handdator

Visa fullständig version : Ammoniak


Megatuttarna
2002-08-14, 22:13
Idag körde jag cardio efter passet och jag stank verkligen ammoniak..jag vet att det beror på att man drar i sig mkt protein..min fråga är om det är farligt??

Frazze
2002-08-14, 22:16
Hm. jag tvivlar på att det är bra. Man måste komma ihåg att äta kolhydrater och att dricka vatten i proportioner med proteinintaget. Om inte annat för omgivningens trevnad, då jag inte tror det är så många som använder ammoniak som afrodisia...

Grahn
2002-08-14, 22:27
från B&K frågespalt
-------------------------
Q: Tja! Jag har märkt att min svett luktar kattpiss efter jag har kört någon form av konditions träning. vad beror det på? Jag har hört att det bildas amoniak när kroppen bryter ner protein. Så till min fråga, luktar min svett kattpiss för att jag äter för mycket eller för lite protein? Så att kroppen bryter ner musklerna istället när jag kör konditions träning? Jag styrketränar 3ggr / vecka i ca: 1h och konditions tränar lite sporadiskt men det blir minst en gång i veckan. Jag äter minst 3 frukter om dagen och alltid någon proteinrik mat efter träningen. Men jag tar inga kosttillskott.

A: Jag undrar om det inte kan vara ett tillstånd som kallas Ketosis. En vän till mig som var spinninginstruktör och ledde upp till tre pass per dag plus tränade med vikter själv råkade ut för denna kemiska nedbrytning, hans spinningkläder gick helt enkelt inte att tvätta fräscha igen. I hans fall var det överträning i form av konditionsträning...

Lär mer om ketosis och se om det stämmer in på dig och din träning eller diet (ligger man lågt på kolhydrater råkar man också ut för detta):

ketosis
http://www.britannica.com/
metabolic disorder marked by high levels of ketones in the tissues and body fluids, including blood and urine. There is less sugar than normal in the blood and less glycogen (the storage form of sugar) in the liver; fat accumulates in the liver, as do amino acids, from which the liver can produce more glycogen. Ketosis may be present in diabetes mellitus.

Enligt ovanstående kan det alltså vara ett tecken på diabetes - så hör med din husläkare.

http://www.cyberiron.com/nutrition/ketosis.html
http://www.juara.com/sigs/bodybuilding2/
http://www.cyberiron.com/nutrition/ketosis.html
http://www.nutrition.cornell.edu/nutriquest/ketosis.html
http://www.ivillage.com/content/0,1625,49734~360,00.html
http://www.newliving.com/palumbo699.html
http://my.webmd.com/
http://www.lowcarbretreat.com/ketosis.html
http://directory.google.com/

Med vänlig hälsning, Magnus

ivandrago
2002-08-14, 22:37
så man luktar riktigt illa under en ketodiet?? fan jag som hade funderingar på att kanske prova en till våren :(

Tjockisen
2002-08-14, 22:45
Har samma problem, fick rådet av Via direkt att lägga träningskläderna i 2 dl ättisprit + 10 l vatten. Funkade fint det..

Megatuttarna
2002-08-15, 07:24
Jag ligger juh lågt på kollisar nu..deffar för tillfället..

Men är det skadligt på något sätt för kroppen???

Daemon
2002-08-15, 07:40
Hmmm ättika

Kanske skulle vara nått att prova på mina tränigsskor...

Oavsett om ättikslukten försvinner eller ej, såkommer de inte att lukta sämre iaf.

emmzan
2002-08-15, 08:23
Originally posted by Megatuttarna
Jag ligger juh lågt på kollisar nu..deffar för tillfället..

Men är det skadligt på något sätt för kroppen???


Har ingen kunskap om själva keto-dietandet, men såhär fungerar det fysiologiskt.

Hjärnan behöver konstant tillgång på glucos (kolhydrat) eftersom den i normalt tillstånd endast kan använda glucos som bränsle. I extremsituationer (ex. svält) då kolhydratintaget är väldigt lågt börjar levern använda fett och proteiner som byggstenar till s k ketonkroppar (kväverika molekyler) som då hjärnan använder som bränsle.

Ketonkropparna orsakar för stor mängd att blod-pH sjunker vilket är skadligt. Kan även tänka mig att njurarna kan ta stryk om kroppen tvingas in i "svält", dvs ketonkroppsproduktion.

Swedeman
2002-08-15, 12:01
När man har sockerbrist använder precis som ni skriver hjärnan sk ketokroppar som bränsle, men det man luktar då är aceton inte ammoniak. Man kan känna acetonlukten i andedräkten från tex en sockersjuk med för lågt blodsocker.
Luktar man ammoniak är nog tvätt av kläderna det som gäller- i synnerhet är detta ett problem med vissa sk funktionella kläder (tillverkade av annat än bomull)...

Matti
2002-08-15, 16:19
Ketonkropparna orsakar för stor mängd att blod-pH sjunker vilket är skadligt.
Fast det gäller ju bara ketoacidosis, inte ketosis-lipolysis vilket det handlar om man kör en ketodiet.

emmzan
2002-08-15, 16:43
Originally posted by Matti

Fast det gäller ju bara ketoacidosis, inte ketosis-lipolysis vilket det handlar om man kör en ketodiet.

Detta vill jag veta mer om! Fettsyror i sig är ju också pH-sänkande eller?

Matti
2002-08-15, 18:11
Idag körde jag cardio efter passet och jag stank verkligen ammoniak..jag vet att det beror på att man drar i sig mkt protein..min fråga är om det är farligt??
Ammoniak-lukten under din cardioträning kom från nedbrytningen av protein. Det brukar vara tydligast under långa konditionsträningspass då glykogenet är slut (vilket det troligen är om du äter lite kolhydrater). Det är fullkomligt normalt och ett tecken på att kroppen går över till ett katabolt läge (vilket sker om du deffar).

Det kan även lukta ammoniak under vanlig styrketräning men då handlar det om ATP (som omvandlas till annat) och inte proteinnedbrytning.

Emmzan,


Ketosis-Lipolysis is not Ketoacidosis (http://members.tripod.com/~Dietman2/ketosis.html)

lång text om ketosis av keto-guden Lyle Mcdonald (http://groups.google.com/groups?q=ketoacidosis+group:misc.fitness.weights&start=50&hl=sv&lr=&ie=UTF-8&selm=lylemcd-1101971706360001%40ipt238.nash.edge.net&rnum=56) (du får bläddra ner om du vill läsa om ketoacidosis)

http://www.ketosis-ketoacidosis-difference.com/

Being in ketosis means your body has burned a large amount of fat in response to the fact that it didn't have sufficient glucose available for energy needs. Under everyday conditions, the carbohydrates you eat are converted to glucose, which is the body's primary source of energy. Whenever your intake of carbohydrates is limited to a certain range, for a long enough period of time, you'll reach a point where your body draws on its alternate energy system, fat stores, for fuel.

This condition called dietary ketosis, means your body burns fat and turns it into a source of fuel called ketones. Ketones are produced whenever body fat is burned. When you burn a larger amount of fat than is immediately needed for energy, the excess ketones are discarded in the urine.

Dietary ketosis is among the most maligned and misunderstood concepts in nutrition because it is often confused with ketoacidosis, which is a life-threatening condition most often associated with uncontrolled insulin-deficient Type 1 diabetes. In the Type 1 diabetic, the absence of insulin leads to a toxic build-up of blood glucose and an extreme break-down of fat and muscle tissue. This condition doesn't occur in individuals who have even a small amount of insulin, whether from natural production or artificially administered.
--------------------------------------------------------

Ett sista citat:

In benign dietary ketosis, there's no glucose.
In ketoacidosis, there IS glucose.

Because there is glucose in the blood, the body keeps using it as fuel. Because there is no insulin, the excess glucose is not stored as fat. The body is producing ketone bodies because there's no insulin. You get a state where there is very high glucose AND very high ketone bodies... this results in a changing of the pH of the blood to acid, hence the name Ketoacidosis.

In benign dietary ketosis, there's no glucose for the body to use as fuel so it
uses the ketone bodies. Because the body is using the ketones for fuel,
you don't get the accumulation of ketones and the pH of the blood does
not change therefore, it isn't ketoacidosis and it is benign.

-- Watson (the pencil neck) Davis


Det blev lite rörigt där, jag hoppas att det hjälpte. ;)

Fettsyror i sig är ju också pH-sänkande eller?
Jag vet ärligt talat inte, det får någon annan svara på. Det är dock inte så intressant, blodets pH-värde är inte något man behöver bry sig om vid en vanlig ketogen diet. Om det sker en höjning så är den så liten att den är helt ofarlig.

Swedeman
2002-08-15, 20:16
Vad menar du med att det kan lukta ammoniak när ATP bryts ned vid styrketräning? Har du koll på din biokemi?

Vilken biokemisk väg har ammoniak som nedbrytningsprodukt vid användande av protein som energikälla?

Matti
2002-08-15, 20:27
During weight training, there can also be ammonia production but its
from a different source. In this situation, ATP is degraded to ADP then
the AMP and finally to IMP + ammonia.

- Lyle Mcdonald

emmzan
2002-08-15, 20:50
Litet sidospår:
Sker verkligen total nedbrytning av ATP (dvs via ADP, AMP och slutligen IMP) vid träningen? ATP ger mycket energi men längre ner i kedjan är väl inte energivinsten så stor?

emmzan
2002-08-15, 21:01
Originally posted by Swedeman
Vad menar du med att det kan lukta ammoniak när ATP bryts ned vid styrketräning? Har du koll på din biokemi?

Vilken biokemisk väg har ammoniak som nedbrytningsprodukt vid användande av protein som energikälla?


AMP--> IMP + NH2
Biochemistry (Champe & Harvey)

Swedeman
2002-08-16, 09:09
Originally posted by emmzan
Litet sidospår:
Sker verkligen total nedbrytning av ATP (dvs via ADP, AMP och slutligen IMP) vid träningen? ATP ger mycket energi men längre ner i kedjan är väl inte energivinsten så stor?

Precis min fundering!

Munter
2002-08-16, 09:32
*hänger inte med alla flashiga facktermer*

Swedeman
2002-08-16, 09:40
Å förresten är det så att en amminiumjon (NH4+) bildas då ett överskott av aminosyror används som bränsle, men ammoniumjonen omvandlas till urea hos ryggradsdjur som går ut med urinen via ureacykeln.
Om man luktar ammoniak, så ska man komma ihåg att höga halter ammonium är toxiskt för människor (höga halter i blodet: hyperammonermia). Saknar man förmågan att omvandla ammonium till urea leder detta till döden.

Frågan från början avsåg väl ammoniumlukt vid konditionsträning? Då är det väl knappast tal om total nedbrytning av ATP? Kolhydrater och lagrat glykogen ger huvudsakliga energikällan vid sådan träning...

Klart, om man bara äter protein...

Mina funktionella tröjar av syntetmaterial luktar alltid amminiak om dom inte tvättas direkt efter träning

Megatuttarna
2002-08-16, 11:13
Detta betyder att jag bränner fett! För att förut så luktade jag aldrig ammoniak efter passen..och då åt jag så mkt kollisar jag kunde få ner..

Härligt nu blir jag juh glad!

emmzan
2002-08-16, 12:50
Originally posted by Swedeman
Frågan från början avsåg väl ammoniumlukt vid konditionsträning? Då är det väl knappast tal om total nedbrytning av ATP? Kolhydrater och lagrat glykogen ger huvudsakliga energikällan vid sådan träning...


Nja. Frågan gällde ammoniumlukt vid konditionsträning efter styrkepasset. Då borde huvudsakliga energikällan vara fett eftersom man troligtvis redan tömt glykogenlagren...

Sverker
2002-08-16, 13:34
ATP delas till ADP och tillbaka i ett ständigt kretslopp.

Vid hård ansträngning när ATP och kreatinfosfatet tagit slut så har muskelcellen möjligheten att använda två ADP och bilda en ATP och en AMP. Detta är inte riktigt bra. Att återskapa ATP från AMP är en lite krånglig väg och tar lång tid och kräver att cellen har mycket ATP dvs den är i vila.


Visst kan ATP falla sönder till inosin och ammoniak men endast då nedbrytningen i cellen är större än uppbyggnaden dvs när cellen är DÖD:

Blev någon klokare :confused:

Besserwissern

Slutsatsen blir att man fyller på sitt kreatinfosfat förråd. M a o använd kreatin:)

Swedeman
2002-08-16, 18:42
Originally posted by Sverker

Visst kan ATP falla sönder till inosin och ammoniak men endast då nedbrytningen i cellen är större än uppbyggnaden dvs när cellen är DÖD:

Blev någon klokare :confused:

Besserwissern

Slutsatsen blir att man fyller på sitt kreatinfosfat förråd. M a o använd kreatin:)

Delar din uppfattning, efter att kollat min gamla böcker gäller nedbrytningen till inosin när människan är död men muskeln fortfarande "lever" dvs någon form av energi finns kvar...

Swedeman
2002-08-16, 18:49
Originally posted by emmzan


Nja. Frågan gällde ammoniumlukt vid konditionsträning efter styrkepasset. Då borde huvudsakliga energikällan vara fett eftersom man troligtvis redan tömt glykogenlagren...

Betvivlar att ett styrkepass klarar att tömma glykogen lagren, är man vältränad räcker glykogenlagren i kroppen till flera mils löpning (om du tex kört ett axel/biceps pass tror du då att du tömt glykogenlagren i benen?):)

Peter
2002-08-16, 20:21
Megatuttarna: Vet inte riktigt hur du läste svaren när du tolkade din ammoniaklukt som att du bränner fett. Om du äter mindre kolhydrater nu än tidigare och då börjat lukta ammoniak beror det troligen på att fettförbränningen är mkt långsammare än kolhydratförbränningen och att den därför måste kompleteras med proteinnedbrytning när kolhydraterna är slut. Trots detta får man mindre tillgänglig energi vid uthållighetsidrott. Det är förklaringen till att man kan gå in i väggen trots att man har en massa tusen kalorier kvar i kroppen i form av fett.

Swedeman: Tror inte heller att ett styrkepass kan tömma kolhydratlagrena helt. Men att man har en massa glykogen kvar i benen efter ett bicepspass är en klen tröst eftersom kolhydratinlagringen i muskeln är enkelriktad. Man kan alltså inte ta från lagren i benen och köra över till biceps när de är tomma på energi.

I övrigt håller jag med Sverker om ATP-ADP

Peter

Megatuttarna
2002-08-16, 21:19
Jag missuppfatta....

Men va ska jag göra för att inte bryta ner muskler??

Äta mer kollisar? Skita i kollisarna fortfarande å äta mer fett??

När jag tar min morgonpromenad så luktar jag aldrig ammoniak..

Peter
2002-08-16, 22:01
Några exempel på vad jag tycker du kan göra:

- Träna kortare kondtionspass. Så räcker kolhydratlagrena bättre och "proteinnedbrytningsrisken" minskar.

- Äta mer kolhydrater.

- Äta mer protein och äta protein innan träningen så kan du kosta på dig att bryta ner lite.

- Träna förbränningsträning med lägre intensitet, du säger själv att du inte upplever problemet vid morgonpromenaderna. Det beror på att intensiteten då är så låg att man i stor utsträckning klarar sig på fett som energi.

Allt beror på vad du är ute efter för resultat.

Patte
2002-08-16, 22:13
Men borde det inte vara väldigt bra att korta ner passen och äta glutamin både före och efter? Kör efter detta själv efter att ha läst detta på *******.com

Q&A på *******.com (http://www.*******.com/dev/qa_search/full_text.asp?ID=1609)
En till (http://www.*******.com/dev/qa_search/full_text.asp?ID=1542)

Megatuttarna
2002-08-16, 22:37
Originally posted by Peter
Några exempel på vad jag tycker du kan göra:

- Träna kortare kondtionspass. Så räcker kolhydratlagrena bättre och "proteinnedbrytningsrisken" minskar.

- Äta mer kolhydrater.

- Äta mer protein och äta protein innan träningen så kan du kosta på dig att bryta ner lite.

- Träna förbränningsträning med lägre intensitet, du säger själv att du inte upplever problemet vid morgonpromenaderna. Det beror på att intensiteten då är så låg att man i stor utsträckning klarar sig på fett som energi.

Allt beror på vad du är ute efter för resultat.

Jag drar alltid i mig protte innan morronpromenaden samt kardion efter träningen...

Idag kände jag lite av ammoniaklukten även efter passet..och då hade jag inte ens kört kardio..bara rygg..det måste va för lite kollisar..

Swedeman
2002-08-17, 08:08
Peter: "Men att man har en massa glykogen kvar i benen efter ett bicepspass är en klen tröst eftersom kolhydratinlagringen i muskeln är enkelriktad. Man kan alltså inte ta från lagren i benen och köra över till biceps när de är tomma på energi."

Håller med, jag menade inte att den ena muskeln kan låna till den andra. Jag kommenterade emmazan påstående att han (megatuttarna var det va) tömt sina glykongenlager innan konditionsträningen eftersom han kört styrketräning. Kör jag ett axelpass så har jag gott om glykogen i mina ben för att köra konditionsträning (förutsatt att kolhydrater inte är en begränsande faktor i min kost)...