handdator

Visa fullständig version : Snöoväder - HJÄLP!!!


Endumen
2005-12-28, 00:28
Läs och begrunda! (http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,752918,00.html)


Varför är det alltid så att det blir förstasidorsnyheter när det snöar lite i södra Sverige? Kommer det typ en cm snö så stänger dom för faan av tunnelbanan i Stockholm.

"Vi räknar med att det i vissa delar kommer att komma omkring en decimeter nysnö."

EN DECIMETER! Hade det stått att det snöat en halvmeter på en kväll här uppe hade inte en jävel brytt sig!

Blir så less!

Nejv
2005-12-28, 00:43
Jag bor i lund, vi har SKITMKT SNÖ, och det ÄGER!!!!!!!!!

blekfet2
2005-12-28, 00:45
för att folket i vissa delar av landet inte förstår att man inte kan t ex köra lika fort när det är snö på vägen, då måste dom lägga upp sådana rubriker för att idioterna ska vakna upp ur sin pungdvala...usch

Trance
2005-12-28, 00:48
1. Det finns mer än 3 bilar.
2. Det finns mer än 1 väg.

mini
2005-12-28, 00:55
Jag förstår inte ditt problem? Vägverket varnar för isiga, hala, snöiga vägar i kombination med kraftig blåst. Det sker olyckor i sådant väder och väglag. Så, vad är din poäng?

heltzonicka
2005-12-28, 00:58
Jag förstår inte ditt problem? Vägverket varnar för isiga, hala, snöiga vägar i kombination med kraftig blåst. Det sker olyckor i sådant väder och väglag. Så, vad är din poäng?


Hans poäng är att vi Stockholmare tydligen är enligt hans tycke "sämst".
Det hela bottnar dock i en avundsjuka utan dess like, han är "stolt" över sin vinter och sin korvkioskhangout - på ytan.
Under ytan hittar vi inget mindre än en vilsen lappjävel som är avundsjuk på 08-området eftersom vi slipper ta rentaxi när det finns tunnelbana.

Punkt slut - Tack

Jense
2005-12-28, 01:03
Läs och begrunda! (http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,752918,00.html)


Varför är det alltid så att det blir förstasidorsnyheter när det snöar lite i södra Sverige? Kommer det typ en cm snö så stänger dom för faan av tunnelbanan i Stockholm.

"Vi räknar med att det i vissa delar kommer att komma omkring en decimeter nysnö."

EN DECIMETER! Hade det stått att det snöat en halvmeter på en kväll här uppe hade inte en jävel brytt sig!

Blir så less!


ja men du förstår, här i civilisationen använder vi oss utav bilar, bilar med gummidäck. och du vet väl vad gummi + is innebär? jo halka. vi har inte kedjebeklädda däck eller skotrar här nere.

Johan O
2005-12-28, 01:07
Hans poäng är att vi Stockholmare tydligen är enligt hans tycke "sämst".
Det hela bottnar dock i en avundsjuka utan dess like, han är "stolt" över sin vinter och sin korvkioskhangout - på ytan.
Under ytan hittar vi inget mindre än en vilsen lappjävel som är avundsjuk på 08-området eftersom vi slipper ta rentaxi när det finns tunnelbana.

Punkt slut - Tack

Haha! Ja tack fan för ett gott skratt! :laugh:

Lillgrabben
2005-12-28, 01:08
ja men du förstår, här i civilisationen använder vi oss utav bilar, bilar med gummidäck. och du vet väl vad gummi + is innebär? jo halka. vi har inte kedjebeklädda däck eller skotrar här nere.



Precis!


& det gör lite ont i själen, inte sant?! :D



Förövrigt håller det på att vara ganska frostigt i afton här uppe i norr. Kvicksilvret visar på -22 & fallande. Ute är det stjärnklart & har varit norrsken hela kvällen. Kan nog bli ett riktigt "hundkn***arväder" är jag rädd. :(

Enda fördelen är väl att det är relativt myggfritt...

Jense
2005-12-28, 01:10
Precis!


& det gör lite ont i själen, inte sant?! :D



Förövrigt håller det på att vara ganska frostigt i afton här uppe i norr. Kvicksilvret visar på -22 & fallande. Ute är det stjärnklart & har varit norrsken hela kvällen. Kan nog bli ett riktigt "hundkn***arväder" är jag rädd. :(

Enda fördelen är väl att det är relativt myggfritt...


fan vad du gnäller nu. ni har renar, slakta en och använd pälsen. vi söder har tshirts bara.

här utanför mitt fönster in mot gården har jag -7 och det viner i rutorna.. jävla kukväder

Diana
2005-12-28, 01:11
[Varför är det alltid så att det blir förstasidorsnyheter när det snöar lite i södra Sverige? Kommer det typ en cm snö så stänger dom för faan av tunnelbanan i Stockholm.

"Vi räknar med att det i vissa delar kommer att komma omkring en decimeter nysnö."

EN DECIMETER! Hade det stått att det snöat en halvmeter på en kväll här uppe hade inte en jävel brytt sig!

Blir så less!
hah!! så sant :D de kunnde diskuteras i nån timme eller så kring frukostbordet på jobbet minns jag, ingen märkte Brittas nya frisyr :( eller Evas nyputsade löständer :(
-SNÖN hade ju kommit!!!!!O!!M!!GrrrubsHeligaStudier!!!!! :hbang: :D

Lillgrabben
2005-12-28, 01:14
fan vad du gnäller nu. ni har renar, slakta en och använd pälsen. vi söder har tshirts bara.

här utanför mitt fönster in mot gården har jag -7 och det viner i rutorna.. jävla kukväder


Man måste väl få gnälla av sig lite. Det är inte mer än 5 månader innan det börjar vara drägligt ute igen.

Nja, renar är det inte så gott om här vid kusten. ( Dvs om inte lapparna har schasat ut dem på någon motorväg eller på järnvägsspåret som kanonmat. :D )

Bönne
2005-12-28, 01:15
Snöat en massor i södraste Skåne också, riktigt jobbigt, höll på trilla två gånger påväg från ICA...

Jense
2005-12-28, 01:16
Man måste väl få gnälla av sig lite. Det är inte mer än 5 månader innan det börjar vara drägligt ute igen.

Nja, renar är det inte så gott om här vid kusten. ( Dvs om inte lapparna har schasat ut dem på någon motorväg eller på järnvägsspåret som kanonmat. :D )

alla norr om helsingborg är väl lappar?

Diana
2005-12-28, 01:22
glömm icke att SE UPP för istappar och barn med matrester på balkonger

Fartman
2005-12-28, 02:57
Läs och begrunda! (http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,752918,00.html)


Varför är det alltid så att det blir förstasidorsnyheter när det snöar lite i södra Sverige? Kommer det typ en cm snö så stänger dom för faan av tunnelbanan i Stockholm.

"Vi räknar med att det i vissa delar kommer att komma omkring en decimeter nysnö."

EN DECIMETER! Hade det stått att det snöat en halvmeter på en kväll här uppe hade inte en jävel brytt sig!

Blir så less!

För att det brukar hända olyckor i trafiken när det snöar där snö inte är vardagsmat?

Själv är jag bara jävligt less på att det skulle bli så jävla kallt just när det kommit en massa ny och fin snö, jag skulle ju ta premiärturen med skotern *cry*

Endumen
2005-12-28, 03:07
Jag förstår inte ditt problem? Vägverket varnar för isiga, hala, snöiga vägar i kombination med kraftig blåst. Det sker olyckor i sådant väder och väglag. Så, vad är din poäng?

Poängen är att jag blir så förbannat less på tjatet om "Oväder" när det endast fallit en dm snö. Visst, vägarna blir hala. Visst, det sker olyckor! Men vad faan kan man förvänta sig? DET ÄR VINTER! På vintern är det halt. Men medierna drar upp det som att hela jorden går under för att de faller lite snö. Men endast om det sker i de nedre regionerna. Om det snöar en dm här uppe bryr sig inte en jävel. Men här sker det också olyckor. Här är också vägarna hala. Det är konstigt hur man värderar Norrland och de södra regionerna så olika.

1. Det finns mer än 3 bilar.
2. Det finns mer än 1 väg.

3. Du är en idiot *rolleyes*

Näe, men allvarligt. Har du en sån förvriden syn på norrlänningar så borde du ta dig en funderare. Skärp dig!


Hans poäng är att vi Stockholmare tydligen är enligt hans tycke "sämst".
Det hela bottnar dock i en avundsjuka utan dess like, han är "stolt" över sin vinter och sin korvkioskhangout - på ytan.
Under ytan hittar vi inget mindre än en vilsen lappjävel som är avundsjuk på 08-området eftersom vi slipper ta rentaxi när det finns tunnelbana.

Punkt slut - Tack


Var i min text ser du något som antyder på att stockholmare är sämst?

JA, jag är stolt över att vara jämtlänning och jag tycker våra vintrar (och somrar) är fantastiskt vackra. Jag är inte ett dugg avundsjuk på stockholmarna eftersom att här har vi allt jag överhuvudtaget kan tänkas behöva. Livet består av mer än stockholms tunnelbana käre du.

Sen borde även du besöka jämtland någon gång, så kankse du inser att vi inte är så bortkomna som du antyder.

XroW
2005-12-28, 05:27
Haha härligt tänk om det BARA snöa 1 dm...
var en natt här för ett tag sen då jag knapp kunde ta mig hem för att det var så mycket snö..

som tur var hittade jag en plogg bil jag kunde gå baki ;)

Frippe_L
2005-12-28, 06:41
Snöat en massor i södraste Skåne också, riktigt jobbigt, höll på trilla två gånger påväg från ICA...

Åfan var det därför jag fick köra i 40-50km/h från Broby till Malmö (ca11mil) igår morse kl 5 :furious: Rätt segt, men nu har jag gott om öl å sprit hemma (Puttgarden hägrade ;) )
Men som sagt det är rätt överdrivet med alla larm om oväder så fort det snöar 10cm, men en del som kör bil i halkan ska förbi och fram till varje pris och bara gasar på, de brukar hamna i ett dike tids nog. *slap*

Nitrometan
2005-12-28, 08:29
Innan jul hade de snöoväder i Japan och fick 231 cm snö på några timmar. Där kan vi snacka snökaos.

Det verkar som om en del bilförare glömmer att vi bor i ett land med årstider och blir förvånade varje år som snön kommer. När vi var nere i Ligurien (norra Italien) förra året fick de snö för första gången på 30 år, då kan man förstå om folk inte kan hantera det. Men här borde folk verkligen kunna och förstå.

Cilia
2005-12-28, 08:41
Poängen är att jag blir så förbannat less på tjatet om "Oväder" när det endast fallit en dm snö.
och vi är så förbannat less på norrlänningar som bara gnäller hela tiden.
Get a life!
Om det snöar en dm här uppe bryr sig inte en jävel. Men här sker det också olyckor.
därför att det är skillnad om det drabbar över en million människor istället för tre.

Nitrometan
2005-12-28, 09:10
därför att det är skillnad om det drabbar över en million människor istället för tre.
Va? Har jag missat en trafilkolycka med en miljon inblandade?

Var? När?

Kan inte folk bara lära sig att det blir halt när det är kallt och snö?

nordland
2005-12-28, 09:24
Kan inte folk bara lära sig att det blir halt när det är kallt och snö?

Precis! De flesta vet att det kommer att falla snö, men likförbannat så är de inte förberedda när det väl händer. Det vore ju en sak om det föll snö 1 gång var 50:onde år, men nu bor vi i norden, och hit kommer snön varje år. Så nog är det jävligt underligt att folk inte lär sig..

Cilia
2005-12-28, 09:45
Va? Har jag missat en trafilkolycka med en miljon inblandade?

Var? När?

Kan inte folk bara lära sig att det blir halt när det är kallt och snö?
nu var det väl ändå vädret som var ämnet.
du får väl lära dig att läsa rätt iaf.

skaparn
2005-12-28, 09:51
ANtagligen finns det ingen anledning att ha en särksilt god beredskap för snöoväder i södra Sverige, det är för sällsynt för att det ska vara värt det. Ungefär som att vi skulle bygga tsunamivarningssytem längs östersjökusten. '

Det är kanske bättre med någon dag i kaos än att alla skulle köra omkring med dubbade däck på asfalt större delen av vinterhalvåret. Sen får vi inte glömma att stockholmare är smartare än lantisar.

wreka
2005-12-28, 09:53
Anledningen till att det skrivs om kaos är för att det blir kaos. Jag bor inte speciellt långt söderut i landet, men inte heller i Norrland (i mina ögon sett iaf). Men jag tycker det blir tillräckligt koas här när det snöar. Folk är helt enkelt dumma i huvudet och kör på precis som vanligt även när vägen är istäckt och det blåser stormvindar. Ju längre norrut man kommer desto mer vana har bilförare av vinterväglag och då blir det mindre kaos. Svårare än så är det inte.

Sonny
2005-12-28, 10:34
Bussen jag tar för att komma till närmsta t-bane station slutar automatiskt att gå i tid när det liger mer än 1cm på backen. Liiiite påfrestande när man ska till skolan..

hahavaffan
2005-12-28, 10:59
Jag är kluven. Dels vill jag hålla med mina Skånska landsmän om att norrlänningar är galet folk som bara kör snöskoter, super HB och slaktar renar. *rolleyes*

Men jag är också så satans trött på alla idioter här nere som i princip hellre tar sitt liv med en smörkniv än att köra bil i 1cm snö. Och när fanskapen väl ger sig ut på gatorn slickar dom mitten i 15km/h, så man nästan kör dom i röven när man lite sent inser hur förbannat sakta dom kör.

Det är sjukt, men det räcker faktiskt att det regnar här nere, så börjar folk krocka ute på motorvägarna. Om man är så jäkla uruselt kass på att framföra en bil på en väg, där däcken inte greppar som ett par racingslicks mot en preppad asfalts-strip, då ska man inte köra bil!

Nitrometan
2005-12-28, 11:20
nu var det väl ändå vädret som var ämnet.
du får väl lära dig att läsa rätt iaf.
Jaså?

Om det snöar en dm här uppe bryr sig inte en jävel. Men här sker det också olyckor.
därför att det är skillnad om det drabbar över en million människor istället för tre.
Det kanske handlade om olyckor i snökaoset på vägarna.

Metal_boy_
2005-12-28, 11:53
Haha så kul att åka bakhjulsdrivet idag! Höll på att ta ett dike och ett räcke förut, samt nosen på en annan bil när jag la bilen på bredden haha.. Ja Gud så roligt jag hade! :)

Fartman
2005-12-28, 13:05
Jag är kluven. Dels vill jag hålla med mina Skånska landsmän om att norrlänningar är galet folk som bara kör snöskoter, super HB och slaktar renar. *rolleyes*

Men jag är också så satans trött på alla idioter här nere som i princip hellre tar sitt liv med en smörkniv än att köra bil i 1cm snö. Och när fanskapen väl ger sig ut på gatorn slickar dom mitten i 15km/h, så man nästan kör dom i röven när man lite sent inser hur förbannat sakta dom kör.

Det är sjukt, men det räcker faktiskt att det regnar här nere, så börjar folk krocka ute på motorvägarna. Om man är så jäkla uruselt kass på att framföra en bil på en väg, där däcken inte greppar som ett par racingslicks mot en preppad asfalts-strip, då ska man inte köra bil!

Känner igen det där, så fort det är lite lite snö på vägen så sänker folk hastigheten med 15-20km/h. Vet ni vad? DET BEHÖVS INTE! Visst, man ska inte gasa på som om det vore barmark, man får anpassa körningen mer, speciellt kring korsningar, man undviker att köra om när det inte behövs osv.. men att sitta i 50-55 på en 70 väg är fel.

Fagen
2005-12-28, 13:31
Kan inte annat än hålla med norrlänningarna i detta ämne. Det är pinskmt att se hur dåliga vi är på att hantera lite snö här söderut. Varje år blir SJ lika överaskade av att det faktiskt kan snöa på vintern, med det resultatet att alla tåg i södra Sverige blir timtals försenade. Men då är det skönt att veta att människorna här nere har en lika anspråkslös och förstående attityd och inställning till det hela som uppvisats i denna tråden och inte alls blir förbannade och beklagar sig över SJ...
Kan vi inte bara konstatera att Norrlänningar är väldigt mycket bättre på att hantera snö och de konsekvenser snön får på vårat samhälle än vad vi är?

JAM
2005-12-28, 13:51
Kan inte annat än hålla med norrlänningarna i detta ämne. Det är pinskmt att se hur dåliga vi är på att hantera lite snö här söderut. Varje år blir SJ lika överaskade av att det faktiskt kan snöa på vintern, med det resultatet att alla tåg i södra Sverige blir timtals försenade. Men då är det skönt att veta att människorna här nere har en lika anspråkslös och förstående attityd och inställning till det hela som uppvisats i denna tråden och inte alls blir förbannade och beklagar sig över SJ...
Kan vi inte bara konstatera att Norrlänningar är väldigt mycket bättre på att hantera snö och de konsekvenser snön får på vårat samhälle än vad vi är?Som till Stockholm inflyttad norrlänning kan jag inte annat än att hålla med. Varje år verkar det som att stockholmarna blir lika förvånade över att det minsan kom snö i år igen. Ve och fasa, kaos och elände. Det är alltid lika underhållande att se krigsrubrikerna på löpsedlarna när det kommit några flingor. :D

Nej, men det är väl inget att tjafsa om - ju mer sällan man ser snö, ju sämre blir man på att hantera den och att förbereda sig på den. Folket blir uppenbarligen sämre på att köra i halt väglag och behöver kanske därför påminnas om att det faktiskt inte är som att köra på snustorr sommarasfalt. Förebygger katastrofrubrikerna några olyckor, så visst, kör på! :thumbup:

Baha
2005-12-28, 14:11
Folk verkar bli lika förvånde varje gång det kommer snö, märkligt.

Yankeee
2005-12-28, 14:22
Nej, men det är väl inget att tjafsa om - ju mer sällan man ser snö, ju sämre blir man på att hantera den och att förbereda sig på den. Folket blir uppenbarligen sämre på att köra i halt väglag och behöver kanske därför påminnas om att det faktiskt inte är som att köra på snustorr sommarasfalt. Förebygger katastrofrubrikerna några olyckor, så visst, kör på! :thumbup:

EN norrlänning som har använt skallen iaf :D :thumbup:

David86
2005-12-28, 14:24
Folk verkar bli lika förvånde varje gång det kommer snö, märkligt.
Ska man inte bli förvånad när det enda dan är +5 grader på natten och inte en snöflinga rört marken på veckor för att sedan vara 3 dm snö på vägarna och fortfarande snöa som tusan? Hur ofta händer sånt i norrland (frågor eftersom jag inte vet, men jag gissar på sällan :))?

Trance
2005-12-28, 14:24
Jag tror inte folk riktigt förstår vilka resurser det krävs för att hålla undan snö i en stad som är så tät som t.ex. stockholm. Snö skall vara borta från trottoarerna, isen skall vara borta, snö skall vara borta från gatorna. Den skall inte vara upptryckt i de parkerande bilarna så de står still.

Allt detta skall ske på en gång.

Det ÄR mer bilar ute i södra Sverige, det ÄR mer människor ute och fler vägar. Det är klart alla inte är jättevana vid snöoväder, men sluta bara gnäll. Varför inte bara ringa till t.ex. statskontoret och dela med er av eran visdom?

Fartman
2005-12-28, 14:24
EN norrlänning som har använt skallen iaf :D :thumbup:

oj, vi andra trodde bara det var något fel på aveln där nere.. ;)

Yankeee
2005-12-28, 14:26
oj, vi andra trodde bara det var något fel på aveln där nere.. ;)

Är verkligen aveln något man bör öppna munnen om om man bor i norrland? :P

Fartman
2005-12-28, 14:26
Ska man inte bli förvånad när det enda dan är +5 grader på natten och inte en snöflinga rört marken på veckor för att sedan vara 3 dm snö på vägarna och fortfarande snöa som tusan? Hur ofta händer sånt i norrland (frågor eftersom jag inte vet, men jag gissar på sällan :))?

Det händer rätt ofta i november och även på vårkanten, april tex du vet aprilväder. Men visst, jag förstår.. det är svårare att köra bil i en större stad, jag skulle tex bli uppäten i stockholmstrafiken.

Fartman
2005-12-28, 14:27
Är verkligen aveln något man bör öppna munnen om om man bor i norrland? :P

Det var lite utav skämtet, lägga upp en kontring om inavel åt dig ;)

Yankeee
2005-12-28, 14:28
Det var lite utav skämtet, lägga upp en kontring om inavel åt dig ;)

Ja du ser, dum jävla 08:a :)

Fartman
2005-12-28, 14:31
Ja du ser, dum jävla 08:a :)
Nå, du törs berätta för mig att du egentligen är inflyttad från en bonnigare ort.

Tomten
2005-12-28, 14:34
Anledningen till att det skrivs om kaos är för att det blir kaos. Jag bor inte speciellt långt söderut i landet, men inte heller i Norrland (i mina ögon sett iaf). Men jag tycker det blir tillräckligt koas här när det snöar. Folk är helt enkelt dumma i huvudet och kör på precis som vanligt även när vägen är istäckt och det blåser stormvindar. Ju längre norrut man kommer desto mer vana har bilförare av vinterväglag och då blir det mindre kaos. Svårare än så är det inte.

Konstigt att alla som nyss tagit körkortet norrut klarar sig bra... men stockholmare som har haft körkortet länge inte klarar vinterväglag utan det blir istället "kaos" *rolleyes*

Vinterväglag är ju knappst svårt att anpassa sig till... håll ner hastigheten... nu är du anpassad.

keffat_liv
2005-12-28, 14:37
Hans poäng är att vi Stockholmare tydligen är enligt hans tycke "sämst".
Det hela bottnar dock i en avundsjuka utan dess like, han är "stolt" över sin vinter och sin korvkioskhangout - på ytan.
Under ytan hittar vi inget mindre än en vilsen lappjävel som är avundsjuk på 08-området eftersom vi slipper ta rentaxi när det finns tunnelbana.

Punkt slut - Tack


Finns väl ingen som gillar sthlm? :/

Trance
2005-12-28, 14:39
Konstigt att alla som nyss tagit körkortet norrut klarar sig bra... men stockholmare som har haft körkortet länge inte klarar vinterväglag utan det blir istället "kaos" *rolleyes*

Vinterväglag är ju knappst svårt att anpassa sig till... håll ner hastigheten... nu är du anpassad.

I vilken stad bor du?

Yankeee
2005-12-28, 14:39
Konstigt att alla som nyss tagit körkortet norrut klarar sig bra... men stockholmare som har haft körkortet länge inte klarar vinterväglag utan det blir istället "kaos" *rolleyes*

Vinterväglag är ju knappst svårt att anpassa sig till... håll ner hastigheten... nu är du anpassad.

Det är lätt att säga om man har vintervägläg 6 av 12 månader. Dessutom är det som sagt lite skillnad på 10 och 10.000 bilar. Otroligt mycket snack, återkom när ni har kört på essingeleden i rusning med 1 dm snö eller motsv.

Helena B
2005-12-28, 14:40
Jag älskar snöoväder, för då kommer det snö. I natt ska Gävle få ännu mer snö :hbang:

Piranha
2005-12-28, 14:43
Kära platthuvade norrlänska bidragstagare.

Kanske för att ni har snö jusst 280 dagar om året så han ni mer träning att köra på underlaget.

Vidare så har ni också friheten att slippa köra 5 filigt tillsammans med 800.000 andra stressade trafikanter som samtidigt skall in och från stan.

Skulle 2 renar samtidigt stiga ut på vägen skulle ni antagligen bli helt tafatta och köra över dem båda i ren förvåning av att ni 3 lågintigenta samtidigt befann er på samma väg. Vidare skulle din volvo amazin inte ta större skada av det. den är trots allt i ypperligt skick eftersom vägsaltet inte nått så långt norröver än.

En sak, det snöar aldrig i tunnelbanan så den går året runt i alla väder, än om konstant 30 minuter försenat, era förfäder som jobbat i gruvan och inte levde på sos kan intyga detta.

Mighty
2005-12-28, 14:45
Kära platthuvade norrlänska bidragstagare.
Hahahaha

Trött på Norrlänningar eller? :D

Tomten
2005-12-28, 14:47
Kära platthuvade norrlänska bidragstagare.


Låter som du behöver se det här avsnittet av faktum: http://svt.se/svt/road/Classic/shared/mediacenter/player.jsp?d=24398&a=492483

Fartman
2005-12-28, 14:47
Kära platthuvade norrlänska bidragstagare.

Kanske för att ni har snö jusst 280 dagar om året så han ni mer träning att köra på underlaget.

Vidare så har ni också friheten att slippa köra 5 filigt tillsammans med 800.000 andra stressade trafikanter som samtidigt skall in och från stan.

Skulle 2 renar samtidigt stiga ut på vägen skulle ni antagligen bli helt tafatta och köra över dem båda i ren förvåning av att ni 3 lågintigenta samtidigt befann er på samma väg. Vidare skulle din volvo amazin inte ta större skada av det. den är trots allt i ypperligt skick eftersom vägsaltet inte nått så långt norröver än.

En sak, det snöar aldrig i tunnelbanan så den går året runt i alla väder, än om konstant 30 minuter försenat, era förfäder som jobbat i gruvan och inte levde på sos kan intyga detta.

Nu var du väl lite tarvlig *grr*

Piranha
2005-12-28, 14:47
Nu var du väl lite tarvlig *grr*


Ähh jag hängde bara på trenden ..

Men jag älskar Boden dock :D

Ursäkta stavfelen.

Yankeee
2005-12-28, 14:48
Låter som du behöver se det här avsnittet av faktum: http://svt.se/svt/road/Classic/shared/mediacenter/player.jsp?d=24398&a=492483

Blir det mindre bidragstagare om han ser avsnittet?

Fartman
2005-12-28, 14:51
Ähh jag hängde bara på trenden ..

Men jag älskar Boden dock :D

Ursäkta stavfelen.

Alla älskar Boden :D

Bönne
2005-12-28, 14:51
Kära platthuvade norrlänska bidragstagare.

Kanske för att ni har snö jusst 280 dagar om året så han ni mer träning att köra på underlaget.

Vidare så har ni också friheten att slippa köra 5 filigt tillsammans med 800.000 andra stressade trafikanter som samtidigt skall in och från stan.

Skulle 2 renar samtidigt stiga ut på vägen skulle ni antagligen bli helt tafatta och köra över dem båda i ren förvåning av att ni 3 lågintigenta samtidigt befann er på samma väg. Vidare skulle din volvo amazin inte ta större skada av det. den är trots allt i ypperligt skick eftersom vägsaltet inte nått så långt norröver än.

En sak, det snöar aldrig i tunnelbanan så den går året runt i alla väder, än om konstant 30 minuter försenat, era förfäder som jobbat i gruvan och inte levde på sos kan intyga detta.Gammal var du, det var vi överrens om, men icke bitter?

wreka
2005-12-28, 14:52
En riktigt rolig sak angående vinterväglag är att det allra flesta brukar skoja om hur mycket sämre dom som bor längre söderut än dom själva är på att köra när det är ”snöstorm”. Medans man samtidigt förklarar att dom som bor längre norrut och då är bättre än dom själva är det p.g.a. att dom är inavlade bönder som aldrig ens har mötande trafik när dom kör. ;)
Sensmoralen; det är alltid fel på ”dom andra”. :D

Tomten
2005-12-28, 14:52
Blir det mindre bidragstagare om han ser avsnittet?

Kolla på den du med, du kanske lär dig något.

Piranha
2005-12-28, 14:52
Gammal var du, det var vi överrens om, men icke bitter?


Jag är så överdrivet tvärionisk så tom du borde greppa det pyamasmannen !

Tomten
2005-12-28, 14:52
I vilken stad bor du?

Kan du läsa?

Yankeee
2005-12-28, 14:53
Kolla på den du med, du kanske lär dig något.

Än så länge har jag lärt mig att stockholmare är smartare än lantisar, och att snubbarna som är med inte har en aning om vad de snackar om.

skaparn
2005-12-28, 15:01
Än så länge har jag lärt mig att stockholmare är smartare än lantisar

Det är ju det jag försöker säga hela tiden!!!

Endumen
2005-12-28, 15:02
och vi är så förbannat less på norrlänningar som bara gnäller hela tiden.
Get a life!

därför att det är skillnad om det drabbar över en million människor istället för tre.


Vänta lite. Jag tror inte att Kolozzeums egen TJATKÄRRING ska yttra sig om något sådant. Det finns väl ingen större pessimist än du!

Som sagt förut. Vi är inte 3 stycken och vi är inte helt borktkomna, så byt attityd!

PowPow
2005-12-28, 15:09
Konstigt att alla som nyss tagit körkortet norrut klarar sig bra... men stockholmare som har haft körkortet länge inte klarar vinterväglag utan det blir istället "kaos" *rolleyes*

Vinterväglag är ju knappst svårt att anpassa sig till... håll ner hastigheten... nu är du anpassad.

Du måste ju se skillnaden på trafiken uppe i mindre tättbebyggda orter och t.ex. jultrafiken i stockholm, göteborg eller malmö. Självklart hade en norrlänning klarat vinterkörningen bättre, på hemmaplan. Men tänk tig en norrlänning med nytaget körkort i jultrafiken i t.ex. stockholm. Hade det gått bra, tror du?

Du skriver att "alla som nyss tagit körkortet norrut klarar sig bra" - det gör de säkert, så länge de håller sig där uppe.

Tomten
2005-12-28, 15:14
Du måste ju se skillnaden på trafiken uppe i mindre tättbebyggda orter och t.ex. jultrafiken i stockholm, göteborg eller malmö. Självklart hade en norrlänning klarat vinterkörningen bättre, på hemmaplan. Men tänk tig en norrlänning med nytaget körkort i jultrafiken i t.ex. stockholm. Hade det gått bra, tror du?

Du skriver att "alla som nyss tagit körkortet norrut klarar sig bra" - det gör de säkert, så länge de håller sig där uppe.

Vad har nu jultrafiken med mycket snö att göra? Det är väl problem med trafiken med hela tiden i Stockholm. Poängen jag gjorde var att om folk anpassar hastigheterna efter vädret så kör man inte av vägen. Ni gör ju så sanslöst många antagande att det är helt sjukt. Det blir inte kaos för att det är långa köer eller trafiken står still. Kaos blir det när det inträffar olyckor, folk kör av vägen, och folk kör ihjäl sig.

XroW
2005-12-28, 15:14
Du måste ju se skillnaden på trafiken uppe i mindre tättbebyggda orter och t.ex. jultrafiken i stockholm, göteborg eller malmö. Självklart hade en norrlänning klarat vinterkörningen bättre, på hemmaplan. Men tänk tig en norrlänning med nytaget körkort i jultrafiken i t.ex. stockholm. Hade det gått bra, tror du?

Du skriver att "alla som nyss tagit körkortet norrut klarar sig bra" - det gör de säkert, så länge de håller sig där uppe.

Jag tvivlar på att krockarna där nere är i tätbebygda områden med mycket trafik , Utan i stället på större vägar med 110 skyltar ;P

Yankeee
2005-12-28, 15:14
Kolla på den du med, du kanske lär dig något.

Vad är det man ska lära sig menar du?

skaparn
2005-12-28, 15:17
Ska jag skratta eller gråta? Ni verkar ta det här så seriöst. Jag trodde landsdelsfejder var något man ägnade sig åt på en ironisk nivå men det här är antingen för svårtolkat för min dränghjärna eller så är ni allvarliga i era respektive påhopp.

Som jag redan sagt; varför skulle stockholmare hantera snöoväder lika bra som norrlänningar? Kostnaden för beredskapen överstiger kostnaden för några dagar i kaos, därför blir det som det blir. Det finns väl cirka en halv traktor per capita norr om dalaälven, vilket det inte gör i 08-området, så det vore än mer besynnerligt ifall motsatsen rådde.

Yankeee
2005-12-28, 15:17
Jag tvivlar på att krockarna där nere är i tätbebygda områden med mycket trafik , Utan i stället på större vägar med 110 skyltar ;P

*bs*

http://www.stockholm.se/files/98300-98399/file_98365.pdf

Yankeee
2005-12-28, 15:18
Ska jag skratta eller gråta? Ni verkar ta det här så seriöst. Jag trodde landsdelsfejder var något man ägnade sig åt på en ironisk nivå men det här är antingen för svårtolkat för min dränghjärna eller så är ni allvarliga i era respektive påhopp.


Du vet vad vi säger om lantisar :)

XroW
2005-12-28, 15:19
*bs*

http://www.stockholm.se/files/98300-98399/file_98365.pdf

åh herregud ... haha ja vad ska man säga ...
skulle aldrig sätt min fot ute i stockholm på vintern

skaparn
2005-12-28, 15:20
Du skriver att "alla som nyss tagit körkortet norrut klarar sig bra" - det gör de säkert, så länge de håller sig där uppe.

Med några undantag... Jag lyckades februari i den bistra vintern 98, med ett rykande färskt körkort i handen, orsaka ett smärre tillbud. Snömod och skit var det. Usch, jag tycker inte om vintertrafik.

Yankeee
2005-12-28, 15:21
åh herregud ... haha ja vad ska man säga ...
skulle aldrig sätt min fot ute i stockholm på vintern

Det är inte ofarligt :P Dessutom är det i princip bara 30, 50 och 70-vägar i sthlm :D

Yankeee
2005-12-28, 15:24
*bs*

http://www.stockholm.se/files/98300-98399/file_98365.pdf

Någon som vet vad "upph" står för?

PowPow
2005-12-28, 15:26
Vad har nu jultrafiken med mycket snö att göra? Det är väl problem med trafiken med hela tiden i Stockholm. Poängen jag gjorde var att om folk anpassar hastigheterna efter vädret så kör man inte av vägen. Ni gör ju så sanslöst många antagande att det är helt sjukt. Det blir inte kaos för att det är långa köer eller trafiken står still. Kaos blir det när det inträffar olyckor, folk kör av vägen, och folk kör ihjäl sig.


Jultrafiken tog jag upp som ett exempel på när det kan vara ovanligt många stressade billister ute. Det i kombination med snö brukar leda till en himla massa olyckor. Här i Malmö hade vi visst kommit undan ganska lindrigt - endast en trafikolycka från midnatt mellan i förrgår och igår till igår eftermiddag, enligt sydsvenskan.

Och det tidningarna brukar kalla trafikkaos innebär inte nödvändigtvis att bilar kör och krockar och flyger av vägen - det innebär helt enkelt att det är kaos i traffiken. Det vill säga att t.ex. korsningar, rondeller et cetera inte fungerar som de ska på grund av till exempel extrem köbildning eller folk som kör fast. Inte något som är specifikt för stockholm - se bara på Tyskland, där det ständigt blir kaos så fort snön kommer och lastarna glider omrking på sina året runt-däck.

XroW
2005-12-28, 15:34
Det är inte ofarligt :P Dessutom är det i princip bara 30, 50 och 70-vägar i sthlm :D

hur kör man åt helvete på dem ?
70 vägar kan jag förstå om bilisten framför gör nå jävligt korkat ? *screwy*

Helena B
2005-12-28, 15:44
För det första får ni skilja på lantisar och norrlänningar. Okej att norrlänningar kan vara lantisar men det behöver inte vara tvärtom. Jag kan också tycka att det är lite konstigt att media måste förstora upp allt, men de förstorar upp det mesta inte bara när det handlar om snö i de södra delarna av Sverige. Det är klart att det handlar om vad man är van vid. Norrlänningarna är vana att köra i snöväder medan stockholmarna inte är lika vana, samma sak som att stockholmarna är vana att köra i tättrafik som norrlänningar inte är. Självklart ska man anpassa sin körning till väglaget, men tyvärr finns det en hel del som inte gör det och därför kan ett ollons körning drabba många pga den täta trafiken. Men ni verkar få denna diskussion att gälla stockholmare mot norrlänningar. Ni kan inte skylla enskilda journalisters skriverier på att ALLA blir så förvånade när det kommer snö. Det är bra att media informerar om det rådande vädret och vad som komma skall så man kan planera sin körning eller om man ens tar bilen över huvud taget. Dessa meningsskiljaktigheter kommer alltid att finnas och det är inte förrän stockholmare testar på att vara norrlänningar och vice versa som man kommer förstå båda den andras syn på saken. Om det är någon ni ska skylla på så är det medias sensationsjournalistik.

Cilia
2005-12-28, 15:47
Som sagt förut. Vi är inte 3 stycken och vi är inte helt borktkomna
flt 5 då men två var på tjota när folkräkningen var, inte mitt fel.
så byt attityd!
in your dreams ;P

PowPow
2005-12-28, 15:48
hur kör man åt helvete på dem ?
70 vägar kan jag förstå om bilisten framför gör nå jävligt korkat ? *screwy*

Man får tänka på att alla olyckor tas med i olycksstatistiken. Tror inte att det till så stor del handlar om folk som sladdar av vägen, gör tre volter i diket för att sedan volta upp på vägen och välta 3 långtradare.

Tror det är betydligt vanligare att folk inte är tillräcklingt vakna för att uppfatta köbildning framför sig, och bromsar för sent och glider in i framförvarande bild, att folk missa gående eller cyklister vid öevrgångsställe och tvingas (i bästa fall) svänga fort och får sladd, att folk missar rödljus, att de har för dåliga däck och tappar kontrollen i en nedförsbacke (det såg vi många exempel på förra vintern när det var blankis). Sen är det klart att det är allt annat än omöjligt att tappa kontrollen över bilen vid halt underlag, även vid lägre hastigheter.

Piranha
2005-12-28, 15:55
Sen finns det en tredje kategori som inte heller kan köra men en klassisk bakrutesticker säger iaf att dom "Kör bättre än höns".

Herkulez
2005-12-28, 15:55
så jävla typiskt stockholmare att ta åt sig på engång och börja kalla alla norrlänningar för lappar och att vi åker renar, kom på nå nytt tack *rolleyes*

Helena B
2005-12-28, 15:58
Sen finns det en tredje kategori som inte heller kan köra men en klassisk bakrutesticker säger iaf att dom "Kör bättre än höns".

Finns nog flera kategorier av människor som inte kan köra.

http://www.aftonbladet.se/vss/bil/story/0,2789,355295,00.html

Herkulez
2005-12-28, 15:59
Sen finns det en tredje kategori som inte heller kan köra men en klassisk bakrutesticker säger iaf att dom "Kör bättre än höns".
:laugh:

Cilia
2005-12-28, 15:59
så jävla typiskt stockholmare att ta åt sig på engång och börja kalla alla norrlänningar för lappar och att vi åker renar, kom på nå nytt tack *rolleyes*
snuttemig då, inte bli så ledsen för det.
ni har rätt att existera ändå.

Piranha
2005-12-28, 16:02
snuttemig då, inte bli så ledsen för det.
ni har rätt att existera ändå.


Om inte annat så tar elstängslet dom vid gävle.

Helena B
2005-12-28, 16:06
Om inte annat så tar elstängslet dom vid gävle.

pfffss :whipped: Vi har iaf något som ni inte har :D

Herkulez
2005-12-28, 16:09
snuttemig då, inte bli så ledsen för det.
ni har rätt att existera ändå.
Blir inte ledsen alls. kom på nå roligare bara, lite trist att läsa 15stockholmare som kör med samma skämt efter varandra i samma tråd.

Piranha
2005-12-28, 16:11
pfffss :whipped: Vi har iaf något som ni inte har :D


Nä den där herpes simplex-8 kan ni behålla :furious:

Herkulez
2005-12-28, 16:11
Om inte annat så tar elstängslet dom vid gävle.
http://members.aol.com/scariens/gayarmy1.jpg

Piranha
2005-12-28, 16:11
Blir inte ledsen alls. kom på nå roligare bara, lite trist att läsa 15stockholmare som kör med samma skämt efter varandra i samma tråd.


Ja man blir lika besviken varje gång.

Helena B
2005-12-28, 16:16
Nä den där herpes simplex-8 kan ni behålla :furious:

:laugh: Är du säker? Många stockholmare pendlar nämligen till Gävle.

Pingu
2005-12-28, 17:20
Blir inte ledsen alls. kom på nå roligare bara, lite trist att läsa 15stockholmare som kör med samma skämt efter varandra i samma tråd.

Så sant så sant

The_RobRoy
2005-12-28, 17:36
Själv ska man ut på båtkryssning om några timmar, hoppas det inte gungar så mycket, blir lätt sjösjuk

Helena B
2005-12-28, 17:40
Själv ska man ut på båtkryssning om några timmar, hoppas det inte gungar så mycket, blir lätt sjösjuk

Det beror väl på vart du ska åka (tips, inta åksjuketablett)). Nere i Skåne ska/är det storm och där evakuerar dom gamlingar.

Cilia
2005-12-28, 17:42
Blir inte ledsen alls. kom på nå roligare bara, lite trist att läsa 15stockholmare som kör med samma skämt efter varandra i samma tråd.
klart men det är inte så lätt för oss att koma på nya saker (skämt kan man väl inte kalla det då det är sanningar) hela tiden till skillnad från er som kan rabbla upp
Stockholmare kan inte köra bil i snö
Stockholmare kan inte köra bil i snö
Stockholmare kan inte köra bil i snö
och .................................................. .................................................. ......... eeehhh kom inte på ngt mer va men kul är det

Jorgen
2005-12-28, 17:43
Nere i Skåne ska/är det storm och där evakuerar dom gamlingar.
Hmmm, undras tro när dom skall komma och hämta mig. :confused:

Cilia
2005-12-28, 17:45
Hmmm, undras tro när dom skall komma och hämta mig. :confused:
vi är på väg *nickar förtroendeingivande*

Jorgen
2005-12-28, 17:48
vi är på väg *nickar förtroendeingivande*
Till fots eller?

Helena B
2005-12-28, 18:00
Till fots eller?

Ja eftersom stockholmare inte kan köra bil ;) Men jag kan tydligen, bor ju i Norrland :thumbup:

Tomten
2005-12-28, 18:04
folk som kör för snabbt åker av vägen :D

http://www.dn.se/content/1/c6/50/84/15/snowditch445.jpg

notera bilen i bakgrunden som kört av 20m längre bort :laugh:

PowPow
2005-12-28, 18:07
Har ett bra tips på hur man undviker att krocka på grund av halt underlag - kör med sommardäck! Har sommardäck på en bil här hemma, och när det snöat så kommer vi inte ut från uppfarten med den. Perfekt! ;)

Fartman
2005-12-28, 18:15
Vad är det man ska lära sig menar du?
Att alla vi lite längre norrut är exakt som grabbarna från tornedalen och att alla ni i stockholmsområdet är exakt som dom tre brudarna. :thumbup:
Det där programmet var inte precis något som ställde någon i bättre dager..

Yankeee
2005-12-28, 18:17
Att alla vi lite längre norrut är exakt som grabbarna från tornedalen och att alla ni i stockholmsområdet är exakt som dom tre brudarna. :thumbup:
Det där programmet var inte precis något som ställde någon i bättre dager..

Menar det :P

Trance
2005-12-28, 18:19
Vänta lite. Jag tror inte att Kolozzeums egen TJATKÄRRING ska yttra sig om något sådant. Det finns väl ingen större pessimist än du!

Som sagt förut. Vi är inte 3 stycken och vi är inte helt borktkomna, så byt attityd!

Du menar att ni är totalt 10 stycken kommunister som kör skoter. Jo det är nog sant. Du yttrar ju dig om saker inte du vet något om, så varför får inte vi?

Herkulez
2005-12-28, 18:28
klart men det är inte så lätt för oss att koma på nya saker (skämt kan man väl inte kalla det då det är sanningar) hela tiden till skillnad från er som kan rabbla upp
Stockholmare kan inte köra bil i snö
Stockholmare kan inte köra bil i snö
Stockholmare kan inte köra bil i snö
och .................................................. .................................................. ......... eeehhh kom inte på ngt mer va men kul är det
ja men låt några tro det, dom skämtar ju inte utan säger sin åsikt, som juförsig är fel. Enda du och några andra kommer på i skämtväg är om lappar och renar, säg inte att du är så insnöad så du tror att det är så här?

Jense
2005-12-28, 18:29
haha men du är ju lapp din renförare. stor fet lapp.http://folk.uio.no/joakimt/karines/foto/lapp.jpg

Herkulez
2005-12-28, 18:33
haha men du är ju lapp din renförare. stor fet lapp.http://folk.uio.no/joakimt/karines/foto/lapp.jpg
och du är fet och ful men inte retar jag dig för det.

Jense
2005-12-28, 18:35
och du är fet och ful men inte retar jag dig för det.


nej men det är för att du är feta och fulare som du inte kan reta mig för min fet o fulhet.

vem fan bryr sig om vem som kör i snö bäst o vem som gnäller på vad o vem.. VEM BRYR SIG

PowPow
2005-12-28, 18:48
Skåne förbereder sig (http://sydsvenskan.se/skane/article133479.ece) :D

Jense
2005-12-28, 18:54
norrländskt hus

http://website.lineone.net/~polar.publishing/Assets/Images/Lapp%20tent%20with%20caption%20r&r.jpg

Wuren
2005-12-28, 20:21
Kära platthuvade norrlän... bla bla bla

...ni 3 lågintigenta samtidigt befann er på samma väg.
...Vidare skulle din volvo amazin inte ta större skada av det.


*yourock*

Endumen
2005-12-28, 20:38
Du menar att ni är totalt 10 stycken kommunister som kör skoter. Jo det är nog sant. Du yttrar ju dig om saker inte du vet något om, så varför får inte vi?

Vad har jag yttrat mig i som jag inte har någon aning om? Jag har inte sagt att stockholmarna är sämre på något sätt. Jag har sagt att jag tycker det är tragiskt att de i förstorar upp när det snöar lite i södra Sverige och kallar det STORM samt utfärdar riksvarningar. Hade det snöat här uppe hade som sagt ingen i stockholm brytt sig. För vi är ju som sagts av många dumma, bortkomna människor som lever i kåtor med en isbjörn som bästa vän. Vafaan, läs om och läs rätt människa!

Sen för övrigt är jag Socialdemokrat, inte kommunist! Men skoter kör jag!

flt 5 då men två var på tjota när folkräkningen var, inte mitt fel.

in your dreams ;P


Haha, du är tragisk!

Jense
2005-12-28, 20:41
Vad har jag yttrat mig i som jag inte har någon aning om? Jag har inte sagt att stockholmarna är sämre på något sätt. Jag har sagt att jag tycker det är tragiskt att de i förstorar upp när det snöar lite i södra Sverige och kallar det STORM samt utfärdar riksvarningar. Hade det snöat här uppe hade som sagt ingen i stockholm brytt sig. För vi är ju som sagts av många dumma, bortkomna människor som lever i kåtor med en isbjörn som bästa vän. Vafaan, läs om och läs rätt människa!

Sen för övrigt är jag Socialdemokrat, inte kommunist! Men skoter kör jag!






storm ska väl du inte uttala dig om

Endumen
2005-12-28, 20:51
storm ska väl du inte uttala dig om

Har du blivit fast i en snöstorm på fjället när det blåser vindar som överstiger 30m/s?? Om du inte har det så ska du inte yttra dig!

Cilia
2005-12-28, 20:52
ja men låt några tro det, dom skämtar ju inte utan säger sin åsikt, som juförsig är fel. Enda du och några andra kommer på i skämtväg är om lappar och renar, säg inte att du är så insnöad så du tror att det är så här?
va menar du?
går det inte renar på gatorna i Umeå och Luleå?




Jörgen - Jag har börjat min vandring. Tänkte ta sparken men den satt fast i snödrivan *g*

Nitrometan
2005-12-28, 20:52
Inatt har iaf SMHI utfärdat en "klass 2"-varning för snöoväder. Vädervarningskalan som de använder har tre steg 0, 1 och 2.

Skåne, Blekinge och Kalmar län kan drabbas. Håll er hemma inatt.

Jense
2005-12-28, 20:53
Har du blivit fast i en snöstorm på fjället när det blåser vindar som överstiger 30m/s?? Om du inte har det så ska du inte yttra dig!


nä men vindar med hårt regn som stiger över 40m/s.

Cilia
2005-12-28, 20:53
Om du inte har det så ska du inte yttra dig!
det där argumenet älskar jag!!
begränsningar och censur för vilka som kan och får uttala sig i vissa frågor är argumentation på högsta nivån.

Yankeee
2005-12-28, 20:54
Inatt har iaf SMHI utfärdat en "klass 2"-varning för snöoväder. Vädervarningskalan som de använder har tre steg 0, 1 och 2.


http://www.smhi.se/weather/varningar/varning_definition.html ;)


Glöm inte att dessa bara gäller i södra sverige, i norrland motsvarar en 1:a södra sveriges 3:a.

arkebuzer
2005-12-28, 20:54
Hans poäng är att vi Stockholmare tydligen är enligt hans tycke "sämst".
Det hela bottnar dock i en avundsjuka utan dess like, han är "stolt" över sin vinter och sin korvkioskhangout - på ytan.
Under ytan hittar vi inget mindre än en vilsen lappjävel som är avundsjuk på 08-området eftersom vi slipper ta rentaxi när det finns tunnelbana.

Punkt slut - Tack

Hahahahaha! *yourock* :hbang:

wreka
2005-12-28, 20:58
En gång satt jag på min balkong när det var vindstilla OCH regnade. Nu till det tuffa, balkongen var inte ens inglasad! ;) LOL!

Jense
2005-12-28, 20:58
En gång satt jag på min balkong när det var vindstilla OCH regnade. Nu till det tuffa, balkongen var inte ens inglasad! ;) LOL!


helt crazy humor

Endumen
2005-12-28, 20:59
det där argumenet älskar jag!!
begränsningar och censur för vilka som kan och får uttala sig i vissa frågor är argumentation på högsta nivån.


Han antydde att jag aldrig hade varit i en storm...

Jense
2005-12-28, 21:00
Han antydde att jag aldrig hade varit i en storm...


likamycket som du antyder att jag inte varit i snö.

Yankeee
2005-12-28, 21:00
Han antydde att jag aldrig hade varit i en storm...

SHIT OCH DÅ BA MÅSTE DU TYP BEVISA DET LIKSOM BARA SÅ HÄR ATT DU HAR VARIT DET!!

Endumen
2005-12-28, 21:02
nä men vindar med hårt regn som stiger över 40m/s.


Orkan, coolt :thumbup:. När då om jag får fråga?

Vi snackade faktiskt om snöstormar. Där är kyleffekten mycket högre!

Endumen
2005-12-28, 21:03
SHIT OCH DÅ BA MÅSTE DU TYP BEVISA DET LIKSOM BARA SÅ HÄR ATT DU HAR VARIT DET!!

Nej, jag frågade om han varit i en storm på fjället, inget mer med det!

Jense
2005-12-28, 21:03
Orkan, coolt :thumbup:. När då om jag får fråga?

Vi snackade faktiskt om snöstormar. Där är kyleffekten mycket högre!
tycker jag inte att den är, inte när regnet piskar in i ansiktet på en.

december eller ngt liknande förra året, året innan det och året innan det.

skaparn
2005-12-28, 21:04
SHIT OCH DÅ BA MÅSTE DU TYP BEVISA DET LIKSOM BARA SÅ HÄR ATT DU HAR VARIT DET!!

Men, vad skulle du göra ifall du vore socialist?

Yankeee
2005-12-28, 21:04
Men, vad skulle du göra ifall du vore socialist?

Leva av andra?

Jense
2005-12-28, 21:04
Leva av andra?


ha sex med sin syster i ett skjul?

ja vad gör socialister mer om dagarna.. let's see

Endumen
2005-12-28, 21:09
tycker jag inte att den är, inte när regnet piskar in i ansiktet på en.

december eller ngt liknande förra året, året innan det och året innan det.


Jo, kyleffekten är mycket, mycket mer.

David86
2005-12-28, 21:10
Orkan, coolt :thumbup:. När då om jag får fråga?

Vi snackade faktiskt om snöstormar. Där är kyleffekten mycket högre!
Bor man i Skåne är kyleffekten en ganska känd sak. Jag har faktiskt varit i Östersund nån gång i oktober, visst var det snö och minusgrader när det var 15 plusgrader i Skaune men hör och häpna, det var bra mycket behagligare i Östersund än i Ystad.

Endumen
2005-12-28, 21:11
Leva av andra?

HAHAHAHA. Lägg ner!

Lär dig istället vad Socialism är för något!

Endumen
2005-12-28, 21:12
Bor man i Skåne är kyleffekten en ganska känd sak. Jag har faktiskt varit i Östersund nån gång i oktober, visst var det snö och minusgrader när det var 15 plusgrader i Skaune men hör och häpna, det var bra mycket behagligare i Östersund än i Ystad.

Ja, men nu blir det ju inte stormar i självaste Östersund. Dock på fjället!

Trance
2005-12-28, 21:13
HAHAHAHA. Lägg ner!

Lär dig istället vad Socialism är för något!

Folk vet vad socialism är. Det handlar om att vilja ha vad andra vill ha, fast utan att kämpa för det.

Sedan vad jag menade innan, du vet ingenting om trafiken i storstadsområdena. Så varför kommentera?

Jense
2005-12-28, 21:14
Jo, kyleffekten är mycket, mycket mer.


ser du med rövhålet eller? jag sa "nej det tycker jag verkligen inte" och det betyder att jag inte tycker snö är med kylande än piskande regn.

a_p
2005-12-28, 21:17
Orkar inte läsa all skit som står i den här tråden men ja, generellt är stockholmare värdelösa att köra bil i snö. Fast det var väl inget nytt å andra sidan.

//Stockholmare som bott i Norrland

Endumen
2005-12-28, 21:22
Folk vet vad socialism är. Det handlar om att vilja ha vad andra vill ha, fast utan att kämpa för det.

Sedan vad jag menade innan, du vet ingenting om trafiken i storstadsområdena. Så varför kommentera?

Jasså, så det är så man beskriver Socialism. Utsugare som inte gör något för samhället utan bara lever på alla andra?

Jag som hela tiden trott att socialismen står för alla människors lika värde och alla människors lika rättigheter och skyldigheter. Alla ska få ta del av välfärden och alla ska bidra till den. Men just ja, det är det som socialismen antyder!

Vad vet du om vad jag vet om trafiken i storstäderna. Jag har faktiskt åkt/kört bil i Stockholm, Göteborg och flera andra storstäder jag med. Så där vann du inget!

Endumen
2005-12-28, 21:23
ser du med rövhålet eller? jag sa "nej det tycker jag verkligen inte" och det betyder att jag inte tycker snö är med kylande än piskande regn.

Nej, jag såg mycket väl vad du skrev. Dock är det så att kyleffekten är högre i bitande kyla än i regn. Det är bara att inse!

Metal_boy_
2005-12-28, 21:26
Haha fy fan, jag har åkt en del bil ikväll och jag kan inte hålla mig från att lägga den som Tony Rickardsson i kurvorna. Är helt jävla sjösjuk nu haha, men fy fan va härligt! Må snön ej förvandlas slaskig dynga förrän på vårkanten!!!!!!!

Cilia
2005-12-28, 21:31
Vad vet du om vad jag vet om trafiken i storstäderna. Jag har faktiskt åkt/kört bil i Stockholm, Göteborg och flera andra storstäder jag med. Så där vann du inget!
Jo vi vet och vi blir alltid lika irriterade när ni är på besök.
Lär er köra bil i stan först!

Jense
2005-12-28, 21:32
Nej, jag såg mycket väl vad du skrev. Dock är det så att kyleffekten är högre i bitande kyla än i regn. Det är bara att inse!


bitande kyla och snö är väl inte samma sak?


regn = blött.
blött = kallt i minusgrader

och vindar på 40m/s + blött + minusgrader = istappar från kuken.

Trance
2005-12-28, 21:33
Jasså, så det är så man beskriver Socialism. Utsugare som inte gör något för samhället utan bara lever på alla andra?

Jag som hela tiden trott att socialismen står för alla människors lika värde och alla människors lika rättigheter och skyldigheter. Alla ska få ta del av välfärden och alla ska bidra till den. Men just ja, det är det som socialismen antyder!

Vad vet du om vad jag vet om trafiken i storstäderna. Jag har faktiskt åkt/kört bil i Stockholm, Göteborg och flera andra storstäder jag med. Så där vann du inget!

Men känns det inte jobbigt att socialismen aldrig har fungerat, att den hela tiden ändras mot en mer kapitalistisk och liberal inriktning? Eller jobbigt att man vill att få skall bestämma över många när det gäller de flesta beslut?

Sedan tyckte jag det var duktigt av dig att köra bil, vad anser du då vara felet i trafiken i Stockholm när snön kommer?

Endumen
2005-12-28, 21:38
bitande kyla och snö är väl inte samma sak?


regn = blött.
blött = kallt i minusgrader

och vindar på 40m/s + blött + minusgrader = istappar från kuken.


Snö här uppe medför iaf en runt -15 grader. Välj själv vad du vill kalla bitande kyla.

Haha, jo. Det är rätt kallt när det regnar med, det har jag inte sagt något om. Men vanligtvis så snöar det om det är minusgrader (kolla upp).

Callister
2005-12-28, 21:41
Det roligaste är ju att folk ignorerar inlägg hit och dit för att fortsätta med sina egna krig. :thumbup:

ps. alla bannade

skaparn
2005-12-28, 21:45
Leva av andra?

HAhahaha! Du är en tacksam människa att bjuda på upplägg! Det där lever jag på resten av kvällen.

Endumen
2005-12-28, 21:46
Men känns det inte jobbigt att socialismen aldrig har fungerat, att den hela tiden ändras mot en mer kapitalistisk och liberal inriktning? Eller jobbigt att man vill att få skall bestämma över många när det gäller de flesta beslut?

Sedan tyckte jag det var duktigt av dig att köra bil, vad anser du då vara felet i trafiken i Stockholm när snön kommer?

Socialismen fungerar utmärkt om det sköts på rätt sätt.
Nämn ett äkta kapitalistiskt land som fungerar i dagens värld!

Vad jag anser är fel?

Felet ligger i att körglada människor inte tar snön på allvar. Och orsakar olyckor på det sättet. Och få inte det här till att det bara är stockholmare som orsakar olyckor, för det har jag inte påstått. Vi kör även åt helvete ibland här uppe med (dock är de flesta dödsolyckorna i jämtland under vinterhalvåret orsakade av turister på väg till och från Åre). Man kan inte köra 110km/h på en väg som är fylld av snö. Det är bara att inse. Här uppe sänks de flesta 110vägarna till 90 under vinterhalvåret, det borde de även göra i stockholmstrakten. På så sätt kan vi undvika många olyckor. Sen är ett annat problem att stockholm inte har ett fungerande snöröjningssystem. Snön forslas inte undan utan ligger kvar.

Hnke
2005-12-28, 22:03
Frågan är väl ändå.. varför i helvete man skulle vilja bo i Norrland?

Herkulez
2005-12-28, 22:13
nä men vindar med hårt regn som stiger över 40m/s.
gaah värsta vädret jag vet =/




hnke: ännu viktigare fråga: varför vill man bo i sverige när det finns länder med sol och värme större delen av året. hatar verkligen vintern *grr*

David86
2005-12-28, 22:14
.....Sen är ett annat problem att stockholm inte har ett fungerande snöröjningssystem. Snön forslas inte undan utan ligger kvar.
Hur ska man lösa det då?

Helena B
2005-12-28, 22:15
Frågan är väl ändå.. varför i helvete man skulle vilja bo i Skåne?


Har jag också alltid undrat...

Jense
2005-12-28, 22:17
gaah värsta vädret jag vet =/




hnke: ännu viktigare fråga: varför vill man bo i sverige när det finns länder med sol och värme större delen av året. hatar verkligen vintern *grr*


vadfan bor du i norrland då för :D är du nån slags masocist

Herkulez
2005-12-28, 22:19
vadfan bor du i norrland då för :D är du nån slags masocist
nej jag är född här, har mina anledningar att jag inte flyttat härifrån än.

sen ja, det är jag. tänder på masar o (na)cister



(ja jag vet att det stavas med Z din besserwisser)

Hnke
2005-12-28, 22:19
Har jag också alltid undrat...
Jadu.. gärna för mig, slipper man ert jävla gnällande hit o dit.
Finns inget värre än sthlm:are och annat pack som tror dom är bäst bara för att dom bor i huvudstaden. .wooppidoo då som om det skulle vara något.

Jense
2005-12-28, 22:20
Jadu.. gärna för mig, slipper man ert jävla gnällande hit o dit.
Finns inget värre än sthlm:are och annat pack som tror dom är bäst bara för att dom bor i huvudstaden. .wooppidoo då som om det skulle vara något.


ja men det är så när man har sex inom familjen. då måste man skryta och få folk att tro att man är bra utåt

Helena B
2005-12-28, 22:21
Jadu.. gärna för mig, slipper man ert jävla gnällande hit o dit.
Finns inget värre än sthlm:are och annat pack som tror dom är bäst bara för att dom bor i huvudstaden. .wooppidoo då som om det skulle vara något.

Men jag bor i Norrland :cool:

Hnke
2005-12-28, 22:22
Men jag bor i Norrland :cool:
Ja, annat pack skrev jag ju ;)

Helena B
2005-12-28, 22:24
Ja, annat pack skrev jag ju ;)

annat pack som tror dom är bra för att dom bor i huvudstaden. Vilka är packen som inte är stockholmare men bor i Sthlm? :D

Jense
2005-12-28, 22:25
annat pack som tror dom är bra för att dom bor i huvudstaden. Vilka är packen som inte är stockholmare men bor i Sthlm? :D
pack och annat

fan kvinna har du mens eller

Helena B
2005-12-28, 22:28
pack och annat

fan kvinna har du mens eller

Nope har du!? :booty:

Edit: Ni skåningar är så lättretade :D

Hnke
2005-12-28, 22:30
Nope har du!? :booty:

Edit: Ni skåningar är så lättretade :D
Det är bara för att vi är så trötta på erat snack.. seså, sitt ner. hej.

Jense
2005-12-28, 22:31
Nope har du!? :booty:

Edit: Ni skåningar är så lättretade :D


nej jag blöder sällan ur min vagina.

Helena B
2005-12-28, 22:32
Det är bara för att vi är så trötta på erat snack.. seså, sitt ner. hej.

Erat? Vem mer än jag? Är det fler som gnäller på er, måste ju finnas någon anledning till varför då? :D

Herkulez
2005-12-28, 22:32
Nope har du!? :booty:

Edit: Ni skåningar är så lättretade :D
offtopic: har du provat på en DVDA?

Helena B
2005-12-28, 22:34
offtopic: har du provat på en DVDA?

Vet inte vad en DVDA är så om du förklarar så ska jag svara.

skaparn
2005-12-28, 22:39
hatar verkligen vintern *grr*

Det kan jag skriva upp på! Vinter, snö och kyla känns jävligt 1900-tal, borde vi inte kunna fixa till det där på något sätt.

Att jag bor kvar har att göra med resten av världens otroligt dåliga svenskakunskaper i kombination med min oförmåga att göra mig förstådd på utrikiska.

Herkulez
2005-12-28, 22:40
Det kan jag skriva upp på! Vinter, snö och kyla känns jävligt 1900-tal, borde vi inte kunna fixa till det där på något sätt.

.
jobbar på det, låter bilen stå på några extra minuter på tomgång osv.

Helena B
2005-12-28, 22:44
Hööru Herk du kan ju inte säga A och inte säga B sen. När jag googlar får jag upp nåt som har med DVD-spelare att göra, men jag antar att det inte är rätt. Vad är DVDA "nyfiken ju" :whipped:

Herkulez
2005-12-28, 22:49
Hööru Herk du kan ju inte säga A och inte säga B sen. När jag googlar får jag upp nåt som har med DVD-spelare att göra, men jag antar att det inte är rätt. Vad är DVDA "nyfiken ju" :whipped:
se komedin orgazmo så förstår du =)


men tar det som ett ja

Bönne
2005-12-28, 22:49
Hööru Herk du kan ju inte säga A och inte säga B sen. När jag googlar får jag upp nåt som har med DVD-spelare att göra, men jag antar att det inte är rätt. Vad är DVDA "nyfiken ju" :whipped:Ljud-DVD, sådant ni kommer ersätta renbjällrorna och eskimå-trummorna med nästa sekel...

Helena B
2005-12-28, 22:56
se komedin orgazmo så förstår du =)


men tar det som ett ja

Men suck...vill ju veta Herk...plz...plz..plz *kissass*

se Ljud-DVD, sådant ni kommer ersätta renbjällrorna och eskimå-trummorna med nästa sekel...

Ha ha renar och eskimåer i Gävle, ja det skulle vara en syn. :laugh: Har sett en ren en gång och det var i Sthlm...

Metal_boy_
2005-12-28, 23:01
Men suck...vill ju veta Herk...plz...plz..plz *kissass*



Ha ha renar och eskimåer i Gävle, ja det skulle vara en syn. :laugh: Har sett en ren en gång och det var i Sthlm...


Vill du ju inte alls! Vi vet nog vad du vill....

Helena B
2005-12-28, 23:02
Vill du ju inte alls! Vi vet nog vad du vill....

Jasså och vad vill jag då?

Piranha
2005-12-29, 00:26
Fattar inte heller det där med renar.

200 mil norröver och bra jävla dyrt.

100 mil söderöver kan man få en hora och en liter sprit under en tvåhundring.


För barnens skull finns därför renar på skansen.

wreka
2005-12-29, 08:24
Om man dock ska vara lite allvarlig så tycker jag dom här ständiga larmrapporterna om snökaos kan vara lite allmänfarliga. Ju oftare man larmar/varnar desto större risk att folk inte tar varningen på allvar. Bättre blir det ju inte av att dom som förmedlar varningen bara är ute efter att höja tittarsiffrorna (så dom kan ta mer betalt för reklamtiden) eller sälja fler lösnummer.

Cilia
2005-12-29, 08:30
Felet ligger i att körglada människor inte tar snön på allvar. Och orsakar olyckor på det sättet. Och få inte det här till att det bara är stockholmare som orsakar olyckor, för det har jag inte påstått. Vi kör även åt helvete ibland här uppe med (dock är de flesta dödsolyckorna i jämtland under vinterhalvåret orsakade av turister på väg till och från Åre). Man kan inte köra 110km/h på en väg som är fylld av snö. Det är bara att inse. Här uppe sänks de flesta 110vägarna till 90 under vinterhalvåret, det borde de även göra i stockholmstrakten. På så sätt kan vi undvika många olyckor. Sen är ett annat problem att stockholm inte har ett fungerande snöröjningssystem. Snön forslas inte undan utan ligger kvar.
Seriöst pojk. Du är 18 jävla år och knappt torr bakom öronen och än mindre haft körkort en längre tid. Ändå sitter du och skriver som om du är värsta professorn i körkunskap.

Sen är det uppenbart att du inte har någon jäkla aning om vad det innebär att snöröja en stad som Stockholm vilket gör att det är svårt att ta dig på allvar i något avseende. Det är inte bara att köra ut snön i skogen 3 meter bort som det är där du bor. Använd dom 2 gråa du har fått är du snäll.

Metal_boy_
2005-12-29, 09:07
Jasså och vad vill jag då?


Att Herk ska visa stafettpinnen.

Herkulez
2005-12-29, 10:23
Seriöst pojk. Du är 18 jävla år och knappt torr bakom öronen och än mindre haft körkort en längre tid. Ändå sitter du och skriver som om du är värsta professorn i körkunskap.

Sen är det uppenbart att du inte har någon jäkla aning om vad det innebär att snöröja en stad som Stockholm vilket gör att det är svårt att ta dig på allvar i något avseende. Det är inte bara att köra ut snön i skogen 3 meter bort som det är där du bor. Använd dom 2 gråa du har fått är du snäll.
verkar vara en öm punkt för tanten?

Pingu
2005-12-29, 10:34
Tycker att Cilia inte heller ska uttala sig. Visst var det du som sa att du var skitbra på att fickparkera och det gjorde inget om man stötte till bilarna bakom och framför en så länge det inte blev bucklor

Piranha
2005-12-29, 10:37
Tycker att Cilia inte heller ska uttala sig. Visst var det du som sa att du var skitbra på att fickparkera och det gjorde inget om man stötte till bilarna bakom och framför en så länge det inte blev bucklor


jag kan tillägga att en p-ruta o stockholm är 2,5 x 4 meter

inte 12 x 20 som i Skellefteå.

Pingu
2005-12-29, 10:39
jag kan tillägga att en p-ruta o stockholm är 2,5 x 4 meter

inte 12 x 20 som i Skellefteå.

Finns bestämmelser på hur stor p rutor måste vara

skaparn
2005-12-29, 10:41
jag kan tillägga att en p-ruta o stockholm är 2,5 x 4 meter

inte 12 x 20 som i Skellefteå.

Men vi måste ju rymma traktorn, släpet med skotern och frugans SUV på samma plats. Bara för att du trycker in din stora kropp i en Smart varje dag innebär inte det att vi gör det. Vi gillar bensin.

a_p
2005-12-29, 10:43
Seriöst pojk. Du är 18 jävla år och knappt torr bakom öronen och än mindre haft körkort en längre tid. Ändå sitter du och skriver som om du är värsta professorn i körkunskap.

Men det är du eller? Varför har du så svårt att acceptera att norrlänningar kör bättre i snö, jag tycker det låter ganska logiskt... Alltid lika roligt hur alla bilfirmor blir fullbokade av folk som vill byta till vinterdäck så fort den första snön kommer. Inte konstigt när att man kör åt hellvete när det finns folk som inte ens bytt till vinterdäck... Detta i kombination med att dubbdäck är betydligt ovanligare till förmån för S&M däck ger skräckrubriker hos aftonbladet.

Metal_boy_
2005-12-29, 10:44
Seriöst pojk. Du är 18 jävla år och knappt torr bakom öronen och än mindre haft körkort en längre tid. Ändå sitter du och skriver som om du är värsta professorn i körkunskap.

Sen är det uppenbart att du inte har någon jäkla aning om vad det innebär att snöröja en stad som Stockholm vilket gör att det är svårt att ta dig på allvar i något avseende. Det är inte bara att köra ut snön i skogen 3 meter bort som det är där du bor. Använd dom 2 gråa du har fått är du snäll.


Finns väl vatten att dumpa snön i överallt där uppe. Jaja det är is jag vet!!! Men man får väl lägga skiten ovanpå så smälter det med resten av skiten sen. Ja, avgaser och kemikalier från bilar i snön jag vet!! Men skogen blir också förorenad och dessutom så rinner skiten ner i vattnet där iaf. Nej, inte i samma usträckning som när man dumpar det rakt ner jag vet!! Men varsågod och ha fullt med snö då för fan, jag blir galen på dig!! :D

Krokodil
2005-12-29, 11:43
Jag vill peka på en paradox...

Stockholm består numera som alla vet till största delen av inflyttade bonnläppar från norrlands inland och andra udda platser. Hur kommer det sig att dessa lantisar är världsmästare på vinterkörning tills de flyttar till Sthlm, då de helt plötsligt börjar köra i diket vid minsta nederbörd?