *screwy* Skall gå över från mitt cyklamat-sötade pulver till aspartamsötat nu, i nån slags övergångsfas... Så småningom kommer jag nog börja köra med neutralt pulver. Det bästa vore väl att äta proteinrik mat i st, men det är inte riktigt lika smidigt alla gånger.

Oboy är ju inte det bästa som snabb kolhydratkälla, men som smaksättare borde det väl funka finfint. Ingen aspartam iaf :D

King Grub
2005-12-30, 14:50
Skulle jag vara tvungen att välja mellan cyklamat och aspartam, skulle jag ta aspartam varje gång.

King Grub
2005-12-30, 14:51
som oboy då typ?? det är alltid så att man måste välja mellan socker o aspartam... vafan jag lär ju ha värsta aspartambölden i min mage

Maltodextrin?

Snorkfröken
2005-12-30, 14:58
Skulle jag vara tvungen att välja mellan cyklamat och aspartam, skulle jag ta aspartam varje gång.

Japp, det är därför jag ska byta. Attans att man alltid skall vara tvungen att lusläsa alla innehållsförteckningar.

MUGEN
2005-12-30, 15:11
Var kollade du om det? förpackningarna eller hemsidor?
För tex Fairing Rapid Hydro Blend som jag använder nu hittar jag inte att det skulle innehålla aspartam på hemsidan, däremot står det på burken att det innehåller aspartam.

mass fx ska inte innehålla aspartam, står varken på förpackning eller i innehållsförteckningen på deras sida samt att dom gjort lite utav sin grej att ha relativt osötade produkter. Fairing är dåliga med innehållsförteckning på hemsidan(vissa prod. har, andra inte) men om du kollar produkterna här på kolozzeums sida står innehållsförteckning, även för eiselts

Tobias H
2005-12-30, 17:12
mass fx ska inte innehålla aspartam, står varken på förpackning eller i innehållsförteckningen på deras sida samt att dom gjort lite utav sin grej att ha relativt osötade produkter. Fairing är dåliga med innehållsförteckning på hemsidan(vissa prod. har, andra inte) men om du kollar produkterna här på kolozzeums sida står innehållsförteckning, även för eiselts


Mass fx verkar vara något att testa. Hittade dessutom följande efter en google-sökning:


Mass Fx är mild i smaken och är troligen den enda gainer som är helt fri från sötningsmedel (naturliga eller syntetiska). Jag gillar det eftersom man så lätt tröttnar på sliskiga drinkar. Smaken är helt ok.

Sverker
2005-12-30, 18:13
... vafan jag lär ju ha värsta aspartambölden i min mage

Snarare svullna lymfknutor i ljumskarna och i armhålorna.

Cyklamatet slår på urinblåsan :D ....på råttor alltså.

MUGEN
2005-12-30, 18:19
Mass fx verkar vara något att testa. Hittade dessutom följande efter en google-sökning:


mass fx är :thumbup: inte det minsta sötsliskig och mycket bra smak, i varje fall chocklad..


och mycket billig

Tobias H
2005-12-30, 19:00
Jag pm:ade Fairing och han sade att Recovery Gainer samt Rapid Recovery är aspartamfria.

Verkar finnas en del alternativ om man vill undivika aspartam trots allt.

raQblad
2005-12-30, 19:33
Mass fx verkar vara något att testa. Hittade dessutom följande efter en google-sökning:Ja, MassFX är bra grejjer. Men köp inte jordgubb, det smakar apa de första gångerna....sen vänjer man sig. Lämnar dessutom en slemmig "hinna" i shakern som kan vara svår att få bort om man är slarvig med disken. Kör på choklad!