handdator

Visa fullständig version : Att ta i så man blir helt slut!


secce
2005-12-29, 19:27
Tja! Oftast när jag styrketränar kör jag så pass tungt att jag i stort sett alltid kan klara 1 reps till, dock inte strikt. Samma med seten, kör oftast 4-6 set, men även om jag orkar mer så slutar jag ändå när jag gjort mina set. Är detta fel? ska man verkligen vara helt slutkörd i musklerna VARJE gång man styrketränar?

har jag uttryckt mig flummigt nog?

Helena B
2005-12-29, 19:31
Tja! Oftast när jag styrketränar kör jag så pass tungt att jag i stort sett alltid kan klara 1 reps till, dock inte strikt. Samma med seten, kör oftast 4-6 set, men även om jag orkar mer så slutar jag ändå när jag gjort mina set. Är detta fel? ska man verkligen vara helt slutkörd i musklerna VARJE gång man styrketränar?

har jag uttryckt mig flummigt nog?

Jag förstår vad du menar. Men jag gör samma sak. Är jag inställd på att köra 6 reps så har jag den vikten att jag precis klarar 6 reps, fast det kan vara så ibland att man klarar mer. Tror det där är psykologiskt.

Jorgen
2005-12-29, 19:33
Jag förstår vad du menar. Men jag gör samma sak. Är jag inställd på att köra 6 reps så har jag den vikten att jag precis klarar 6 reps, fast det kan vara så ibland att man klarar mer. Tror det där är psykologiskt.
Det där gillar inte jag.

Man skall inte låsa fast sig vid ett visst antal repetitioner, då sätter man en mental gräns vid tex sex reps och "orkar" inte fler trots att man skulle göra det.

Ryska_raketen
2005-12-29, 19:34
Man skall inte låsa fast sig vid ett visst antal repetitioner, då sätter man en mental gräns vid tex sex reps och "orkar" inte fler trots att man skulle göra det.


:thumbup:



Sen så variation förnöjer.. Att alltid köra tungt (4-6.or ) sliter nog en del på kroppen.

Helena B
2005-12-29, 19:35
Det där gillar inte jag.

Man skall inte låsa fast sig vid ett visst antal repetitioner, då sätter man en mental gräns vid tex sex reps och "orkar" inte fler trots att man skulle göra det.

Nej jag gillar inte det heller. Men jag märker att jag klarar mer om jag har glömt mitt schema hemma. Frågan är då hur man tar sig över den mentala spärren?

Ryska_raketen
2005-12-29, 19:36
Nej jag gillar inte det heller. Men jag märker att jag klarar mer om jag har glömt mitt schema hemma. Frågan är då hur man tar sig över den mentala spärren?


Genom att höja vikten och bara köra.!!!!!! :cool:

Jorgen
2005-12-29, 19:37
Nej jag gillar inte det heller. Men jag märker att jag klarar mer om jag har glömt mitt schema hemma. Frågan är då hur man tar sig över den mentala spärren?
Glöm schemat oftare. Eller skriv inte upp i förväg vilken vikt och vilket antal reps du skall köra på.
Testa att sluta räkna reps ett tag, kör lite mer på känsla.

Lallle
2005-12-29, 19:39
Det där gillar inte jag.

Man skall inte låsa fast sig vid ett visst antal repetitioner, då sätter man en mental gräns vid tex sex reps och "orkar" inte fler trots att man skulle göra det.

Håller med till fullo.

Popeye
2005-12-29, 22:50
Det funkar ju då man höjer vikten till nästa gång.
Ok, idag klarade jag sex reps... nästa gång blir det mer vikt.

Hjälten
2005-12-30, 00:21
Nej jag gillar inte det heller. Men jag märker att jag klarar mer om jag har glömt mitt schema hemma. Frågan är då hur man tar sig över den mentala spärren?

genom att intala sig att man ska göra 8 reps när man kanske bara kan klara 6

Snorkfröken
2005-12-30, 10:03
Glöm schemat oftare. Eller skriv inte upp i förväg vilken vikt och vilket antal reps du skall köra på.
Testa att sluta räkna reps ett tag, kör lite mer på känsla.

Eller så fortsätter du räkna, men då du kommer till det repsantal du hade tänkt dig, ger du dig f*n på att du skall klara minst 4 reps till.

Ulf A Big
2005-12-30, 10:46
Det där gillar inte jag.

Man skall inte låsa fast sig vid ett visst antal repetitioner, då sätter man en mental gräns vid tex sex reps och "orkar" inte fler trots att man skulle göra det.

I det här läget lägger man på 1-2.5 kg extra och försöker köra 6 reps och om man klarar det så har man genast byggt in progressivitet i träningen. Att lägga på 5kg är oftast kontraproduktivt om man är osäker på kapaciteten.