handdator

Visa fullständig version : Ständigt denna proteinhysteri...


Sparrisen
2005-12-27, 15:45
Är det bara jag som tycker att denna ständiga tjatan om protein hit och protein dit här på kollo är ganska överdriven? Ideligen läser man inlägg och trådar som handlar om huruvida trådskaparen får i sig tillräkligt med protein etc. Därtill kontras ju dessa med smått underhållande trådar om hur proteinintaget kan vara skadligt eller ej. Ena stunden undrar någon om värken i övre delen av ryggen kan ha något med dess ökade proteinintag att göra, eller om han nu gått och blivit sängvätare som följd av prottedrinken.

För egen del tycker jag att mycket av detta är ganska överdrivet. Jag kan iof bara tala av egen erfarenhet, men den säger mig att man - eller iaf inte jag - behöver någon överdriven proteinkonsumtion för att kunna öka i muskelmassa. Mitt eget proteinintag skulle nog av de flesta här på brädan klassas som tämligen lågt, och om jag la upp mitt "kostschema" (vilket jag inte har något) så skulle nog många kritisera och tala om för mig att "med så där lite protein händer inget" etc.

Min egen lilla filosofi bygger istället på ett jämnt, någorlunda regelbundet, och måttligt proteinintag - istället för någon stor total mängd. Kroppen kan ju som bekant inte lagra protein för senare användning och ett regelbundet intag förser således kroppen och blodet med en kontinuerlig tillförsel av aminosyror.

Hur äter jag då? Tja, som jag tidigare skrev så har jag inte något direkt kostschema, inte heller räknar jag mängder eller energiinnehåll. Varför inte? Jo för att jag då inte kan leva ett normalt liv helt enkelt. Det fungerar inte att ständigt äta varannan timma och hålla på att räkna kalorier hit och dit. Att ständigt ha med sig matlådor vart man än går fungerar liksom inte i de flesta sociala sammanhang. Istället får jag gå lite mera på känsla och då jag "tvingas" äta ute så får det bli att se sig om efter ett lite "nyttigare" alternativ, och om det inte finns så får man helt enkelt ta något annat, värre än så är det inte. Vad jag tror att många glömmer bort när de räknar proteinmängder är att även annat än just kött/bönor och mejerivaror innehåller protein. Även tex ris, pasta och potatis innehåller en stor del protein (8-10 g på 100g är inte direkt lite) och tillsammans med lite protein från tex kött eller mjölk blir detta snabbt "fullvärdigt", och ska såledas också räknas till den totala proteinkonsumtionen. Med detta i åtanke har iaf inte jag några "problem" (som så många anser sig ha) att komma upp i proteinmängd. Som exempel kan nämnas gårdagens frukost; ett tallrik havregrynsgröt med lite mjölk och en macka med 3 skivor skivad kalkon och ett glas juice - fullt tillräckligt enligt mig.

Obs: innan någon frågar - ja, jag tar en gainer efter träning, då det ju är superbra för min återhämtning och påfyllning innför nästa pass. Jag ratar absolut inte protein, men vill bara påpeka att många verkar överdriva det hela och tro att mängden protein de stoppar i sig är proportionell mot ökad muskeltillväxt.

Tja, detta var lite av mina tankegångar... :D nu kanske det inte är det "optimalaste", men det räcker nog gott och väl för 99% av folket på denna brädan iaf.

heljis
2005-12-27, 15:58
Jag tror att många här (inkl mig själv) verkligen vill vara säkra på att aldrig ha tillväxten begränsad av proteintillgången. Jag äter inga mängder protein (drygt 2g/kg kroppsvikt) och det fungerar bra. Att tex bönor, pasta och havregryn innehåller mycket protein tror jag inte det är många som inte är medvetna om.

Ang. det du sa om att inte kunna ha ett normalt liv och samtidigt äta var 3e timme, beror det nog mycket på vad man har för jobb osv. Jag studerar och äter var 3e timme utan bekymmer, innan dess jobbade jag heltid i en butik och det gick jättebra då med.

King Grub
2005-12-27, 16:23
mängden protein de stoppar i sig är proportionell mot ökad muskeltillväxt.

Det är det också. :)

"Our results, along with virtually all data in the literature on the topic, suggest that increasing AMINO ACID intake will increase muscle mass, with all other variables remaining constant. Whereas this concept runs counter to popular perception, real-life examples abound in obese individuals who have significantly elevated muscle mass despite living sedentary lives. Thus, it is likely that increasing AMINO ACID intake in accord with the principles discussed above to optimize effectiveness will promote muscle anabolism, whether in depleted individuals such as the elderly or in active athletes trying to increase muscle mass."

J Nutr. 2002 Oct;132(10):3219S-24S. Regulation of muscle protein by amino acids.

"Having established the time window within which amino acid stimulation of protein synthesis is maximal, we moved on to investigate the dose response relationship between infused amino acids and muscle protein turnover. The results suggested that muscle protein synthesis was stimulated almost linearly within the normal physiological range of plasma amino acids."

J Nutr. 2002 Oct;132(10):3225S-7S. Latency, duration and dose response relationships of amino acid effects on human muscle protein synthesis.

pragmatist
2005-12-27, 17:07
Faktum är att många av världens elitidrottare äter skitdåligt rent ut sagt men deras kroppar anpassar sig bra ändå, helt enkelt för att de är så illa tvungna. På motsvarande sätt kan inte den bästa kosten i världen kompensera för undermåliga träningsmetoder. Kroppen är ett biologiskt system med stor anpassningsförmåga - men bara om den måste.

hio
2005-12-27, 20:06
Faktum är att många av världens elitidrottare äter skitdåligt rent ut sagt men deras kroppar anpassar sig bra ändå, helt enkelt för att de är så illa tvungna. På motsvarande sätt kan inte den bästa kosten i världen kompensera för undermåliga träningsmetoder. Kroppen är ett biologiskt system med stor anpassningsförmåga - men bara om den måste.
Elitidrottare och "äter skitdåligt", passar de verkligen i samma mening? Jag har väldigt liten insikt i elitidrottares matvanor så du kanske kan ge något exempel på någon som presterat nåt nämnvärt med skitdåligt kost samt varit ren.

pragmatist
2005-12-27, 21:03
Jag törs inte uttala mig om vilka elitidrottare som är rena och inte. Snarare utgår jag ifrån att alla är dopade tills motsatsen är bevisad - det blir färre besvikelser på det sättet.

Men som exempel kan jag ju nämna omfattande krökande bland tyngdlyftare, i alla fall på 70- och 80-talet. Fråga Hoa-Hoa. ;)

Beast
2005-12-27, 21:50
Sparrisen: Men då är det inget för dig, utan att hålla ordentlig koll på sin kost så kommer man ingen vart i byggning det vet du också? Man kan inte gå runt och "chansa" för som alla vet, många bäckar små....

Varför funkar det inte att äta var annan timme? Det funkar helt perfekt måste jag säga.

Sparrisen
2005-12-27, 22:01
Varför funkar det inte att äta var annan timme? Det funkar helt perfekt måste jag säga.

Är man elitidrottare och viger sitt liv till byggning, då går det bra. Merparten av folket här på kollo är 19-åriga pojkar som tränat i 6-12 månader och som kanske vill att deras liv ska bestå även av annat.

King Grub
2005-12-27, 22:07
Men samtidigt vill dom öka 10 kilo muskelmassa på ett år...

Lalla
2005-12-27, 22:15
Faktum är att många av världens elitidrottare äter skitdåligt rent ut sagt men deras kroppar anpassar sig bra ändå, helt enkelt för att de är så illa tvungna. På motsvarande sätt kan inte den bästa kosten i världen kompensera för undermåliga träningsmetoder. Kroppen är ett biologiskt system med stor anpassningsförmåga - men bara om den måste.

Håller med, men byggare har jag ingen aning om. Däremot så har jag lite koll på hockeyspelare o cyklister, där är det himmelsvid skillnad.

Hockeyspelaren:
Frukost, en macka i bilen på väg till träningen.
Lunch, en MASSA mat ofta pasta med en flötig sås o relativt lite grönsaker.
Middag, en pizza...
Kvällsfika, müsli, mjök o ett gänga mjukmackor.

Ok, kanske ngt överdrivet men så ser det tyvärr ut ganska ofta. Dessimellan en hel del alkohol, framförallt om det är spelledigt på söndagen. *screwy*

Beast
2005-12-28, 00:03
Är man elitidrottare och viger sitt liv till byggning, då går det bra. Merparten av folket här på kollo är 19-åriga pojkar som tränat i 6-12 månader och som kanske vill att deras liv ska bestå även av annat.

Precis som Grub säger så vill dom fortfarande öka enorma mängder utan att göra nåt seriöst, hur går det tror du?
Att du sen tror att man inte kan ha nåt "annat liv" än just byggningen är upp till dig, du kanske inte klarar det. Och för övrigt, den där tråkiga jävla kommentaren om att man vill ha ett liv därför kan man inte satsa är så jävla patetisk.

Sparrisen
2005-12-28, 00:34
Precis som Grub säger så vill dom fortfarande öka enorma mängder utan att göra nåt seriöst, hur går det tror du?
Att du sen tror att man inte kan ha nåt "annat liv" än just byggningen är upp till dig, du kanske inte klarar det. Och för övrigt, den där tråkiga jävla kommentaren om att man vill ha ett liv därför kan man inte satsa är så jävla patetisk.

Jag tror du missuppfattade lite vad jag ville få fram.

Jag vill påpeka att det är mycket lätt för den oinvigde att tro att "allt" hänger på vissa specifika saker, såsom intaget av protein. Andra saker som nybörjaren lätt höjer till skyarna är kreatin, exakta vilan mellan seten, lillfingrets placering vid scottcurls etc...

Jag, och många med mig (refererar till kompisar mfl) gjorde de flesta av dessa misstag i början, dvs vi fokuserade blint på ett fåtal saker, istället för att försöka se helheten. Det som fortfarande ger mest är ju själfallet en balans av hård träning, ordentligt med vila och bra mat.

Jävla patetiskt? Nja, jag vet inte riktigt. Jag tror att orsaken till att (nu gissar jag...) 90% av de som börjar "satsa" på att bygga 2 år senare helt lagt av, i många fall beror på att de helt enkelt gick in för hårt i början. Det blev helt enkelt för mycket. Istället för att hitta en bra balans och distans till sin träning blir det en enda röra och slutligen pannkaka av det hela.

Är man sedan en "riktig" byggare är ju självklart byggningen en stor del av ens liv, och man får ju helt enkelt anpassa övriga delar av livet till att passa träningen. Därmed inte sagt att man inte kan ha ett bra liv... Men att göra en sådan satsning bara för att öka i muskelvolym för egen del, utan några som helst ambitioner på en tävlingskarriär inom snar framitd är nog lite overkill.

Lizard
2005-12-28, 00:36
I byggning är det själva träningen som är idrotten och skiljer sig därvidlag från de flesta andra sporter där träningen är ett moment i tävlingsförberedelsen.

Just det som Grub postade; att proteinsyntesen de facto är beroende av nivån och kvaliteten på aminosyrorna är troligtvis mindre känt och dåligt spritt. För att ta mig själv som exempel så lär jag mig mycket varje gång jag träffar Fredrik Paulun, men när vi talar proteinsyntetisk forskning de senaste fem till tio åren är det faktiskt jag som undervisar(!).

Jag tror trådskaparen delvis har rätt i det att man mycket väl kan knota på och bara gilla att träna. Resultaten kan bli fantastiska för det. Vad som glömdes bort i filosoferandet var att det faktiskt finns en glasklar koppling till aminosyrenivåerna och resultaten. Något som alltså vederlades tidigt i tråden. Sen är vi tillbaka på den fråga jag alltid ställer till folk som tränar - "Vill du ha resultaten inom ett år eller om femton?"
Det brukar bli lättare att få dem att lyssna sen. :devil:

Lizard

mini
2005-12-28, 01:09
...att göra en sådan satsning bara för att öka i muskelvolym för egen del, utan några som helst ambitioner på en tävlingskarriär inom snar framitd är nog lite overkill.
Enligt vem då? Vem tar sig rätten att säga vad som är overkill och vad som är "distans och balans"?

Jag håller med om att många börjar i fel ände så att säga, men du blir lite väl yvig och gnällig och ska hugga ser folk som är engagerade av någon anledning som för mig är outgrundlig. Du kanske bara ville dela med dig? Och det verkade ju gå lite snett då det visade sig att du hade fel?

pragmatist
2005-12-28, 01:36
Det jag verkligen kan hålla med om är att det tenderar gå troll i det där med diet. Så länge dieten är rimlig och innehåller anständigt med basnäringsämnen kommer den fungera - om du ligger på ett kaloriöverskott. Allt annat är helt sekundärt, ligger du inte på ett överskott så växer du inte, punkt slut. 200 gram protein, 300 gram, varannan timme, var tredje, spelar ingen större roll i ett kosmiskt perspektiv, överskottet är avgörande. Det behöver inte ens vara en särskilt bra kalorisammansättning - man kan äta ganska mycket skräpmat och ändå bli stor och stark som en björn så länge man ligger på ett överskott (mycket muskler har byggts på McDonald's och Pizza Hut genom åren :D ). Att bygga är relativt enkelt näringsmässigt. Att deffa är en annan femma...

Fagen
2005-12-28, 13:01
I byggning är det själva träningen som är idrotten och skiljer sig därvidlag från de flesta andra sporter där träningen är ett moment i tävlingsförberedelsen.

Just det som Grub postade; att proteinsyntesen de facto är beroende av nivån och kvaliteten på aminosyrorna är troligtvis mindre känt och dåligt spritt. För att ta mig själv som exempel så lär jag mig mycket varje gång jag träffar Fredrik Paulun, men när vi talar proteinsyntetisk forskning de senaste fem till tio åren är det faktiskt jag som undervisar(!).

Jag tror trådskaparen delvis har rätt i det att man mycket väl kan knota på och bara gilla att träna. Resultaten kan bli fantastiska för det. Vad som glömdes bort i filosoferandet var att det faktiskt finns en glasklar koppling till aminosyrenivåerna och resultaten. Något som alltså vederlades tidigt i tråden. Sen är vi tillbaka på den fråga jag alltid ställer till folk som tränar - "Vill du ha resultaten inom ett år eller om femton?"
Det brukar bli lättare att få dem att lyssna sen. :devil:

Lizard


Vore kul att höra vilken skillnad du gör när du ger råd till de olika tidsperspektiven.

Jay-Z
2005-12-28, 13:13
Vore kul att höra vilken skillnad du gör när du ger råd till de olika tidsperspektiven.

Tror du att någon vill ha resultaten om 15 år?

Fagen
2005-12-28, 13:16
Tror du att någon vill ha resultaten om 15 år?

Ehh, varför skulle man inte vilja det?

Jay-Z
2005-12-28, 13:21
Ehh, varför skulle man inte vilja det?

Så du väntar hellre i femton år än att få resultaten på ett år?

Jag tror inte Lizard har några som helst "tips" för de som vill ha resultaten om femton år, utan skrev mest så för att få fram sin poäng?

Eller så har jag missuppfattat det hela och går och lägger mig. :D

Justice
2005-12-28, 14:23
Finns ju alltid genvägar för att bygga på kcalunderskott :devil:

Beast
2005-12-28, 15:44
Och det går att bygga på kcal underskott utan "genvägarna"

Lizard
2005-12-28, 17:03
Vore kul att höra vilken skillnad du gör när du ger råd till de olika tidsperspektiven.

Jay-Z har iofs redan svarat men jag ger ändå en fördjupning:

För det första vill jag klargöra att det går alldeles utmärkt att träna utan annat motiv än att det är kul att träna. I takt med stigande ålder stagnerar man i allmänhet alltmer och det hör till livets gång att kroppen inte längre svarar progressivt på träning utan bara att den regressiva takten bromsas. Nu inträffar det där inte i brådrasket men skillnaden är som mest radikal för de som har lyckats prestera sitt max när förutsättningarna, i tämligen unga år, har varit som bäst. Det är förmodligen därför som hockeyproffs gärna spelar golf i stället efter karriärens slut.

Nu när jag belyst en av de filosofiska aspekterna på träning återkommer jag till frågans kärnpunkt rörande protein, kost och träning sett ur ett progressivt perspektiv och med tidramar som hållpunkt.

De allra som flesta som hållit på ett tag med träning har inga offentliga mål men om du får tillfälle att dryfta frågan med dem av någon anledning torde svaret att "tappa några kilo fett och få ett par - tre kilo mer muskler - sedan skulle jag vara nöjd" vara det dominerande svaret. I alla fall bland de som redan tränar regelbundet och kan tillskriva sig hyfsad form. Inte sällan är detta kopplat till något kosmetiskt problemområde som t ex låren (tjejer) och magen/valkar (killar). Jag lämnar det sista därhän av utrymmeskäl och för att tråden inte handlar om det.

För att få till två kilo ren skelettmuskelmassa och samtidigt få ned fettmassan med lika mycket krävs det som bekant både en tränings- och koststrategi. Har man ingen sådan kan man antingen snubbla över den eller så får man leta reda på en sådan. När du tränat med en önskan om att få ett resultat (+2kg muskler/-2kg fett) och det uteblir tenderar de flesta att känna sig aningen generade varvid de undertrycker sin önskan, i alla fall inför andra, och hävda "att de tränar för det är så skönt efteråt" eller någon annan halvsanning. I princip kan alltså deras uteblivna, eller felaktiga, strategi leda till att de harvar på i bortåt 15 år utan att se annat än svettpölar på golvet och en halvmeterhög bunt med autogiroinbetalningar från något gymkjedja som enda resultat. Are you with me?

Mot bakgrunden jag beskriver ovan så kan man alltså ställa frågan om de vill tappa 2 kilo fett och bygga på sig 2 kilo muskler genom en progressiv strategi (rätt typ av träning/näringstajming) och klara av det hela på ett år eller om de vill gnetar på som de gör nu trots att de inte sett några förändringar under de senaste tre åren?


Lizard

Fagen
2005-12-29, 11:20
Jay-Z har iofs redan svarat men jag ger ändå en fördjupning:

För det första vill jag klargöra att det går alldeles utmärkt att träna utan annat motiv än att det är kul att träna. I takt med stigande ålder stagnerar man i allmänhet alltmer och det hör till livets gång att kroppen inte längre svarar progressivt på träning utan bara att den regressiva takten bromsas. Nu inträffar det där inte i brådrasket men skillnaden är som mest radikal för de som har lyckats prestera sitt max när förutsättningarna, i tämligen unga år, har varit som bäst. Det är förmodligen därför som hockeyproffs gärna spelar golf i stället efter karriärens slut.

Nu när jag belyst en av de filosofiska aspekterna på träning återkommer jag till frågans kärnpunkt rörande protein, kost och träning sett ur ett progressivt perspektiv och med tidramar som hållpunkt.

De allra som flesta som hållit på ett tag med träning har inga offentliga mål men om du får tillfälle att dryfta frågan med dem av någon anledning torde svaret att "tappa några kilo fett och få ett par - tre kilo mer muskler - sedan skulle jag vara nöjd" vara det dominerande svaret. I alla fall bland de som redan tränar regelbundet och kan tillskriva sig hyfsad form. Inte sällan är detta kopplat till något kosmetiskt problemområde som t ex låren (tjejer) och magen/valkar (killar). Jag lämnar det sista därhän av utrymmeskäl och för att tråden inte handlar om det.

För att få till två kilo ren skelettmuskelmassa och samtidigt få ned fettmassan med lika mycket krävs det som bekant både en tränings- och koststrategi. Har man ingen sådan kan man antingen snubbla över den eller så får man leta reda på en sådan. När du tränat med en önskan om att få ett resultat (+2kg muskler/-2kg fett) och det uteblir tenderar de flesta att känna sig aningen generade varvid de undertrycker sin önskan, i alla fall inför andra, och hävda "att de tränar för det är så skönt efteråt" eller någon annan halvsanning. I princip kan alltså deras uteblivna, eller felaktiga, strategi leda till att de harvar på i bortåt 15 år utan att se annat än svettpölar på golvet och en halvmeterhög bunt med autogiroinbetalningar från något gymkjedja som enda resultat. Are you with me?

Mot bakgrunden jag beskriver ovan så kan man alltså ställa frågan om de vill tappa 2 kilo fett och bygga på sig 2 kilo muskler genom en progressiv strategi (rätt typ av träning/näringstajming) och klara av det hela på ett år eller om de vill gnetar på som de gör nu trots att de inte sett några förändringar under de senaste tre åren?


Lizard

Now I´m with you Lizz.
Det jag hade i åtanke var väl snarare det motsatta scenariot, att personer ofta vill ha kortsiktiga resultat utan tanke på långsiktiga konsekvenser. Att helt och hållet gå upp i sin träning under en period och sedan tro att denna träning man tillgodogjort sig skall "räcka" för all framtid.
Det är ju inte heller speciellt svårt att på, i sammanhanget kort tid, skaffa sig schyst benmuskulatur med hjälp av t.ex. hopp med belastning. Sedan att man får skador som ett brev på posten är en annan femma...

Men det kanske är så som Seinfeldt resonerar när han står inför valet av två olika sorters huvudvärkstabletter. "These ara quick acting but those are long lasting. When do I need to feel better, now or later?" :)

Yes
2005-12-29, 13:34
Det är det också. :)

"Our results, along with virtually all data in the literature on the topic, suggest that increasing AMINO ACID intake will increase muscle mass, with all other variables remaining constant. Whereas this concept runs counter to popular perception, real-life examples abound in obese individuals who have significantly elevated muscle mass despite living sedentary lives. Thus, it is likely that increasing AMINO ACID intake in accord with the principles discussed above to optimize effectiveness will promote muscle anabolism, whether in depleted individuals such as the elderly or in active athletes trying to increase muscle mass."

J Nutr. 2002 Oct;132(10):3219S-24S. Regulation of muscle protein by amino acids.

"Having established the time window within which amino acid stimulation of protein synthesis is maximal, we moved on to investigate the dose response relationship between infused amino acids and muscle protein turnover. The results suggested that muscle protein synthesis was stimulated almost linearly within the normal physiological range of plasma amino acids."

J Nutr. 2002 Oct;132(10):3225S-7S. Latency, duration and dose response relationships of amino acid effects on human muscle protein synthesis.
Varför skriver dom att "the results suggested"? Det låter ändå som ett ganska stort mått av tveksamhet.

Annars får jag väl hålla med Sparrisen, det snackas ofta om protein som om det är det enda som spelar någon roll. Nu är jag visserligen långt ifrån påläst när det gäller näringslära, men nog finns det annat än protein som är viktigt. Dessutom är ju stora mängder protein rätt jobbigt för kroppen...

King Grub
2005-12-29, 13:51
Varför skriver dom att "the results suggested"? Det låter ändå som ett ganska stort mått av tveksamhet.

Nej, det är ingen som helst tveksamhet. Alla studier har visar ett linjärt förhållande mellan proteinintag och stimulering av proteinsyntesen. Varje gång EAA tillförs stimuleras proteinsyntesen kraftigt, både i vila och vid träning. Givetvis inom mänskilga fysiologiska gränser, och var dom ligger är oklart, men antagligen under 2 g/kg/dygn.

Däremot är det standardförfarande i alla vetenskapliga artiklar att inte uttrycka sig tvärsäkert i skrift om man inte kan bevisa en sak bortom alla tvivel eller om det är forskarens egna ord och inte institutionen som står bakom uttalandet.

GymTT
2005-12-29, 13:54
Men samtidigt vill dom öka 10 kilo muskelmassa på ett år...


Länge leve disco:)

Yes
2005-12-29, 13:59
Nej, det är ingen som helst tveksamhet. Alla studier har visar ett linjärt förhållande mellan proteinintag och stimulering av proteinsyntesen. Varje gång EAA tillförs stimuleras proteinsyntesen kraftigt, både i vila och vid träning.

Däremot är det standardförfarande i alla vetenskapliga artiklar att inte uttrycka sig tvärsäkert i skrift om man inte kan bevisa en sak bortom alla tvivel eller om det är forskarens egna ord och inte institutionen som står bakom uttalandet.
Men om det inte finns någon som helst tveksamhet borde det ju kunna bevisas bortom alla tvivel. ;)
Nä, okej, det är väl bara deras sätt att uttrycka sig.

En annan fråga dock; vad är "within the normal physiological range"? Det är ju rätt bra att veta inom vilket intervall mätningarna gjorts. :)

aliquis
2005-12-29, 14:31
Länge leve disco:)Hur menar du nu? Att inte vilja öka 10kg då eller? Förstår inte på vilket sätt det är disco att vilja öka 10kg på ett år?

GymTT
2005-12-29, 16:19
Hur menar du nu? Att inte vilja öka 10kg då eller? Förstår inte på vilket sätt det är disco att vilja öka 10kg på ett år?


Sparrisen säger : Merparten av folket här på kollo är 19-åriga pojkar som tränat i 6-12 månader och som kanske vill att deras liv ska bestå även av annat.


Grub säger: Och samtidigt vill de öka 10kg muskelmassa per år.


Låter de inte som disco folk?

Beast
2005-12-29, 22:44
Disco är att t.ex inte träna ben.. Som du GymTT

HenrY
2005-12-29, 23:31
Fan man blir så trött på de som säger "jaa men man kanske vill ha ett liv också!" och därmed menar att de som faktiskt är seriösa med bodybuilding (oavsett ålder) inte har något liv! Det är ju ett val man får ta, vill man vara seriös med sin träning för att nå upp till de resultat man vill ha så måste man va seriös med det mesta! Dvs, träning, kost, sömn osv.
Jag t.ex. har valt att vara väldigt seriös med min träning, och även med kosten, och jag älskar det! Jag ser det inte som en uppoffring att göra det jag gör, dvs träna och äta för att bygga muskler. Utan jag tycker det är väldigt kul och givande!
För dom som tror att jag inte har ett liv kan jag bara säga att jag antagligen trivs mycket bättre med mitt liv än med deras!

Sparrisen
2005-12-30, 12:25
Fan man blir så trött på de som säger "jaa men man kanske vill ha ett liv också!" och därmed menar att de som faktiskt är seriösa med bodybuilding (oavsett ålder) inte har något liv!

Det har jag aldrig sagt...

nudi
2005-12-30, 13:38
Han har inte heller sagt att det var du som sa det ;)

banarne10000
2005-12-30, 20:08
det handlar ju inte om att få i sig tillräckligt med protein för nybildning utav muskelmassa, utan att protein är anabolt och fettförbrännande

King Grub
2005-12-30, 20:15
det handlar ju inte om att få i sig tillräckligt med protein för nybildning utav muskelmassa, utan att protein är anabolt och fettförbrännande

Utveckla, tack. Det handlar väl visst om att EAA stimulerar proteinsyntesen och måste finnas tillgängliga för nybildningen av muskelprotein när ovannämnda proteinsyntes är förhöjd.

banarne10000
2005-12-30, 20:28
Utveckla, tack. Det handlar väl visst om att EAA stimulerar proteinsyntesen och måste finnas tillgängliga för nybildningen av muskelprotein när ovannämnda proteinsyntes är förhöjd.

Ja EAA stimulerar proteinsyntesen alltså är det anabolt. Jag menade mer att det är ganska enkelt att få i sig tillräckligt för den extra proteinsyntes som träningen hjälper till med. Alltså äter man 300g/dag istället för t. ex 150g/dag av andra orsaker än att det inte skulle finnas tillräckligt med protein för att undvika muskelnedbrytning.

King Grub
2005-12-30, 21:05
Då säger du samma sak som alla andra, trots att du i förra inlägget sade att det inte var det det var frågan om. :)

Proteinsyntesen stimuleras av intag av essentiella aminosyror (ditt "anabola"), och det är ett dosrelaterat gensvar, både i vila och i samband med styrketräning. Tillför du 6 gram EAA vid ett tillfälle, stimulerar du proteinsyntesen, nybildningen av muskelprotein, dubbelt så mycket som om du hade tillfört 3 gram.

banarne10000
2005-12-30, 21:58
Då säger du samma sak som alla andra, trots att du i förra inlägget sade att det inte var det det var frågan om. :)

Proteinsyntesen stimuleras av intag av essentiella aminosyror (ditt "anabola"), och det är ett dosrelaterat gensvar, både i vila och i samband med styrketräning. Tillför du 6 gram EAA vid ett tillfälle, stimulerar du proteinsyntesen, nybildningen av muskelprotein, dubbelt så mycket som om du hade tillfört 3 gram.

ja, men trådskaparen tror inte detta.

agahowa22
2005-12-30, 23:25
Då säger du samma sak som alla andra, trots att du i förra inlägget sade att det inte var det det var frågan om. :)

Proteinsyntesen stimuleras av intag av essentiella aminosyror (ditt "anabola"), och det är ett dosrelaterat gensvar, både i vila och i samband med styrketräning. Tillför du 6 gram EAA vid ett tillfälle, stimulerar du proteinsyntesen, nybildningen av muskelprotein, dubbelt så mycket som om du hade tillfört 3 gram.

Men det måste väll finnas nån gräns? oxiderar MER % per gram EAA som man stoppar i sig om man tex tar 120gram EEA itället för 60. måste ju finnas en gräns för upptaget annars blir de ju knas lr?

King Grub
2005-12-31, 06:04
Samtidigt som 6 gram stimulerar proteinsyntesen dubbelt så mycket som 3 gram, stimulerar 40 gram proteinsyntesen likvärdigt som 20 gram, så det finns en övre gräns, men exakt var den går är oklart.

Sverker
2005-12-31, 08:30
Det är det också. :)

"Our results, along with virtually all data in the literature on the topic, suggest that increasing AMINO ACID intake will increase muscle mass, with all other variables remaining constant. Whereas this concept runs counter to popular perception, real-life examples abound in obese individuals who have significantly elevated muscle mass despite living sedentary lives. Thus, it is likely that increasing AMINO ACID intake in accord with the principles discussed above to optimize effectiveness will promote muscle anabolism, whether in depleted individuals such as the elderly or in active athletes trying to increase muscle mass."

J Nutr. 2002 Oct;132(10):3219S-24S. Regulation of muscle protein by amino acids.



Att en ökad mängd aminosyror ger en större proteinsyntes är klart enligt mig, men texten från King Grub överst i första inlägget tolkar jag lite annorlunda.

Anser man ( jag ) att muskelmassa är både lyx och ett energiförråd som kroppen hela tiden tvekar att bygga på blir texten ovan annorlunda. Muskelmassa kostar mer energi att underhålla än rent fett alltså väjer koppen fettalternativet främst vid överskott med kalorier men finns det energi tillgängligt så kan kroppen också lagra energin i form av muskelmassa.

Precis som artikelförfattaren skriver har jag ofta sett otränade, överviktiga personer lyfta stora vikter på sina första träningspass nere på gymmet. Större vikter än vad jag/man skulle förvänta sig.

Därmed inte sagt att ren bulk är bästa vägen till muskelmassa. Övervikten i fetmassa kommer direkt slå på allmänhälsan med åderförfettning och högre blodtryck :(

King Grub
2005-12-31, 08:42
Muskelmassa kostar mer energi att underhålla än rent fett alltså väjer koppen fettalternativet främst vid överskott med kalorier men finns det energi tillgängligt så kan kroppen också lagra energin i form av muskelmassa.

En av anledningarna att jag tycker det är bra att ligga på hygglig form året runt utan bulk och utan stort överskott, utan stimulera proteinsyntesen med styrketräning och aminosyreintag. Överätning i stimulerar också nybildning av muskelprotein (och denna nybildning är större ju mindre underhudsfett man har vid överätningen, för att minska till förmån för fettinlagring ju bulkigare man blir), men styrketräning+EAA stimulerar proteinsyntesen även vid energibalans eller t o m underskott. Därmed inte sagt att ett energiunderskott skapar bra miljö för muskeltillväxt, men att en stor överätning inte är nödvändig. :)

Då är risken att man blir http://www.hevolve.com/ico/fat.gif istället för *flex*

Zerohero
2005-12-31, 12:48
En av anledningarna att jag tycker det är bra att ligga på hygglig form året runt utan bulk och utan stort överskott, utan stimulera proteinsyntesen med styrketräning och aminosyreintag. Överätning i stimulerar också nybildning av muskelprotein (och denna nybildning är större ju mindre underhudsfett man har vid överätningen, för att minska till förmån för fettinlagring ju bulkigare man blir), men styrketräning+EAA stimulerar proteinsyntesen även vid energibalans eller t o m underskott. Därmed inte sagt att ett energiunderskott skapar bra miljö för muskeltillväxt, men att en stor överätning inte är nödvändig. :)

Då är risken att man blir http://www.hevolve.com/ico/fat.gif istället för *flex*


Har du några siffror hur stor skillnaden är i muskeluppbygning är beroende bf %?

Akilles
2005-12-31, 13:01
Överätning i stimulerar också nybildning av muskelprotein

Hur stor är egentligen den här nybildningen av muskelprotein som orakas av överätning? Du har en gång skrivit att man med styrketräning bygger maximalt 70 g muskelmassa per vecka, men antagligen närmare 35 g - hur mycket muskelmassa pratar vi om per vecka när vi diskuterar sådan som bildas av enbart överätning i vila? Är den ens värd att beakta?

(och denna nybildning är större ju mindre underhudsfett man har vid överätningen, för att minska till förmån för fettinlagring ju bulkigare man blir)

Jag spekulerar lite: Måhända stimulerar överätning nybildning av muskelprotein i högre andel ju mer deffad man är, men samtidigt borde ju även proteinnedbrytningen vara större ju mer deffad man är, eller? Måhända stimulerar överätning nybildning av muskelprotein i lägre andel ju mer bulkig man är, men samtidigt borde ju även proteinnedbrytningen vara lägre ju mer bulkig man är. Enligt ovanstående resonemang borde nettot bli ungefär detsamma vilken fettprocent man än har.

thezet
2005-12-31, 14:00
http://readthecore.com/200501/mcdonald-body-composition.htm

Overload
2005-12-31, 14:01
Men samtidigt vill dom öka 10 kilo muskelmassa på ett år...

Hehe bra sagt:)

Jag är nyss fyllda 20 år och jag kan erkänna att jag själv var lite väl fanatisk ett tag. Jag tog med keso å grejer till skolan och var inte ofta med kompisar pga träning eller att jag ville vara hemma å äta.

Jag ligger i lumpen just nu och där går det verkligen inte att hålla någon diet. Man får helt enkelt äta det man får. Innan lumpen ville jag inte ens rycka in eftersom jag inte skulle kunna träna regelbundet och äta tillräckligt bra.

Nu när jag legat inne i 7 månader(har 3 kvar) kan jag säga att jag verkligen inte ångrar att jag gör värnplikt. Jag har lärt mig otroligt mycket om mig själv och att man klarar mer än vad man tror.
Visst har träningen lidit lite men inte så mycket som jag trodde.

Jag är tacksam att folk övertalade mig att göra lumpen trots att jag inte ville pga träningen. Som någon sa på det här forumet, "Det är bara 10 månader av ditt liv, du kan träna hela livet efter". Det är jävligt sant!

Det gäller att inte gå till överdrift. Det finns fler saker i livet än träning och kost.

Länge leve konungen och fosterlandet:)