handdator

Visa fullständig version : Viasat-Guldproblem


H.Emanuel
2005-12-28, 20:14
Med risk för att skylta med min otroliga underbegåvning inför öppen ridå (återigen) så ställer jag denna fråga angående min just hämtade Visat Guld-box. För det första är min teve gammal sak av märket Philips köpt utan nån bruksanvisning. Så hur fan får jag in en "extern" kanal?
För det andra, hur fan ansluter jag bredbandet?Det finns en "Switch"-dosa med. Denna dosa ansluts såklart till vägguttaget. Men hur ansluter jag bredbandskabeln, den som sitter i bredbandsuttaget eller den som sitter i datorn? Haha, nån som hajar vad jag menar?
:confused:

Yankeee
2005-12-28, 20:15
Du ska förmodligen ha en kabel från uttaget till switchen, sen från switchen till boxen och datorn.

Ang. extern så är det bara att testa 0:an, alternativt att trycka upp / ner från 0:an, A/V kanske du har någon kanal som heter? Har du haft video / dvd förut så är det ju samma kanal.

H.Emanuel
2005-12-28, 20:19
Har haft scartkabel och därmed inte behövt någon särskild kanal till videon. Det är scartkabel mellan boxen och teven också

hangatyr
2005-12-28, 20:21
finns ingen bruksanavisning till digitalteveboxen?

Yankeee
2005-12-28, 20:21
Har haft scartkabel och därmed inte behövt någon särskild kanal till videon. Det är scartkabel mellan boxen och teven också

Mja, fungerar det inte på samma sätt som till videon då?

Endumen
2005-12-28, 20:22
Förmodligen finns det även en kanal som heter typ ex1 och ex2 om du trycker lite på dosan. Där (på ex2) har jag min digitaltv.

H.Emanuel
2005-12-28, 20:22
finns ingen bruksanavisning till digitalteveboxen?
jodå, en väldigt bra sådan

hangatyr
2005-12-28, 20:24
jodå, en väldigt bra sådan

ok...
problemet är alltså att teven är för gammal för att fungera med boxen?
men detta med bredbandskabeln: är det inte bara att prova sig fram?

H.Emanuel
2005-12-28, 20:27
Vaddå, först ta loss bredbandskabeln från datorn och istället koppla den i switchern? Och i det läget har ju datorn naturligtvis ingen bredbandsanslutning. Och då tar jag en ytterligare kabel, placerar i switchern och kopplar till datorn ? :confused:

Yankeee
2005-12-28, 20:28
Vaddå, först ta loss bredbandskabeln från datorn och istället koppla den i switchern? Och i det läget har ju datorn naturligtvis ingen bredbandsanslutning. Och då tar jag en ytterligare kabel, placerar i switchern och kopplar till datorn ? :confused:

Haha.

Jag skrev ju där uppe hur du skulle koppla :D

Uttag -> Switch -> Dator och Digitalbox

Yankeee
2005-12-28, 20:31
Annars kan du kolla här ;) Eller så gör du bara som jag skrev :P

http://www.bredbandsbolaget.se/publish/Document/18526aa_103f3c92f80_-7f40c0a8aa0f?action=download&_property=Attachment

H.Emanuel
2005-12-28, 20:40
Okej, jag fick med den där bruksanvisningen, tack. Nu har jag kablar över hela jävla rummet, på golvet, men det får bli en senare huvudvärk. Nu funkar den biten iaf :)

H.Emanuel
2005-12-29, 20:57
*BUMP*Jag kom hem här på kvällen och tänkte att jag skiter i det där med kablarna, men så tog jag itu med det och fixade det iallafall (låååånga kablar) Min nästa tanke var att jag skiter i det där med att ställa in boxen, men så tog jag boxens medföljande fjärrkontroll och -*vips*-det funkade! Så nu håller den på och uppgraderas och jag har kunnat bläddra bland alla nya kanaler och är givetvis en lyckligare människa än på länge. Givetvis kvarstår det frågor, men jag kan googla alt läsa bruksanvisningen mer detaljerat.
:D :bow: