handdator

Visa fullständig version : Knäcka nacke, rygg


ikariotis
2005-12-26, 19:13
När jag vaknar ibland så känns det nästan oundvikligt att inte knäcka till nacke, rygg och lite känns "fel".. Är det bra? Varför blir det så?

mistermr
2005-12-26, 19:16
När jag vaknar ibland så känns det nästan oundvikligt att inte knäcka till nacke, rygg och lite känns "fel".. Är det bra? Varför blir det så?

Det är inte bra att knäcka överhuvudtaget, jag har samma problem fast med knäna och fotledarna. Problematiken ligger i att lederna blir svagare samt "lösa" (vet ej om kan säga så).

MVH

Sonny
2005-12-26, 19:17
Det är inte bra att knäcka överhuvudtaget, jag har samma problem fast med knäna och fotledarna. Problematiken ligger i att lederna blir svagare samt "lösa" (vet ej om kan säga så).

MVHVart har du läst det?

mistermr
2005-12-26, 19:19
Vart har du läst det?

Jag såg det i ett medicinskt TV-program.

mela
2005-12-26, 19:46
Det gör ju tydligen inget att knäcka i fingrar och sånt.. eller knaka..
man bara utjämnar trycket..

hur det är i rygg och så vet jag dock inte

Sonny
2005-12-26, 19:47
Jag såg det i ett medicinskt TV-program.Som hette?

davedava
2005-12-26, 19:52
Min polare som studerar till massör sa att det inte är bra att knäcka leder, enda som är ok är att dra i typ fingrar så att det knäcker.

polaren
2005-12-26, 20:00
Mina tår knakar jag så gott som hela tiden, en dum ovana som jag haft i ca 3 år :(

AFanatic
2005-12-26, 20:02
Jaha...då är det ju väldigt märkligt att prof. massörer och andra drar ut nacke, fingrar och tår efter en djup massage...

Frågan är vad trådstartaren menar exakt med "knäcka"?

mistermr
2005-12-26, 20:04
Som hette?

Jag minns helt ärligt ej vad programmet hette, men det var utomlands som jag såg programmet.

MVH

Jorgen
2005-12-26, 20:07
Min polare som studerar till massör sa att det inte är bra att knäcka leder, enda som är ok är att dra i typ fingrar så att det knäcker.
Min massageterapeut säger att det inte är någon fara. Han brukar knäcka till min rygg och nacke varje gång jag är där. ;)

rememberence
2005-12-26, 21:31
skulle vilja se arnes eller grubbens uttalande *yourock*

Sve
2005-12-26, 21:46
skulle vilja se arnes eller grubbens uttalande *yourock*

det skulle inte jag.

rememberence
2005-12-26, 22:01
det skulle inte jag.
varför inte?

Frazze
2005-12-26, 23:27
Min massageterapeut säger att det inte är någon fara. Han brukar knäcka till min rygg och nacke varje gång jag är där. ;)
Taskigt att hans försäkring inte täcker vid skador som uppstår vid manipulation...

Frazze
2005-12-26, 23:53
edit: Som eventuellt kan uppstå vid en manipulation menar jag givetvis.

Börje H
2005-12-27, 11:39
Först och främst att det knäcker i fotleder och knäleder är ofta inte alls samma typ av "knak" som uppkommer i ryggraden, columna. I fot & knäleder är det ofta broskbildningar eller någon sena som glider över någon benbit som ger ifrån sig ett klick.
Vad gäller ljud från columna så kan de härledas från ett kavitationsfenomen i leden. Röntgenologiskt kan man se en negativ skugga med koldioxidsdensitet vid tidpunkten för "klicket". Kavitationsfenomenet antyder att det från synovialvätskan (västskan i leden alltså) frigörs koldioxid vid undertryck och att denna blåsa spricker. Det man har sett är att det efter själva knaket fäljer en elektronisk tystnad i de segmentella musklerna, med en refraktärperiod innan aktiviteten börjar om på nytt. Hypotesen vid en manipulation av "knäckartyp" är att få en bättre funktion efter en manipulation och på så sätt få en tillfällig ökad funktion som kan tas tillvara på terapeutiskt. Dessa hypoteser arbetar man efter i OMT iaf.

Ang att "självknäcka" sig i nacken och ryggen på morgonen så är det vanligtvis inga som helst problem, förutsatt att man inte gör för hastiga rörelser i ytterlägen.

Ziso
2005-12-27, 13:25
Ang att "självknäcka" sig i nacken och ryggen på morgonen så är det vanligtvis inga som helst problem, förutsatt att man inte gör för hastiga rörelser i ytterlägen.

Så det är helt ofarligt då? Är ju nästan omöjligt att inte knäcka nacken på morron, bara man vickar huvet lite så knakar det till *screwy*

Naesetgrabb
2005-12-27, 15:26
Börje som verkar kunnig... hur ligger det till när man knakar med fingrar då? En stor del tjejkompisar gnäller alltid när jag gör det och säger att jag kommer drabbas av reumatism när jag blir äldre? Hör detta ihop eller är det ofarligt?

Börje H
2005-12-27, 15:31
Börje som verkar kunnig... hur ligger det till när man knakar med fingrar då? En stor del tjejkompisar gnäller alltid när jag gör det och säger att jag kommer drabbas av reumatism när jag blir äldre? Hör detta ihop eller är det ofarligt?
Same shit. Det är faktiskt i fingerleder som man har studerat detta mycket. Fingret kopplas till en draganordning och röntgas under tiden som traktionen ökas. När det sedan klickar till så går bilderna sedan att studera. Prova själv att böja fingrarna till en knäckning. Det tar 10-15 minuter tills samma manöver kan göras igen. Det är tiden det tar för synovialrummet att återfå sitt normala vätsketryck.

ikariotis
2005-12-27, 23:02
Känns som alla säger olika?

erks
2005-12-27, 23:59
min gamla mor som är sjukgymnast säger att det för det mesta är senor som glider över benen när det knakar till, i princip ofarligt. dock ska man ändå undvika att göra det, då det KAN slita på lederna.

Jman
2005-12-31, 02:07
Jag knakar lite överallt ... Oftast känner jag att leden är lite låst och den måste "knäckas". Hellre att knäcka under kontrollerade former än att det knäpper till under en pågående aktivitet. Det tillhör ju uppvärmningen av lederna. Inga hastiga kaströrelser utan långsamma sträckningar och vridningar.

Naom
2005-12-31, 13:09
Ibland när jag sträcker på ryggen så "knäcks" det till i bröstkorgen? Är det ryggen som "knäcks" som jag bara hör i bröstet eller är det något i bröstet som "knäcks" och finns det nåt som kan "knäckas " i bröstet?

Jorgen
2005-12-31, 13:13
Det är bröstryggen som låter.

ChrisDEFC
2008-01-13, 12:12
Jag är en knakig jävel, precis när jag skrev jävel så knäckte det till i höftbenet =). Knakar i fringrar, handleder, armbågar, axlar, nacke, rygg, knän, fotleder, tår, höftleder samt bröstryggen.

nu till frågan, går det att vänja sig av med detta och i så fall är det någon som gjort det?

min kiropraktor sa till mig att det inte är bra att knaka för mycket (knäcker säkert i ryggen några gånger i timmen för mig) men han sa åxå att det förmodligen är svårt för mig att fungera normalt i vardagen om jag inte knäcker loss lite då och då men han snacka då snarare om en gång per dag el liknande.

NoSugarcoating
2008-01-14, 18:00
Jag är en knakig jävel, precis när jag skrev jävel så knäckte det till i höftbenet =). Knakar i fringrar, handleder, armbågar, axlar, nacke, rygg, knän, fotleder, tår, höftleder samt bröstryggen.

nu till frågan, går det att vänja sig av med detta och i så fall är det någon som gjort det?

min kiropraktor sa till mig att det inte är bra att knaka för mycket (knäcker säkert i ryggen några gånger i timmen för mig) men han sa åxå att det förmodligen är svårt för mig att fungera normalt i vardagen om jag inte knäcker loss lite då och då men han snacka då snarare om en gång per dag el liknande.

lider du av hypermobilitet? Har exakt så själv, knakar och knäpper flera gånger om dagen spec i nacke, rygg och höfter.

Martin Löwgren
2008-01-14, 20:26
Naprapat, Kiropraktor, Osteopater och Sjukgymnaster med OMI/OMT utbildning behärskar alla den svåra konsten kallad manipulation.

Utbildningarna jag nämmt tar alla cirka 5år att få sin examen ifrån så att lära sig manipulera är inget man lär sig över en fika rast utan de tar oerhört lång tid på att bli bra på (men framförallt lära sig när man ska manipulera och absolut inte ska använda det - vilket är mycket viktigare så man inte skadar patienten)

Manipulation är långt ifrån något revolutionerande som kan bota allt. Jag ser de som ett komplement till mina övriga behandlingsformer som naprapat (massage, stretching, triggerpunktsbehandling, tens/nmes, mobilisering, rörelseanalyser, funktionell träning, rehabilitering, akupunktur med mera).

Forskningen idag kan inte med 100% säkerhet säga exakt vad som händer med kroppens muskler, leder och nervsystem. Jag har patieter med nackspärr, lumbago, stel nacke, stel bröstrygg där man noggrant utför sin manipultion med största möjliga perfektion varpå personen är helt symtomfri.

Jag kan inte förklara vad exakt jag gör men de finns massvis av teorier (naprapater har sin teori, kiropraktor sin och sjukgymnasten sin) som beskriver fenoment (man kan om man är intresserad googla just ordet manipultion så får man en bättre bild).

Har någon några frågor är ni välkomna att ställa dem i tråden.

Mvh Axon

ChrisDEFC
2008-01-16, 13:18
Jag är en knakig jävel, precis när jag skrev jävel så knäckte det till i höftbenet =). Knakar i fringrar, handleder, armbågar, axlar, nacke, rygg, knän, fotleder, tår, höftleder samt bröstryggen.

nu till frågan, går det att vänja sig av med detta och i så fall är det någon som gjort det?

min kiropraktor sa till mig att det inte är bra att knaka för mycket (knäcker säkert i ryggen några gånger i timmen för mig) men han sa åxå att det förmodligen är svårt för mig att fungera normalt i vardagen om jag inte knäcker loss lite då och då men han snacka då snarare om en gång per dag el liknande.

ja jag har lite frågor, som jag skrev går det vänja sig av med detta?
vad är din personliga åsikt om vad jag ska göra(knäcka vidare, försöka knäcka mindre, el annat)?
känner ibland när jag suttit länge på ett sätt eller när jag vaknar på morgonen att något ligger fel och då brukar det hjälpa med att knäcka loss lite men det har nu gått till att jag i princip aldrig kan sitta längre än 10min innan jag måste knäcka loss och det känns inte bra även om det känns bättre för stunden om du förstår hur jag menar.

Martin Löwgren
2008-01-16, 13:38
ja jag har lite frågor, som jag skrev går det vänja sig av med detta?
vad är din personliga åsikt om vad jag ska göra(knäcka vidare, försöka knäcka mindre, el annat)?
känner ibland när jag suttit länge på ett sätt eller när jag vaknar på morgonen att något ligger fel och då brukar det hjälpa med att knäcka loss lite men det har nu gått till att jag i princip aldrig kan sitta längre än 10min innan jag måste knäcka loss och det känns inte bra även om det känns bättre för stunden om du förstår hur jag menar.

Tja. Svarar på detta inlägg ikväll. Har patienter nu.

Ciao

Martin Löwgren
2008-01-16, 21:09
Nej du ska aldrig under några omständigheter "knäcka" dig själv.

Jag kan försöka ge dig ett exempel.

Om du har 10st klossar. Om du ska ha ut 10graders högerrotation - hur mkt behöver du rotera varje kloss (segment, kota)? 1grad.

Om du tar bort 5 klossar - hur mycket behöver nu varje kloss rotera för att uppnå samma rotation? 2grader.

När du har låsningar i ryggraden kommer rörelsen tas ut i de segment som inte är låsta - de överbelastas.

Om du "knäcker" dig själv kommer du endast kunna få till ett släpp i de kotor som redan är rörliga - varpå de blir överrörliga. En leg. naprapat "knäcker" de kotor som är låsta så att man får tillbaka alla 10 klossar. Detta är inget man lär sig över en fikarast utan de tar årtal av övning och känsla.

Jag rekomenderar därför ingen att knäcka sig själv då de med allra största säkerhet kommer leda till ännu mer besvär samt att man blir beroende av att göra det om och om igen.

Är det en förklaring du kan köpa eller vill du ha mer :naughty:

kolle
2008-01-19, 00:33
Har problem med min käke, det började lite lätt med att den knäcktes när jag gäspade. Nu knakar den varje gång jag tuggar och ibland låser den sig. När den låser sig, vilket hände första gången igår och andra gången idag så går det inte bara att öppna munnen tills det knakar och den går att röra igen. jag måste "ta sats" den lilla frigående biten jag har och trycka till, då smäller det till och krasmar en stund efteråt. Detta känns verkligen inte bra och blir värre och värre för varje vecka som går.

Någon som vet om detta är farligt och ska kollas upp eller om det kommer gå över?

Skulle verkligen uppskatta svar.

Joggarn
2008-01-19, 00:40
Har problem med min käke, det började lite lätt med att den knäcktes när jag gäspade. Nu knakar den varje gång jag tuggar och ibland låser den sig. När den låser sig, vilket hände första gången igår och andra gången idag så går det inte bara att öppna munnen tills det knakar och den går att röra igen. jag måste "ta sats" den lilla frigående biten jag har och trycka till, då smäller det till och krasmar en stund efteråt. Detta känns verkligen inte bra och blir värre och värre för varje vecka som går.

Någon som vet om detta är farligt och ska kollas upp eller om det kommer gå över?

Skulle verkligen uppskatta svar.

Har haft exakt samma problem för ett tag sedan, det var verkligen irriterande, men det släppte efter någon vecka, men när det var som värst så låste det sig totalt och då bruakde jag trycka/massera lite på muskeln längst ut på käkbenet nära gångjärnen blev något bättre då och efter som sagt några dagar så försvann problemet.

kolle
2008-01-19, 01:36
Har haft exakt samma problem för ett tag sedan, det var verkligen irriterande, men det släppte efter någon vecka, men när det var som värst så låste det sig totalt och då bruakde jag trycka/massera lite på muskeln längst ut på käkbenet nära gångjärnen blev något bättre då och efter som sagt några dagar så försvann problemet.

Tack så mycket! Det var oerhört skönt att få höra:) Ska testa att massera muskeln!