handdator

Visa fullständig version : Ersättning från försäkringsbolaget


Prowler
2005-12-29, 08:30
Kortfattad bakgrund: Tjejen sladdade in i en lyktstolpe häromdagen med sin bil och försäkringsbolaget skickade ut en besiktningsman som kom fram till att bilen ska skrotas. Idag ska han återkomma till mig och tala om vilken ersättning vi får. Vad jag snappade upp när jag pratade hastigt med honom i telefon igår var att han vill veta vad hon köpt bilen för, att det inte var bra att den var importerad och att den omfattande rostskyddsbehandlingen hon kostat på för 5000 kr inte höjde bilens värde något.

Nu undrar jag om ni har några tips på vad jag ska säga till honom när han ringer idag för att få ut så mycket som möjligt.

Vad hon köpt bilen för är väl oväsentligt? Det är ju bilens marknadsvärde som han ska gå efter. Hon måste ju kunna köpa en likvärdig bil för ersättningspengarna. Att den är importerad betyder inte ett skit. Det är en SAAB och den är tillverkad i Sverige dvs exakt likadan som alla andra som sålts i Sverige. Det är väl snarare ett plus att den gått i Italien. Inga kallstarter och ingen salt. Bilen har inte en enda prick. Extremt fin i lacken 0% rost. Att hon lämnat in den på rostskyddsbehandling måste ju höja andrahandsvärdet kraftigt.

Sen undrar jag också hur mycket jag kan ta ur bilen inan den skickas till skrot. Stereon tar vi såklart ur, men jag funderar även på att ta prylarna till motor och kupévärmaren också, förutom elementet, är det OK? Ska den skrotas kan det väl inte spela någon roll?

Jag ska ringa bilförsäljaren och be honom värdera bilen också, vill ha så mycket tips och erfarenheter som möjligt för att få ut så mycket som möjligt på detta. Är inte ute efter att göra en vinst utan vill få tag på en likvärdig bil igen vilket inte är lätt. Det är en SAAB 900 -98 som är totalt rostfri, och inte ett fel, allt är fräscht. Hon köpte den för 40 000 plus rostskyddsbehandlingen. Vi kommer inte få tag på en bil i samma skick för de pengarna igen.

Tacksam för svar!

Mr. Moose
2005-12-30, 11:11
Kortfattad bakgrund: Tjejen sladdade in i en lyktstolpe häromdagen med sin bil och försäkringsbolaget skickade ut en besiktningsman som kom fram till att bilen ska skrotas. Idag ska han återkomma till mig och tala om vilken ersättning vi får. Vad jag snappade upp när jag pratade hastigt med honom i telefon igår var att han vill veta vad hon köpt bilen för, att det inte var bra att den var importerad och att den omfattande rostskyddsbehandlingen hon kostat på för 5000 kr inte höjde bilens värde något.

Nu undrar jag om ni har några tips på vad jag ska säga till honom när han ringer idag för att få ut så mycket som möjligt.

Vad hon köpt bilen för är väl oväsentligt? Det är ju bilens marknadsvärde som han ska gå efter. Hon måste ju kunna köpa en likvärdig bil för ersättningspengarna. Att den är importerad betyder inte ett skit. Det är en SAAB och den är tillverkad i Sverige dvs exakt likadan som alla andra som sålts i Sverige. Det är väl snarare ett plus att den gått i Italien. Inga kallstarter och ingen salt. Bilen har inte en enda prick. Extremt fin i lacken 0% rost. Att hon lämnat in den på rostskyddsbehandling måste ju höja andrahandsvärdet kraftigt.

Sen undrar jag också hur mycket jag kan ta ur bilen inan den skickas till skrot. Stereon tar vi såklart ur, men jag funderar även på att ta prylarna till motor och kupévärmaren också, förutom elementet, är det OK? Ska den skrotas kan det väl inte spela någon roll?

Jag ska ringa bilförsäljaren och be honom värdera bilen också, vill ha så mycket tips och erfarenheter som möjligt för att få ut så mycket som möjligt på detta. Är inte ute efter att göra en vinst utan vill få tag på en likvärdig bil igen vilket inte är lätt. Det är en SAAB 900 -98 som är totalt rostfri, och inte ett fel, allt är fräscht. Hon köpte den för 40 000 plus rostskyddsbehandlingen. Vi kommer inte få tag på en bil i samma skick för de pengarna igen.

Tacksam för svar!

Försökringsbolag f6rsöker alltid att betala ut så lite som möjligt *grr27* men jag tycker du har svarat bra på din egen fråga.

Claes

hahavaffan
2005-12-30, 11:19
Ge honom de argumenten du skrivit här så löser det sig nog.

ryssen
2005-12-30, 11:27
plocka så mycket du kan på bilen innan det åker.

Herkulez
2005-12-30, 11:32
dom försöker alltid ge dig så lite som möjligt, men acceptera itne deras första bud

polaren hade en bmw 325:a som var import, deras första bud var 32K men han accepterade det inte och efter 1dag så erbjöd dom han 58K

Mental
2005-12-30, 11:35
Försökringsbolag f6rsöker alltid att betala ut så lite som möjligt *grr27* men jag tycker du har svarat bra på din egen fråga.

Claes

Ja, för hos ett försäkringsbolag som betalade vad försäkringstagaren ansåg att den var värd skulle du inte villja betala din premie hos...

abbe
2005-12-30, 11:40
Har varit i kontakt med försäkringsbolag ett par gånger (får inte helförsäkra hos Holmia längre).

Försäkringsbolag är precis som vilken skitt köpare eller säljare som helst. Dom vill ge så lite som möjligt och försöker spela att dom är en myndighet. För min del slutade det med, efter långa förhandlingar, att dom inte ville ge mer än ett visst belopp. Jag visste att det inte fanns en chans att få en likvärdig bil för det beloppet även om deras listor hävdade det. Som kund har man rätt att få en likvärdig bil om man inte vill ha pengarna så jag krävde det. Försäkringsbolaget var så säkra på att dom kunde fixa en likvärdig bil och skulle höra av sig inom det snaraste. Jag hörde inte ett ljud utan det kom en utbetalning 1-2 veckor senare med det som jag hade krävt.

Prowler
2005-12-30, 11:46
Tackar för svaren. Jag drog en rövare om att jag pratat med en oberoende besiktningsman som ansåg att han skulle kunna värdera den till minst fem tusen mer. Då verkade försäkringsidioten bli skitnödig över att det kunde bli dyrt för dom så han godtog fem lax över hans första bud. Sanningen var att besiktningsmannen egentligen inte kunde värdera den till mer än kanske två-tre tusen över budet. Pinsamt om han inte gått med på det, då hade jag fått ge mig. Har inte tid att vänta på besiktningsmannen. Men nu är det löst, är ganska nöjd. Vi har fått tillbaka det vi gav plus lite till. Och JA, det kommer ryka en del prylar som jag kan ha nytt av från bilen.

stevooooo
2005-12-30, 13:14
Ta det lite lungt innan du börjar plocka allt för mycket på bilen. Bilen måste skrotas i orginal/körbart skick dvs plocka motorvärmare och tillbehör går bra eftersom det inte fanns på bilen som ny men plocka LM fälgar, stereo, dörrsidor/instrumentpanel mm utan att stoppa tebax orginal eller likvärdigt.Om inte kan det vara risk att dom kommer att bli griniga och kräva dig på pengar eller att du får ut mindre pengar tillbaka. Allt detta för att dom kommer ju att använda din bil till reservdelar till andra bilar.

Bonnie
2005-12-30, 14:04
Min bil vart snodd och kraschad (passargerarsidan intryckt). Försäkringsbolaget ville ge mig 50 000 kr för den (jag hade köpt den för 65 000 kr). De hävdade att det inte fanns reservdelar till den och att det skulle bli dyrare (än 50 000 kr) att laga den. Jag bad dem skicka deras kostnadsförslag på lagningen (allt de skulle byta ut) sedan kolla jag upp priserna själv mot http://www.bildelsbasen.se och det visade sig att det visst fanns begagnade reservdelar till min bil. Då slutade de gnälla och flyttade min bil från den första verkstaden (Toyota center) till en mindre firma (och sämre) som laga bilen.

Ge dig aldrig, argumentera lönar sig.