handdator

Visa fullständig version : Jobbigt att börja löpa igen?


fffffffff
2005-12-27, 18:03
Jag har spelat fotboll och löpt regelbundet så länge jag kan minnas men den
här vintern har jag ingen motivation att gå ut och jogga i snö och minusgrader
så jag ska istället träna fotbollsteknik hemma 1timme per dag fram tills mars/april och jag frågar er som tagit ett litet uppehåll från löpningen: Hur jobbigt är det att börja löpa igen och tappar man mycket?

Shent
2005-12-27, 20:14
Jag har spelat fotboll och löpt regelbundet så länge jag kan minnas men den
här vintern har jag ingen motivation att gå ut och jogga i snö och minusgrader
så jag ska istället träna fotbollsteknik hemma 1timme per dag fram tills mars/april och jag frågar er som tagit ett litet uppehåll från löpningen: Hur jobbigt är det att börja löpa igen och tappar man mycket?

Att inte träna något annat än fotbollsteknik under ett halvår kommer du troligtvis att minska din kondition ganska ordentligt. Är du väldigt vältränad när du slutat så kommer du lättare tillbaka.

Försök att träna/hålla igång med nånting annat aerobt om det är den typen av träning som du prioriterar så tappar du inte lika fort.

Förresten varför inte gymma, springa på löpbanan, power yoga eller nåt annat?

En annan sak med att sluta träna regelbundet är att man då minskar i energiförbrukning och går lättare upp i vikt om man inte ändrar kosten. Det kan sluta med flera onödiga kilon och ännu jobbigare att springa :D

Träna regelbundet är alltid det bästa om man är frisk. :cool:

krellik
2005-12-27, 21:07
..testa tabata intervaller, tar inte mer än 4 min..

Googla "guerilla cardio" om du är nyfiken.. Inte så dumt faktiskt.. för lite omväxling om inte annat..