handdator

Visa fullständig version : Kosttillskott till min mamma 55år.


malakai
2005-12-27, 21:36
Min stackars mamma har de senaste svimmat några ggr. Hon har vart hos läkarn och de är tydligen inget fel på henne. Men efter ja pratat med henne så äter hon helt förkastligt! Tvingat henne börja äta riktigt frukost (havregrynsgröt). Men ja tänkte att man kunde ge henne nått tillskott/multivitamin som hon i samband med maten lätt kan ta. Hon äter alltså helt värdelöst och jag tror hon kan bli piggare om hon får lite hjälp av ett tillskott.

Vad är bra för min lilla mamma? har ni nått att rek.? Kom gärna med förslag.

mvh Nikke

King Grub
2005-12-27, 21:52
Ett vanligt multivitamin- och mineraltillskott av typen som säljs på Apoteket.

Framför allt är det bästa tillskottet att du introducerar henne till en varierad och sund kost, inte bara gröt.

Därutöver är det vanskligt att över ett diskussionsforum uttala sig om vad hon behöver eller inte behöver, om något, i tillskottsform, utan att veta mer exakt vad det handlar om för brister. Att börja supplementera på känn är inte alls att rekommendera.

Hennes läkare bör kunna säga mer.

Fettecke
2005-12-27, 21:52
det finns nått som heter "MultiMan", finns ett motsvarande för kvinnor också.... det verkar funka bra iaf(iaf multiman), det hjälte mig mot huvudverk och skit för ett bra tag sen...

YTS
2005-12-29, 00:30
Min stackars mamma har de senaste svimmat några ggr. Hon har vart hos läkarn och de är tydligen inget fel på henne. Men efter ja pratat med henne så äter hon helt förkastligt! Tvingat henne börja äta riktigt frukost (havregrynsgröt). Men ja tänkte att man kunde ge henne nått tillskott/multivitamin som hon i samband med maten lätt kan ta. Hon äter alltså helt värdelöst och jag tror hon kan bli piggare om hon får lite hjälp av ett tillskott.

Vad är bra för min lilla mamma? har ni nått att rek.? Kom gärna med förslag.

mvh Nikke
en apelsin och 1 st torkad aprikos till havregrynsgröten skulle kunna vara ett bra naturligt komplement. Apelsin för C vitamin och folsyra, torkad aprikos för Betakaroten och E-vitamin.
På mackorna lite sardiner, med röd paprika och solrosfrön t.ex. Sardiner för selen, D-vitamin och omega-3, Röd paprika för Beta karoten, C och E vitamin, solrosfrön för E-vitamin och omega 6 för att balansera omega 3 i sardinerna.

Mera förslag på enkla nyttiga mackor på:
http://web.telia.com/~u30032762/meramat.html


YNGVE