handdator

Visa fullständig version : Därför är 08or så mycke bättre än alla andra.


Piranha
2005-12-29, 08:33
Senaste tiden har det varlit lite smågruff med diverse utbölingar som
tror de är bättre vetande på diverse saker.

Dags att gå till botten med det här.

Cilia
2005-12-29, 08:36
Jag tror att vi måste ge dom lite utrymme.
Det är inte lätt att alltid få slå i underläge och då blir man lätt trängd och agressiv.

Vi kanske helt enkelt måste ha lite större förståelse för deras situation?

H.Emanuel
2005-12-29, 08:37
Cilia sabbade tråden med ett enda inlägg

Piranha
2005-12-29, 08:42
Cilia sabbade tråden med ett enda inlägg


Inte alls, det är aldrig försent för att säga nå dumt.




Som tex, hur kan en snorig 18 åring med sitt nytryckta körkort ens uttala sig som trafiksituationen i Stockholm.

mangs
2005-12-29, 08:46
Är det en frågeställning eller ett påstående? Om det är ett påstående så känns det som det är rätt så mycket som saknas i första inlägget.

Jag är inte Stockholmare men jag skulle vilja säga som så här att var man är född spelar mindre roll när det gäller intelligens, No matter om det är Stockholm eller Kalix. Däremot är det som så att många människor med ambitioner flyttar till ett större ställe. Dessutom tycker jag mig se att desto större stad medför större medvetenhet för omvärlden. På mindre orter bryr man sig mer om vad grannar etc har för sig.

Jag är inte direkt något fan av Stockholm men jag kan ändå sträcka mig så långt att säga att det är Sveriges största stad. Alla runt om i landet har historiskt ogillat Stockholmare men det är i regel inte de som är riktiga Stockholmare som ogillas utan de lycksökare som söker sig dit för att göra karriär. Dvs människor från deras eget område som vill något annat. PSS är det de Stockholmare som flyttat in till stan som gärna tycker illa om SKåningar och Norrlänningar.


Detta är inget vetenskapligt utan bara mina erfarenheter. Jag kan även tillägga att jag känner människor i de flesta delarna av Sverige och de flesta är trevliga och gillar att träffa människor från andra delar från Sverige däremot splear de ofta upp en skämt-fasad där de driver med de från andra ställen. Jag tror alltså att allt det här Stockholm<>Övriga Sverige är mer skämt än allvar.

Mental
2005-12-29, 08:50
De har en högre genomsnittlig utbildningsnivå pga inflyttning av akademiker.
De har en rörligare arbetsmarknad.
Lättare att vara annonym (om man gillar det)
Bra kollektiv infrastruktur
Bra utbud (gäller iof alla större städer)

De är de fördelar jag kommer på lite snabbt.

Piranha
2005-12-29, 08:50
Är det en frågeställning eller ett påstående? Om det är ett påstående så känns det som det är rätt så mycket som saknas i första inlägget.

Jag är inte Stockholmare men jag skulle vilja säga som så här att var man är född spelar mindre roll när det gäller intelligens, No matter om det är Stockholm eller Kalix. Däremot är det som så att många människor med ambitioner flyttar till ett större ställe. Dessutom tycker jag mig se att desto större stad medför större medvetenhet för omvärlden. På mindre orter bryr man sig mer om vad grannar etc har för sig.

Jag är inte direkt något fan av Stockholm men jag kan ändå sträcka mig så långt att säga att det är Sveriges största stad. Alla runt om i landet har historiskt ogillat Stockholmare men det är i regel inte de som är riktiga Stockholmare som ogillas utan de lycksökare som söker sig dit för att göra karriär. Dvs människor från deras eget område som vill något annat. PSS är det de Stockholmare som flyttat in till stan som gärna tycker illa om SKåningar och Norrlänningar.


Detta är inget vetenskapligt utan bara mina erfarenheter. Jag kan även tillägga att jag känner människor i de flesta delarna av Sverige och de flesta är trevliga och gillar att träffa människor från andra delar från Sverige däremot splear de ofta upp en skämt-fasad där de driver med de från andra ställen. Jag tror alltså att allt det här Stockholm<>Övriga Sverige är mer skämt än allvar.

Skrocka , här försöker man skapa lite hets emot minoritetsgrupper eller få igång en livlig diskussion, pajkastning och allmän kalabalik så de blir lite drag här.

Sluta upp med DiLeva-kram programmet, släpp hjärnan en stund.. pleaaase !

mangs
2005-12-29, 09:01
Ok, du tror du är märkvärdig bara därför att ni har trängselskatt och svårt med parkeringar. Ni har höga levnadskostnader och pratar som ni har något uppstoppat där bak. Jävla Östermalms-drägg!

Bättre nu?

Hur går det med skägget förresten?

Skåningen

adde
2005-12-29, 09:10
Senaste tiden har det varlit lite smågruff med diverse utbölingar som
tror de är bättre vetande på diverse saker.

Dags att gå till botten med det här.

Till botten i Stock-hålet. Ja jävlar.

/adde

skaparn
2005-12-29, 09:18
Den ständiga interaktionen med andra människor gör en Stockholmare gatusmart på ett sätt vi inte blir när vi bara sitter hemma och smäller myggor på släktingar. Ni tvingas samtidigt se fler varianter av människor vilket man kan tänka sig minskar misstänksamheten mot allt som avviker, även om 08-området knappast är fritt från de vanliga fördomarna och fobierna. Dessutom så går det ju aldrig att säga något om en individ utifrån generaliseringar, men ni har en tilltalande världsvana som resultat av att bo i huvudstaden.

Priset för dessa positiva egenskaper är för att nämna några exempel försakandet av öppna landskap och en närhet till naturen, stress, dyrare leverne, cynism, trångboddhet och i vissa fall en arrogant attityd som resultat av vetskapen att ni i genomsnitt är lite smartare.

Sen måste tilläggas att det ändå inte är så fattigt på naturupplevelser, ni har otroligt bra spår i Nacka- och Hellasskogarna, om än lite konflikter kring ifall cykling ska vara tillåtet där. Hur tillgången är på landsvägar eller större vägar med låg trafikvolym vet jag dock inte.

gothen
2005-12-29, 10:41
Vi är bland de som betlar mest skatt, har högst brottslighet och det är även vi som betalar mer för de varor vi köper. Hus kan kosta upp till tio gånger så mycket här. Trots alla trängselavgifter och robin hood-skatter är vi lika glada ändå *screwy*

mela
2005-12-29, 10:43
Men jisses..
Att man startar en sån här tråd tyder ju på att
man definitivt inte är bättre än oss övriga.

Sthlm:are bör sluta tro så mycket gott om sig
själva. Ingen gillar er :D Inse ;)

Snake
2005-12-29, 10:48
Uppenbarligen lider trådskaparen m.fl. med mindervärdes-komplex, så vad gör man inte för lite uppmärksamhet..

De stockholmare som pluggar på mitt universitet är ofta, jag säger inte alltid, präktiga översittare som sticker ut från mängden. Dryga jävlar som ofta hänger med sina egna.

Kraggen
2005-12-29, 10:54
Men jisses..
Att man startar en sån här tråd tyder ju på att
man definitivt inte är bättre än oss övriga.

Sthlm:are bör sluta tro så mycket gott om sig
själva. Ingen gillar er :D Inse ;)

Jag som stockholmare måste säga att det finns en "storstad" till som allmänt inte är omtyckt pga av sin trångsynthet, en liten pärla på västkusten som i folkmun kallas för sveriges armhåla, nämligen Göteborg.. *innocent*
Något som kan länkas till mindervärdeskomplex.

mini
2005-12-29, 10:55
Klart att vi stockholmare hänger med våra egna. Skulle vi beblanda oss med er lantisar menar du? :laugh:

hangatyr
2005-12-29, 10:56
Jag som stockholmare måste säga att det finns en "storstad" till som allmänt inte är omtyckt pga av sin trångsynthet, en liten pärla på västkusten som i folkmun kallas för sveriges armhåla, nämligen Göteborg.. *innocent*
Något som kan länkas till mindervärdeskomplex.

tyvärr är den bittra sanningen att det inte finns en enda storstad i sverige.

skaparn
2005-12-29, 10:58
tyvärr är den bittra sanningen att det inte finns en enda storstad i sverige.

Harkel! Du glömmer Skellefteå.

hangatyr
2005-12-29, 10:59
Harkel! Du glömmer Skellefteå.

oj, just det! skellefteå, staden som födde fram Nikanor teratologen!!!

Perscitus
2005-12-29, 11:02
"Och vi bryter för ett trafikmeddelande. Vägen mellan hmm och hmm är avspärrad pga. en trafikolycka"

Lär er köra bil klantskallar när ni ska ut i vintern i era XC90 låtsasjeepar som aldrig sett en lerpöl och hålla samma hastighet till era stressade jobb oavsett väglag!

Därför är stockholmare inte bättre.

Yip_man
2005-12-29, 11:09
Senaste tiden har det varlit lite smågruff med diverse utbölingar som
tror de är bättre vetande på diverse saker.

Dags att gå till botten med det här.

Finns säker många bättre vetande 08-or har bara inte träffat någon än....

mela
2005-12-29, 11:11
Jag som stockholmare måste säga att det finns en "storstad" till som allmänt inte är omtyckt pga av sin trångsynthet, en liten pärla på västkusten som i folkmun kallas för sveriges armhåla, nämligen Göteborg.. *innocent*
Något som kan länkas till mindervärdeskomplex.

Det är bara stockholmare som inte gillar oss ;)
Annars tycker andra att vi är goa gôbbar :naughty:

Jense
2005-12-29, 11:12
Stockholmare är bättre för att ni har Alexander Bard.

Piranha
2005-12-29, 11:17
Finns säker många bättre vetande 08-or har bara inte träffat någon än....


Förklarligt när man är 24 och bor i Lomma.

Yip_man
2005-12-29, 11:29
Förklarligt när man är 24 och bor i Lomma.

Var ju beredd på att den skulle komma. Flyger iofs till stockholm ett par gånger i veckan. Så jag har faktiskt varit i Norrland ;)

High1ander
2005-12-29, 11:56
Inte alls, det är aldrig försent för att säga nå dumt.




Som tex, hur kan en snorig 18 åring med sitt nytryckta körkort ens uttala sig som trafiksituationen i Stockholm.
Piranha, du blir bara äldre och äldre... Du börjar snart likna en gammal gubbe över hur du håller på med att "18-åringar ska bannemej inte göra si eller så" - "när jag gjorde lumpen så fick vi minnsan pröva på kannibalism för att överleva och dagens fjollor sitter och vaktar McDonalds..." - "Bara folk som drar in skatt som mig ska få rösta"... ;)

Piranha
2005-12-29, 12:03
Piranha, du blir bara äldre och äldre... Du börjar snart likna en gammal gubbe över hur du håller på med att "18-åringar ska bannemej inte göra si eller så" - "när jag gjorde lumpen så fick vi minnsan pröva på kannibalism för att överleva och dagens fjollor sitter och vaktar McDonalds..." - "Bara folk som drar in skatt som mig ska få rösta"... ;)


Ha ha ha håll dig till topicen ..

Anledningen att jag sa så i tidigare tråd är att 90% här inne är studerande och gärna ser en massa studiebidrag etc .. dom är klart överrepresenterade.

Kebab-Arne
2005-12-29, 12:14
Ja, Sthlm är väl trevligt om man gillar bo i en etta i en sunkig förort där insatsen ligger på samma belopp som man får en modern villa för ute på landet. För att sedan pendla två timmar om dagen i en slaskig tunnelbana och åka diverse bussar. Om man inte vill ta bilen vilket man numera får betala för att köra in i staden, och sen en helvetiskt dyr bensin på det.

Skulle dessutom vilja se Sthlm utan landets stora skogar som låg bakom våran ekonomi under flera århundranden och fortfarande utgör en stor del. Sen har vi vattenkraftverken i norr...

Sorry Piranha om jag blev lite för seriös kanske... Tråkigt nog säger mitt personnummer att jag är född inom Sthlm läns landsting. *cry*

Piranha
2005-12-29, 12:19
Ja, Sthlm är väl trevligt om man gillar bo i en etta i en sunkig förort där insatsen ligger på samma belopp som man får en modern villa för ute på landet. För att sedan pendla två timmar om dagen i en slaskig tunnelbana och åka diverse bussar. Om man inte vill ta bilen vilket man numera får betala för att köra in i staden, och sen en helvetiskt dyr bensin på det.

Skulle dessutom vilja se Sthlm utan landets stora skogar som låg bakom våran ekonomi under flera århundranden och fortfarande utgör en stor del. Sen har vi vattenkraftverken i norr...

Sorry Piranha om jag blev lite för seriös kanske... Tråkigt nog säger mitt personnummer att jag är född inom Sthlm läns landsting. *cry*


Jopps nästa vecka drar de igång projektet på "prov" , de har vart en himla rabalder i tidningar och radio här , nåt som verkar nyttjas frisk i pågående valkampanjer.

Jag älskar också landet , liksom stan.

Och historisk sett var Stockholm en gång i tiden Europas smutsigaste stad.

Jense
2005-12-29, 12:21
Och historisk sett var Stockholm en gång i tiden Europas smutsigaste stad.


och det va när herkan va på besök

High1ander
2005-12-29, 12:44
Ha ha ha håll dig till topicen ..

Anledningen att jag sa så i tidigare tråd är att 90% här inne är studerande och gärna ser en massa studiebidrag etc .. dom är klart överrepresenterade.
Jag vet inte om 08:or är bättre, för jag kan inte bestämma mig om jag är en... :D

Ähh... jag är en 08:a jag bodde där i 3 år så... Och det är den minst sunkiga staden och alla andra är bönder...

Bönne
2005-12-29, 12:55
* Ni bor ett i ett långt nordligt land och så bor ni dessutom åt norr inne i landet.

* De flesta har fått uppfattningen att det är en social merit att bo/vara sthlmare - baserat på?

* Alla desperata lyckorsökare reser till er och är de som främst utgör Sthlm.

* Ni bor i en hel stad, där alla bytte ut sin dialekt emot en dialekt för att verka finare, eftersom främst rika hade den dialekten förut (då de hade råd att resa till ett speciellt ställe där dialekten ursprungligen kommer i från).

skaparn
2005-12-29, 13:13
Anledningen att jag sa så i tidigare tråd är att 90% här inne är studerande och gärna ser en massa studiebidrag etc .. dom är klart överrepresenterade.

Möjligt, men det är ju egentligen katastrof eftersom det funkar så i resten av samhället också. Majoriteten vill ha bidrag och röstar för att ta så mycket som möjligt från de som har. "Robin Hood"-skatt t.ex för att anknyta till ämnet, De resterande 7 miljonerna svenskar röstar för ett skatteutjämningssystem för att ta från de rika stockholmarna.

Wuren
2005-12-29, 13:26
Ha ha ha håll dig till topicen ..

Anledningen att jag sa så i tidigare tråd är att 90% här inne är studerande och gärna ser en massa studiebidrag etc .. dom är klart överrepresenterade.

Hur är det tänkt att folk ska kunna utbilda sig om det inte finns studiestöd? Är det något man ser ner på folk för eller vad? Jag vet inte vad du sysslar med, men vissa av oss kanske har andra visioner än att jobba på Mcdonalds.

burre
2005-12-29, 13:34
* Ni bor i en hel stad, där alla bytte ut sin dialekt emot en dialekt för att verka finare, eftersom främst rika hade den dialekten förut (då de hade råd att resa till ett speciellt ställe där dialekten ursprungligen kommer i från).


Rikssvenska min gurglande vän. :thumbup:

Helena B
2005-12-29, 13:38
Rikssvenska min gurglande vän. :thumbup:

Rikssvenska och Stockholmska är inte samma sak.

wreka
2005-12-29, 13:43
Jag tycker lite synd om stockholmarna, faktiskt. Deras boendekostnader, restider till och från jobbet och gällande bostadsmarknad är inte att leka med. När jag pratar med vänner och kollegor som bor och jobbar i Stockholm känner jag mig ganska bortskämd. :D

Helena B
2005-12-29, 13:45
Jag tycker lite synd om stockholmarna, faktiskt. Deras boendekostnader, restider till och från jobbet och gällande bostadsmarknad är inte att leka med. När jag pratar med vänner och kollegor som bor och jobbar i Stockholm känner jag mig ganska bortskämd. :D

Jag betalar rmindre för min lägenhet i Sthlm än för den här i Gävle så mina boendekostnader skulle minska om jag bodde i Sthlm.

Piranha
2005-12-29, 13:47
Hur är det tänkt att folk ska kunna utbilda sig om det inte finns studiestöd? Är det något man ser ner på folk för eller vad? Jag vet inte vad du sysslar med, men vissa av oss kanske har andra visioner än att jobba på Mcdonalds.


Jag har inget emot studier, studiebidrag men som jag skrev tidigare i en helt annan tråd ( som jag antar du har läst ) så är studenter överrepresenterade i DEN frågan här på kollo i frågan.

Bara för jag inte vill ha 2000 svettiga studenter postandes deras teorier.



Hadde du nånting i ärendet som är aktuellt i denna tråd så skriv det gärna här.

( svettiga studenter tillåtna )

wreka
2005-12-29, 13:50
Jag betalar rmindre för min lägenhet i Sthlm än för den här i Gävle så mina boendekostnader skulle minska om jag bodde i Sthlm.
Ja undantag finns alltid, eller hur?

Helena B
2005-12-29, 13:54
Ja undantag finns alltid, eller hur?

Absolut, men jag tror det finns många undantag om man nu inte måste bo innanför tullarna och om man har 3 miljoner att köpa en lgh för.

burre
2005-12-29, 13:54
Rikssvenska och Stockholmska är inte samma sak.
Var i landet skulle man annars prata riksvenska om inte i Stockholm??

Krokodil
2005-12-29, 13:55
Vaffan... halva Sthlms befolkning är födda i Knäckebröhult men det vill de inte kännas vid. :D

Mighty
2005-12-29, 13:55
Absolut, men jag tror det finns många undantag om man nu inte måste bo innanför tullarna och om man har 3 miljoner att köpa en lgh för.
Det är väl innanför tullarna som vi kallar för Stockholm? :D

wreka
2005-12-29, 13:59
Absolut, men jag tror det finns många undantag om man nu inte måste bo innanför tullarna och om man har 3 miljoner att köpa en lgh för.
Så du tycker att Stockholm har en billig och väl fungerande bostadsmarknad?

Krampus
2005-12-29, 14:00
Man kan vara insnöad även som Stockholmare.
Åk ut till Pizzerian i Kärrtorp (eller vilken närförort som helst) och ni kommer att hitta en befolkningsdel som aldrig rör sig längre än imellan Jack-vegasmaskinerna och Svensk kassaservice för att hämta socialbidraget....

Samma på övre Östermalm.. Många tanter jag träffat som inte varit på söder sedan 50-talet då det var realisation i hattbutiken...

Herkulez
2005-12-29, 14:05
är inte trådskaparen själv en göteborgare från grunden? eller minns jag helt fel.


(alltså en inflyttad "lantis")

Trance
2005-12-29, 14:07
Var i landet skulle man annars prata riksvenska om inte i Stockholm??

Heh, du vet inte vad rikssvenska är? Jo, stockholmare är ju smartare..

Nej men seriöst förolämpande så har ju Sverige inte någon riktigt storstad, däremot vill man gärna vara det. Så hela wannabe-bäst blir lite lustigt, lite som två bönder bråkar vilken traktor som är bäst.

Piranha
2005-12-29, 14:07
Det är väl innanför tullarna som vi kallar för Stockholm? :D


Helt korrekt.

Herkulez
2005-12-29, 14:08
Heh, du vet inte vad rikssvenska är? Jo, stockholmare är ju smartare..

Nej men seriöst förolämpande så har ju Sverige inte någon riktigt storstad, däremot vill man gärna vara det. Så hela wannabe-bäst blir lite lustigt, lite som två bönder bråkar vilken traktor som är bäst.
haha bra liknelse :thumbup:

Helena B
2005-12-29, 14:08
Var i landet skulle man annars prata riksvenska om inte i Stockholm??

I områdena utanför Sthlm....

http://sv.wikipedia.org/wiki/Rikssvenska

Jag talar rikssvenska som är från Södermanland.

Piranha
2005-12-29, 14:09
är inte trådskaparen själv en göteborgare från grunden? eller minns jag helt fel.


(alltså en inflyttad "lantis")


Sveriges framstjärt heter det.

Hela stockholm är invandrat folk ifrån land å rike.

Piranha
2005-12-29, 14:10
I områdena utanför Sthlm....

http://sv.wikipedia.org/wiki/Rikssvenska

Jag talar rikssvenska som är från Södermanland.


Nyköping ...

Trassel
2005-12-29, 14:11
Nu får ni ju ta å vara lite konsekventa..08:or, det borde ju innefatta ALLA med det riktnumret, å då har vi alla mysiga förorter med helt plötsligt och där kan man om någonstans hitta bönder ;)

Har gjort studiebesök i sollentuna, det var obehagligt ;)

Helena B
2005-12-29, 14:11
Nyköping ...

Ja Pirre, Nyköping ligger i Sörmland :D

Herkulez
2005-12-29, 14:12
Sveriges framstjärt heter det.

Hela stockholm är invandrat folk ifrån land å rike.
ok så om jag flyttar dit nu så är jag en av er och smartare än alla andra då helt plötsligt? :D

Piranha
2005-12-29, 14:12
Ja Pirre, Nyköping ligger i Sörmland :D


Gulle dig *kissass*

Helena B
2005-12-29, 14:12
Nu får ni ju ta å vara lite konsekventa..08:or, det borde ju innefatta ALLA med det riktnumret, å då har vi alla mysiga förorter med helt plötsligt och där kan man om någonstans hitta bönder ;)

Har gjort studiebesök i sollentuna, det var obehagligt ;)

Ha ha då skulle Nykvarn räknas till Sthlm och S-tälje oxå. S-tälje vill man inte förknippas med ;)

Piranha
2005-12-29, 14:12
ok så om jag flyttar dit nu så är jag en av er och smartare än alla andra då helt plötsligt? :D


Japps det finns ännu hopp för dig.

Trassel
2005-12-29, 14:13
ok så om jag flyttar dit nu så är jag en av er och smartare än alla andra då helt plötsligt? :D


Nae ;)

Trassel
2005-12-29, 14:13
Ha ha då skulle Nykvarn räknas till Sthlm och S-tälje oxå. S-tälje vill man inte förknippas med ;)

Exakt :)

Metal_boy_
2005-12-29, 14:13
En del stockholmare kan ju inte snacka för fan " ska uppna durren och gå in för att eta framför Kallianka som går på tevä" *screwy*

:D

Cilia
2005-12-29, 14:14
Har gjort studiebesök i sollentuna, det var obehagligt ;)
läskigt, berätta om det i en egen tråd.
jag har en inbjudan dit men har inte vågat än

Herkulez
2005-12-29, 14:14
En del stockholmare kan ju inte snacka för fan " ska uppna durren och gå in för att eta framför Kallianka som går på tevä" *screwy*

:D
tevävfe heter det

Trassel
2005-12-29, 14:15
En del stockholmare kan ju inte snacka för fan " ska uppna durren och gå in för att eta framför Kallianka som går på tevä" *screwy*

:D


Inte den tonen ;) förresten så pratar du om söder och det är något vi helst inte pratar högt om.. där bor det bara knarkare

Piranha
2005-12-29, 14:15
En del stockholmare kan ju inte snacka för fan " ska uppna durren och gå in för att eta framför Kallianka som går på tevä" *screwy*

:D


Ja så kan de låtit på söder ..


















... på 30 talet !








Dialekterna försvinner mer och mer , hur många under 25 snackar tex med gotländsk dialekt på ön ?

Krampus
2005-12-29, 14:17
Heh, du vet inte vad rikssvenska är? Jo, stockholmare är ju smartare..

Nej men seriöst förolämpande så har ju Sverige inte någon riktigt storstad, däremot vill man gärna vara det. Så hela wannabe-bäst blir lite lustigt, lite som två bönder bråkar vilken traktor som är bäst.


Hehe..
Håller med om att det är rätt krystat. "Jag kollar inte på fotboll, men jag vill också höra till någonstans. Hmmmm - Min stad är bättre än din!".
Tror man bör se sig som en kosmopolit. I kallaste Norrland finns det en pojke som heter Herkulez och bor med sin bror och deras gemensamma flickvän som också är deras kusin i en husvagn. Han är tex helt reko trotts de omständigheterna. :)

Piranha
2005-12-29, 14:19
och deras gemensamma flickvän



HAAAAAAAAAAAA HA HA HA

*host*

Metal_boy_
2005-12-29, 14:20
Ja så kan de låtit på söder ..


















... på 30 talet !








Dialekterna försvinner mer och mer , hur många under 25 snackar tex med gotländsk dialekt på ön ?


30-talet? Räckte ju att höra Wiman eller hur han stavar, som var programledare i Idol. Fick lust att slå sönder tv:n :D

Krampus
2005-12-29, 14:21
HAAAAAAAAAAAA HA HA HA

*host*


Som han har räddat ifrån en alkis och brukar klä i ballerinadräkt...... Gillar dessutom långa skogspromenader..

Metal_boy_
2005-12-29, 14:23
Inte den tonen ;) förresten så pratar du om söder och det är något vi helst inte pratar högt om.. där bor det bara knarkare


Då stryker vi Kallianka och tevä på dig då :D

Krokodil
2005-12-29, 14:26
Inte den tonen ;) förresten så pratar du om söder och det är något vi helst inte pratar högt om.. där bor det bara knarkare
Och bajare... :D

Krokodil
2005-12-29, 14:28
Samma på övre Östermalm.. Många tanter jag träffat som inte varit på söder sedan 50-talet då det var realisation i hattbutiken...Varför har du träffat många tanter? Gigoloverksamhet... flåt..PT? :D

Krampus
2005-12-29, 14:29
Varför har du träffat många tanter? Gigoloverksamhet... flåt..PT? :D

Låt oss säga så här: Jobbat i ett serviceyrke som innebär att jag gjort endel hembesök, jepp.... :D

Trassel
2005-12-29, 14:30
Och bajare... :D


same shit, different name ;)

strong-man
2005-12-29, 14:35
vad är det för likhet mellan spermier o stockholmare??













Jo det finns en jävla massa av dom men det är inte många det blir folk av :laugh: :laugh:

Krampus
2005-12-29, 14:50
Som han har räddat ifrån en alkis och brukar klä i ballerinadräkt...... Gillar dessutom långa skogspromenader..

..och dessutom slickar sig själv i skrevet, ett par ggr om dagen..

Fartman
2005-12-29, 14:52
Under min lumpentid så lyckades vi tex lura i en av stockholmarna att det fanns "vintergetingar" (de allra största getingarna överlevde även vintern)... say no more.
Det 08:ornas påstådda högre intelligens beror på är garanterat inflyttade från resterande delar av landet. (och nu talar jag inte om Maja 20 som flyttar in till stan och knegar som servitris för att kunna hänga på stureplan på helgerna)

Kwon
2005-12-29, 15:10
Under min lumpentid så lyckades vi tex lura i en av stockholmarna att det fanns "vintergetingar" (de allra största getingarna överlevde även vintern)... say no more.
Det 08:ornas påstådda högre intelligens beror på är garanterat inflyttade från resterande delar av landet. (och nu talar jag inte om Maja 20 som flyttar in till stan och knegar som servitris för att kunna hänga på stureplan på helgerna)

Många av Sthlmarna är ju Citykids och kan inte så mycket om landet och "vildmarken" :D

Allt är relativt dock.

Mighty
2005-12-29, 15:14
vad är det för likhet mellan spermier o stockholmare??

Jo det finns en jävla massa av dom men det är inte många det blir folk av :laugh: :laugh:

Men det finns iaf möjlighet att det blir folk av oss.
Ni lantisar är och förblir lantisar och har inte ens chansen att bli folk av er :D :booty:

Piranha
2005-12-29, 15:16
Men det finns iaf möjlighet att det blir folk av oss.
Ni lantisar är och förblir lantisar och har inte ens chansen att bli folk av er :D :booty:


Nu sitter han där i fäbon å härsknar till allt.

Helena B
2005-12-29, 15:18
Men det finns iaf möjlighet att det blir folk av oss.
Ni lantisar är och förblir lantisar och har inte ens chansen att bli folk av er :D :booty:

Vart går gränsen då? Måste man har varit född i Sthlm, har 3 generationer stokholmare bakom sig el bott i Sthlm största delen av sitt liv...? :D Bra och veta så att man inte räknas som stockholmare.

qubie
2005-12-29, 15:18
Enda jag vet om 08or är att tjejerna är allmänt vildare än de uppifrån på alla sätt och vis. Plus så har 80 % av alla 16-19 åriga sthlmare bakåtslickat-äckel-hår :)

Kwon
2005-12-29, 15:20
Vart går gränsen då? Måste man har varit född i Sthlm, har 3 generationer stokholmare bakom sig el bott i Sthlm största delen av sitt liv...? :D Bra och veta så att man inte räknas som stockholmare.

Du VILL alltså inte räknas som Stockholmare?

Helena B
2005-12-29, 15:23
Du VILL alltså inte räknas som Stockholmare?

Det är väl klart jag inte vill *slap* Om man tar sig utanför Sthlm och säger att man kommer från Sthlm så har folk redan en klar bild över hur man är, då oftast negativ. Jag är inte Sthlmare så :D

Trassel
2005-12-29, 15:26
Vart går gränsen då? Måste man har varit född i Sthlm, har 3 generationer stokholmare bakom sig el bott i Sthlm största delen av sitt liv...? :D Bra och veta så att man inte räknas som stockholmare.

hmmm, jag är ju bara expert på min lilla ö, som inte hör till stockholm, dock 08:a området, men det kom vi ju överrens om var rätt stort, MEN här är det 3 generationer som räknas, inget annat, spelar ingen roll hur länge du själv bott här så att säga ;)

Kwon
2005-12-29, 15:26
Det är väl klart jag inte vill *slap* Om man tar sig utanför Sthlm och säger att man kommer från Sthlm så har folk redan en klar bild över hur man är, då oftast negativ. Jag är inte Sthlmare så :D

Strunta i vad annat folk tycker. Det finns ALLTID någon som får en negativ bild, oavsett vad man säger...Ja jag kommer från Lappland jag...

Du skall vara det du själv vill och är stolt över! :)

http://sv.wikipedia.org/wiki/Stockholms_historia

Helena B
2005-12-29, 15:27
hmmm, jag är ju bara expert på min lilla ö, som inte hör till stockholm, dock 08:a området, men det kom vi ju överrens om var rätt stort, MEN här är det 3 generationer som räknas, inget annat, spelar ingen roll hur länge du själv bott här så att säga ;)

Damit, fast jag har 3 generationer stockholmare på ena sidan och 3 generationer göteborgare på den andra :D

Kwon
2005-12-29, 15:28
Det är väl klart jag inte vill *slap* Om man tar sig utanför Sthlm och säger att man kommer från Sthlm så har folk redan en klar bild över hur man är, då oftast negativ. Jag är inte Sthlmare så :D

Haja hur tungt det var i Sthlm på 1400-talet.

I mitten av 1400-talet hade Stockholm 5–6000 invånare och styrdes av en blandning av svenskar och tyskar. Befolkningen bestod av människor från Finland, Tyskland och olika delar av Sverige. Stockholm härjades om och om igen av pesten och elden hotade ständigt att bryta ut.

Handelsstaden Stockholm tog framför allt emot salt från Tyskland och erbjöd järn från Roslagen. Stadens växande ekonomiska betydelse gjorde att centralmakten i Stockholm ständigt låg i krig med Danmark, och 1434 hotade Engelbrekt att inta staden, men besegrades slutligen vid slaget vid Brunkeberg 10 oktober 1471.

Jense o Jorgen försökte invadera hela ti'n! :thumbup:

Använde de Arne P som murbräcka?

Cilia
2005-12-29, 15:28
Vart går gränsen då? Måste man har varit född i Sthlm, har 3 generationer stokholmare bakom sig el bott i Sthlm största delen av sitt liv...? :D Bra och veta så att man inte räknas som stockholmare.
som Trassel säger
dessutom gäller Stockholms stads kommungräns som riktmärke för vad som är en Stockholmare.

en 08a är ngt annat

Trassel
2005-12-29, 15:31
Damit, fast jag har 3 generationer stockholmare på ena sidan och 3 generationer göteborgare på den andra :D


gäller samma regler där som här så skulle jag säga att du kan kalla dig både äkta stockholmare och göteborgare ;) lite nytt blod måste ju alltid in, det är nåt vi är dåliga på härute..

Helena B
2005-12-29, 15:32
gäller samma regler där som här så skulle jag säga att du kan kalla dig både äkta stockholmare och göteborgare ;) lite nytt blod måste ju alltid in, det är nåt vi är dåliga på härute..

Vad är det för ö du pratar om? Värmdö, Ekerö el Lidingö?

Kwon
2005-12-29, 15:32
Stockholm på 1600-talet (Innan 08-fenomenet skapades)

I början av 1600-talet var Stockholm en fattig stad som mest bestod av trånga gränder och dåligt underhållna trähus. Befolkningen, omkring 9000 människor, var fattig och när Gustav II Adolf skulle begravas 1634 skämdes de styrande i staden så mycket för sin stad att inga utländska dignitärer inbjöds till begravningen.

En omfattande brand 1625 ödelade västra delarna av Gamla stan. Då anlades det rutnät av gator som fortfarande består, och markant skiljer sig från övriga ringlande gränder i Gamla stan. Detta var första tillfället då en modern modell för den framtida staden lades. Nu inleddes en av Stockholms mest expansiva perioder. Stockholms befolkning ökar fem ggr på seklets första halva, och består 1650 av 50 000 invånare.

Stadens roll som leverantör till krigsmaktens skapar många arbetstillfällen. Sveriges krigsframgångar i Europa gör krigsherrarna i staden förmögna, men kommer knappast gemene man i Stockholm till godo. Krigets fältherrar tilldelas centralt belägna tomter i staden som nu börjar förses med allt fler palats och stenhus. Karl X Gustav dog 13 februari 1660 och vid hans begravning kände sig Stockholm redo för att ta emot internationella gäster. Sverige hade nu nått höjden av sin makt och Stockholm hade förvandlats från en liten, fattig småstad till en ämbetsstad med regelbundet gatunät och internationell politisk betydelse.

Utvecklingen vände snabbt. 1697 brinner slottet Tre Kronor ned till grunden och det analkande sekelskiftet togs emot med bävan bland Stockholms potentater och borgare.

Intressant, eller hur?

Trassel
2005-12-29, 15:36
Vad är det för ö du pratar om? Värmdö, Ekerö el Lidingö?


Lidingö ;)

Mago
2005-12-29, 15:37
Ni stockholmare vet väl att "08:a" är en förolämpning va?

Helena B
2005-12-29, 15:38
Lidingö ;)

Usch då...Eller tycker lite synd om er lidingöbor när biltullarna kommer.

Krampus
2005-12-29, 15:44
Lidingö ;)


Säkert trevligt där i Larsberga . Lidningös ghetto. :)

nidas
2005-12-29, 15:45
Man kan vara insnöad även som Stockholmare.
Åk ut till Pizzerian i Kärrtorp (eller vilken närförort som helst) och ni kommer att hitta en befolkningsdel som aldrig rör sig längre än imellan Jack-vegasmaskinerna och Svensk kassaservice för att hämta socialbidraget....

Samma på övre Östermalm.. Många tanter jag träffat som inte varit på söder sedan 50-talet då det var realisation i hattbutiken...
Snackaru skit om greken i kärrtorp? han har bakat mina pizzor sen jag satt i blöjorna :D

Kwon
2005-12-29, 15:46
Stockholmare har genom åren besökt andra delar av Sverige och brett ut sig med en överlägsen attityd a´la Amerikanerna, således skapades uttrycket "08:a" av de andra invånarna i landet som en slags defensiv reaktion.

Det ryktas om att en stockholmare, en sk "08:a" begav sig så högt norrut som Umeå och betedde sig överlägset och dominerande mot de inhemska invånarna.

Norrlänningarna blev självklart förnärmade och uppfann således uttrycket "08:a", vilket fick Norrlänningar och de beryktade Skåningarna att känna en slags gemenskap mot det stockholmska hotet.

"08:a" har genom åren blivit ett skällsord av rang, då överlägsenhet, stöddighet, kaxighet och till och med fjollighet(metrosexuellt beteende) förknippats med 08-uttrycket.

"Däu äu ju lika fjollig som en 08:a!"

Tänk på detta när ni besöker andra områden i Sverige utanför Stockholm!

Om ni träder in i den nya staden/det nya länet med en sk amerikansk "Superstar"-attityd, då kan ni lätt bli stämplad som en "08:a".

Med ödmjukhet kommer man långt! Dock ej till överdrift då du kan betraktas som "fjollig" och "metrosexuell stockholmare" vilket gör att du ändå blir stämplad som "08:a".

Var aktsamma bröder!

Krampus
2005-12-29, 15:48
Snackaru skit om greken i kärrtorp? han har bakat mina pizzor sen jag satt i blöjorna :D

Näärå´! :)
Jag kan passa på in överallt.

Krokodil
2005-12-29, 15:48
Usch då...Eller tycker lite synd om er lidingöbor när biltullarna kommer.
De slipper undan om de ska passera stan.

Piranha
2005-12-29, 15:52
Egentligen ville jag sagt att [b]jag[] var så mycke bättre....... , men eftersom jag
antagligen skulle verkat dryg(are) då så nöjde jag mig med Stockholmare.

Helena B
2005-12-29, 15:54
De slipper undan om de ska passera stan.

De måste hinna under en viss tid och om det är köer så hinner de inte, utan måste betala.

Krokodil
2005-12-29, 15:55
De måste hinna under en viss tid och om det är köer så hinner de inte, utan måste betala.Biltullsidiotin kan vi ta i en annan tråd... *grr*

Helena B
2005-12-29, 15:55
Egentligen ville jag sagt att [b]jag[] var så mycke bättre....... , men eftersom jag
antagligen skulle verkat dryg(are) då så nöjde jag mig med Stockholmare.

Pirre vi vet redan att du tror att du är störst, bäst och vackrast. Tror ingen kan ha missat detta :D

Piranha
2005-12-29, 15:57
Pirre vi vet redan att du tror att du är störst, bäst och vackrast. Tror ingen kan ha missat detta :D


Du är så obervant så man blir tårögd ! :laugh:

Helena B
2005-12-29, 15:59
Du är så obervant så man blir tårögd ! :laugh:

Ha ha, ja det krävs ju att man är observant för att inse din egenkärlek. Tror till och med dagssländan Spoonie lyckades uppfatta det :D

J.Saarela
2005-12-29, 16:11
hahaha norrlänningar är så tröga :hbang:

Helena B
2005-12-29, 16:16
hahaha norrlänningar är så tröga :hbang:

Då var det sagt, tråd låst!

Piranha
2005-12-29, 16:19
Då var det sagt, tråd låst!


Var har du fått din avatartext ifrån Helena ,,, jag tror de är en kompis till mig som myntade det och det sen cirkulerat runt på kollo ..

Ifs de kan finnas fler som säger korkade saker.

Cilia
2005-12-29, 16:20
gäller samma regler där som här så skulle jag säga att du kan kalla dig både äkta stockholmare och göteborgare ;) lite nytt blod måste ju alltid in, det är nåt vi är dåliga på härute..
kan hon ju inte för hon har flyttat utanför kommungränsen.
Man måste vara skriven hela livet i Stockholm. Flyttar du försvinner statusen

Helena B
2005-12-29, 16:45
kan hon ju inte för hon har flyttat utanför kommungränsen.
Man måste vara skriven hela livet i Stockholm. Flyttar du försvinner statusen

Weiii ingen status här inte :cool:

Bönne
2005-12-29, 17:01
Var i landet skulle man annars prata riksvenska om inte i Stockholm??Jag pratar inte om risksvenska, utan om Sthlmska, som ursprungligen kommer från någon semsterställe som många rika åkte till, det var därför fint att ha Sthlm dialekt så alla ni vanliga fattiga Sthlm började också använda den dialekten och nu pratar hela Sthlm med sådan dialekt.

nidas
2005-12-29, 17:04
Jag pratar inte om risksvenska, utan om Sthlmska, som ursprungligen kommer från någon semsterställe som många rika åkte till, det var därför fint att ha Sthlm dialekt så alla ni vanliga fattiga Sthlm började också använda den dialekten och nu pratar hela Sthlm med sådan dialekt.
Finns inte en dialekt i sthlm. tror t.om. DN hade ett uppslag om dialekter inom sthlmsområdet. Finns 3 som hör till sthlm till vilka är "Östermalmsdialekten", söderortsvarianten och rinkebysvenska. den senare kan man ju ställa sig lite frågande till men det får du ta upp med DN.

Bönne
2005-12-29, 17:11
Finns inte en dialekt i sthlm. tror t.om. DN hade ett uppslag om dialekter inom sthlmsområdet. Finns 3 som hör till sthlm till vilka är "Östermalmsdialekten", söderortsvarianten och rinkebysvenska. den senare kan man ju ställa sig lite frågande till men det får du ta upp med DN.Att det finns en lite skillnad har inget med saken att göra - principen är att ni pratar som ni gör för att era förfäder hade dåligt självförtroende och ville häva sig igenom att prata på som de fina gjorde - precis som vissa kommer med något falsk och menar att de tillhör eliten för att de bor i Sthlm - då folket som försöker använda det som en merit sällan tillhör elitfolket utan bara är vanligt patrask utan stake.

Helena B
2005-12-29, 17:14
Tycker mer att det är tossarna runt Stureplan som har skapat det ryktet och de tillhör inte precis majoriteten.

Helena B
2005-12-29, 17:15
Var har du fått din avatartext ifrån Helena ,,, jag tror de är en kompis till mig som myntade det och det sen cirkulerat runt på kollo ..

Ifs de kan finnas fler som säger korkade saker.

Vad jag har fått den ifrån? Hmm ja det kan man undra.

heltzonicka
2005-12-29, 19:35
"Och vi bryter för ett trafikmeddelande. Vägen mellan hmm och hmm är avspärrad pga. en trafikolycka"

Lär er köra bil klantskallar när ni ska ut i vintern i era XC90 låtsasjeepar som aldrig sett en lerpöl och hålla samma hastighet till era stressade jobb oavsett väglag!

Därför är stockholmare inte bättre.

Där kom det, avundsjukan luktar lång väg.
Men fortsätt med era "biltripper" längs huvudgatan i era volvo 240 med wonderbaum och en dekal där det står "fokk yo" i bakrutan.

Varför Stockholm är bättre? - För att vi är det.

Ryska_raketen
2005-12-29, 19:36
Så om ja flyttar upp till sthlm, så är ja bättre ? Eller rent ut sagt, BÄST ? :hbang: :hbang: :hbang:

Fartman
2005-12-29, 21:41
Efter den här tråden där det helt och hållet klargörs att bara man bor i stockholmsområdet blir man plötsligt bättre så kan ni tokholmare räkna med en massiv inflyttning av böner och norrlänningar.. grattis! säg hejdå till erat nuvarande tempo, det kommer att bli trafikstockningar på era gågator och trottoarer i ett tag framöver innan vi lärt oss tempoväxlingen :thumbup:

Piranha
2005-12-29, 21:41
Efter den här tråden där det helt och hållet klargörs att bara man bor i stockholmsområdet blir man plötsligt bättre så kan ni tokholmare räkna med en massiv inflyttning av böner och norrlänningar.. grattis! säg hejdå till erat nuvarande tempo, det kommer att bli trafikstockningar på era gågator och trottoarer i ett tag framöver innan vi lärt oss tempoväxlingen :thumbup:


Ni är välkomna !

Helena B
2005-12-29, 21:55
det kommer att bli trafikstockningar på era gågator och trottoarer i ett tag framöver innan vi lärt oss tempoväxlingen :thumbup:

Too late...