handdator

Visa fullständig version : Träning med diklofenak


Solros
2005-12-30, 13:56
Jag äter en tablett Orudis Retard (http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=19920605000046&DocTypeID=7&UserTypeID=2) varje kväll, samt en Diklofenak (http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=19871211000060&DocTypeID=7&UserTypeID=2) på dagen, varje dag.

Hur påverkar detta min träning, proteinsyntes mm?

King Grub
2005-12-30, 14:47
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=57159&highlight=nsaid

http://ajpendo.physiology.org/cgi/content/full/282/3/E551

Solros
2005-12-30, 20:11
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=57159&highlight=nsaid

http://ajpendo.physiology.org/cgi/content/full/282/3/E551

Grub, du sa i någon av mina tidigare trådar att det var i princip lönlöst att förvänta sig resultat av styrketräningen om man konstant äter diklofenak.

Står du fast vid det, och kan du isåfall utveckla det? :)

King Grub
2005-12-30, 20:14
Du har inte läst tråden jag länkade till, antar jag? Jag och andra har svarat i den.

Det handlade väl om att du hade utbredda inflammationer i kroppen som du försökte maskera med medicin och ändå träna på med resultat.

King Grub
2005-12-30, 21:04
Det är inflammationerna du måste få bukt med, och inbegriper det en begränsad och kortare tids NSAID-bruk är det väl inga problem att proteinsyntesen är temporärt nedreglerad, men ett kroniskt bruk av antiinflammatorisk medicin är ingen hållbar lösning.

Cerberus
2005-12-30, 22:35
Hur påverkar antidepressiv medicin som höjer serotonin-nivån i kroppen? Drar det ner proteinsyntesen eller nåt?

fonzie
2005-12-30, 23:05
Hur påverkar antidepressiv medicin som höjer serotonin-nivån i kroppen? Drar det ner proteinsyntesen eller nåt?

Tror inte det.

Solros
2005-12-31, 00:01
Det är inflammationerna du måste få bukt med, och inbegriper det en begränsad och kortare tids NSAID-bruk är det väl inga problem att proteinsyntesen är temporärt nedreglerad, men ett kroniskt bruk av antiinflammatorisk medicin är ingen hållbar lösning.


Ok, jag äter dessa mediciner varje dag, och har gjort så i ett par månaders tid. Ingen höjdare då alltså. :(

Räcerman
2005-12-31, 01:01
Hur är det med tetracyklin då?

http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=19730831000068&DocTypeID=7&UserTypeID=2

Så vitt jag förstår tillhör de inte sk NSAID-läkemedel men hur påverkar tetracykliner träningen?

Tolkia
2005-12-31, 19:15
Hur påverkar antidepressiv medicin som höjer serotonin-nivån i kroppen? Drar det ner proteinsyntesen eller nåt?
Jag har för mig att vi har aft en tråd om det i höst. Det är möjligt att det kan ha någon mikroeffekt på omsättningen av endera ämnet eller så, men den negativa effekten av att INTE ta medicinen är förmodligen större. Trots allt får man ju inte antidepressiva förrän man självmant sökt läkare för att man mår så dåligt att det påverkar hela ens liv negativt, och med sådana förutsättningar har man knappast vare sigh motivation eller fysiologi för att bygga någon Colemankropp direkt. Dessutom är det ju oftast inte preparat som påverkar kroppen att producera MER serotonin än annars ("onormalt" mycket) utan preparat som gör att serotoninet bryts ned/återtas långsammare, d.v.s. så att effekten kvarstår längre.

Solros
2006-01-01, 20:31
Det är inflammationerna du måste få bukt med, och inbegriper det en begränsad och kortare tids NSAID-bruk är det väl inga problem att proteinsyntesen är temporärt nedreglerad, men ett kroniskt bruk av antiinflammatorisk medicin är ingen hållbar lösning.

Någon som vet hur ett kroniskt bruk av dessa NSAID-mediciner påverkar styrketräningen/muskeluppbyggnaden/fettförbränningen?

King Grub
2006-01-01, 21:05
Proteinsyntesen nedregleras. Jag vet inte vad som mer skall sägas - proteinsyntesen är nybildningen av muskelprotein. Nedregleras den kroniskt är alltså din förmåga att nybilda muskelprotein som svar på styrketräning också nedreglerad.

Solros
2006-01-02, 10:33
Ok, tackar!

Blir proteinsyntesen permant nedsatt vid ett bruk av NSAID i, låt oss säga ett år? Eller återgår den till sin fulla kapacitet om man lägger av med medicinerna (vi säger att man blir frisk)?

King Grub
2006-01-02, 10:37
Det är under bruket.

Men varför gör du inte något åt dina inflammationer? Vila? Har du haft inflammationer sedan förra gången du frågade (berodde det inte på allvarlig överträning då?) och bara ätit inflammationsdämpande istället för att vila bort saken - varför? Att hålla på och äta inflammationsdämpande för självförvållade åkommor istället för att åtgärda orsaken är ju katastrof i sådana fall. Eller är det något nytt?

Solros
2006-01-02, 10:57
Nej, jag har drabbats av någon form av reumatism, eventuellt Bechterews, det är under utredning fortfarande, så jag har inte fått någon diagnos. Och slutar jag käka tabletterna så "rostar" hela jag ihop och kan inte röra mig, oavsett om jag tränar eller inte. Har vilat ett par månader, och nu börjat lyfta igen lite försiktigt.

Äter medicinerna främst som inflammationsdämpande och mot ledstelhet. Jag har dock tänkt ge mig på ett försök med att käka fiskleverolja nu istället, och se om det kan hjälpa, så jag slipper tabletterna.

King Grub
2006-01-02, 11:04
Då har du i alla fall inte dig själv att skylla den här gången! :)

Tråkigt att höra, dock. :(

Solros
2006-01-02, 11:19
Då har du i alla fall inte dig själv att skylla den här gången! :)


Den här gången? :D

Tror dock att det är guds straff för mitt syndiga leverne... *cry*
Tack för hjälpen!

Lizard
2006-01-02, 17:20
Solros har Ankylos Spondylit, vilket vi konstaterat i tidigare trådar. Din medicinering är till för att motverka den nedbrytning av skelettmassan och de cykliska inflammationsförlopp som sjukdomen medför. Att inte ta NSAID's utan att ha tillgång till realistiska alternativ är både dumt och diagnosförvärrande. Med eller utan nedreglering av proteinsyntesen.

Innan du avbryter din medicinering kan du övergå till Medelhavsdiet (http://www.eufic.org/gb/food/pag/food43/food434.htm) med bas kring stora mängder frukt och grönsaker, raps- och olivolja och med fisk och skaldjur som proteinkälla. Känner du en lindring (en mindre känsla av "krossat glas" i lederna) så kan du prova att sänka till halv dos NSAID och kvarstår förbättringen så kan du minska till enbart när du har inflammationscykler.

Sprit och fylla förvärrar, stillasittande likaså. Cox2 är i allmänhet ett bättre alternativ (Celebra/Celebrex t ex) trots att stillasittande amerikanska kvinnor i 80-årsåldern tycks få hjärproblem av dem. Desutom kan du be läkaren skriva ut normalverkande, dvs icke långtidsverkande tabletter (Orudis retard är långtidsverkande) som du tar när du behöver i stället, Kortidsverkande kan du dessutom ta till natten, då du ändå inte bygger särdeles med muskler, vilket underlättar på morgnarna (effekten sitter i) och inte stör under träningen (då du har som bäst förutsättningar att bygga muskler om du tillämpar "bracketing").

Med tiden brukar AS stabiliseras och du kan med stor sannolikhet hitta en balans där du får "hål" som är tämligen sympromfria då du kan panga på rejält för att ta det lite lugnare när du har "perioder". Inget konstigt med det, i själva verket är det sådant som de flesta skulle vara betjänta av, fast struntar i det med överanvändning som föjd.

Det här fixar du Solros.

Lizard

Solros
2006-01-02, 17:50
Tack Lizard!!!

Jag har dock inte fått en diagnos än, så jag håller hoppet uppe!

Just nu så känner jag faktiskt inte av stelheten öht, så jag kommer testa att dra ner medicineringen på halv dos!

Jag tar faktiskt Orudis Retard på kvällen innan jag lägger mig, med motiveringen att den ska hjälpa mig på morgonen. Jag kommer nu testa att skippa den tabletten, och enbart ta en Diklofenak på dagen, och se hur det känns.

Cox2, är det även bättre att ta om man ser ur träningssynpunkt?

Jag har även märkt att värme förbättrar det hela avsevärt, riktigt skönt att lägga sig i ett solarium om man glömt ta någon tablett, då känner jag mig rörlig som en gymnast!

Lizard, du är en pärla!! :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Lizard
2006-01-02, 23:30
Just nu så känner jag faktiskt inte av stelheten öht, så jag kommer testa att dra ner medicineringen på halv dos!
Just vid sådana tillfällen kan du välja att avstå medicinering.

Jag tar faktiskt Orudis Retard på kvällen innan jag lägger mig, med motiveringen att den ska hjälpa mig på morgonen. Jag kommer nu testa att skippa den tabletten, och enbart ta en Diklofenak på dagen, och se hur det känns.
Kanske bättre att göra tvärtom; att ta en Oridis eller Diklo till kvällen (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=52549) och strunta i medicinering på dagen - om det är för proteinsyntesen?

Cox2, är det även bättre att ta om man ser ur träningssynpunkt?
Vet ej. Vad värre är att ingen annan vet heller och då har jag ändå talat direkt med varumärkesansvariga på Pfizer (för vilka Grubbens studier var fullständiga nyheter).

Jag har även märkt att värme förbättrar det hela avsevärt, riktigt skönt att lägga sig i ett solarium om man glömt ta någon tablett, då känner jag mig rörlig som en gymnast!
Jepp. Massage tillika. Faktum är att alla företeelser som höjer kroppstemperaturen förbättrar det upplevda tillståndet. Därför ska du röra på dig.

Lizard

Mehdi
2006-01-03, 00:24
Zum zum, är inte glukosamin antiinflammatoriskt också? Har ett vagt minne att det är de, men kommer inte ihåg någon mekanism så jag håller igen.
Iaf, ser att ni diskuterar lite om COX-hämmare. Om jag får, så kan jag rekommendera ingefära och lyprinol. Naturliga och väldigt potenta antiinflammatoriska. Kanske något du kan smyga in i kosten eller kanske t.om använda det som substit för diklofenaken?


http://www.aftonbladet.se/vss/halsa/story/0,2789,199563,00.html - Vill bara betona det antiinflammatoriska med den här 'artikeln'

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids=16117603&query_hl=2&itool=pubmed_docsum - Och en sketen studie på ingefära.

Lizard
2006-01-03, 00:50
Zum zum, är inte glukosamin antiinflammatoriskt också? Har ett vagt minne att det är de, men kommer inte ihåg någon mekanism så jag håller igen.
Iaf, ser att ni diskuterar lite om COX-hämmare. Om jag får, så kan jag rekommendera ingefära och lyprinol. Naturliga och väldigt potenta antiinflammatoriska. Kanske något du kan smyga in i kosten eller kanske t.om använda det som substit för diklofenaken?


http://www.aftonbladet.se/vss/halsa/story/0,2789,199563,00.html - Vill bara betona det antiinflammatoriska med den här 'artikeln'

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids=16117603&query_hl=2&itool=pubmed_docsum - Och en sketen studie på ingefära.
Glucosamin är inte antiinflammatoriskt, men har en aktiv påverkan på nybildningen av den slemhala hinna som ligger där ben möter ben och benäms cartilage. Det har man kunnat bevisa i kliniska studier och används idag vid symptom på mild till måttlig artros, alltså inte det som Solros lider av som är besläktat med reumatism.

Lizard

Krampus
2006-01-03, 01:50
Glucosamin är inte antiinflammatoriskt, men har en aktiv påverkan på nybildningen av den slemhala hinna som ligger där ben möter ben och benäms cartilage. Det har man kunnat bevisa i kliniska studier och används idag vid symptom på mild till måttlig artros, alltså inte det som Solros lider av som är besläktat med reumatism.

Lizard

OT: Kan glucosamin på något sätt hjälpa bot eller lindra mitt kompartment syndrom i underarmarna?

Lizard
2006-01-03, 13:35
OT: Kan glucosamin på något sätt hjälpa bot eller lindra mitt kompartment syndrom i underarmarna?
Troligtvis inte.
Däremot kan kanske blodförtunnande hjälpa en aning (NSAID typ Aspirin eller mer avacerat som Heparin. Men nu ligger vi väl långt utanför min kunskapshorizont varför jag bollar vidare till din läkare.
I övrigt tror jag Börje H kan sitta inne med info runt kompartementssyndrom?

Lizard

King Grub
2006-01-03, 13:59
Jag har studerat kroniskt kompartmentsyndrom hos idrottare en del, och det är väldigt sällsynt att konservativ behandling har någon framgång. Om man lyckas diagnosticera syndromet tidigt (vilket inte är det lättaste eller vanligaste), kan beteendeförändring (omläggning av träning), stretching och massage av fascia, byte av utrustning (skor t ex om det handlar om tibialis) ibland hjälpa, och här kan antiinflammatorisk ha en plats, men i dom allra allra flesta fall är det kirurgi med fasciotomi som är den enda hållbara lösningen för idrottsmannen med kroniskt kompartmentsyndrom, som vill fortsätta med den symptomutlösande aktiviteten.

Solros
2006-01-03, 23:20
Tack igen Lizard!

Ska testa nu att ta en diklofenak på kvällen i en tid framöver och se hur det känns.
jag var i Bulgarien en vecka i somras, från att inte kunna ta mig ur bilen på flygplatsen utan hjälp, så kunde jag springa och hoppa som en femåring efter en (!) dag i den värmen.

Dags att läkaren skriver ut en remiss till Thailand tycker jag! :cool:

Krampus
2006-01-03, 23:57
Jag har studerat kroniskt kompartmentsyndrom hos idrottare en del, och det är väldigt sällsynt att konservativ behandling har någon framgång. Om man lyckas diagnosticera syndromet tidigt (vilket inte är det lättaste eller vanligaste), kan beteendeförändring (omläggning av träning), stretching och massage av fascia, byte av utrustning (skor t ex om det handlar om tibialis) ibland hjälpa, och här kan antiinflammatorisk ha en plats, men i dom allra allra flesta fall är det kirurgi med fasciotomi som är den enda hållbara lösningen för idrottsmannen med kroniskt kompartmentsyndrom, som vill fortsätta med den symptomutlösande aktiviteten.

Found you. :thumbup: