handdator

Visa fullständig version : Varför sänds inte "gratis"-kanaler över internet?


Bönne
2005-12-29, 01:17
Tänkt på det ett flertal gånger.

Ex. kanal 5 får väl alla sina intäckter via reklam, varför sänder de då inte live över internet, kostnadsfrågan lär väl inte vara så jäkla stor att extra tittare inte skulle betala för det?

Har knäckt ledaren i min antennkabel till teven i mitt datorrum, så kan inte se Jay Leno och dylikt när man slösurfar...


...så vet du någon pirat-tv som sänder kanal5 över nätet så skicka gärna ett pm

Helena B
2005-12-29, 01:19
Ja radio kan ju sändas över nätet så varför inte tv!?

PowPow
2005-12-29, 01:20
Tänkt på det ett flertal gånger.

Ex. kanal 5 får väl alla sina intäckter via reklam, varför sänder de då inte live över internet, kostnadsfrågan lär väl inte vara så jäkla stor att extra tittare inte skulle betala för det?

Har knäckt ledaren i min antennkabel till teven i mitt datorrum, så kan inte se Jay Leno och dylikt när man slösurfar...


...så vet du någon pirat-tv som sänder kanal5 över nätet så skicka gärna ett pm

Kanal5 är väl inte gratis? Det ingår ju säkerligen i samtliga kabelbasutbud, men får inte kanal5 en del av den kakan man betalar till kabeltvbolagen?

Griip
2005-12-29, 01:22
Vem skulle betala all datorgrejjor då? Vem vill kolla på TV på datorn, när det definitivt är sämre bild, UTAV dem som har kickass uppkoppling?

Helena B
2005-12-29, 01:22
Kanal5 är väl inte gratis? Det ingår ju säkerligen i samtliga kabelbasutbud, men får inte kanal5 en del av den kakan man betalar till kabeltvbolagen?

Men kabeltv är ju gratis, eller det kanske ingår i hyran!?

Helena B
2005-12-29, 01:23
Vem skulle betala all datorgrejjor då? Vem vill kolla på TV på datorn, när det definitivt är sämre bild, UTAV dem som har kickass uppkoppling?

När jag bodde på landet skulle det vara kanon, att bara ha 1,2 & 4 är ganska trist.

Jorgen
2005-12-29, 01:24
Men kabeltv är ju gratis, eller det kanske ingår i hyran!?
Kabeltv är inte gratis. Det kan var inbakat i hyran dock.

PowPow
2005-12-29, 01:25
Men kabeltv är ju gratis, eller det kanske ingår i hyran!?

Njä. När jag bodde i lägenhet så betalade vi iofs inte något för det, men jag antar att det låg inbakat i hyran. SOm villaägare måste man (väl?) betala för kabel-tv. Annars får man nöja sig med svt och tv4.

Men man betalar kanske för att ta del av kablarna - inte för själva tv-kanalerna. Någon med koll?

Krokodil
2005-12-29, 01:25
När en kanal köper sändningsrätten för tex en film så gäller den endast ett avgränsat geografiskt område. Internet är gränslöst...

Program som de själva producerat borde de kunna lägga ut. SVT har sitt öppna arkiv på nätet.

Bönne
2005-12-29, 01:26
Alltid trott att kanal 5 var en gratis kanal, den är i alla fall inte kodad vad jag vet, funkar väl utmärkt utan kort?

MilkmaN
2005-12-29, 01:39
Alltid trott att kanal 5 var en gratis kanal, den är i alla fall inte kodad vad jag vet, funkar väl utmärkt utan kort?

nä.

Cilia
2005-12-29, 09:17
TV4 är den enda kanal som enbart är finansierad av reklamintäkter alla andra kanaler får ni betala för

mela
2005-12-29, 10:48
Vi betalar ju för kabelTVn.
Plus TVlicensen.