handdator

Visa fullständig version : Filmkamera, DV, DVD eller hårddisk?


Action
2005-12-28, 21:45
Ok, en fråga till detta allmänvetande forumet. Jag ska inhandla en videokamera och har då blivit fundersam över vilket format jag ska välja.

DV är ju gammal standard nu och med bra kvalitet.

DVD är rätt enkelt och smidigt, har dock fått för mig att kvaliteten är sämre än DV, stämmer det??

Hårddisk, skönt att skippa lagringsmedia utan bara köra med hårddisk och sedan föra över till datorn. Slipper även fundera över om man spolat bandet till rätt position.

Vad har ni för goda råd??

wreka
2005-12-28, 21:52
Jag skaffade min mest för att leka så då var priset och storleken viktigast. (förutsatt att det var ok funktion på allt det övriga) så det blev en miniDV. DVD, de enda jag sett var större än det jag skaffade och dyrare. HD, tänkte jag faktiskt aldrig på.
Vad prioriterar du?

Action
2005-12-28, 21:55
Jag skaffade min mest för att leka så då var priset och storleken viktigast. (förutsatt att det var ok funktion på allt det övriga) så det blev en miniDV. DVD, de enda jag sett var större än det jag skaffade och dyrare. HD, tänkte jag faktiskt aldrig på.
Vad prioriterar du?

De jag kikade med över 10ggr optisk zoom låg alla i samma storlek och vikt.

Får väl skriva upp en liten lista på vad som är prioritet. Jag vill dock inte köpa en kamera som filmar med kass kvalitet.

wreka
2005-12-28, 22:10
Skulle jag köpt idag skulle det nog bli denna sonyn. Schysst pris och bra med funktioner och har fått rätt bra omdömen.

Sony DCR-HC19
http://se.pricerunner.com/sound-and-vision/vision/camcorders/316042/prices
3661kr ink. Frakt
Stabilisering om man som jag är skakig på handen.
Nightshot plus så man kan filma snusk.

High1ander
2005-12-28, 23:04
miniDV helt klart.
DVD är komprimerat mer, och det verkar bara bra med det hela, "filma och spela snabbt i DVD:en hos vem du vill"-tjaffset. Ingen orkar kolla på oklippta saker ändå. DVD går lätt sönder, jämfört med miniDV.

Hårddisk vet jag inte, men det borde ligga på miniDV-komprimering, det finns ju HD-kameror med inbyggda HD:s, men de kostar ju pengar också, där får du helt enkelt kolla på varje kamera hur många linjer/upplösning den har. Men miniDV motsvarar ca 13 gig per band om det är 60 min, 4 min = 1 gig...
Även HD-kameror spelar in på miniDV (de "billigare" på ca 35 000kr här i Sverige...).

High1ander
2005-12-28, 23:06
De jag kikade med över 10ggr optisk zoom låg alla i samma storlek och vikt.

Får väl skriva upp en liten lista på vad som är prioritet. Jag vill dock inte köpa en kamera som filmar med kass kvalitet.
Grejen är den att även om det är "miniDV" så finns det stor skillnad mellan olika kameror, finns ju gott om kameror som här i Sverige ligger på över 20-30k som filmar i miniDV... Dvs. begränsningen ligger inte i miniDV, vilket jag tycker är det självklara valet...

internethjälten
2005-12-28, 23:09
Om det varit _jag_ som skulle köpa en ny cam skulle jag inte koncentrerar mig ås mycket på vikten då jag trots allt går på gym så några hundra gram hit eller dit spelar ingen roll.

En sak jag lärt mig efter att hållt på med film i ett antal år är optiken, vissa har sämre och vissa har bättre. Har lite svårt med stavningen men Sony kör mycket med Carl Zeins optik på deras lite "finare" kameror och detta är att föredra. Sen har oftast en större kamera större lins med och det innebär större ljusinsläpp och då blir det bättre skärpa på filmen om man filmar inomhus eller på kvällar etc.

En annan sak som många glömmer bort är att köpa filter till sin kamera, direkt solljus innehåller för mycket UV-strålar och får färger att tappa sin rätta kulör. Kollar man på t.ex http://kjell.com (kjell och company) så har de sjyssta UV-filter samt även polariseringsfilter för runt 100kr och dessa gängas bara på i fronten på kameran.

I mitt fall så filmar jag alltid mer än vad den slutliga filmen ska vara så det måste ändå redigeras så därför spelar det ingen roll om det är mini-DV eller digital-8 eller DVD som den spelar in på -det ska ändå in i datorn.

För att korta ner detta lite : Kolla efter Carl Zeins optik, 37mm lins (inte 25mm), så mycket optisk zoom som möjligt (ej digitalt (migränvarning)).

Lycka till med köpet, lite feedback om vad det blev sen =)

//nicke

High1ander
2005-12-28, 23:26
Impegas, optisk zoom är trevligt, men man måste fan använda stativ om man ska gå över 10, fan över 5 så bör man använda stativ. Sen ju mer man zoomar ju mindre ljus kommer in...

Men det du säger annars är bra tipps, det är optiken som är sämst först på billigare kameror.

Man bör tänka på att man sällan filmar inomhus där det är bra med ljus. Liksom om jag ljussätter för en vanligt studentfilm som måste jag ha 1000-watts lampor för huvudljus för att kunna få en bra exponering...

Har man dåligt med ljus så går "gain" på, och det är som "digital zoom", dvs att kameran "digital gör saker ljusare" vilket suger kvalitéts-mässigt.

ante
2005-12-29, 00:18
Helt klart miniDV. Idag så har de flesta konsumentinriktade kameror bra bild, optisk zoom över 5x tror jag inte många använder. Det som ofta skiljer kamerorna åt är hur bra ljudet blir. Många tar upp ganska mycket av brummet från zoomen och motorn och färgar ljudet på så sätt. Tror inte du kan göra speciellt dåliga köp bildmässigt på miniDV-fronten. Det är (enligt mig) bekvämlighetsfaktorn som spelar in mest. Batteritid? menysystem? hur man låser exponeringen? Kika runt lite på reviews på nätet, sålla ut några som fått bra kritik i din prisklass, gå och känn på alla i någon butik och köp den som känns bäst.

Action
2005-12-30, 18:54
Tack för alla kommentarer.

Blev till slut en Sony DCR-HC39E som jag föll för pga att den har 1,07 Mpixlar Advanced HAD CCD. Ville ha en kamera med något bättre bildkvalitet, utan att behöva köpa 3CCD som är lite mer ljuskänslig.

Dessutom är den liten och smidig och känns rejäl. Vissa modeller jag kikade på kändes plastiga och billiga.

Kameran (http://www.sony.se/view/ShowProduct.action?product=DCR-HC39E&site=odw_sv_SE&pageType=Overview&category=CAM+MiniDV)

internethjälten
2005-12-30, 23:54
Grattis till ett bra köp =)

Hoppas du blir nöjd med den och börjar film mkt med nu =)