handdator

Visa fullständig version : Diabetes och gainer


josijo
2005-12-28, 16:51
Hej!

Jag har diabetes typ 1 och har tänkt att komma igång med träningen. Har tidigare tränat fotboll och handboll men har lagt av med båda. Har inte tränat något seriöst på ett halvår nu. Jag funderade på att köpa Gainer Explosion då jag vill öka i vikt(muskler) och även ha en bra återhämtningsdryck. Finns det någon diabeteiker eller någon som har kunnig som vet om det är dåligt för mig att dricka gainer? Eftersom mitt blodsocker sjunker vid träning borde det väl vara okej för mig att dricka gainer och samtidigt få upp blocksockret igen? Tacksam för alla svar //Jonathan

King Grub
2005-12-28, 16:55
Du lär få det bästa tänkbara svar du kan få när Sverker dyker upp och läser tråden. :thumbup:

Rent generellt kan jag säga att du har helt rätt i ditt antagande "Eftersom mitt blodsocker sjunker vid träning borde det väl vara okej för mig att dricka gainer och samtidigt få upp blocksockret igen?" Det skall inte vara några problem. Mängderna kan antagligen få justeras ned något. Och är du osäker, spelar det mindre roll om kolhydraterna är långsamma - dom lagras in som glykogen i alla fall, och skall du inte träna igen inom några timmar är det inga problem det heller. Men någon som lever med saken kan säkert ge ett utförligare svar.

Baha
2005-12-28, 18:11
gainer höjer defenitivt blodsockret för snabbt för mig, men vore jag dig så skulle jag testa iaf.

Jag brukar köra bananer+proteinpulver efter ellr så äter jag mat direkt efter.

Men det är nog väldigt individuellt, så vore jag dig skulle jag kolla efter träningen blodsockret då, sen ta en gainer o kolla igen efter ett tag för att se vad du får för effekt och pröva liknande med kanske långsammare kolhydrater för se vad som passar just DIG bäst.

Dock kommer säkert sverker ge dig ett bättre svar. :)

brema
2005-12-28, 18:32
En gainer innehåller maltodextrin eller glukos i lite olika mängd. Båda dessa är för snabba för de insulinsorter som finns på marknaden. Jag skulle rekommendera vanligt strösocker eller o'boy, det fungerar i alla fall bra med Humalog och NovoRapid.

Testa dig fram till vilken mängd som passar dig bäst.

Lycka till!

Akilles
2005-12-28, 19:00
Hur vore det med Vitargo? Jag läste någonstans att den kolhydraten gav snabb glykogeninlaring, men relativt låg blodsockerstegring. Vad "låg" betyder vet jag förstås inte, och jag misstänker att om den är relativt låg kan den ändå vara för hög för en diabetiker. Men kanske är det värt att kolla upp?

Davil
2005-12-29, 12:28
Hej!

Jag har diabetes typ 1 och har tänkt att komma igång med träningen. Har tidigare tränat fotboll och handboll men har lagt av med båda. Har inte tränat något seriöst på ett halvår nu. Jag funderade på att köpa Gainer Explosion då jag vill öka i vikt(muskler) och även ha en bra återhämtningsdryck. Finns det någon diabeteiker eller någon som har kunnig som vet om det är dåligt för mig att dricka gainer? Eftersom mitt blodsocker sjunker vid träning borde det väl vara okej för mig att dricka gainer och samtidigt få upp blocksockret igen? Tacksam för alla svar //Jonathan
Hejsan !

Jag tror det är väldigt individuellt. Jag vet inte om jag vågar skriva hur jag själv gör eftersom det är något som fungerar perfekt för mig, men kanske inte för dig. Därför tycker jag att du tar med dig blodsockermätaren och kollar hur din kropp reagerar under och efter träningen !

Det jag kan säga är att maltodextrin (som finns i de flesta gainers) ökar blodsockret väldigt snabbt, och det kan vara svårt att "pricka" in rätt tidmässigt med insulindosen du tar med sprutan för att få bra blodsockerbalans.

mvh.

Hobbes
2005-12-30, 02:20
Hej!

Jag har diabetes typ 1 och har tänkt att komma igång med träningen. Har tidigare tränat fotboll och handboll men har lagt av med båda. Har inte tränat något seriöst på ett halvår nu. Jag funderade på att köpa Gainer Explosion då jag vill öka i vikt(muskler) och även ha en bra återhämtningsdryck. Finns det någon diabeteiker eller någon som har kunnig som vet om det är dåligt för mig att dricka gainer? Eftersom mitt blodsocker sjunker vid träning borde det väl vara okej för mig att dricka gainer och samtidigt få upp blocksockret igen? Tacksam för alla svar //Jonathan

Bumpar denna tråden då jag själv kan lära mig något nytt.

Jag är diabetiker sedan 11 års ålder, använder mig av humalog och lantus.

Lärde mig genom Sverker här på kolozzeum att Oboy fungerade "bäst" tillsammans med exempelvis humalog som jag använder.

Vid träning ser jag till att insulindosen in på träningen infaller 1-2 timmar innan. Då jag kan dricka proteinpulveret och oboy direkt efter träningen med samtidigt som jag tar insulin. Detta upplever jag själv fungerar mycket bra för mig.

Skriv gärna mer så ska vi se till att få liv i denna tråden, tyckte själv att detta är en intressant diskussion.

Marcus