handdator

Visa fullständig version : Joachim Bartoll träningsmetodik


johnnytex
2005-12-28, 21:37
Alltid kul och se vad Joachim Bartoll skriver. Senast var det DC och då lyckades han övertyga mig om att testa. Nu ser jag att han ändrat sin syn på träning. Vad tycker ni om hans senaste resenomang? Jag blir alltid så fångad av vad han skriver. Någon som testat?

Ni som inte läst, kan göra det här (http://forum.body.se/showthread.php?t=83)

pragmatist
2005-12-28, 22:35
Han verkar sno precis allt från T-nation, särskilt Chad Waterbury. Vilket väl inte är något fel i och för sig, för det gör jag också. :D

Krampus
2005-12-28, 22:38
Notera att Jocke dels har varit allvarligt sjuk i perioder, sedan kör han extrema dieter som inte är av denna värld...
Kan ha att göra med att inte failureträningen funkar för honom.
Men jag gillar hans nogrannhet. :)

Justice
2005-12-28, 22:39
Han lever inte som han lär direkt, skadad från och till och medelmåttig.
Men han är en trevlig kille som älskar träning, coachar även mycket bra byggare som hilary och forss.

Herkulez
2005-12-28, 22:41
Notera att Jocke dels har varit allvarligt sjuk i perioder, sedan kör han extrema dieter som inte är av denna värld...
Kan ha att göra med att inte failureträningen funkar för honom.
Men jag gillar hans nogrannhet. :)
har han skrivit nånstans om sina dieter? länk tack isåfall älskling.

Krampus
2005-12-28, 22:42
har han skrivit nånstans om sina dieter? länk tack isåfall älskling.
Ja min vän, men se de trådarna är av ngn anledning borttagna...

Slartibartfast
2005-12-28, 22:47
I like it. Yes I do.

Jay-Z
2005-12-28, 22:48
har han skrivit nånstans om sina dieter? länk tack isåfall älskling.

Fanns på Exhale förut. Men det var Velocity Diet och Ultimate Diet 2.0, om jag inte missminner mig.

On-T: Ja, jag gillar det Jocke skriver. Bland annat för att han är en av få svenskar som skriver lite utförligare artiklar på nätet om sina tankar kring träning. Det är ovanligt.

Krampus
2005-12-28, 22:50
Fanns på Exhale förut. Men det var Velocity Diet och Ultimate Diet 2.0, om jag inte missminner mig.

*Ultimate diet 2.0 !!!! Älskar namnet! "Den optimala dieten för 200-talets tangentbordsbyggare" :D

Slartibartfast
2005-12-28, 22:50
Grejen är väl dock att Bartoll var helt såld på Doggcrapp när jag senast kollade hans site för nåt halvår sen. Nu säger han nåt helt annat.

Jay-Z
2005-12-28, 22:51
Ja min vän, men se de trådarna är av ngn anledning borttagna...

För att Exhale är nedlagt? :D

Jay-Z
2005-12-28, 22:51
*Ultimate diet 2.0 !!!! Älskar namnet! "Den optimala dieten för 200-talets tangentbordsbyggare" :D

Lyle McDonald har myntat det. www.bodyrecomposition.com

Jag tycker att Velocity Diet är fränare.

Krampus
2005-12-28, 22:52
I like it. Yes I do.

Men sen kan du ju inte tänka själv heller......... :D (puss).

Krampus
2005-12-28, 22:53
För att Exhale är nedlagt? :D
Nej nej. Båda DC träningsdagböckerna togs bort tyvär..
Exhale finns kvar sist jag kollade.
Men man kanske kan PM:a honom om dem?

Jay-Z
2005-12-28, 22:55
Exhale finns kvar sist jag kollade.


Ah, jag kom till nån skylt "End of the Internet" när jag knappade in den gamla?! adressen. Say it ain't so. :D

Slartibartfast
2005-12-28, 22:56
Men sen kan du ju inte tänka själv heller......... :D (puss).

Jag var före Bartoll med allt detdär. Jag tränade halvkroppspass innan jag reggade mig på Kolo, innan du var född.

Krampus
2005-12-28, 23:00
Jag var före Bartoll med allt detdär. Jag tränade halvkroppspass innan jag reggade mig på Kolo, innan du var född.

Men sen är du ju heller inte grov... :D

Slartibartfast
2005-12-28, 23:10
Men sen är du ju heller inte grov... :D

Och inte fet heller.

johnnytex
2005-12-28, 23:16
Grejen är väl dock att Bartoll var helt såld på Doggcrapp när jag senast kollade hans site för nåt halvår sen. Nu säger han nåt helt annat.

Men han har ju kört trad. splitt där han tog setet till failure också.

Det roligare är att han nu skriver att DC fungerade i max två veckor. Så lät det inte dirket för ett halvår sedan då han spred det budskapet i sin tränings-journal. Han gjorde dock hyffsade ökningar!

Notera att Jocke dels har varit allvarligt sjuk i perioder, sedan kör han extrema dieter som inte är av denna värld...
Kan ha att göra med att inte failureträningen funkar för honom.
Men jag gillar hans nogrannhet. :)

Jo, jag vet. Imponerande att han har den fysik han har idag. Men grejen är ju att han applicerar denna träningsmetodik på sina kunder och det verkar fungerar bra så man kan inte utesluta den bara för han har problem eller hade med bla immunförsvar.

Slartibartfast
2005-12-28, 23:20
Det roligare är att han nu skriver att DC fungerade i max två veckor. Så lät det inte dirket för ett halvår sedan då han spred det budskapet i sin tränings-journal. Han gjorde dock hyffsade ökningar!


Det är just det. han borde kanske kolla att programmet funkar längre än två veckor innan han basunerar ut budskapet som gospeln.

Krampus
2005-12-28, 23:21
Men han har ju kört trad. splitt där han tog setet till failure också.

Det roligare är att han nu skriver att DC fungerade i max två veckor. Så lät det inte dirket för ett halvår sedan då han spred det budskapet i sin tränings-journal. Han gjorde dock hyffsade ökningar!



Jo, jag vet. Imponerande att han har den fysik han har idag. Men grejen är ju att han applicerar denna träningsmetodik på sina kunder och det verkar fungerar bra så man kan inte utesluta den bara för han har problem eller hade med bla immunförsvar.

Jag kanske ska poängtera att jag inte ställer mig imot träningsidéen som princip.
Men det är anti-fail idéerna som jag vill reservera mig imot. Men så klart är vi alla olika och det som fukar för en kanske inte funkar för en annan.

pragmatist
2005-12-28, 23:22
Alla program som är tillräckligt nya och är tillräckligt annorlunda i förhållande till det man vanligtvis gör fungerar i någon månad, så även DC, HIT, Heavy Duty, German Volume Training, Westside, HST, bulgarisk tyngdlyftning, you name it. Sen brukar man köra fast.

Av detta bör man dra lärdomen att det är nyheten man gör framsteg av och inte något speciellt sätt att träna på. :)

Krampus
2005-12-28, 23:24
Alla program som är tillräckligt nya och är tillräckligt annorlunda i förhållande till det man vanligtvis gör fungerar i någon månad, så även DC, HIT, Heavy Duty, German Volume Training, Westside, HST, bulgarisk tyngdlyftning, you name it. Sen brukar man köra fast.

Av detta bör man dra lärdomen att det är nyheten man gör framsteg av och inte något speciellt sätt att träna på. :)

Sant.

johnnytex
2005-12-28, 23:29
Är inte Joachim aktiv här på brädan längre, eller han hänger bara på Body kanske?

Slartibartfast
2005-12-28, 23:55
Är inte Joachim aktiv här på brädan längre, eller han hänger bara på Body kanske?

Konstigt att han överger sitt barn (kolo) och huserar på struntforum som Body.

Jorgen
2005-12-29, 00:03
Jocke kikar in lite då och då.

Hej Jocke *vinkar*

Metallica
2005-12-29, 12:12
http://www.bartoll.com/pictures/2005b/2005-12-25_01.jpg

trasan
2005-12-29, 13:29
Funkade vanlig träning för arnold så funkar det även idag :D

johnnytex
2005-12-29, 13:38
http://www.bartoll.com/pictures/2005b/2005-12-25_01.jpg

Extrema dieter var det ja... :D

johnnytex
2006-01-01, 17:46
Sitter och läser Bartolls artikel - igen. Men det som han säger här:

"...Som jag ser det är olika rörelseplan ett utmärkt sätt att kunna träna oftare. Hur, kanske du undrar? Jo, genom att variera övningarna varje pass under en träningsvecka. På så sätt stressas nervsystemet olika vid varje träningstillfälle och vi slipper trötta ut det med samma övningar om och om igen, vilket leder till överträning."

Fungerar det verkligen så? Jag är verkligen inte insatt hur nervsystemet fungerar men det låter väldigt, eh, suspekt att det skulle påfresta mindre om man varierar övingarna. Är det så? Ett hårt pass är ett hårt pass och sliter lika mkt oberoende på om, låt oss säga, du har lutande bänkpress eller plan bänkpress?

Kebab-Arne
2006-01-01, 18:05
Läste första sidan sen orkade jag inte mer. Men blev jävligt sugen på att köra hel eller halvkroppspass. Det enda som jag tycker krånglar är ju uppvärmningen på helkropp. Fast nu blir det OT.

Det enda jag undrar är ju om det vissa säger att nu säger han så, nästa månad säger han si. Det inger ju inte speciellt mycket förtoende.

Slartibartfast
2006-01-01, 18:13
Det enda som jag tycker krånglar är ju uppvärmningen på helkropp.

Tyckte jag också till först, men det är inget problem. Ett set upvärmning på basövningarna bara och så kör på.

Kebab-Arne
2006-01-01, 19:00
Tyckte jag också till först, men det är inget problem. Ett set upvärmning på basövningarna bara och så kör på.

När ska man köra det? Köra ett set på varje innan man börjar på riktigt eller köra ett uppvärmningsset innan för varje basövning?

Joachim B
2006-01-10, 03:14
Jocke kikar in lite då och då.

Hej Jocke *vinkar*

*popcorn*

Nitrometan
2006-01-10, 07:46
Det enda jag undrar är ju om det vissa säger att nu säger han så, nästa månad säger han si. Det inger ju inte speciellt mycket förtoende.
Det är väl det det gör?

Han tänker och utvecklar det han sysslar med.

Kommer han på nån ny idé eller hittar nåt uppslag som verkar bra så är han inte rädd att prova. Det är så man utvecklas.

Då är det värre med nån som dogmatiskt argumenterar för samma sak hela tiden.

pragmatist
2006-01-10, 10:09
Det är väl det det gör?

Han tänker och utvecklar det han sysslar med.

Kommer han på nån ny idé eller hittar nåt uppslag som verkar bra så är han inte rädd att prova. Det är så man utvecklas.

Då är det värre med nån som dogmatiskt argumenterar för samma sak hela tiden.

Jag ser inte en enda originell tanke i det han skriver, om jag ska vara ärlig... Allt kommer ju från t-nation. Inget större fel med det - det står mycket vettigt där - men man kanske inte ska lansera det som "min träningsmetodik".

Joachim B
2006-01-10, 10:25
Eftersom väldigt få verkar förstå att tränings- och dietbranschen fungerar precis som alla andra branscher kommer här en kort liten förklaring.

Som med alla träningsmetodiker eller dietkoncept plockar man saker som fungerar. Det är så alla framgångsrika tränare och coacher arbetar. Man tar bitar som visat sig fungera hos andra och implementerar det i sin egen metodik och utvärderar det på sina egna klienter (och givetvis i många fall på sig själv). Alla lånar från varandra, det har inte funnits några unika träningsprogram eller metoder på mycket länge.

Större delen av mina idéer kommer från brevväxlande och utvärdering av program och artiklar från Charles Staley, John Berardi, min gode vän och f.d. kollega Christian Thibaudeau, Alvyn Cosgrove, Chad Waterbury, Charles Poliquin, Mel Siff, Zatsiorsky och många fler. Egentligen var det Berardi som pekade mig i rätt riktning i början av 2000-talet med att undvika failure och Thibaudeau som fick mig mer att tänka på kroppen som en enhet istället för en massa lösa muskelgrupper. Splitprogrammen (3-split, 4-split osv.) som används än idag inom byggningen uppstod i början på det glada 60-talet då "Breakfast of Champions" helt plötsligt fick en ny innebörd tack vare John Zeigler.
Grundkonceptet till min metodik härstammar från tiden innan medicinbruket fick både idrotten och byggningen att göra en helomvändning (men visst kan jag slänga ihop sådana program om en klient kräver det, men det är inget jag rekommenderar för 20-åriga Kalle som vill bygga muskler utan att gå ”underground”.)

Att jag testade Doggcrapp berodde på ett evigt tjat från Dante och nog fungerade det riktigt bra de första veckorna. Jag gav det två försök och ökade bra båda gångerna. Dock blev jag övertränad och sjuk efter 3-4 veckor båda gångerna. Dessutom fick jag känningar i både handleder och axlar.

Men mina bästa ökningar under 2002 och 2003 gjorde jag på ett 2-split program (fyra träningsdagar under arbetsveckan) samt med ett helkroppspass på helgen (för genomblödning och återhämtning) utan att ta några set till failure. Det är ungefär så jag tränar nu och för första gången på flera år har jag inte blivit sjuk på vintern (infektionsastma) trots att mina lungor är mer trasiga än någonsin.

Har ni frågor får ni ställa dem på ett annat forum eller kontakta mig via e-post. Tänk dock på att svar kan dröja då mina klienter alltid har högsta prioritet och i början på ett nytt år är det extra mycket att göra.
Om ni tycker det jag skriver är skit och ni har lite råg i ryggen går det utmärkt att hälsa och diskutera saken på någon av årets tävlingar eller mässor om ni ser mig. Skicka ett mail en vecka innan så kan jag säkert avsätta lite tid för diskussion. Men det är klart, det är lättare att vara cool bakom ett tangentbord och kackla på diverse forum.

Vad gäller en annan tråd "Tränar du till failure" där någon tomte skrev att jag bara utvärderat min metodik på mig själv kan jag berätta att alla delar med beprövad bakgrund använder jag i varierande grad i program till mina klienter som tävlar på någon nivå inom sin idrott (vare sig det är Muay Thai, K1, friidrott, hockey, fotboll, bodybuilding eller fitness). Nya idéer provar jag på de klienter som är intresserade och befinner sig på motionsnivå eller lågsäsong samtidigt som dessa idéer diskuteras med andra tränare runt om i världen (och i många fall även utvärderas där).

Nitrometan
2006-01-10, 10:40
Jag ser inte en enda originell tanke i det han skriver, om jag ska vara ärlig... Allt kommer ju från t-nation. Inget större fel med det - det står mycket vettigt där - men man kanske inte ska lansera det som "min träningsmetodik".
Och hur många nya tankar har tänkts i träningsvärlden de senaste 30 åren? Två?

Som Jocke skriver gäller det väl att kunna plocka det sm funkar.

Jag tror att alla som kommer med nåt vettigt inom träningsvärlden bygger vidare på nåt som andra har gjort/tänkt eller sätter ihop olika bitar som har gjorts på olika ställen tidigare.

Nihil sub sole novum.

johnnytex
2006-01-31, 18:36
Någon som hakade på och vill säga några ord om hur träningen går?

Slartibartfast
2006-02-13, 19:55
"Ska du till exempel göra åtta set med tre repetitioner (8x3) väljer du en vikt som du vet att du orkar 5-6 repetitioner med. När du närmar dig ditt sjätte eller sjunde set kommer du att vara nära failure. Enkelt och väldigt effektivt."

Betyder det att om man kör t.ex. bänk så kör man alla set med samma vikt?

De första seten borde ju vara väldigt lätta i så fall. Gör de då någon nytta?

tigerofsweden
2006-02-13, 20:14
"Ska du till exempel göra åtta set med tre repetitioner (8x3) väljer du en vikt som du vet att du orkar 5-6 repetitioner med. När du närmar dig ditt sjätte eller sjunde set kommer du att vara nära failure. Enkelt och väldigt effektivt."

Betyder det att om man kör t.ex. bänk så kör man alla set med samma vikt?

De första seten borde ju vara väldigt lätta i så fall. Gör de då någon nytta?

Jag testade detta upplägg idag och om du vill ha en färskings åsikter så var det precis så jag upplevde det, dvs gick lätt i början för att mot de sista seten vara hyffsat jobbigt. Antar det är så det ska funka?!

Edit. Och så lätt att det inte skulle göra någon nytta var det dock inte.

Krampus
2006-02-13, 20:49
[QUOTE=Joachim B]Eftersom väldigt få verkar förstå att tränings- och dietbranschen fungerar precis som alla andra branscher kommer här en kort liten förklaring.

Nej, på sista tiden verkar det på dig som väldigt få förutom du själv gör det?
Antagligen så förstår du bättre än alla andra som kan läsa eftersom du säljer PT-tjänster och har gått en kurs?


Som med alla träningsmetodiker eller dietkoncept plockar man saker som fungerar. Det är så alla framgångsrika tränare och coacher arbetar. Man tar bitar som visat sig fungera hos andra och implementerar det i sin egen metodik och utvärderar det på sina egna klienter (och givetvis i många fall på sig själv). Alla lånar från varandra, det har inte funnits några unika träningsprogram eller metoder på mycket länge.

Vad intressant att du då felförklarar folk då dem tränar på andra sätt än du förespråkar. Tänker bla på inlägg du gjort på bodys forum.
Jag minns när du körde dina DC-journaler på Exhale forumet.
En kille skrev är att han testade att köra DC-likt. Då svarade du att "antingen kör man DC, eller inte!". Men du har vänt i den ståndpunkten nu alltså att man kan plocka det som passar en själv bäst?
Det roliga var att du inte själv följde DC utan lade dig på en svält-diet som troligen resulterade i uteblivna resultat/kraftiga sänkningar.
När jag ville jämföra "The Bartoll Concept" med dina tidagare DC-journaler var dem bortplockade ifrån Exhale. Varför var det så?


Större delen av mina idéer kommer från brevväxlande och utvärdering av program och artiklar från Charles Staley, John Berardi, min gode vän och f.d. kollega Christian Thibaudeau, Alvyn Cosgrove, Chad Waterbury, Charles Poliquin, Mel Siff, Zatsiorsky och många fler. Egentligen var det Berardi som pekade mig i rätt riktning i början av 2000-talet med att undvika failure och Thibaudeau som fick mig mer att tänka på kroppen som en enhet istället för en massa lösa muskelgrupper. Splitprogrammen (3-split, 4-split osv.) som används än idag inom byggningen uppstod i början på det glada 60-talet då "Breakfast of Champions" helt plötsligt fick en ny innebörd tack vare John Zeigler.
Grundkonceptet till min metodik härstammar från tiden innan medicinbruket fick både idrotten och byggningen att göra en helomvändning (men visst kan jag slänga ihop sådana program om en klient kräver det, men det är inget jag rekommenderar för 20-åriga Kalle som vill bygga muskler utan att gå ”underground”.)

Mycket namn här, men ligger några studier till grund för deras ståndpunkter som du spunnit vidare på? Hur många personer har genomgått ett "Bartoll concept" och vilka resultat har dem fått, samt hur var det isf mätbart om dem tilläts variera ifrån ursprungsprogramet? Som jag förstår av dina uttalanden här så borde man det bara fungera genom att anställa dig som PT för att få ett skräddarsydd program?



Att jag testade Doggcrapp berodde på ett evigt tjat från Dante och nog fungerade det riktigt bra de första veckorna. Jag gav det två försök och ökade bra båda gångerna. Dock blev jag övertränad och sjuk efter 3-4 veckor båda gångerna. Dessutom fick jag känningar i både handleder och axlar.

Ja, frekvensen utav dig som 1 person visar då att DC är skit.
Men som du skrivit på diverse forum och hemsidor tidigare så har du inte heller de bästa generna och du har varit rejält sjuk i perioder. Hade du om du själv förespråkat tidigare följt konstanvisningarna istället för att dieta kanske det hade fungerat? Jag påstår inte detta, men tror att det kan ha varit en bidragande faktor till att det inte gick ngt vidare på slutet.

Men mina bästa ökningar under 2002 och 2003 gjorde jag på ett 2-split program (fyra träningsdagar under arbetsveckan) samt med ett helkroppspass på helgen (för genomblödning och återhämtning) utan att ta några set till failure. Det är ungefär så jag tränar nu och för första gången på flera år har jag inte blivit sjuk på vintern (infektionsastma) trots att mina lungor är mer trasiga än någonsin.

Har ni frågor får ni ställa dem på ett annat forum eller kontakta mig via e-post. Tänk dock på att svar kan dröja då mina klienter alltid har högsta prioritet och i början på ett nytt år är det extra mycket att göra.
Om ni tycker det jag skriver är skit och ni har lite råg i ryggen går det utmärkt att hälsa och diskutera saken på någon av årets tävlingar eller mässor om ni ser mig. Skicka ett mail en vecka innan så kan jag säkert avsätta lite tid för diskussion. Men det är klart, det är lättare att vara cool bakom ett tangentbord och kackla på diverse forum.

Det var ett lite konstigt yttrande.. Du får kritisera alla som inte tänker som dig här, men man får inte svara?
Ser jag dig ska jag iaf komma fram och disskutera detta, dock har mina vänner högsta prioritet, året runt faktiskt. Sen vill jag gärna se vad som händer på scen.

Hur kommer det sig att så fort du får ett kritiskt inlägg på BODY där du är moderator så försvinner det? Är det du själv eller någon annan som plockar bort dem? Tänker bla på inlägget Alex N skrev.


Vad gäller en annan tråd "Tränar du till failure" där någon tomte skrev att jag bara utvärderat min metodik på mig själv kan jag berätta att alla delar med beprövad bakgrund använder jag i varierande grad i program till mina klienter som tävlar på någon nivå inom sin idrott (vare sig det är Muay Thai, K1, friidrott, hockey, fotboll, bodybuilding eller fitness). Nya idéer provar jag på de klienter som är intresserade och befinner sig på motionsnivå eller lågsäsong samtidigt som dessa idéer diskuteras med andra tränare runt om i världen (och i många fall även utvärderas där).

Ja, alla andra är tomtar...
Vilken utbildning har du och vilka forskningsresultat som man själv kan kontrollera ligger bakom "The Bartoll concept"? Förs det någon statistik och utvärdering på papper över dina klienter, var kan man kontrollera resultaten förutom att ta ditt ord för det?

Jag tror säkert att du har belägg för dina principer och att dina metoder fungerar, men det börjar bli lite jobbigt när du konstant dumförklarar alla andra.

En sista fråga som du får svara på om du vill:
Kan du uppskatta på ett ungefär vad träningsforum där du varit moderator har gett dig i PT-tjänster? Hör folk av sig och vill anställa dig?

Berenger
2006-02-13, 22:39
Vad gäller en annan tråd "Tränar du till failure" där någon tomte skrev att jag bara utvärderat min metodik på mig själv.jag tror att jag är "tomten", visst är jag tomte.. varje jul iallafall.
och jag skrev i ett pm att det gällde inte bara mig själv utan dom jag känner.. förövrigt känner jag ganska många stora killar.
självklart kan du mycket mer om att lägga upp individuella program åt tränande och att jag menade annat gör mig till en tomte antar jag.. fick ju för mig att ett forum handlade om utbyte av tankar..
PS. jag gillar inte att bli kallad välkänd psykopat heller.. då föredrar jag faktist tomte

Damien Thorne
2006-02-26, 11:12
Nej nej. Båda DC träningsdagböckerna togs bort tyvär..
Exhale finns kvar sist jag kollade.
Men man kanske kan PM:a honom om dem?

Angående Exhale så las den sidan ner pga att webshoppen (eller var det tidningen) som gick i konkurs.

Så allt raderades.

Men efter ett tag så startades forumet upp igen, men då hade de flesta medlemmar hunnit lämna Exhale redan.

Fjod0r
2006-08-04, 14:39
[QUOTE]

Nej, på sista tiden verkar det på dig som väldigt få förutom du själv gör det?
Antagligen så förstår du bättre än alla andra som kan läsa eftersom du säljer PT-tjänster och har gått en kurs?




Vad intressant att du då felförklarar folk då dem tränar på andra sätt än du förespråkar. Tänker bla på inlägg du gjort på bodys forum.
Jag minns när du körde dina DC-journaler på Exhale forumet.
En kille skrev är att han testade att köra DC-likt. Då svarade du att "antingen kör man DC, eller inte!". Men du har vänt i den ståndpunkten nu alltså att man kan plocka det som passar en själv bäst?
Det roliga var att du inte själv följde DC utan lade dig på en svält-diet som troligen resulterade i uteblivna resultat/kraftiga sänkningar.
När jag ville jämföra "The Bartoll Concept" med dina tidagare DC-journaler var dem bortplockade ifrån Exhale. Varför var det så?



Mycket namn här, men ligger några studier till grund för deras ståndpunkter som du spunnit vidare på? Hur många personer har genomgått ett "Bartoll concept" och vilka resultat har dem fått, samt hur var det isf mätbart om dem tilläts variera ifrån ursprungsprogramet? Som jag förstår av dina uttalanden här så borde man det bara fungera genom att anställa dig som PT för att få ett skräddarsydd program?





Ja, frekvensen utav dig som 1 person visar då att DC är skit.
Men som du skrivit på diverse forum och hemsidor tidigare så har du inte heller de bästa generna och du har varit rejält sjuk i perioder. Hade du om du själv förespråkat tidigare följt konstanvisningarna istället för att dieta kanske det hade fungerat? Jag påstår inte detta, men tror att det kan ha varit en bidragande faktor till att det inte gick ngt vidare på slutet.





Det var ett lite konstigt yttrande.. Du får kritisera alla som inte tänker som dig här, men man får inte svara?
Ser jag dig ska jag iaf komma fram och disskutera detta, dock har mina vänner högsta prioritet, året runt faktiskt. Sen vill jag gärna se vad som händer på scen.

Hur kommer det sig att så fort du får ett kritiskt inlägg på BODY där du är moderator så försvinner det? Är det du själv eller någon annan som plockar bort dem? Tänker bla på inlägget Alex N skrev.




Ja, alla andra är tomtar...
Vilken utbildning har du och vilka forskningsresultat som man själv kan kontrollera ligger bakom "The Bartoll concept"? Förs det någon statistik och utvärdering på papper över dina klienter, var kan man kontrollera resultaten förutom att ta ditt ord för det?

Jag tror säkert att du har belägg för dina principer och att dina metoder fungerar, men det börjar bli lite jobbigt när du konstant dumförklarar alla andra.

En sista fråga som du får svara på om du vill:
Kan du uppskatta på ett ungefär vad träningsforum där du varit moderator har gett dig i PT-tjänster? Hör folk av sig och vill anställa dig?

Kanske gammalt men DAMN Krampus! :bow: :bow:

polaren
2006-08-04, 14:43
Kanske gammalt men DAMN Krampus! :bow: :bow:

Läste den här tråden tidigare imorse och tänkte samma sak :bow:

747
2006-08-04, 15:23
Ja det var då ord och inga visor:bow: Inte konstigt att krampus fick sista ordet.

fortress
2006-08-04, 16:12
Sällan blir jag imponerad över folks inlägg men Krampus mycket välformulerat och genomtänkt. Personligen tror jag säkert Bartoll kan mycket om kost och träning men vad gäller träning går våra åsikter i sär. Jag tror att för att växa måste kroppen utsättas för ett arbete den inte riktigt klarar av. Bartoll menar att det sliter på nervsystemet att träna till failure. För mig är det ett måste att köra på det viset om jag ska få bra resultat. Jag har tränat (med vissa uppehåll) i två decenier och provat de flesta träningsmetoder. Det tar sin tid att hitta rätt. Viktigt är också att förstå att vi alla är olika och inget träningsschema eller träningsmetod kommer att vara optimalt för alla. Det gäller att själv hitta det recept som fungerar bäst för en själv. Bartolls metoder provade jag redan för 15-20 år sedan och det var inget för mig, dock finns det säkert folk det fungerar bra för.

På ett forum måste vi väl få kritisera varandra och utbyta erfarenheter, är det inte det som är vitsen.

Krampus
2006-08-04, 17:27
Jag har släppt det här och gått vidare.
Joachim B är mycket kunnig och har cochat flera tävlande till framgång.
Dock anser jag fortfarande att man måste få ifrågasätta saker utan att bli sågad till fotknölarna bara för att man inte råkar ha samma synsätt.
Om en försäljare kan argumentera på ett resonablet sätt för sin produkt så borde det knappast ligga denne knappast i fatet, tvärtom, om produkten är så bra som säljaren påstår.

Tyvär har flera bra inlägg tagits bort ur den här tråden. Ingen förklaring till det har givits.
Im out.

johnnytex
2006-12-29, 21:05
Bumpar en gammal tråd, hade varit kul och höra om det fortfarande är någon som kör efter Bartolls principer och vilka resultat ni har fått i sådan fall.

DavidN
2006-12-29, 22:06
Jag gör, någorlunda. Iallafall så likt att det med enkelhet skulle kunna kallas så. Helkropp tre gånger per vecka med varierade rep-set.
Alltid frisk, kry och redo för fight.

Homunculus
2006-12-29, 23:34
Jag gör, någorlunda. Iallafall så likt att det med enkelhet skulle kunna kallas så. Helkropp tre gånger per vecka med varierade rep-set.
Alltid frisk, kry och redo för fight.

+1

Inga mirakulösa ökningar, men funkar bättre än de splittar jag kört och är också mycket roligare, så jag håller mig till detta ett tag och ser var det för mig.

Damien Thorne
2007-01-01, 23:08
Är det någon större skillnad på "Joachim Bartolls träningsmetodik" och Chad Waterburys "Big Boy Basics"?

DavidN
2007-01-01, 23:13
Tänk på att även Chad i sin tur även plockar från andra, såsom Bartoll gör. Det är - som poängterat - inget konstigt med det.

Det är nog inte så värst annorlunda nej, men såvitt jag vet så är det flera överliggande lager av andra metoder som bygger upp just det Bartoll valt.

Nevermore
2007-01-02, 09:57
Bumpar en gammal tråd, hade varit kul och höra om det fortfarande är någon som kör efter Bartolls principer och vilka resultat ni har fått i sådan fall.

Jag håller fast vid halvkroppspass och att köra musklerna ganska frekvent. Däremot har jag en träningsvolym som är långt, långt mindre än han förespråkar. Brukar trappa upp vikterna och köra 1-2tunga set nära failiure per muskelgrupp på de tunga passen.

LuThe
2007-01-02, 13:11
"Frågan om man kan få samma muskulära ökningar med ett pass där seten inte tas till failure mot ett pass där man tar seten till failure är ganska självklar. Det får man inte. Då du tar seten till failure kommer du att orsaka något större skada på musklerna och därmed något mer tillväxt om alla återhämtningsparametrar tillgodoses (vilket ofta inte är fallet, speciellt med flersplitprogram)."

Jag förstår inte, han säger att man inte ska träna till failure för nervsystemet och för bättre resultat, men ändå så skriver han de ja kopierade in ovan. vilket är rätt :confused:

jwzrd
2007-01-02, 13:13
"Frågan om man kan få samma muskulära ökningar med ett pass där seten inte tas till failure mot ett pass där man tar seten till failure är ganska självklar. Det får man inte. Då du tar seten till failure kommer du att orsaka något större skada på musklerna och därmed något mer tillväxt om alla återhämtningsparametrar tillgodoses (vilket ofta inte är fallet, speciellt med flersplitprogram)."

Jag förstår inte, han säger att man inte ska träna till failure för nervsystemet och för bättre resultat, men ändå så skriver han de ja kopierade in ovan. vilket är rätt :confused:

Det blir sådär när man vill beskriva något som både är ett system med allt vad det innebär för förutsägbarhet och regelverk och en samling goda grundidéer.

Jacksatan
2007-01-02, 13:14
"Frågan om man kan få samma muskulära ökningar med ett pass där seten inte tas till failure mot ett pass där man tar seten till failure är ganska självklar. Det får man inte. Då du tar seten till failure kommer du att orsaka något större skada på musklerna och därmed något mer tillväxt om alla återhämtningsparametrar tillgodoses (vilket ofta inte är fallet, speciellt med flersplitprogram)."

Jag förstår inte, han säger att man inte ska träna till failure för nervsystemet och för bättre resultat, men ändå så skriver han de ja kopierade in ovan. vilket är rätt :confused:

Poängen är väl att du får bättre tillväxt av att köra till failiure, men du kan köra mkt mer sällan, vilket gör att du får bättre tillväxt om du kör fler pass och inte lika hårt.

Johan.P
2007-07-03, 11:03
Har ju gått ett bra tag nu innan Bartoll skrev artikeln.

Några mer som hunnit prova hans tränings metodik och utvärderat den?