handdator

Visa fullständig version : Hur mycket alkohol förtär du på på 1 månad.


Piranha
2005-12-26, 20:13
För enkelhetens skull så räkna om till cl starksprit 40%.

Yankeee
2005-12-26, 20:15
0 :cheers:

Helena B
2005-12-26, 20:16
Egentligen inget!

D Andersson
2005-12-26, 20:17
0-10cl i form av något/några glas rödvin

mangemani
2005-12-26, 20:17
nada

mini_Arnold
2005-12-26, 20:17
0-10
i december månad blir det mycket glögg, oftast alkoholfri

mela
2005-12-26, 20:18
*screwy* jadu.. inte mkt

Fartman
2005-12-26, 20:18
hur mycket starksprit motsvarar en 50cl öl?

andeN.
2005-12-26, 20:19
Ingenting! :D

Piranha
2005-12-26, 20:20
hur mycket starksprit motsvarar en 50cl öl?

Dividera ölen med 9 ca , säg 4,5%

H.Emanuel
2005-12-26, 20:24
Inget alls

Ryska_raketen
2005-12-26, 20:25
0-10

Jense
2005-12-26, 20:27
sommras låg det på minst 2 liter i månaden

Bönne
2005-12-26, 20:27
Varierar väldigt grovt, de kommande dagarna kan ändra snittet radikalt och jag kan nog inte ens snitta.

Saken är att jag för det mesta krökar hos folk och inte på nattklubbar/krogar, det resulterar i att man dricker under mycket längre tid och därför får man i sig mer. Men låt säg något över en liter starksprit per månad och då räknar jag på att jag några månader hållt mig helt nykter.

Karl_alfred
2005-12-26, 20:28
Ingen aning men de blir omräknat i öl ca 10-15st säkert. På slutet runt 7-10 kanske.

Tomten
2005-12-26, 20:28
Jag dricker kanske 3-4 gånger om året, så det blir inte mycket per månad.

skaparn
2005-12-26, 20:28
11-20

Dricker kanske var tionde vecka, då oftast helt okontrollerat.

Värst vad alkohol och dryckesvanor hamnat på tapeten på brädan, kanske inte så konstigt med tanke på högtiden förvisso.

King Grub
2005-12-26, 20:30
Nada! http://bestsmileys.com/drinking/20.gif

Piranha
2005-12-26, 20:31
11-20

Dricker kanske var tionde vecka, då oftast helt okontrollerat.

Värst vad alkohol och dryckesvanor hamnat på tapeten på brädan, kanske inte så konstigt med tanke på högtiden förvisso.


Ändå intressant att se på ett ungefär , sen skall vi tänka på att medelåldern i pollen är kanske bara strax över 20 , även om jag själv gör mitt bästa för att höja den.

Jag vet inte egentligen vad som kan klassas som mycket men 150cl+ är ändå en hel del.

HellCat
2005-12-26, 20:35
Inget alls, aldrig gjort, aldrig druckit en lättöl ens.. total nykterist. o 29 år gammal.

Shent
2005-12-26, 20:36
0 cl sprit såklart. :cool: Onödig energi som man inte direkt behöver(?).

Iof är väl rött vin "nyttigt" i måttliga mängder...

mini_Arnold
2005-12-26, 20:36
Inget alls, aldrig gjort, aldrig druckit en lättöl ens.. total nykterist. o 29 år gammal.
:bow: Det ska du vara jävligt stolt över

Piranha
2005-12-26, 20:37
Inget alls, aldrig gjort, aldrig druckit en lättöl ens.. total nykterist. o 29 år gammal.


Sådär var min mamma tills runt en 55 , numer tar hon en hutt met tanterna ibland när de skall vinterbada på ön.

Jense
2005-12-26, 20:38
:bow: Det ska du vara jävligt stolt över


ja eller så har han eller hon missat ut på en hel del saker. vissa saker blir roligare med sprit och det är inte alla som bråkar av det heller. alkohol är bra för de flesta

Diana
2005-12-26, 20:39
det som förekommer i aladdin-praliner :naughty: vetifan vilka kvantiteter de kan röra sej om :confused: :D

Piranha
2005-12-26, 20:39
det som förekommer i aladdin-praliner :naughty: vetifan vilka kvantiteter de kan röra sej om :confused: :D


Ett praktisk prov kanske kan utröna det hela ?

Jorgen
2005-12-26, 20:42
0-10. För det mesta 0.

Fartman
2005-12-26, 20:43
101-150
brukar väl bli ungefär 2ggr i månaden numera. och då sups det hårt.
har ändå halverat det sedan i sommras då det var varje helg typ.

Vesseldahl
2005-12-26, 20:43
Det är knappt knappt mätbart.

mini_Arnold
2005-12-26, 20:44
ja eller så har han eller hon missat ut på en hel del saker. vissa saker blir roligare med sprit och det är inte alla som bråkar av det heller. alkohol är bra för de flesta
Du är så negativ idag jense

m0gh
2005-12-26, 20:45
Dricker inte mkt nuförtiden.. inte på vintern speciellt .. brr.. När jag dricker så dricker jag alltid för mkt ( Om jag inte dricker öl ) Men när HB Dunken kommer fram så slutar de aldrig bra :D Så säg.. 30cl per månad ( Har ingen direkt koll på hur mkt jag dricker ) Ibland blir de 2 gånger i månaden, ibland blir de ingen. Känner mig mkt klenare på gymmet efter en rejäl fylla *buuu* *grr*

Jense
2005-12-26, 20:45
Du är så negativ idag jense


nä men ni är så negativa till alkohol. vad vet ni, lixom.

Bönne
2005-12-26, 20:45
:bow: Det ska du vara jävligt stolt överVad ska personen vara stolt över?

Ni har svalt andras åsikter blint, varför skulle det vara något negativt att supa ner sig? Det förhöjer livskvalitén, låter det deprimerande? Varför skulle det vara det? Visa att du inte bara blivit indoktrinerad och kom med en vettig förklaring varför det är så.

Piranha
2005-12-26, 20:46
Du är så negativ idag jense


Exakt, det är inget fel på att vara nykterist.

Det är dem kristna nykteristerna man skall passa sig för.

hultman
2005-12-26, 20:46
Det brukar bli en sjuttis per gang, och bade fredag och lordag. Sa, runt 5.5 liter starksprit i manaden, med lite bortfall for misslyckade fester eller dylikt.

Om man tanker efter sa later det ganska mycket faktiskt, orovackande mycket

Piranha
2005-12-26, 20:47
Det brukar bli en sjuttis per gang, och bade fredag och lordag. Sa, runt 5.5 liter starksprit i manaden, med lite bortfall for misslyckade fester eller dylikt.

Om man tanker efter sa later det ganska mycket faktiskt, orovackande mycket


Definitivt , och det hårdsabbar träningen i dem mängderna.

Bönne
2005-12-26, 20:49
Definitivt , och det hårdsabbar träningen i dem mängderna.Finns mer än träning här i livet, tv etc. :D

Piranha
2005-12-26, 20:52
Finns mer än träning här i livet, tv etc. :D


Pfffffffss..

Icke ! sex möjligtvis.

Helena B
2005-12-26, 20:52
Finns mer än träning här i livet, tv etc. :D

Glöm inte Kolo :thumbup:

Jense
2005-12-26, 20:52
Det brukar bli en sjuttis per gang, och bade fredag och lordag. Sa, runt 5.5 liter starksprit i manaden, med lite bortfall for misslyckade fester eller dylikt.

Om man tanker efter sa later det ganska mycket faktiskt, orovackande mycket


ja det är dax att dra ner på spriten min vän.

villemannen
2005-12-26, 20:53
Röstade fel.. räknade om till cl 100% sprit.

Hur som helst, bor man på landet så finns det inte så mycket att roa sig med mer än att sitta o supa och umgås.

mela
2005-12-26, 20:53
Det brukar bli en sjuttis per gang, och bade fredag och lordag. Sa, runt 5.5 liter starksprit i manaden, med lite bortfall for misslyckade fester eller dylikt.

Om man tanker efter sa later det ganska mycket faktiskt, orovackande mycket

enligt läkarnvården är du alkoholist :D just so u know :P

Helena B
2005-12-26, 20:53
ja det är dax att dra ner på spriten min vän.

Han bor i Gävle. Vad finns det där att göra annars :D

wreka
2005-12-26, 20:55
0 – jag är så pass dum i defaultläge att jag inte behöver inta lösningsmedel.

Jense
2005-12-26, 20:57
Han bor i Gävle. Vad finns det där att göra annars :D
sätta fyr på julbocken

Piranha
2005-12-26, 21:00
sätta fyr på julbocken


Det finns bättre saker att tända på bocken med än sprit.

Bonnie
2005-12-26, 21:00
inget alls

Lillgrabben
2005-12-26, 21:00
Det brukar bli en sjuttis per gang, och bade fredag och lordag. Sa, runt 5.5 liter starksprit i manaden, med lite bortfall for misslyckade fester eller dylikt.

Om man tanker efter sa later det ganska mycket faktiskt, orovackande mycket

Dricker du såpass mycket så regelbundet borde du ta dig en funderare på vad du håller på med. Alkis är nog inget du vill bli.....

Dissector
2005-12-26, 21:01
Ingen aning just nu. Ligger väldigt lågt. Dock på tiden när jag lirade med bandet kunde vi sitta och svepa två flak öl och en flaska vodka en tisdagskväll, flera gånger i månaden, på 4 stycken 16åringar. Hujedamig, vilka tider, ohälsosamt, men fan så kul =) Black Metal ist kreig und sprit! Vetefan vad det uppgick till per månad men det var nog ganska tungt då, fast det vanligaste var ju öl och jag vet inte om du menar cl sprit eller jämförbart med öl osv. Alltid så svårt att minnas hur mycket man druckit efteråt :D

mini_Arnold
2005-12-26, 21:03
Vad ska personen vara stolt över?

Ni har svalt andras åsikter blint, varför skulle det vara något negativt att supa ner sig? Det förhöjer livskvalitén, låter det deprimerande? Varför skulle det vara det? Visa att du inte bara blivit indoktrinerad och kom med en vettig förklaring varför det är så.
Det behövs inte min blinda alkiskompis.
Tycker det jag tycker, punkt. Alkohol= dåligt. Eller om du vill ha det vettigt = alkohol är inte bra.

Helena B
2005-12-26, 21:03
sätta fyr på julbocken

Jo iofs men dygnets andra timmar då.

toreld
2005-12-26, 21:08
70cl * 4 = 280... shit! :cheers:

Cilia
2005-12-26, 21:19
Hur kommer det sig att Phiranja nästan aldrig svarar i sina egna polls?

Kwon
2005-12-26, 21:21
Hur kommer det sig att Phiranja nästan aldrig svarar i sina egna polls?

Han kanske blev chockad av hur högt hans egna intag var .. :D

Bönne
2005-12-26, 21:22
Det behövs inte min blinda alkiskompis.
Tycker det jag tycker, punkt. Alkohol= dåligt. Eller om du vill ha det vettigt = alkohol är inte bra.Varför är det inte bra om det förhöjer livskvalitén.

mini_Arnold
2005-12-26, 21:23
Varför är det inte bra om det förhöjer livskvalitén.
För att det finns vettigare sätt att göra det på?

Diana
2005-12-26, 21:23
Ett praktisk prov kanske kan utröna det hela ?
hahaha, ska kolla om ja klarar köra bil efteråt nästa gång *popcorn* inte för att ja kan det ens i nyktert tillstånd men men :laugh:

om kolo läggs ner litar vi på att helena hinner före pepparkakan och jultomten till bocken nästa år :naughty:

Piranha
2005-12-26, 21:24
Hur kommer det sig att Phiranja nästan aldrig svarar i sina egna polls?


Visa mig en poll jag skapat där jag själv inte svarat.

Men eftersom du inte kan stava mitt namn så kanske du inte kan läsa det heller.

Tur vi har avatarer, byter jag så kollar du väl DN's dödsanonser och undrar vad som hänt.

Allan
2005-12-26, 21:26
0-10. För det mesta 0.

Same

allan

Cilia
2005-12-26, 21:26
Visa mig en poll jag skapat där jag själv inte svarat.

Men eftersom du inte kan stava mitt namn så kanske du inte kan läsa det heller.

Tur vi har avatarer, byter jag så kollar du väl DN's dödsanonser och undrar vad som hänt.
har du pms?

Piranha
2005-12-26, 21:26
har du pms?


hi hi hi hi ,näää

Cilia
2005-12-26, 21:26
Same

allan
ditto

Bönne
2005-12-26, 21:51
För att det finns vettigare sätt att göra det på?Vad som är optimalast är en annan femma, principen är att det inte behöver vara något negativt.

mini_Arnold
2005-12-26, 21:59
Vad som är optimalast är en annan femma, principen är att det inte behöver vara något negativt.
Jag sa inget om optimalast.
Det är väl mer negativt, ur hälsosynpunkt, att dricka alkohol än att vara nykterist?

Ingen alkohol behöver inte innebära inget nöje.

Big_Vik
2005-12-26, 22:12
Så mycket som behövs? Det är lite grann som runkpollen, vem fanken sitter och räknar? *screwy* Jag valde hursom. 11-20-alternativet, och då räknar jag inte på div. minnesluckor, så det bästa svaret kanske lyder: för mycket? :D För att citera: "Du tar en snaps, två snaps, paff".

Bönne
2005-12-26, 22:20
Jag sa inget om optimalast.
Det är väl mer negativt, ur hälsosynpunkt, att dricka alkohol än att vara nykterist?

Ingen alkohol behöver inte innebära inget nöje.Du missar fortfarande poängen.

Alkohol behöver inte vara något dåligt, du hävdar motsattsen. Därför ber jag dig att förklara varför det är dåligt.

Flygplan
2005-12-26, 22:31
70cl en gång i veckan.

Frippe_L
2005-12-26, 22:33
det varierar på årstiderna, framåt våren blir det mindre med viktnedgång å allt men nu på vintern så blir det rätt mycket, 3*70cl+ en del öl bara nu tors-sön. Det är mycket, jag vet, men jag har ingen flickvän som man kan roa sig med :kinky: beter mig heller inte illa som en del gör på fyllan och bråkar å pajar saker.

christian
2005-12-26, 22:37
Som många andra, det varierar.

Just nu rätt lite, runt 10.

Überbiffen
2005-12-26, 22:38
Vet ej.. igår blev det en Vodka 70cl, två starköl, en cider och en shot. Så ser det väl ut en gång i veckan.. när jag har mina "suparperioder".

cosmo
2005-12-26, 23:31
0-10.

Johan O
2005-12-27, 00:34
Vad ska personen vara stolt över?

Ni har svalt andras åsikter blint, varför skulle det vara något negativt att supa ner sig? Det förhöjer livskvalitén, låter det deprimerande? Varför skulle det vara det? Visa att du inte bara blivit indoktrinerad och kom med en vettig förklaring varför det är så.

Näh, nu känner jag att det är dags för ett R A Salvatore citat igen.
En ganska träffande synvinkel på det här med droger bara, inget att hetsa upp sig över, kan kanske vara intressant såhär på kvällskvisten.

...These herbs attack the body in various ways, of course, from slowing reflexes to destroying coordination altogether, but more importantly, they attack the spirit in two different ways. First, they blur the past, erasing memories pleasant and unpleasant, and second, they eliminate any thoughts of the future. Intoxicants lock the imbiber in the present, the here and now, without regard for the future, without consideration of the past.
That is the trap, a defeatist perspective that allows for attempted satiation of physical pleasures wantonly, recklessly. An intoxicated person will attempt even foolhardy dares because that inner guidance, even to the point of survival instinct itself, can be so impaired. How many young warriors foolishly throw themselves against greater enemies, only to be slain? How many young women find themselves with child, concieved with lovers they would not even consider as future husbands?
That is the trap, the defeatist perspective, that I cannot tolerate. I live my life with hope, always hope, that the future will be better than the present, but only as long as I work to make it so. Thus, with that toil, comes the satisfaction in life, the sense of accomplishment we all truly need for real joy. How could i remain honest to that hope if i allowed myself a moment of weakness that could well destroy all I have worked to achieve and all I hope to achieve? How might I have reacted to so many unexpected crises if, at the time of occurence, I was influenced by a mind-altering substance, one that impaired my judgement or altered my perspective?

...And so i reject all but the most moderate use of such intoxicants, and while I'll not openly judge those who so indulge, I will pity their empty souls.
...Intoxicants can, indeed, blur the pains of the past at the expense of the future. But it is not an even trade."

Endumen
2005-12-27, 01:07
Det varierar kraftigt. Men räknat på hela året (då jag dricker mer under sommaren) blir det kankse en 55 cl i månaden kanske. Ibland dricker jag inget på några månader och ibland blir det en hel del.

mini_Arnold
2005-12-27, 06:38
Du missar fortfarande poängen.

Alkohol behöver inte vara något dåligt, du hävdar motsattsen. Därför ber jag dig att förklara varför det är dåligt.
Kom med en poäng då?
Nej min vän, förklara DU vad som är dåligt med att vara nykterist istället.
Men innan du gör det ska du veta att jag inte förväntar mig mycket till svar eftersom diskussionen bara är dömd att gå åt ett håll, mitt. :)
Och jag vill inte höra nåt om "livskvalitén höjs" hit o dit, för det är bara trams!
Behövs inte alkohol till det.

mangs
2005-12-27, 07:32
Dricker väl något glas vin ibland när man är på middag och ibland blir det någon grogg. Är dock bara "full" kanske 3 gånger om året. Drack mindre för något/några år sedan men så länge jag håller det på denna nivån så tar varken lever eller träningen skada.

HellCat
2005-12-27, 12:54
:bow: Det ska du vara jävligt stolt över

Man tackar. Japp det är HON, inte många som tror mig när jag säger det.
dom få ggr jag har smakat lite på tungan så har det smakat rent förjävligt, så jag ser ingen vits med att tvinga i sig det.

Jense: Om jag har missat nåt? Det har jag säkert, men knappast nåt av värde. Jag har själv sett på nära håll vad spriten kan ställa till med, o dom bitarna klarar jag mig gärna utan!

Piranha: Sicken tur att jag inte är det minsta kristen då=)

Jense
2005-12-27, 13:21
Man tackar. Japp det är HON, inte många som tror mig när jag säger det.
dom få ggr jag har smakat lite på tungan så har det smakat rent förjävligt, så jag ser ingen vits med att tvinga i sig det.

Jense: Om jag har missat nåt? Det har jag säkert, men knappast nåt av värde. Jag har själv sett på nära håll vad spriten kan ställa till med, o dom bitarna klarar jag mig gärna utan!

Piranha: Sicken tur att jag inte är det minsta kristen då=)


ja men det är just det som är så dåligt, att det har ställt till med saker, för då kan ju knappast du ha sett folk som kan hantera sprit. kolla folk som kan dricka, så kul dom har

Piranha
2005-12-27, 13:25
ja men det är just det som är så dåligt, att det har ställt till med saker, för då kan ju knappast du ha sett folk som kan hantera sprit. kolla folk som kan dricka, så kul dom har


Det hela är en fråga om bruk och missbruk.

Självklart finns det människor som dricker okontrollerat, sen finns det säkert dem som kan dricka 6 liter under en månad och sen inte dricka alls , men snittar man konstant 3 liter så ser jag helt klart en blivande alkoholism.

J.Saarela
2005-12-27, 13:30
Inte är det mycket,kanske lite vin till matlagningen.Alkohol sliter för mycket.

emmphiil
2005-12-27, 13:38
Blev en halv snaps på Juldagen.. usch *spy*

HellCat
2005-12-27, 17:23
ja men det är just det som är så dåligt, att det har ställt till med saker, för då kan ju knappast du ha sett folk som kan hantera sprit. kolla folk som kan dricka, så kul dom har

Jovisst har jag sett folk som kan hantera sprit.. o dom tycker säkert att dom har jättekul, men eftersom jag anser att jag kan ha minst lika roligt utan att hälla i skit i kroppen, så håller jag mig till det.

keffat_liv
2005-12-27, 17:26
nu mer inte alls mkt:/ Förr gick det väl ner 70cl i veckan.

Bönne
2005-12-27, 18:32
Kom med en poäng då?
Nej min vän, förklara DU vad som är dåligt med att vara nykterist istället.
Men innan du gör det ska du veta att jag inte förväntar mig mycket till svar eftersom diskussionen bara är dömd att gå åt ett håll, mitt. :)
Och jag vill inte höra nåt om "livskvalitén höjs" hit o dit, för det är bara trams!
Behövs inte alkohol till det.Jag har aldrig påstått att det är "dåligt" att vara nykterist. Du har dock påstått att alkohol är dåligt. Därför är det du som ska förklara ditt uttalande, inte jag.

Näh, nu känner jag att det är dags för ett R A Salvatore citat igen.
En ganska träffande synvinkel på det här med droger bara, inget att hetsa upp sig över, kan kanske vara intressant såhär på kvällskvisten.

...These herbs attack the body in various ways, of course, from slowing reflexes to destroying coordination altogether, but more importantly, they attack the spirit in two different ways. First, they blur the past, erasing memories pleasant and unpleasant, and second, they eliminate any thoughts of the future. Intoxicants lock the imbiber in the present, the here and now, without regard for the future, without consideration of the past.
That is the trap, a defeatist perspective that allows for attempted satiation of physical pleasures wantonly, recklessly. An intoxicated person will attempt even foolhardy dares because that inner guidance, even to the point of survival instinct itself, can be so impaired. How many young warriors foolishly throw themselves against greater enemies, only to be slain? How many young women find themselves with child, concieved with lovers they would not even consider as future husbands?
That is the trap, the defeatist perspective, that I cannot tolerate. I live my life with hope, always hope, that the future will be better than the present, but only as long as I work to make it so. Thus, with that toil, comes the satisfaction in life, the sense of accomplishment we all truly need for real joy. How could i remain honest to that hope if i allowed myself a moment of weakness that could well destroy all I have worked to achieve and all I hope to achieve? How might I have reacted to so many unexpected crises if, at the time of occurence, I was influenced by a mind-altering substance, one that impaired my judgement or altered my perspective?

...And so i reject all but the most moderate use of such intoxicants, and while I'll not openly judge those who so indulge, I will pity their empty souls.
...Intoxicants can, indeed, blur the pains of the past at the expense of the future. But it is not an even trade."Du kan alltid ställa något så det ser negativt ut. När du åker vattenskidor, försvinner du inte från tänkandet om gårdagen och morgondagen då? En drog (rent praktiskt) kan vara lite vad som helst, allt som får dig på andra tankar helt enkelt, omväxling. Det handlar därför inte alltid om att döva...

Självklart kan man dock ta droger för att glömma, precis som man kan shoppa , äta eller spela för att fly stunden.


Det funkar faktiskt att se saker från det stora istället för att bara kolla igenom ett litet vinklat hål som man fått indoktrinerat.

Yankeee
2005-12-27, 18:51
Fråga:

Författare: Wendy Moelker, Ansvarig psykolog, tutor, Nödcentrum för mental hälsovård, Goes, Nederländerna.
Första versionen: 20 mar 2004. Senast ändrad: 10 jun 2005.
Vilka är de positiva och negativa effekterna av att använda alkohol? Hur påverkas vi av alkohol?
Svar:

Nedan listas de positiva och negativa effekterna av alkohol.

Positiva:

När det gäller måttlig användning, upplever en del människor att alkohol har positiva effekter. Man kan bli livligare och mera avstressad. Man kan lättare prata och känner sig piggare.

Enligt vissa forskare skyddar måttlig alkoholanvändning mot kardiovaskulära sjukdomar. Detta gäller vid maximalt två till tre glas vin eller öl per dag för män och ett till två glas per dag för kvinnor.

Vissa människor hävdar också att alkohol har positiva sociala effekter. Det tillhandahåller arbete för många som arbetar med att producera, sälja alkohol osv. Vissa hävdar att alkoholhaltiga drycker hjälper människor att umgås med varandra.

Negativa:

Överdriven användning av alkohol ökar risken för ett flertal sjukdomar: Olika leversjukdomar, levercirrhos, sömnstörningar, sexuella problem, infektion i matstrupe, infektion i mage, infektion i bukspottkörtel, tidig demens - alltifrån minnesreduktion till ett allvarligt Korsakoff-syndrom; cancer i munnen, halsen, struphuvudet, inälvor och bröst; för högt blodtryck och hjärtproblem. Alkohol är också skadligt under graviditeten. Alkohol förorsakar dessutom stora risker i trafiken.

Alkohol spelar en viktig roll när det gäller aggression. 40% av alla incidenter då aggression är involverat på något sätt inträffar under alkoholpåverkan. Polisen ägnar 22% av sin tid åt fall som involverar alkohol. Våld på gatan och i hemmet händer ofta under alkoholpåverkan.

Alkohol får även stora konsekvenser på arbetet. 13% av alla sjukskrivna anställda har alkoholproblem. Anställda med alkoholproblem är minst 10% mindre effektiva på arbetet än deras kollegor.

Alkohol kan göra människor ansvarslösa; till exempel att bli gravid under omständigheter då man inte kan ta hand om ett barn.

http://web4health.info/sv/answers/add-alcohol-goodbad.htm

Bönne
2005-12-27, 19:24
Man måste se helheten för att kunna avgöra ifall något är bra eller dåligt. Ifall det ger, mer än det tar, då är det bra och tvärtom. Kan väl ingen säga emot?

I det bruket jag använder alkohol, medveten om risker, så anser jag helt klart att alkohol ger mig betydligt mer än det tar. Därför är alkohol något bra för mig. Att jag inte skulle dricka, betyder dock inte att det skulle vara något negativt.

Vad Mini_Arnold säger är dock att alkohol _ÄR_ dåligt, han skulle gärna få bevisa ett sådant påstånde, som han just nu verkar försöker undvika.

skaparn
2005-12-27, 19:38
Yankeee: Listan är säkert korrekt, men totalt oanvändbar ifall man inte kan omvandla fördelar och nackdelar till mätbara storheter. Vi är ju i stort sett kvar i skyttegraven där ena sidan hävdar att fördelar är större än nackdelar och vice versa.

Frågan är hur man ska göra det dock, nackdelarna torde vara relativt triviala att kvanitifiera i monetära termer, men fördelarna kräver nästan ett alkoholfritt samhälle liknande vårt för att göra jämförelser. Eventuellt kanske en betalningsviljeundersökning gjord för alkohol kunna ge en ledtråd. Vid närmare eftertanke vore en sådan mycket värdefull, ska söka lite i arkiven.

Yankeee
2005-12-27, 19:40
Yankeee: Listan är säkert korrekt, men totalt oanvändbar ifall man inte kan omvandla fördelar och nackdelar till mätbara storheter. Vi är ju i stort sett kvar i skyttegraven där ena sidan hävdar att fördelar är större än nackdelar och vice versa.

Jag vet, däremot så är fördelarna jävligt vaga då det är subjektiva abstrakta saker. Nackdelarna är allmänt kända, inget snack om det. Då framstår bara de subjektiva fördelarna som bortförklaringar som ska rättfärdiga drickandet.

Bönne
2005-12-27, 19:52
Jag vet, däremot så är fördelarna jävligt vaga då det är subjektiva abstrakta saker. Nackdelarna är allmänt kända, inget snack om det. Då framstår bara de subjektiva fördelarna som bortförklaringar som ska rättfärdiga drickandet.Visst finns där en hel del nackdelar, inget snack om den saken. Dock måste du förstå att dessa nackdelar långt i från drabbar alla (direkt) och att väldigt många, får ut mycket positivt av det.

Vad spelar det för roll ifall det är subjektiva abstrakta saker? Huvudsaken är väl att individen får ut något av det (och de får ju faktiskt de absolut flesta). Varför skulle det vara en bortförklaringar? Vad skulle personern som dricker egentligen vilja uppnå då? Samma sak som personer som hoppar falskärm, åker gocart, skidor eller som bowlar? Eller något annat speciellt?

Det handlar om att behaga ens sinnen, något man mår bra av, sedan att det kommer med laster är väl inget orsak att inte göra det, ifall man anser sig få ut mer positivt av det hela, än negativt, varför ska man då inte göra det?

Yankeee
2005-12-27, 20:12
Visst finns där en hel del nackdelar, inget snack om den saken. Dock måste du förstå att dessa nackdelar långt i från drabbar alla (direkt) och att väldigt många, får ut mycket positivt av det.

Vad spelar det för roll ifall det är subjektiva abstrakta saker? Huvudsaken är väl att individen får ut något av det (och de får ju faktiskt de absolut flesta). Varför skulle det vara en bortförklaringar? Vad skulle personern som dricker egentligen vilja uppnå då? Samma sak som personer som hoppar falskärm, åker gocart, skidor eller som bowlar? Eller något annat speciellt?

Det handlar om att behaga ens sinnen, något man mår bra av, sedan att det kommer med laster är väl inget orsak att inte göra det, ifall man anser sig få ut mer positivt av det hela, än negativt, varför ska man då inte göra det?

Självklart drabbas inte alla, men det är forfarande väldigt många som blir drabbade. Men det är ok enligt dig, eftersom att de dricker för att det är positivt.

Jag sa inte att det var bortförklaringar, utan att det framstår som bortförklaringar. Det blir ofta så när man ska motbevisa något med abstrakta saker motsv. Religion är ett annat exempel.

Mår bra av för stunden ja. Alkohol är inget som håller i längden. Man kan också fråga sig folk "känner" att får ut mer positivt än negativt.

skaparn
2005-12-27, 20:22
Jag vet, däremot så är fördelarna jävligt vaga då det är subjektiva abstrakta saker. Nackdelarna är allmänt kända, inget snack om det. Då framstår bara de subjektiva fördelarna som bortförklaringar som ska rättfärdiga drickandet.

Det har förvisso aldrig hindrat att man kan sätta ett monetärt värde på dem. Går oftast till så att man undersöker din betalningsvilja för fenomenet, och då ofta i hypotetiska valsituationer som får en alltmer förfinad utformning och kan inte sägas visa sanningen, men en god approximering. Det används för att värdera i stort sett alla abstrakta "miljövaror" för vilka det inte finns någon marknad som prissätter just det du är ute efter att värdera, skolexemplet brukar vara ren luft. Nu betalar vi ju för alkohol på en marknad (om än monopolistisk) invänder vän av ordning, men vi betalar bara för framställande etc samt skatter, ej de positiva externa effekterna vilket i detta fall är alkoholens verkan som social katalysator.

Så även om de är "subjektiva och abstrakta" så finns det ett samhälleligt ackumulerat värde av dem, vilket måste undersökas innan man kan vara säker på vilken alkoholpolicy som är bäst. Jag letade lite efter sådana studier men gick bet, jag skyller på en trött proxy men hittade lite på den vida webben. Inget resultat, men ett tecken på några försök.

The aim of this paper is to identify positive psychological concomitants of moderate alcohol consumption. Current research and public-health perspectives on alcohol emphasize harms disproportionately relative to benefits. The major exception is research establishing beneficial effects of moderate drinking on cardiovascular health and overall mortality. In addition, much observational and experiential data suggest the widespread prevalence of positive drinking experiences. This paper is one of the first attempts since 1985 to codify such benefits in epidemiological terms. Methodological difficulties in accomplishing this include defining moderate drinking, controlling for confounding variables, and establishing causality. Nonetheless, evidence of psychological benefits has been found in experimental, observational, interview, self-report, correlational, and some prospective research. These positive findings are in the areas of subjective health, mood enhancement, stress reduction, sociability, social integration, mental health, long-term cognitive functioning, and work income/disability. Problem drinkers and alcoholics also seek mood and other benefits from alcohol, but are more likely to drink to counteract negative feelings and to support their egos than are social drinkers. It is as yet impossible to determine to what extent moderate alcohol consumption causes positive psychological outcomes and to what extent it is part of a complex pattern of mutually reinforcing variables.

Stanton Peele, Exploring Psychological Benefits Associated with Moderate Alcohol Use: A Necessary Corrective to Assessments of Drinking Outcomes?

Bönne
2005-12-27, 20:37
Självklart drabbas inte alla, men det är forfarande väldigt många som blir drabbade. Men det är ok enligt dig, eftersom att de dricker för att det är positivt.Det är aldrig OK att andra faller offer för en annan persons handlande. Dock är det personen i sig som det är fel på. Finns idioter på vägarna också, dock är det knappast bilarna fel, utan personen.


Jag sa inte att det var bortförklaringar, utan att det framstår som bortförklaringar. Det blir ofta så när man ska motbevisa något med abstrakta saker motsv. Religion är ett annat exempel.

Mår bra av för stunden ja. Alkohol är inget som håller i längden. Man kan också fråga sig folk "känner" att får ut mer positivt än negativt.McDonalds-mat har negativa sidor, dock kan det vara sumbart och man kan avgöra att man får ut mer positivt är negativt av maten. Hur ska du förklara varför du får ut något som helst positivt av maten, den är ju god, men det är något abstrakt. Så det kan lik gärna vara skitsnack, just för att få äta något som ger en någon form av lyckokick vilket gör att man inte tänker på morgondagen, samt inte sätter emot sitt begär efter onyttig mat och framför allt för att man har ett tomt liv och måste äta fet god mat. För det är absolut inget kvarstånde...

Yankeee
2005-12-27, 20:43
Det har förvisso aldrig hindrat att man kan sätta ett monetärt värde på dem. Går oftast till så att man undersöker din betalningsvilja för fenomenet, och då ofta i hypotetiska valsituationer som får en alltmer förfinad utformning och kan inte sägas visa sanningen, men en god approximering. Det används för att värdera i stort sett alla abstrakta "miljövaror" för vilka det inte finns någon marknad som prissätter just det du är ute efter att värdera, skolexemplet brukar vara ren luft. Nu betalar vi ju för alkohol på en marknad (om än monopolistisk) invänder vän av ordning, men vi betalar bara för framställande etc samt skatter, ej de positiva externa effekterna vilket i detta fall är alkoholens verkan som social katalysator.

Så även om de är "subjektiva och abstrakta" så finns det ett samhälleligt ackumulerat värde av dem, vilket måste undersökas innan man kan vara säker på vilken alkoholpolicy som är bäst. Jag letade lite efter sådana studier men gick bet, jag skyller på en trött proxy men hittade lite på den vida webben. Inget resultat, men ett tecken på några försök.



Stanton Peele, Exploring Psychological Benefits Associated with Moderate Alcohol Use: A Necessary Corrective to Assessments of Drinking Outcomes?

Jag tvivlar inte på att folk ser positiva sidor i alkohol, och att det är "värt" något. Det där vet du bättre än mig ;) Men betyder det verkligen något? Man kan ju hitta positiva saker i vad som helst och sedan argumentera för att man mår så sjukt bra utav det. Det blir ju bara bs utav det hela till slut om man inte har något konkret. Det jag är mest nyfiken på är VARFÖR så många värderar det positiva högre än det negativa när det gäller alkohol.

Piranha
2005-12-27, 20:49
Jag tvivlar inte på att folk ser positiva sidor i alkohol, och att det är "värt" något. Det där vet du bättre än mig ;) Men betyder det verkligen något? Man kan ju hitta positiva saker i vad som helst och sedan argumentera för att man mår så sjukt bra utav det. Det blir ju bara bs utav det hela till slut om man inte har något konkret. Det jag är mest nyfiken på är VARFÖR så många värderar det positiva högre än det negativa när det gäller alkohol.


Ett sätt att förneka en egen överkonsumtion ?

Yankeee
2005-12-27, 20:51
Det är aldrig OK att andra faller offer för en annan persons handlande. Dock är det personen i sig som det är fel på. Finns idioter på vägarna också, dock är det knappast bilarna fel, utan personen.


McDonalds-mat har negativa sidor, dock kan det vara sumbart och man kan avgöra att man får ut mer positivt är negativt av maten. Hur ska du förklara varför du får ut något som helst positivt av maten, den är ju god, men det är något abstrakt. Så det kan lik gärna vara skitsnack, just för att få äta något som ger en någon form av lyckokick vilket gör att man inte tänker på morgondagen, samt inte sätter emot sitt begär efter onyttig mat och framför allt för att man har ett tomt liv och måste äta fet god mat. För det är absolut inget kvarstånde...

Naturligtvis är det så, men man är alltid två till tango.

McD-mat har dock ett gäng positiva effekter också, som går att bevisa, om man nu ska vara sån.

Men visst, har men ett ohälsosamt förhållande till whatever så ser argumenten för ofta likadana ut oavsett om det är mat eller alkohol det handlar om.

trym
2005-12-27, 20:55
För enkelhetens skull så räkna om till cl starksprit 40%.
alderles för mycket...
läste ens tatestikpå alkoholkommisionen...
en man i 22-23 års åldern konsumerar genomsnittligen ca 360 starköl/år...

Cilia
2005-12-27, 20:55
Jag tvivlar inte på att folk ser positiva sidor i alkohol, och att det är "värt" något.
Jag dricker oerhört lite men jag kan verkligen uppskatta ett gott glas vin eller en god drink. För mig är det en positiv sida. Det får t ex en middag att höja sig ett snäpp högre. Sen är det trevligare att dricka med någon än att dricka själv men å andra sidan är det trevligare att äta med ngn än att äta själv också.

Yankeee
2005-12-27, 20:57
Jag dricker oerhört lite men jag kan verkligen uppskatta ett gott glas vin eller en god drink. För mig är det en positiv sida. Det får t ex en middag att höja sig ett snäpp högre. Sen är det trevligare att dricka med någon än att dricka själv men å andra sidan är det trevligare att äta med ngn än att äta själv också.

Det är dock lite skillnad på ett glas vin till middagen och konsumtionen som den unga delen av befolkningen står för på helgerna ;)

Bönne
2005-12-27, 21:04
Jag tvivlar inte på att folk ser positiva sidor i alkohol, och att det är "värt" något. Det där vet du bättre än mig ;) Men betyder det verkligen något? Man kan ju hitta positiva saker i vad som helst och sedan argumentera för att man mår så sjukt bra utav det. Det blir ju bara bs utav det hela till slut om man inte har något konkret. Det jag är mest nyfiken på är VARFÖR så många värderar det positiva högre än det negativa när det gäller alkohol.Varför måste det finnas något konkret? Bara för att det är halvt omöjligt att bevis något, betyder inte att det är lögn.

Man har helt enkelt trevligt, visst skulle man kunna ha trevligt utan alkohol också, men just, man kan göra båda. Lite variation, flumma till och släppa allt man har i huvudet. Precis som man gör när man kör gocart, det är inget som sitter i en längre period och det följer med risker. Dock har man trevligt under tiden. Effekterna man var får ut av gocart är även de abstrakta.

Man får helt enkelt ut något av det och anser att det är värt sina risker, inte mer med det.

skaparn
2005-12-27, 22:02
Jag tvivlar inte på att folk ser positiva sidor i alkohol, och att det är "värt" något. Det där vet du bättre än mig ;) Men betyder det verkligen något? Man kan ju hitta positiva saker i vad som helst och sedan argumentera för att man mår så sjukt bra utav det. Det blir ju bara bs utav det hela till slut om man inte har något konkret. Det jag är mest nyfiken på är VARFÖR så många värderar det positiva högre än det negativa när det gäller alkohol.

Passa dig, du kittlar min föreläsningsnerv, med oändliga inlägg som resultat.

Varför vill vi ha ren luft? Antagligen för att vi idag har lyckats kommunicera riskerna med dålig luft till allmänheten så att det är opinionsmässigt hållbart att vidta kostsamma åtgärder för att hålla den ren, alternativt rena den. För 30 år sedan var nog inte situationen densamma, trots att dålig luft var precis lika skadlig som den är idag. Men vi visste inte bättre.

I fallet alkohol så kan vi antingen anta att gemene man gjort en rättvis bedömning över samhälleliga kostnader och intäkter för att sedan fatta ett väl grundat beslut i hur denne ska ställa sig i frågan. Om så, är värdet av alkoholen större än kostnaderna.
Det antagande som dock ligger mer nära till hands är att tro konsumenten dåligt informerad, hur många har egentligen ett holistiskt perspektiv? Konsekvensen blir att ett mycket viktigt antagande för att låta marknaden sätta priset fallit, nämligen det om fullständig information till alla parter (väldigt vanlig marknadsimperfektion faktiskt). Priset skulle då idag vara satt för lågt eftersom vi vill ha ner konsumtionen till den nivå där marginalnyttan är lika stor som marginalförlusten. En intressant observation man kan göra är att nästan alla nyttor, som funktion av mängden, är avtagande på marginalen (negativ andraderivata, du föredrar matematisk notation) medan skador oftast är linjärt beroende. Därför finns ett optimum, och detta hittas genom att välja en mängd där skillnaden mellan intäkter och kostnader är som störst, och det är lyckligtvis inte svårare än att sätta derivatorna lika och lösa ut mängden. Eller som tidigare nämnt, sätta marginalnytta och kostnad lika. Återkommer med en illustration.

Mina poänger är två.
1. Du frågar efter något konkret som kanske inte alltid finns, utan får utvärderas genom sekundära metoder. De är dock det bästa vi kan göra. Även skadesidan har svårskattade poster, såsom mänskligt lidande som även det måste sättas ett värde på.
2. Varför punkt 1? Jo, vid framtagande av en policy för samhället vill våra representanter ha ett så bra beslutsunderlag som möjligt, och för att ett sådant ska anses bra måste så många effekter av en eventuell policy vara kända.

I dagsläget finns som sagt lite forskning gjord på de väldigt svårskattade vinsterna av alkohol, och det kanske aldrig kommer. Kvar är för oss att spekulera, tror vi på den upplyste konsumenten eller tror vi att prissättningen är felaktig?

skaparn
2005-12-27, 22:18
Här kommer den utlovade illustrationen

Streckade linjer antyder olika hypoteser om dagens konsumtionsnivå.

a) Det dricks för lite sprit. Vi skulle ytterligare kunna öka vinsten från alkohol utan att öka kostnaderna lika mycket.

b) Optimum, nyttan kan inte ökas utan att kostnaderna ökar mer än nyttoökningen

c) Vi dricker för mycket. Genom att minska konsumtionen kan kostnaderna sänkas utan att vinsten sänks med samma mängd.

d) Vi dricker för mycket. Här överstiger kostnaderna intäkterna.

Mest troligt är alternativ c) om jag tillåts gissa.

skaparn
2005-12-27, 22:18
Edit: det blev lite otydligt på bilden, det är alltså alternativ b) som ska vara optimum.

fat_joe
2005-12-27, 22:28
Denna månad 150++. Annars så 0-70

mini_Arnold
2005-12-28, 07:42
Jag har aldrig påstått att det är "dåligt" att vara nykterist. Du har dock påstått att alkohol är dåligt. Därför är det du som ska förklara ditt uttalande, inte jag.

Alkohol är inte bra. Är det nåt du inte förstår eller inte VILL förstå ?
Behöver du nån som förklarar det dåliga med alkohol så är du redan i träsket tror jag. Hoppas du reder ut det tills du börjar bli lite äldre. :)
Puss o kram sig

Garnax
2005-12-28, 08:06
orkar inte räkna om men en platta starköl blir det nog samt
en kvarter sprit eller så

dude
2005-12-28, 08:23
Alldeles for mkt nu... i sprit sakert ett par liter minst har typ festat nastan varje dag nu ett bra dag.

Nar jag ar hemma blir det inte mkt dock. kanske ett par ol var 1gang i manaden max oftast mindre

Sheogorath
2005-12-28, 08:30
Det brukar bli en sjuttis per gang, och bade fredag och lordag. Sa, runt 5.5 liter starksprit i manaden, med lite bortfall for misslyckade fester eller dylikt.

Om man tanker efter sa later det ganska mycket faktiskt, orovackande mycket

Öhm. Ja. Du borde se över det där. Varför inte göra som jag: ha som regel att du endast får dricka en dag i veckan, och OM du nödvändigtvis måste röra sprit den andra helgdagen så ska det röra sig om MAX en shot eller några klunkar öl för att lugna nerverna.

Bönne
2005-12-28, 11:28
Alkohol är inte bra. Är det nåt du inte förstår eller inte VILL förstå ?
Behöver du nån som förklarar det dåliga med alkohol så är du redan i träsket tror jag. Hoppas du reder ut det tills du börjar bli lite äldre. :)
Puss o kram sigDet är så, så är det och därför. Det är inte vettiga svar när någon vill att du ska bevisa.

Jag har redan förklarat för dig varför alkohol kan vara bra, det är du som inte klarar av att göra din del.

Piranha
2005-12-28, 11:32
Det är så, så är det och därför. Det är inte vettiga svar när någon vill att du ska bevisa.

Jag har redan förklarat för dig varför alkohol kan vara bra, det är du som inte klarar av att göra din del.


Landstingets räkning, läkare, alkoholister, tusentals tester säger att alkohol inte är bra .. är inte det bevis nog emot ditt svammel helt utan vetenskapligt belägg ?

Bönne
2005-12-28, 11:40
Landstingets räkning, läkare, alkoholister, tusentals tester säger att alkohol inte är bra .. är inte det bevis nog emot ditt svammel helt utan vetenskapligt belägg ?Har redan skrivit ovan och förklarat, på med glasögnen farfar och läs å kontra det istället.

fonzie
2005-12-28, 11:42
Noll.

mini
2005-12-28, 11:51
Jag dricker ingen alkohol. Jag tycker inte att det är så gott eller roligt att det blir värt det, vare sig ekonomiskt eller ur hälsosynpunkt. Cola light är mums. Däremot kan jag få en längtan att ta mig en bläcka någon gång, men jag har inte hittat tillfället då jag skulle orka med de nästkommande två dagarnas vånda för en rolig kväll.

Piranha
2005-12-28, 11:53
Har redan skrivit ovan och förklarat, på med glasögnen farfar och läs å kontra det istället.

Verklighetsflykt som verklighetsflykt.

Vi kan särskilja ett glas vin till maten och sitta på parkbänken tömma helröret.

Ingendera av dem är bra för dig , och finner man en social eller euforisk effekt av alkoholen villket är dess enda ändamål så finns alltid risken att man konstant vill vara i det stadiet. En risk man tar.

Sen hadde inte alhololen vart så socialt knuten och djup rotad i samhället hadde den åkt bort. lätt

Jag ser ändock inte hur man kan sitta och säga att den är bra på nåt sätt.

Piranha
2005-12-28, 11:55
Jag dricker ingen alkohol. Jag tycker inte att det är så gott eller roligt att det blir värt det, vare sig ekonomiskt eller ur hälsosynpunkt. Cola light är mums. Däremot kan jag få en längtan att ta mig en bläcka någon gång, men jag har inte hittat tillfället då jag skulle orka med de nästkommande två dagarnas vånda för en rolig kväll.


Hur ställer du dig om du får en ask med punchpraliner framför dig.

Det är choklad , dom är söta och goda , du har mens..

What to do .. what to do ?

Osten80
2005-12-28, 11:59
Dricker i stort sett ingenting längre. Förr har intaget legat på 150+ per vecka.
För min del så får jag inte ut något positivt av alkohol längre. En massa negativa effekter däremot som ångest, aggressivitet, kraftiga minnesluckor. bråk och en massa annan skit.
Har haft riktigt roligt förr med alkoholen och ångrar inte den tiden då det dracks kopiösa mängder på helgerna men har aldrig kunnat behärska den som jag har velat.

mini
2005-12-28, 12:03
Hur ställer du dig om du får en ask med punchpraliner framför dig.

Det är choklad , dom är söta och goda , du har mens..

What to do .. what to do ?
Haha, oj vilket dilemma. Är det lördag? Har jag tränat tidigare under dagen? Har jag haft en skitdag på jobbet? Står jupiter i linje med pluto?

Piranha
2005-12-28, 12:07
Haha, oj vilket dilemma. Är det lördag? Har jag tränat tidigare under dagen? Har jag haft en skitdag på jobbet? Står jupiter i linje med pluto?


Hmmz , du har faktiskt haft en skitdag, styrkepasset gick åt skogen så det blir 90 min cardio istället.

Det är Lördag så du har inte jobbat, månens fas på himlavalvet ligger nära fullsmåne , du är i övrigt lite småpilsk men har ingen dejt.

Bönne
2005-12-28, 12:09
Verklighetsflykt som verklighetsflykt.

Vi kan särskilja ett glas vin till maten och sitta på parkbänken tömma helröret.

Ingendera av dem är bra för dig , och finner man en social eller euforisk effekt av alkoholen villket är dess enda ändamål så finns alltid risken att man konstant vill vara i det stadiet. En risk man tar.

Sen hadde inte alhololen vart så socialt knuten och djup rotad i samhället hadde den åkt bort. lätt

Jag ser ändock inte hur man kan sitta och säga att den är bra på nåt sätt."En social eller euforisk effekt".

Folk är så inställda på att allt som är temporärt som ger glädje, det är något negativt. Just eftersom vi matats med propaganda emot det hela vara liv, eftersom folk börjar missbruka i dessa lägen. Dock är det ju så, att det är knappast bara olyckliga, stressade och socialt instängda människor som krökar. Att åka ner och träna, det ger nöje (för många), man tänker på träningen där nere och inget annat, dock finns risken att man hamnar i flera olika sorters missbruk, att man drar på sig kroniska skador och lägger ut väldigt mycket pengar på det. Även om det ger sina positiva effekter också, som de flesta här i alla fall, värderar så högt, att riskerna inte är tillräckligt stora för att man ska sluta med styrketräningen. Individuell utvärdering av aktiviteten.

Piranha
2005-12-28, 12:11
"En social eller euforisk effekt".

Folk är så inställda på att allt som är temporärt som ger glädje, det är något negativt. Just eftersom vi matats med propaganda emot det hela vara liv, eftersom folk börjar missbruka i dessa lägen. Dock är det ju så, att det är knappast bara olyckliga, stressade och socialt instängda människor som krökar. Att åka ner och träna, det ger nöje (för många), man tänker på träningen där nere och inget annat, dock finns risken att man hamnar i flera olika sorters missbruk, att man drar på sig kroniska skador och lägger ut väldigt mycket pengar på det. Även om det ger sina positiva effekter också, som de flesta här i alla fall, värderar så högt, att riskerna inte är tillräckligt stora för att man ska sluta med styrketräningen. Individuell utvärdering av aktiviteten.


Du tänker i psykologiska aspekter , jag i fysiska.

mini
2005-12-28, 12:11
Hmmz , du har faktiskt haft en skitdag, styrkepasset gick åt skogen så det blir 90 min cardio istället.

Det är Lördag så du har inte jobbat, månens fas på himlavalvet ligger nära fullsmåne , du är i övrigt lite småpilsk men har ingen dejt.
Nu är det ju givet. Ro hit påsen, genast! (Du känner inte mig så väl va? 90 minuter cardio.. :laugh: )

Piranha
2005-12-28, 12:15
"En social eller euforisk effekt".

Folk är så inställda på att allt som är temporärt som ger glädje, det är något negativt. Just eftersom vi matats med propaganda emot det hela vara liv, eftersom folk börjar missbruka i dessa lägen. Dock är det ju så, att det är knappast bara olyckliga, stressade och socialt instängda människor som krökar. Att åka ner och träna, det ger nöje (för många), man tänker på träningen där nere och inget annat, dock finns risken att man hamnar i flera olika sorters missbruk, att man drar på sig kroniska skador och lägger ut väldigt mycket pengar på det. Även om det ger sina positiva effekter också, som de flesta här i alla fall, värderar så högt, att riskerna inte är tillräckligt stora för att man ska sluta med styrketräningen. Individuell utvärdering av aktiviteten.

Alkoholen i kombination med träningen var inget jag hadde i tanken när jag skapade tråden , även om det givetvis kom på tapeten.

Sen ja sammhället är välldigt kontrollerat något som jag ser som fruktansvärt negativt. Ungefär som att samtliga medborgare omyndigförklarats och inte vet sitt eget bästa. Även om jag föredrar att kontrollen över sig själv ligger på den egna individen.

Jag ser det som helt befängt att tex det är straffbart att om man intar illegala substanser skall kunna straffas för detta , då jag anser att ens egen kropp är ens egen att besluta över.

Piranha
2005-12-28, 12:16
Nu är det ju givet. Ro hit påsen, genast! (Du känner inte mig så väl va? 90 minuter cardio.. :laugh: )


Jag var tvungen att ta i lite då jag misstänkte du unnar dig lite om du gjort en bra sak.

En del ger sig själv godis efter det gjort en prestation , en del ger sig själv godis som tröst.

Ironbabe
2005-12-28, 12:18
En del ger sig själv godis efter det gjort en prestation , en del ger sig själv godis som tröst.
Jag ger mig själv godis hela tiden, i vilken kategori räknas jag in i då?? *rolleyes*

mini
2005-12-28, 12:19
Jag ger mig själv godis hela tiden, i vilken kategori räknas jag in i då?? *rolleyes*
Kategorin med jättemagar?

Piranha
2005-12-28, 12:20
Jag ger mig själv godis hela tiden, i vilken kategori räknas jag in i då?? *rolleyes*


Offseason ?

Ironbabe
2005-12-28, 12:25
Kategorin med jättemagar?
:D Tycker du att jag har stor mage??

Pirrajan: Vafalls..har ju aldrig varit i bättre form. Fått världens största magruta jue..tränat mage stenhårt :hbang:

Jorgen
2005-12-28, 12:27
tränat mage stenhårt :hbang:
Abdominizer? :thumbup:

Piranha
2005-12-28, 12:30
:D Tycker du att jag har stor mage??

Pirrajan: Vafalls..har ju aldrig varit i bättre form. Fått världens största magruta jue..tränat mage stenhårt :hbang:


Oh yes, bilden där i dipsen var riiiiiktigt cool.

Jag förmodar du kört riktigt djupa böj också eftersom baken är rätt gedigen trots du är stenhård i kroppen ;).

*yourock*

Ironbabe
2005-12-28, 12:42
Oh yes, bilden där i dipsen var riiiiiktigt cool.

Jag förmodar du kört riktigt djupa böj också eftersom baken är rätt gedigen trots du är stenhård i kroppen ;).
*yourock*
aaa, baken har växt ENBART av träningen såklart!! Kan väl vem som helst förstå att man kan inte vara så där "stenhård" i kroppen och ha en fet, svullen, gosig rumpa byggd av annat än muskler.. :booty:

Piranha
2005-12-28, 12:53
aaa, baken har växt ENBART av träningen såklart!! Kan väl vem som helst förstå att man kan inte vara så där "stenhård" i kroppen och ha en fet, svullen, gosig rumpa byggd av annat än muskler.. :booty:


Inte ? missade du förra veckan rumptråd.

Jag tror faktiskt det är möjligt !

Ironbabe
2005-12-28, 13:03
Inte ? missade du förra veckan rumptråd.

Jag tror faktiskt det är möjligt !
Jag FATTAR!! Försökte bara peppa mig själv lite, glädjedödare *cry*

Bönne
2005-12-28, 13:05
Alkoholen i kombination med träningen var inget jag hadde i tanken när jag skapade tråden , även om det givetvis kom på tapeten.

Sen ja sammhället är välldigt kontrollerat något som jag ser som fruktansvärt negativt. Ungefär som att samtliga medborgare omyndigförklarats och inte vet sitt eget bästa. Även om jag föredrar att kontrollen över sig själv ligger på den egna individen.

Jag ser det som helt befängt att tex det är straffbart att om man intar illegala substanser skall kunna straffas för detta , då jag anser att ens egen kropp är ens egen att besluta över.Nu misstolkade du mig visserligen rakt av, eller så är det jag som misstolkar dig nu. Hur som helst är det kul att se att en så pass gammal bitter gubbe som dig kan vara lite liberal.
Du tänker i psykologiska aspekter , jag i fysiska.Vi är inte maskiner. Att må bra inombords, värderar jag högre, än att må bra utombords, även om de ofta går hand i hand.

Piranha
2005-12-28, 13:14
Jag FATTAR!! Försökte bara peppa mig själv lite, glädjedödare *cry*


Men du är fin ändå på alla sätt och vis :)

*klappar magen*

Piranha
2005-12-28, 13:15
Nu misstolkade du mig visserligen rakt av, eller så är det jag som misstolkar dig nu. Hur som helst är det kul att se att en så pass gammal bitter gubbe som dig kan vara lite liberal.
Vi är inte maskiner. Att må bra inombords, värderar jag högre, än att må bra utombords, även om de ofta går hand i hand.


Haaaaaaa ha ha din stora djungelbjörn ( i pyamas ) jag är inte det minsta bitter.

Gammal .. japps

Jense
2005-12-28, 13:16
Haaaaaaa ha ha jag är inte det minsta bitter.

Gammal .. japps



Fäll ner pungen och landa

Piranha
2005-12-28, 13:17
Fäll ner pungen och landa


Fäll ner sidostödet å parka Jense..















Jusst fan .. du har ju ingen åk. :laugh:

Jense
2005-12-28, 13:24
Fäll ner sidostödet å parka Jense..















Jusst fan .. du har ju ingen åk. :laugh:


AMEN JO DET HAR JAG FÖRFAN

jävla fiskfitta. kolla här

Piranha
2005-12-28, 13:26
AMEN JO DET HAR JAG FÖRFAN

jävla fiskfitta. kolla här


Coooooolt PM'a mig reggnummret ( nej jag skall inte sno den ).

Jense
2005-12-28, 13:26
Coooooolt PM'a mig reggnummret ( nej jag skall inte sno den ).


jasså du ska kolla upp den. :D

mini_Arnold
2005-12-28, 21:33
Det är så, så är det och därför. Det är inte vettiga svar när någon vill att du ska bevisa.

Jag har redan förklarat för dig varför alkohol kan vara bra, det är du som inte klarar av att göra din del.
Just nu är det bara du som inte är vettig och det tror jag du är medveten om också. Du bara dummar dig. Är det verkligen så roligt att provocera? (Svar: JA, jag vet :D)
Jag lämnar nu diskussionen om jag inte redan har gjort det. Här finns gott om kandidater som bara väntar på att sätta dig o dina s.k åsikter på plats. :)
Puss på dig och gott nytt år.
Tänker dricka en eller två glas vin i din ära på nyårsafton. :thumbup:

Jense
2005-12-28, 21:34
Just nu är det bara du som inte är vettig och det tror jag du är medveten om också. Du bara dummar dig. Är det verkligen så roligt att provocera? (Svar: JA, jag vet :D)
Jag lämnar nu diskussionen om jag inte redan har gjort det. Här finns gott om kandidater som bara väntar på att sätta dig o dina s.k åsikter på plats. :)
Puss på dig och gott nytt år.
Tänker dricka en eller två glas vin i din ära på nyårsafton. :thumbup:


det går inte att sätta åsikter på plats. DIN DUMMA JÄVEL HUR FAN KAN DU SÄGA DET AHHHHHHBHAHA

mini_Arnold
2005-12-28, 21:38
det går inte att sätta åsikter på plats. DIN DUMMA JÄVEL HUR FAN KAN DU SÄGA DET AHHHHHHBHAHA
En vacker dag jense... ska jag supa med dig för en kväll.

Jense
2005-12-28, 21:40
En vacker dag jense... ska jag supa med dig för en kväll.


ja du är så välkommen så.

skaparn
2005-12-28, 21:57
Just nu är det bara du som inte är vettig och det tror jag du är medveten om också. Du bara dummar dig. Är det verkligen så roligt att provocera? (Svar: JA, jag vet :D)
Jag lämnar nu diskussionen om jag inte redan har gjort det. Här finns gott om kandidater som bara väntar på att sätta dig o dina s.k åsikter på plats. :)
Puss på dig och gott nytt år.
Tänker dricka en eller två glas vin i din ära på nyårsafton. :thumbup:

Visst måste det vara skönt att i alla lägen kunna vara riktigt övertygad om att man hade rätt och/eller vann? Säger du "ger du dig" till Karelin när han håller dig i ett stadigt grepp och utför skallegnugg?

Du har sagt att alkohol _är_ dåligt, Bönne försöker nyansera. Hade du dessutom läst vad jag skrivit om värdering av externa effekter hade du kanske inte varit så snabb att döma ut hans frågor.

mini_Arnold
2005-12-28, 21:59
Visst måste det vara skönt att i alla lägen kunna vara riktigt övertygad om att man hade rätt och/eller vann? Säger du "ger du dig" till Karelin när han håller dig i ett stadigt grepp och utför skallegnugg?

Du har sagt att alkohol _är_ dåligt, Bönne försöker nyansera. Hade du dessutom läst vad jag skrivit om värdering av externa effekter hade du kanske inte varit så snabb att döma ut hans frågor.
Exakt vad är det du säger creator?

Bönne
2005-12-28, 22:28
Exakt vad är det du säger creator?Att du är indoktrinerad. Dvs. du har en åsikt utan att veta varför du har den, du är övertygad om något utan att veta varför, du bara vet att det är så. Precis som folk i sekter VET att det är så som det sägs. Det har sagts om och om igen, utan att förklaras, men det är sanningen.

skaparn
2005-12-28, 22:32
Att du är indoktrinerad. Dvs. du har en åsikt utan att veta varför du har den, du är övertygad om något utan att veta varför, du bara vet att det är så. Precis som folk i sekter VET att det är så som det sägs. Det har sagts om och om igen, utan att förklaras, men det är sanningen.

Ja, så kan man också uttrycka det. Jag kanske lät poesi tränga undan prosa men tackar för klargörandet.

mini_Arnold
2005-12-28, 22:41
Att du är indoktrinerad. Dvs. du har en åsikt utan att veta varför du har den, du är övertygad om något utan att veta varför, du bara vet att det är så. Precis som folk i sekter VET att det är så som det sägs. Det har sagts om och om igen, utan att förklaras, men det är sanningen.
Jag kan förstå att du tror att det ligger till så :) Men så är det inte.

Argumentera är inte min grej, jag hatar det och jag är riktigt dålig på det, även dom gånger jag har rätt kan det se ut som om om jag har helt fel just för att jag är så dålig på det. Nångång måste jag lära mig det med.

Alkohol är inte bra. Exakt varför det inte är bra vet jag inte men det har sagts och skrivits flera gånger, det räcker för mig. Jag har inga fancy ord och förklaringar. Om nån har så bring it here, skulle behöva lite nu.

Bönne
2005-12-28, 22:47
Jag kan förstå att du tror att det ligger till så :) Men så är det inte.

Argumentera är inte min grej, jag hatar det och jag är riktigt dålig på det, även dom gånger jag har rätt kan det se ut som om om jag har helt fel just för att jag är så dålig på det. Nångång måste jag lära mig det med.

Alkohol är inte bra. Exakt varför det inte är bra vet jag inte men det har sagts och skrivits flera gånger, det räcker för mig. Jag har inga fancy ord och förklaringar. Om nån har så bring it here, skulle behöva lite nu.Du måste väl veta varför du anser att det inte är möjligt att få ut så mycket av alkohol att det överväger risktagandet?

mini_Arnold
2005-12-28, 22:48
Du måste väl veta varför du anser att det inte är möjligt att få ut så mycket av alkohol att det överväger risktagandet?
Smakar skit, alltid gjort.

Trance
2005-12-28, 22:49
Bönne, vad anser du om tyngre droger så som heroin, kokain, E etc. Samt vad anser du om AAS?

skaparn
2005-12-28, 22:51
Smakar skit, alltid gjort.

Jag trodde vi pratade om alkoholfrågan på ett samhälleligt plan och inte just för den enskilde? Du angav just dina egna preferenser, och jag gissar på att de inte är allmängiltiga.

mini_Arnold
2005-12-28, 22:52
Jag trodde vi pratade om alkoholfrågan på ett samhälleligt plan och inte just för den enskilde? Du angav just dina egna preferenser, och jag gissar på att de inte är allmängiltiga.
Men du hade fel. Mina PREFERENSER är väldigt allmängiltiga. Extremt

Trance
2005-12-28, 22:52
Jag trodde vi pratade om alkoholfrågan på ett samhälleligt plan och inte just för den enskilde? Du angav just dina egna preferenser, och jag gissar på att de inte är allmängiltiga.

Men om man pratar om alkoholfrågan på ett samhälleligt plan så kan man väl knappast se fördelar?

Bönne
2005-12-28, 22:54
Bönne, vad anser du om tyngre droger så som heroin, kokain, E etc. Samt vad anser du om AAS?Får man ut mer än de tar, så är de helt klart bra.

Trance
2005-12-28, 22:55
Får man ut mer än de tar, så är de helt klart bra.

Alla som tar droger får väl ut något, annars skulle man inte ta dem. Anser du då att de bör legaliseras?

Bönne
2005-12-28, 22:59
Men om man pratar om alkoholfrågan på ett samhälleligt plan så kan man väl knappast se fördelar?Kostar det inte mer än det smakar, så jo. Man vill väl i ett samhälle att folk ska må bra. Kan en person ta risken, så finns det anledning att tro att trolighetschansen att det ska gå åt helvete för honom, är densamma i procent som storleken på mängden folk som faktiskt råkat ur för helvetet i samhället. Därför får man fortfarande ut samma svar.

Bönne
2005-12-28, 23:01
Alla som tar droger får väl ut något, annars skulle man inte ta dem. Anser du då att de bör legaliseras?Inte nödvändigtvis mer än de får betala, utan de kan ha hamnat i ett missbruk.

Jag orkar inte med den debatten igen, men jag ser inget gott i att det är illegalt.

skaparn
2005-12-28, 23:01
Men om man pratar om alkoholfrågan på ett samhälleligt plan så kan man väl knappast se fördelar?

Jag hänvisar till trådens sida 6, och 7, inlägg 90, 99, 100 och 101 för en djupare analys och förklaring av externa effekter samt policyutformning.

Fatalist
2005-12-28, 23:02
31-50.

Fan, det ser rätt illa ut när man kollar på det på detta sätt.

Bönne
2005-12-28, 23:03
Smakar skit, alltid gjort.Har du en aning om vad du talar om? Det känns som du är yrvaken.

Trance
2005-12-28, 23:03
Kostar det inte mer än det smakar, så jo. Man vill väl i ett samhälle att folk ska må bra. Kan en person ta risken, så finns det anledning att tro att trolighetschansen att det ska gå åt helvete för honom, är densamma i procent som storleken på mängden folk som faktiskt råkat ur för helvetet i samhället. Därför får man fortfarande ut samma svar.

Det finns väl inget som tyder på att de som dricker alkohol mår bättre eller är lyckliga än de som inte dricker? Just kostnaden i form av missbruk, rattfylla samt misshandel är ju rätt stor..

Men för att samanfatta, jag fattade inte vad du menade.

Bönne
2005-12-28, 23:13
Det finns väl inget som tyder på att de som dricker alkohol mår bättre eller är lyckliga än de som inte dricker? Just kostnaden i form av missbruk, rattfylla samt misshandel är ju rätt stor..

Men för att samanfatta, jag fattade inte vad du menade.Det ovan kommer aldrig gå att bevisa åt något håll. Dock gäller fortfarande samma princip, att man bedömmer att risken är värd skatten man får ut. Att individer i samhället får ut något, betyder också att samhället får ut något. Då individerna är samhället.

Om du du vill vinkla dig åt hållet där man förbjudet alkohol, så kolla upp US historia från 1920 och tio år framåt...

Trance
2005-12-28, 23:16
Det ovan kommer aldrig gå att bevisa åt något håll. Dock gäller fortfarande samma princip, att man bedömmer att risken är värd skatten man får ut. Att individer i samhället får ut något, betyder också att samhället får ut något. Då individerna är samhället.

Om du du vill vinkla dig åt hållet där man förbjudet alkohol, så kolla upp US historia från 1920 och tio år framåt...

Ja, det går inte förbjuda alkohol. Jag vill inte heller förbjuda det. Det är ingen nyhet. Men det betyder ju inte att det är en fördel för samhället. Om man frågar experter inom området så tvekar jag på att de skulle säga att alkohol är bra för samhället.

Bönne
2005-12-28, 23:20
Ja, det går inte förbjuda alkohol. Jag vill inte heller förbjuda det. Det är ingen nyhet. Men det betyder ju inte att det är en fördel för samhället. Om man frågar experter inom området så tvekar jag på att de skulle säga att alkohol är bra för samhället.Frågor man experter så säger de också att chips är dåligt för dig, de anser nog heller inte att det är bra för samhället.

Behöver jag skriva vidare?

skaparn
2005-12-28, 23:21
Om man frågar experter inom området så tvekar jag på att de skulle säga att alkohol är bra för samhället.

Inom vilket område? Problemet med en rättvis analys tror jag är det faktum att få studerar frågan ur ett äkta holistiskt perspektiv. Tittar man bara på de direkta kostnaderna i form av skador kommer man självklart inte fram till någon annan slutsats än att vi förlorar på affären.

Edit: fanken Bönne, jag lyckas bara upprepa dig! "Stora sinnen tänker lika", brukar det ju heta...

Trance
2005-12-28, 23:22
Frågor man experter så säger de också att chips är dåligt för dig. Behöver väl inte förklara min poäng nu längre...

Nu pratar du personligt, jag pratar om samhället. Jag är tveksam att chips är något som en utredning skulle se som en stor skada för samhället.

Bönne
2005-12-28, 23:24
Nu pratar du personligt, jag pratar om samhället. Jag är tveksam att chips är något som en utredning skulle se som en stor skada för samhället.Editera mitt inlägg:

Frågor man experter så säger de också att chips är dåligt för dig, de anser nog heller inte att det är bra för samhället.

Behöver jag skriva vidare?

Dock kan jag vidarutveckla, endast användande ett ord, "folkhälsan".

Trance
2005-12-28, 23:24
Inom vilket område? Problemet med en rättvis analys tror jag är det faktum att få studerar frågan ur ett äkta holistiskt perspektiv. Tittar man bara på de direkta kostnaderna i form av skador kommer man självklart inte fram till någon annan slutsats än att vi förlorar på affären.

Edit: fanken Bönne, jag lyckas bara upprepa dig! "Stora sinnen tänker lika", brukar det ju heta...

Men igen, vad annars finns det att mäta om man tittar på samhället? Skall man mäta det faktum att en person blir glad av alkoholen. Hur ställer man det då till hur glad man blir av t.ex. kokain?

Trance
2005-12-28, 23:26
Editera mitt inlägg:



Dock kan jag vidarutveckla, endast användande ett ord, "folkhälsan".

Du tror att en expertgrupp skulle komma fram till att just chips har en stor negativ påverkan på folkhälsan?

Bönne
2005-12-28, 23:54
Du tror att en expertgrupp skulle komma fram till att just chips har en stor negativ påverkan på folkhälsan?Inte bara chips, men att chips har det, samma med läsk och alla "onyttig" mat, inte bra för folkhälsan, men bra för många.

Piranha
2005-12-29, 00:31
Pjamasbjörne ta med dig snigel och gå och sov nu.

Bönne
2005-12-29, 00:46
Pjamasbjörne ta med dig snigel och gå och sov nu.Farfar, ät upp din päronpure nu och be sedan sköterskorna hjälpa dig till sängen.

skaparn
2005-12-29, 08:48
Men igen, vad annars finns det att mäta om man tittar på samhället? Skall man mäta det faktum att en person blir glad av alkoholen. Hur ställer man det då till hur glad man blir av t.ex. kokain?

Antingen har jag förklarat det dåligt eller så läste du inte mina tidigare inlägg. Men det kan väl inte vara så svårt att tro att vi måste väga för och nackdelar mot varandra innan vi fattar ett beslut i frågan, och då kan vi inte endast ta med de poster som är lätta att beräkna.

Det finns många exempel på hur fördelerna med en vara inte kan mätas med direkta observationer, vilket däremot kostnader oftast kan. Varför ska vi ha kvar varg, panda och lövsångargrodor? Varför ren luft då kostnaden för att rena avgaser från bilar antagligen vida överstiger alla den konkreta besparingar vi gör med ren luft. Angående kokain så blir matematiken inte alls annorlunda, de samlade kostnaderna har vi beräknat vara större än vår totala betalningsvilja, och därför är den förbjuden. Det ingår en vis faktor av det som brukar kallas solidaritet och humanism här, men de tar sig till större delen uttryck i utebliven betalningsvilja.

Med detta inte sagt att jag menar att vi ska utforma alla våra policys på detta sätt endast, eftersom förbud ligger det svenska samhället så nära till hands och vi därför kan frukta övergrepp på den individuella friheten. Det blir en sorts kombination av utilitarism när vi förbjuder individen att göra något för att det för samhället inte är lönsamt, samtidigt paternalistiskt när vi säger oss göra detta för individens bästa. Två sämre karaktärsdrag i en stat får man leta.

skaparn
2006-01-02, 16:03
Läste just lite ämnesanknuten info från KI. Visserligen hade diskussionen hamnat på lite avvägar men alkohol var fortfarande ämnet och detta måste förstås läggas till last för dryckeskulturen.

KI (http://ki.se/ki/jsp/polopoly.jsp?d=130&a=7456&l=sv)

Förutom konstaterandet att alkohol ökar aggresivitet så är jämförelsen med cannabis intressant.

Risken att använda våld var mer än 13 gånger större om personen druckit alkohol under dygnet före brottet. Riskökningen beräknades i jämförelse mot varje individs normala bruk av alkohol, i en så kallad case-crossover-studie.

Även bruk av andra droger, som benzodiazepiner ("lugnande medel"), cannabis, amfetamin och antidepressiva medel, undersöktes. Benzodiazepiner i "vanliga" doser tycktes minska risken för våldsamt beteende liksom även antidepressiva preparat. Till skillnad från resultat från andra studier tycktes risken inte heller öka ytterligare om alkoholen kombinerats med benzodiazepiner.

puppas
2006-01-02, 16:58
0.

Stab
2006-01-02, 17:02
För att det finns vettigare sätt att göra det på?
nörd tyst.

öhh blir väl en 70is per gång.. 1-2 per vecka kanske lite väl mycket aja man är bara ung en gång

spangles
2006-01-02, 17:53
Vag salongsberusning när det väl blir av men det är tyvärr för sällan... ;)

Barkbiten
2006-01-02, 19:51
0-10, snittar nog 5, då jag är svag för ett glas fin whisky... fast det är inte ofta numer

Zakath
2006-01-02, 19:53
0

Inget, aldrig.