handdator

Visa fullständig version : smalbänk fundering


Johan86
2005-12-27, 12:21
när jag kör smalbänk så gör jag det på armdagen och vill att det ska ta på triceps så mkt som möjligt.ska man gå ner ända till bröstet då eller ska man vända lite ovanför? om man inte går ända ner så kopplar man väl ute bröst en aning?

vilket av triceps huvuden tar smalbänk på mest? kan man påverka vart på triceps det ska ta mest med greppbredd eller hur armbågarna är vinklade?

morte
2005-12-28, 03:12
när jag kör smalbänk så gör jag det på armdagen och vill att det ska ta på triceps så mkt som möjligt.ska man gå ner ända till bröstet då eller ska man vända lite ovanför? om man inte går ända ner så kopplar man väl ute bröst en aning?

vilket av triceps huvuden tar smalbänk på mest? kan man påverka vart på triceps det ska ta mest med greppbredd eller hur armbågarna är vinklade?

Vill du isolera triceps bättre tycker jag att du skall välja en annan övning. Då pecs eller axlar är med i smalbänk (oavsett vad du hittar på)

Förövrigt är triceps en "enkel" muskel. tre huvuden sträcker i armbågsled (tex vid bänkpress, pushdown, axelpress, frenchpress), ett huvud, det "långa" (det yttre (((?)))) är även med svagt vid extension i axelled (tex när du kör rodd, pullups, pullover).

Smalbänk tar bla på alla delar av triceps oavsett hur du vinklar, kortar av och vrir. Undantaget blir då långa huvudet som får lite extra träning (även om de andra delarna är med de också) om du rör mer i axelled, tex. liggande tricepspress runt huvudet, eller "fusk"-pushdowns (där du börjar utan att armarna är stelopererade vid sidan).

Johan86
2005-12-28, 09:45
ok men finns det någon mening med att gå ända ner till bröstet om det är triceps man vill betona?

bubbe
2005-12-28, 19:30
tycker morte fick till ett bra svar, smalbänk är ingen isolerande övning och därför är det bättre att träna den som en basövning. En anledning till att inte gå ända ner skulle vara att inte få så mycket sträck i axlarna.

Jompi
2005-12-28, 19:43
Hade för mig någon styrkelyftare här på forumet körde smalbänk med en kloss, för att undvika att axlarna ska kopplas in lika mkt som dom hade gjort om man går ända ner.

Johan86
2005-12-28, 19:50
det sägs ju av lite olika personer att man ska ha full rörelsebana.är det viktigt även i denna övning?tänkte om man kunde få förkortade bröstmuskler eller dyl annars

om man vänder ovanför så får man ju konstants spänning i triceps.det är väl bra?

bubbe
2005-12-28, 19:57
det sägs ju av lite olika personer att man ska ha full rörelsebana.är det viktigt även i denna övning?tänkte om man kunde få förkortade bröstmuskler eller dyl annars

om man vänder ovanför så får man ju konstants spänning i triceps.det är väl bra?

lär inte vara något problem om du kör full längd på bröst övningarna. Tycker dock du inte behöver fundera så mycket kring isolering eller att utöva "prickskjutning" när det gäller smalbänk. vissa kör med armbågarna så nära kroppen som möjligt för att få mesta möjliga anspäning på triceps medans andra lyfter så tungt som möjligt för att få ut mesta effekt på det sättet. Fel eller rätt båda sätten funkar nog.

Johan86
2005-12-28, 20:00
jag kör smalbänk som första övning för triceps.det där med armbågarna finns det lite lika synpunkter på.jag har läst att om man vinklar ut dom så tar det på triceps och om man har dom rakt ner så tränar man mer axlar.så står det iaf i boken "stryketräning en anatomisk guide".vore kul och höra hur ni stora killar kör :thumbup:

mvh

bubbe
2005-12-28, 20:12
jag kör smalbänk som första övning för triceps.det där med armbågarna finns det lite lika synpunkter på.jag har läst att om man vinklar ut dom så tar det på triceps och om man har dom rakt ner så tränar man mer axlar.så står det iaf i boken "stryketräning en anatomisk guide".vore kul och höra hur ni stora killar kör :thumbup:

mvh

jag svarar trots att jag inte är en stor kille! Tror inte du ska stirra dig blind på vad dom skriver i en bok.

jag varierar vinklarna, men åandra sidan använder jag inte smalbänk som primär övning inte heller för att öka massa. Brukar avsluta med smalbänk efter tunga klossbänkar el ibland även efter vanliga bänkar.

morte
2006-01-01, 15:13
Ett bra sätt att få in mycket triceps i smalbänk, är att skaffa ett par exertubes sånna där fåniga gummiband för hemträning med handtag.

Fäst exertubesens handtag mot ena vikten (trä över stången), dra bandet under bänken och fäst likadant på andra sidan, kör smalbänk, övre delen av rörelsen blir säkert 10kg tyngre än undre delen=more triceps fast ändå full rörelse.

Jay-Z
2006-01-01, 15:28
Ett bra sätt att få in mycket triceps i smalbänk, är att skaffa ett par exertubes sånna där fåniga gummiband för hemträning med handtag.

Fäst exertubesens handtag mot ena vikten (trä över stången), dra bandet under bänken och fäst likadant på andra sidan, kör smalbänk, övre delen av rörelsen blir säkert 10kg tyngre än undre delen=more triceps fast ändå full rörelse.

Även väldigt populärt bland Westside-utövare. Kedjor funkar det med.