handdator

Visa fullständig version : Fettintag...fettkällor??


emmzan
2002-08-15, 08:53
Efter att ha förstått att krossade linfrön inte är någon perfekt fettkälla (pga oxidationen och hur det nu var) måste jag omstrukturera mitt fettintag lite utan att köpa tillskott.

-Mandlar och nötter

-Fiskfett ffa i senapssill (GOTT!) och makrill.

-Olivolja/rapsolja för stekning

-Mättat fett fr. ägg, kött, mejeriprodukter.

-Choklad och snask nån gång/vecka. ska hålla mig till 1.


Försöker få i mig 50g/dag. Mycket lite mättat fett.

Är detta okej?

z_bumbi
2002-08-15, 09:23
Färdigkrossade linfrön oxideras men du kan ju alltid köpa hela frön och krossa själv, äter du på en gång så hinner inte syret verka.

Btw: Du glömde pizza, ett av segmenten i kostcirkeln ! :)

cjs
2002-08-15, 09:32
Nejnej, jag tycker du ska äta mer bacon. :) :eating: :hbang:

Mättat fett är underskattat. :thumbup:

Sverker
2002-08-15, 10:13
Var tvungen att kolla vad du äter i din journal. 1900 kcal / dygn.
450 - 500 kcal från fett ger någonting 23 - 25 energi% från fett vilket är bra.

Eftersom jag tror att du satsar brutalt borde du även inkludera alfa-linolensyran. Satsa på linolja ! någon matsked / dag. Jag tycker att färdigpressad olja är bättre än linfrön eftersom upptaget inte är optimalt på fröna.

Nu framåt jul kan du ju byta mandlarna mot valnötter.

emmzan
2002-08-15, 10:23
Originally posted by Sverker
Var tvungen att kolla vad du äter i din journal. 1900 kcal / dygn.
450 - 500 kcal från fett ger någonting 23 - 25 energi% från fett vilket är bra.

Eftersom jag tror att du satsar brutalt borde du även inkludera alfa-linolensyran. Satsa på linolja ! någon matsked / dag. Jag tycker att färdigpressad olja är bättre än linfrön eftersom upptaget inte är optimalt på fröna.

Nu framåt jul kan du ju byta mandlarna mot valnötter.


Som det är nu äter jag minst 2500kcal/dag och försöker få 50g fett... Valnötter är gott!

Mättat fett i form av choklad, gärna chokladdoppade pekannötter så man får nyttigt fett också måste väl vara det optimala?!

Mallan
2002-08-15, 11:23
Hallå Emmzan!!

Gillar dina framsteg och ökningar :hbang:

Jag har fått rekommendationen 0,75g fett per kilo kroppsvikt. Ligger själv på ~40g fett per dag och väger +60kg.

:D

emmzan
2002-08-15, 11:39
Enl. den beräkningen ska jag ligga på ca 55 g fett/dag.

Frågan är hur mkt som ska komma från mättat fett, en blandning av mättat/omättat/fleromättat borde väl vara det bästa?!

Mallan
2002-08-15, 11:47
Jag anvädner mig av följande fettkällor:

*rapsolja, tistelolja
*linfröolja
*Omega-3, kapslar plus att jag äter så mkt fisk jag kan komma åt
*avocado

*Minimalt med fett från "kött" & mejeriprodukter, härdat vegetabiliskt fett

*MCT använder jag lite då och då

1-2 dagar i veckan :eating: jag allt!!! Oberoende av vilken typ av fett det innehåller :rolleyes:

Sverker
2002-08-15, 12:23
Självklart är chokladdoppade pekannötter den absolut optimala källan till fett:thumbup: .

Nja.. snarare är nog chokladdoppade pekannötter det optimala för ditt psyke, något att " fuska " med när tillvaron blir för strikt.

Ville bara att du skulle fylla på med ALA för att fisk inte är den ensam saliggörande källan till Omega-3.


Apropå pekannötter hade jag tidigare två Chinchillor som älskade pekannötter skalade och klara men hatade oskalade eftersom deras tänder aldrig kunde greppa de alldeles släta skalet.

Sverker
2002-08-15, 12:51
Var tvungen att läsa på lite bland pappren.

Du verkar ju intresserad av din kost och fetter emzan !

Vad jag tänker på med lin-oljan är att du själv från linolensyran kommer att bilda fettsyran " Stearidonic Acid " ( SDA ) som troligen har bättre effekter än EPA och DHA.

Du får söka runt lite på nätet ifall du är intresserad.
Foskningen är ganska ny kring denna fettsyra och den enda naturliga källa jag känner till just nu är svartavinbärs frön vilket vi vanliga dödliga inte kan köpa i affären.

Dasse
2002-08-27, 22:38
Sverker!

Vad är skillnaden på den linolja som man använder till förtäring och den som används till rostskydd för bilar! Jag vet, en helt idiotisk fråga, men skulle vara glad för svar.:notme:

Sverker
2002-08-28, 06:03
Kvalite´och smak givetvis:) :D

Rostskydd till bilar vet jag ingenting om, men du använder ju linolja till att olja in trädgårdsmöblerna med och i färg för oljemålning.

Linoljan är ju MYCKET känslig så när du penslar ut den på en stor yta med mycket kontakt med luft reagerar först linoljan med luftens syre. Därefter angriper fettsyrorna varandra och binder till varandra. Resultatet blir en hård vattenavstötande yta när oljan torkat.

Rostskydd tror jag att man fyller i veck i plåten, i dörrarna och i tröskellådorna på bilar:confused:
Där är kontakten med luftens syre minemal så jag kan tänka mig att man tillsatt en katalysator i rostskyddet som startar reaktionen när man fyller rostskyddet.

Danne
2002-08-28, 06:42
Om jag inte är ute och cyklar så har jag för mig att linoljan som vi mumsar i oss pressas fram medans den industriella linoljan då används lösningsmedel vid framställningen för att få ut mer olja... så drick inte linoljan från färgaffären :nono: :cheers:

Sverker
2002-08-28, 07:32
Säkert helt rätt Danne.

Dasse
2002-08-28, 12:24
Tack för svaren på min puckofråga. Hade väl inte tänkt åka till Biltema direkt och köpa linolja för rostskyddsbehandling och halsa i mig. Dock är det intressant att få svar även på såna här knasfrågor. Hade det inte varit någon skillnad på produkterna så är det klart att man köpt det billigaste oavsett om det varit avsett för annat ändamål än förtäring.:D

Janna
2002-08-29, 13:02
emmzan jag tror nte det är fel att ligga högre i fettintag .. personligen tror jag på ca 1 gr/kg kroppsvikt under diet och 1,5-2 gr offseason

nu vet jag inte om du testat ligga högre på fettintaget .. du kanske lätt bulkar på dig då, men du tränar så hårt att jag inte skulle tro det

nötter tycker jag e kann att mumsa på gott med mkt bra fetter och mkt protein, favvisen är cashewnötter mums mums mums

Danne S
2002-08-30, 10:54
Janna---> Jag har hört att cashewnötter ska vara goda och bra, men jag har aldrig fått tag på det nånstans. Var köper du dem??