handdator

Visa fullständig version : Hur ofta dopingtestas tävlande i SL?


Justice
2005-12-25, 22:42
Hur ofta dopingtestas tävlande styrkelyftare?
Hur kan dom veta vart dom är offseason? eller testas dom inte då?
Sker det oannonserat eller bara på tävling?

Berra_88
2005-12-26, 01:33
Hur ofta dopingtestas tävlande styrkelyftare?
Hur kan dom veta vart dom är offseason? eller testas dom inte då?
Sker det oannonserat eller bara på tävling?

Har inte riktig koll på det men oftast testas dom på tävlingar skulle jag tro, även på landslagsläger etc. Dopingkontrollanter kommer ca 1 gång om året ner till våran klubb och tar några stycken oavsett styrkelyftare eller vanlig motionär.

Justice
2005-12-26, 09:27
Har inte riktig koll på det men oftast testas dom på tävlingar skulle jag tro, även på landslagsläger etc. Dopingkontrollanter kommer ca 1 gång om året ner till våran klubb och tar några stycken oavsett styrkelyftare eller vanlig motionär.

Intressant
Dåligt att inte alla tävlar på samma villkor om dom bara kör stickprovkontroller.

Herkulez
2005-12-26, 09:28
Intressant
Dåligt att inte alla tävlar på samma villkor om dom bara kör stickprovkontroller.
ska dom testa alla tycker du?
och hur ska dom finansiera det?

Justice
2005-12-26, 09:35
ska dom testa alla tycker du?
och hur ska dom finansiera det?

Ja och Nej

Om man inte testar alla kan man likaväl strunta i att testa någon för det blir orättvist.
Jag anser att doping kan användas om man vill förbättra sin kropp men ej i sportsliga sammanhang där det kan vara avgörande om du dopat dej eller ej.
Då skall det vara fritt eller total kontroll för alla.

Staten borde ge bidrag eftersom aas är förbjudet!

Yankeee
2005-12-26, 10:29
Om man inte testar alla kan man likaväl strunta i att testa någon för det blir orättvist.


Ska polisen strunta i att ha hastighetsövervakning? Ska polisen strunta i att ta fast brottslinger överhuvudtaget? Det blir ju orättvist mot de som inte åker fast.

z_bumbi
2005-12-26, 12:06
Alla styrkelyftare räknas som att de tillhör en av de högre klasserna vad gäller testningsverksamhet och det är ganska mycket tester. (I förhållande till antalet aktiva.)

Ligger man på landslagsnivå så är chansen ännu större att man testas.

På ASK brukar det dyka upp några trevliga kontrollanter på ett antal av tävlingarna plus att man kallar folk till test när som helst på året, vid de senare tillfällena brukar de passa på att låta ett visst antal pissa på samma gång när de ändå är på gymet.

z_bumbi
2005-12-26, 12:07
Staten borde ge bidrag eftersom aas är förbjudet!


Det gör de ju redan.

hulken
2005-12-26, 14:57
Tycker personligen själv att detta med tester är BS, har själv testats ett antal gånger senast för 1 månad sedan, kontrolanterna har ingen koll alls, jag fick då vänta och dricka vatten i ca 25 minuter pga jag inte hade tillräckligt med urin, dom släppte t.o.m iväg mig utan uppsyn under 20 minuter. Förra året kom dom ner i vårt gym för att testa, tittade då på en kille och sade...dig testade vi ju ifjol så nu tar vi någon annan ??? ...... Varje år har dom en dopingkonferens här i Skellefteå med polis,kommun och läkare.....när tror ni dom testar oss iSkellefteå då? Jo i samband med denna konferens, och det vet ju alla om.

Jobbar man mot dopning så ska man göra det till 110% och då menar jag att personerna som utför testerna ska utbildas mer, dom bör tex gå ut på nätet och läsa vissa forum, kolla rankinglistor hos styrkelyftförbundet hur mycket vissa personer har ökat det sista året osv....Om jag fick ansvara för testerna kan jag garantera att jag skulle få fast minst 10 st ganska snabbt.

ArnoldOnLehmä
2005-12-26, 15:50
Ja jag förstår inte varför dem ens kommer till gymmet och testar. Träning=lika med mycket vatten=ogiltigt dopingtest. Är ifs ingen expert på området så kan ju ha fel.

Sverker
2005-12-26, 16:07
Ja jag förstår inte varför dem ens kommer till gymmet och testar. Träning=lika med mycket vatten=ogiltigt dopingtest. Är ifs ingen expert på området så kan ju ha fel.

:confused:

Finns inget om det här:
http://www.rf.se/t3.asp?p=91534

Här finns att för tunn urin ska leda till nytt urinprov:
http://www.rf.se/t3.asp?p=91533
Det förklarar varför någon inte får dricka under en period men det lär ju knappast vara ett problem. En eller två timmar under uppsikt, längre lär det ju inte ta förrän koncentrationen är nere på acceptabel nivå.

ArnoldOnLehmä
2005-12-26, 16:21
Jag själv blev testad ca 1½ timme efter jag tränat och druckit ca 2 liter vatten. När resultatet kom stod det negativt men provet ogiltigt p.g.a för låg krea******(nånting) halt. Största anledningen till detta var tydligen för mycket vatten.

Lillgrabben
2005-12-26, 19:23
Jag själv blev testad ca 1½ timme efter jag tränat och druckit ca 2 liter vatten. När resultatet kom stod det negativt men provet ogiltigt p.g.a för låg krea******(nånting) halt. Största anledningen till detta var tydligen för mycket vatten.

Då jag har blivit testad har de iallafall varit noga med att kolla "viktprocenten?!" vatten i provet, direkt vid provtillfället. Har man haft för mycket vatten ( dvs för utspätt urin) har man varit tvungen att göra om testet.

Dopingtester är nödvändiga för att sporten ska kunna komma så nära helrena utövare som möjligt. Mera tester åt folket! :hbang:


SL-are kan bli testade vid:


* Träning
* Tävling
* Hemma ( vet att det har hänt)

De allra bästa i Sverige inom SL är med på vad som kallas "TOPP 40 - LISTAN". Medlemmarna i denna exclusiva skara är tvungna att lämna in träningsrapport & plats var de kommer att befinna sig till RF varje månad( ?) för att underlätta testerna. Underlåter de att lämna in följande närvarorapport får de inte vara med i landslaget & representera landet.
Hur många ggr det blir aktuellt med DP / säsong eller år är helt upp till testpersonalen.

Själv tycker jag att antidopingprogrammet är ett mycket bra initiativ. Det skulle bara finnas 10 ggr mera pengar så att de kunde testa 10 ggr oftare! Jag själv ställer gärna upp på test varje vecka - om så skulle krävas - för att befästa min status som ren idrottsman.

hulken
2005-12-26, 21:01
Självklart ska vi ha tester och försöka få bort fuskarna, men då ska inte Stor-Klas & Lill-Klas utföra testerna. Idag tycker man ju att det kunde organiseras mycket bättre.

oggen
2005-12-27, 19:26
Fick besök av dopinggubbarna på gymmet idag... Lite tuft va det, men också imponerande att dom verkligen kommer... tummen upp för det

Jompi
2005-12-29, 02:44
testar man inte med att ta lite blod? :confused:

oggen
2005-12-29, 12:37
Man kissar i en flaska... Vet inte om man tar från blodet någon gång, möjligt är det ju. Men vanligast är att man lämnar ett urinprov..

sunkan
2005-12-29, 13:13
testar man inte med att ta lite blod? :confused:
dåt måste man ha en legitimerad sköterska med sig om jag inte minns fel, å det är ju en extra kostnad det också.

Mehdi
2005-12-30, 21:03
Dagens dopingkontroller är verkligen blaja. Bästa är att ta blodprover. Men en annan grej som talar emot det är att urinproven sparas i en mindre utsträckning idag. Så man kan helt enkelt åka dit retroaktivt om nya metoder kommer fram och godkänns vid senare tillfälle. Som t.ex det här med THG-skandalen. Flera idrottare testades positivt i efterhand.

Både kreatinin och densiteten (tunnheten) för urinet går att justera med icke klassade manipulativa metoder/kemikalier. Dem kollar även pH-värdet och givetvis färgen, även dessa går att justera (desto värre?).

FinnPower
2006-01-22, 00:03
Dem kollar även pH-värdet och givetvis färgen, även dessa går att justera (desto värre?).

Hur då? Vad menar du?
De kolar ju ph-värdet med nån ph-sticka direkt efter att man hällt i A-burken och B-burken?

FinnPower
2006-01-22, 00:09
Jag röstar helt klart för blodprover om möjligheten kommer!
Jag ser gång på gång på internationella tävlingar hur östeuropeer fuskar med urintesterna, högst troligen genom att köra in någon annans urin in genom urinröret, in i sin egen urinblåsa för att sedan pissa ut densamma! Jag blir så j*vla trött!! Sk*tkul att tävla mot dem sen...... *grr*

Erik__
2006-01-22, 00:31
Jag röstar helt klart för blodprover om möjligheten kommer!
Jag ser gång på gång på internationella tävlingar hur östeuropeer fuskar med urintesterna, högst troligen genom att köra in någon annans urin in genom urinröret, in i sin egen urinblåsa för att sedan pissa ut densamma! Jag blir så j*vla trött!! Sk*tkul att tävla mot dem sen...... *grr*

Jajks, det där lät både äckligt och overkligt, jag är inte så insatt i det här men de testas allstå inte i sina hemland?

FinnPower
2006-01-22, 00:42
Jajks, det där lät både äckligt och overkligt, jag är inte så insatt i det här men de testas allstå inte i sina hemland?
Flera av de östeuropeiska länderna har rätt dåligt med överraskningstester och lyftarna vet om det. Eller rättare sagt: de duktiga lyftarna SKYDDAS från överraskningstester från förbundets sida!

Jompi
2006-01-22, 01:25
Det verkar sjukt att det fuskas så mkt, inför blodtester och se till att det görs ordentligt:)

Berra_88
2006-01-22, 02:03
Jag håller med dig Kenta!!! Inför blodprover under dopingtesterna. Alla vet att öststaterna fuskar som fan!!!*grr* Ska man inte införa en ny regel? Samma som Tyngdlyftarna, ifall 3 pers åker fast för doping under 1 års period från samma land så blir hela landet uteslutet i ett visst antal år ifrån ipf. I så fall skulle VM förvandlas till NM :laugh:

z_bumbi
2006-01-22, 09:58
Samma som Tyngdlyftarna, ifall 3 pers åker fast för doping under 1 års period från samma land så blir hela landet uteslutet i ett visst antal år ifrån ipf. I så fall skulle VM förvandlas till NM :laugh:

Problemet inom tyngdlyftningen är att även fast regeln finns så genomdrivs den inte fullt ut, det finns en risk att samma sak händer inom IPF.

Lillgrabben
2006-01-22, 12:34
Jag ser gång på gång på internationella tävlingar hur östeuropeer fuskar med urintesterna, högst troligen genom att köra in någon annans urin in genom urinröret, in i sin egen urinblåsa för att sedan pissa ut densamma! Jag blir så j*vla trött!! Sk*tkul att tävla mot dem sen...... *grr*


Fy fan så otroligt jävla sjukt! :(


Att de ens orkar hålla på med sånt, man blir bara ledsen då man läser om sånt.

Jag läste förresten på IPF.s hemsida med avstängda lyftare att det utdöms böter på mellan 500-2000 euro för de som bommar testerna på IT-tävlingar. Man inbillar sig att detta borde vara avskräckande för öststatarna, det har det väl oftast inte så fett.

MVH

Berra_88
2006-01-22, 19:46
Problemet inom tyngdlyftningen är att även fast regeln finns så genomdrivs den inte fullt ut, det finns en risk att samma sak händer inom IPF.

Hur menar du? Har för mig att Turkiet och Ungern är uteslutet ifrån Tyngdlyftnings VM. Så lite resultat har det väl gett?

Nitrometan
2006-02-20, 13:22
Hur menar du? Har för mig att Turkiet och Ungern är uteslutet ifrån Tyngdlyftnings VM. Så lite resultat har det väl gett?
Jo. Men de testar kanske inte alla som borde testas ändå?

Tyvärr fuskas det för mycket med testerna. Finnpower som har varit ute har ju sett det. Har även pratat med andra som berättar liknande historier.

Antagligen skulle blodtester hjälpa.

z_bumbi
2006-02-20, 18:32
Hur menar du? Har för mig att Turkiet och Ungern är uteslutet ifrån Tyngdlyftnings VM. Så lite resultat har det väl gett?

Jo det blir bättre men kollar man de senaste 5 åren så finns det en del som inte borde få tävla.

z_bumbi
2006-02-20, 20:39
Btw så var det test på gymet idag.

Herkulez
2006-02-20, 21:29
Btw så var det test på gymet idag.
inga som sprang hoppade ut genom toafönstret :D

z_bumbi
2006-02-20, 21:52
inga som sprang hoppade ut genom toafönstret :D

Det är ett källargym så det kan vara svårt. :)

Det var ingen större uppståndelse och det var inte så länge sedan det var tester förra gången för den delen.

fonzie
2006-02-20, 23:14
Hur ser det ut? Kommer det in 3 men in black och sätter ut ett lab eller delar klubbledaren ut muggar bara?

z_bumbi
2006-02-21, 06:26
Hur ser det ut? Kommer det in 3 men in black och sätter ut ett lab eller delar klubbledaren ut muggar bara?

Folk från RF dyker upp och väljer ut vilka de ska testa, i vissa fall har de kallat några och sen tar de resten på känn.
Strötester bland icke-tävlande kan förekomma.

sweetkarolina
2006-02-21, 09:45
Btw så var det test på gymet idag.


jag fick pissa, jag fick pissa... *innocent*

FinnPower
2006-02-21, 22:06
Jag och ett par andra i klubben blev också testade igår.

z_bumbi
2006-02-21, 22:17
Finnpower: Bra att det sker men det verkar tråkigt att pissa i en liten burk. :D

Dags att göra reklam för FM bänk på Åland, det är ju inte så långt kvar?

jwzrd
2006-02-21, 22:27
Jag och ett par andra i klubben blev också testade igår.

Vem hade störst? ;)

Bolio
2006-02-22, 03:59
Vem hade störst? ;)

Ibland är du verkligen Gud. Jag är visserligen flummig, men det var länge sen jag skrattade så mycket.

Nitrometan
2006-02-22, 14:37
Vem hade störst? ;)
Bolio!

Baptiste
2006-03-18, 03:47
Folk från RF dyker upp och väljer ut vilka de ska testa, i vissa fall har de kallat några och sen tar de resten på känn.
Strötester bland icke-tävlande kan förekomma.

dyker dom upp på kvällen eller sitter dom hele dagen och väntar?

z_bumbi
2006-03-18, 06:25
dyker dom upp på kvällen eller sitter dom hele dagen och väntar?

Det är ju ingen större mening med överraskande tester om man vet när de dyker upp, när de väl är på gymet så kan de sitta där ganska många timmar och vänta in folk däremot.

Baptiste
2006-03-18, 13:01
Det är ju ingen större mening med överraskande tester om man vet när de dyker upp, när de väl är på gymet så kan de sitta där ganska många timmar och vänta in folk däremot.

Tänkte inte så långt *innocent*

Icke tävlande behöver väl skrivit på anti-dopingpapper för att bli testade annars finns väl inget som i praktiken hindrar dom att skita i det?

Jorgen
2006-03-18, 13:09
Icke tävlande behöver väl skrivit på anti-dopingpapper för att bli testade annars finns väl inget som i praktiken hindrar dom att skita i det?
Tränar man på ett gym som är anslutet till RF så måste man lämna test. Alt bli avstängd.

Baptiste
2006-03-18, 13:21
Tränar man på ett gym som är anslutet till RF så måste man lämna test. Alt bli avstängd.

Inte för utlänska medborgare...

Jorgen
2006-03-18, 13:41
Inte för utlänska medborgare...
Är du det då?
Du verkar vara väldigt orolig för att bli testad. ;)

Baptiste
2006-03-18, 14:13
Är du det då?
Du verkar vara väldigt orolig för att bli testad. ;)

Nej inte det minsta orolig och jag är inte svenskmedborgare.

Kan du inte förklara vad som händer i samband med pissprovet och sen vad som händer om man är positiv resp negativ?

bubbe
2006-03-18, 14:40
Inte för utlänska medborgare...

Bestraffningsreglerna omfattar förening och enskild medlem inom RF samt IdrottsAB.

läs mer här:
http://www.rf.se/t3.asp?p=91523

Baptiste
2006-03-18, 15:38
Bestraffningsreglerna omfattar förening och enskild medlem inom RF samt IdrottsAB.

läs mer här:
http://www.rf.se/t3.asp?p=91523


"idrottsutövare, som i skriftligt avtal med SF underkastat sig att följa RF:s regler mot doping, när utövaren bryter mot dessa regler"

Så har man inte skrivit på så har dom inget lagrum att kräva pissprov?

Jorgen
2006-03-18, 15:43
"idrottsutövare, som i skriftligt avtal med SF underkastat sig att följa RF:s regler mot doping, när utövaren bryter mot dessa regler"

Så har man inte skrivit på så har dom inget lagrum att kräva pissprov?
Bestraffningsreglerna omfattar förening och enskild medlem inom RF samt IdrottsAB. Oavsett medlemskap omfattar reglerna även:
står där före den texten du citerade.

Baptiste
2006-03-18, 15:48
står där före den texten du citerade.

Så en gym medlem som inte skrivit under något anti-doping avtal är tvungen att lämna pissprov för att fortsätta träna på det gymet?
En icke tävlande människa som inte blivit upplyst om detta?

bubbe
2006-03-18, 15:50
"idrottsutövare, som i skriftligt avtal med SF underkastat sig att följa RF:s regler mot doping, när utövaren bryter mot dessa regler"

Denna regel gäller om du inte är medlem i förening ansluten till RF, men har skrivit på avtal med RF.

Så fort du är medlem i en förening ansluten till RF, fotbollsklubb, boxning el vad nu kan tänkas så är du underställd dessa regler.

Jorgen
2006-03-18, 15:50
Så en gym medlem som inte skrivit under något anti-doping avtal är tvungen att lämna pissprov för att fortsätta träna på det gymet?
En icke tävlande människa som inte blivit upplyst om detta?
Ja.

bubbe
2006-03-18, 15:51
Så en gym medlem som inte skrivit under något anti-doping avtal är tvungen att lämna pissprov för att fortsätta träna på det gymet?
En icke tävlande människa som inte blivit upplyst om detta?

Tränar du på ett RF anslutet gym och är medlem i gymmetsförening har du automatiskt underkastat dig RFs regler.

bubbe
2006-03-18, 15:53
en annan intressant länk, http://styrkelyft.se/article.asp?id=43

som du ser här är flertalet avstängda motionärer, dvs ej tävlande utan bara tränande.

Baptiste
2006-03-18, 15:56
Denna regel gäller om du inte är medlem i förening ansluten till RF, men har skrivit på avtal med RF.

Så fort du är medlem i en förening ansluten till RF, fotbollsklubb, boxning el vad nu kan tänkas så är du underställd dessa regler.

Så har man tagit medlemskap i ett gym som är medlem i RF så måste man underkasta sig automatiskt?

Måste man inte skriva under något eller bli upplyst?

bubbe
2006-03-18, 15:58
Så har man tagit medlemskap i ett gym som är medlem i RF så måste man underkasta sig automatiskt?

Måste man inte skriva under något eller bli upplyst?

du skriver ju under ett medlemsavtal.

Baptiste
2006-03-18, 16:01
du skriver ju under ett medlemsavtal.

Inget påskrivet alls utan sa bara namnet och personnumret så fyllde han i medlemskortet.

Jorgen
2006-03-18, 16:03
Så har man tagit medlemskap i ett gym som är medlem i RF så måste man underkasta sig automatiskt?

Måste man inte skriva under något eller bli upplyst?
Ja.

Nej. Det är upp till dig att bli upplyst.

För att inte vara orolig för att bli testad frågar du väldigt mycket om det. :)

bubbe
2006-03-18, 16:05
Inget påskrivet alls utan sa bara namnet och personnumret så fyllde han i medlemskortet.

Ok, du har alltså inte skrivit på men du är medlem?

Som medlem i RFansluten förening går du under RFs regler. OK?

Sen om det verkligen skulle hålla vid en rättstvist, om du skulle driva ett överklagande vid nekande av dopingkontroll vet jag ej.

Baptiste
2006-03-18, 16:06
Ja.

Nej. Det är upp till dig att bli upplyst.

För att inte vara orolig för att bli testad frågar du väldigt mycket om det. :)

ingen risk, men det finns en person som vill byta gym till mitt och behövde ett svar på frågan.

Jorgen
2006-03-18, 16:07
ingen risk, men det finns en person som vill byta gym till mitt och behövde ett svar på frågan.
Ok.
Men nu så vet du hur det ligger till iallafall. :)

Baptiste
2006-03-18, 16:07
Ok, du har alltså inte skrivit på men du är medlem?

Som medlem i RFansluten förening går du under RFs regler. OK?

Sen om det verkligen skulle hålla vid en rättstvist, om du skulle driva ett överklagande vid nekande av dopingkontroll vet jag ej.

Ett årskort kostar bara 2200kr så det spelar ingen större roll, jag kan pissa day as night.

bubbe
2006-03-18, 16:09
Ett årskort kostar bara 2200kr så det spelar ingen större roll, jag kan pissa day as night.

det är väl kanske inte årskortet som är den jobbiga delen av bestraffning och ertappning av doping.

Baptiste
2006-03-18, 16:14
det är väl kanske inte årskortet som är den jobbiga delen av bestraffning och ertappning av doping.

Den enda,för det finns flera gym i västerås som saknar dopingkontroller.

bubbe
2006-03-18, 16:19
Den enda,för det finns flera gym i västerås som saknar dopingkontroller.

så att inte kunna delta i någon idrottsverksamhet under 2 år, bli publicerad med namn och födelsedatum samt vilket ämne som har upptäckts samt att du kommer ju bli förknippad med doping i framtiden oavsett vilken idrott du än skulle vilja testa.

Men det är väl inget du bryr dig om då du aldrig tänkt göra något annat än träna på gym utan dopingkontroller.

Baptiste
2006-03-18, 16:25
så att inte kunna delta i någon idrottsverksamhet under 2 år, bli publicerad med namn och födelsedatum samt vilket ämne som har upptäckts samt att du kommer ju bli förknippad med doping i framtiden oavsett vilken idrott du än skulle vilja testa.

Men det är väl inget du bryr dig om då du aldrig tänkt göra något annat än träna på gym utan dopingkontroller.

Idrottsverksamhet gäller endast sporter och gym som är RF anslutena.
Finns flera icke anslutena gym som inte bryr sig och skriver in dej.
Att bli förknippad med doping spelar mindre roll då personen i fråga inte kommer tävla utan är motionär.
Publicera namn och födelsedata måste vara jobbigt om man inte har ett namn som 50.000 andra människor i landet.

Sen från den listan du postade med avstängda motionärer så tävlade 2 av dom i år :laugh:

Jorgen
2006-03-18, 16:29
Sen från den listan du postade med avstängda motionärer så tävlade 2 av dom i år :laugh:
Vem då?

Jimmy tävlade 04.

bubbe
2006-03-18, 16:33
Idrottsverksamhet gäller endast sporter och gym som är RF anslutena.
Finns flera icke anslutena gym som inte bryr sig och skriver in dej.
Att bli förknippad med doping spelar mindre roll då personen i fråga inte kommer tävla utan är motionär.
Publicera namn och födelsedata måste vara jobbigt om man inte har ett namn som 50.000 andra människor i landet.

Sen från den listan du postade med avstängda motionärer så tävlade 2 av dom i år :laugh:

:thumbup:

japp, stämmer bra att det gäller enbart idrotter anslutna till riksidrottsförbundet. Låter jäkligt snett att två har slunkit förbi. Jag hoppas verkligen arbetet med antidoping kommer att bli bättre allt eftersom då det i såna fall måste vara ett riktigt slarvfel.

Baptiste
2006-03-18, 16:49
Vem då?

Jimmy tävlade 04.

Där hjälper jag inte till något, tuvärr.

Baptiste
2006-03-18, 16:51
:thumbup:

japp, stämmer bra att det gäller enbart idrotter anslutna till riksidrottsförbundet. Låter jäkligt snett att två har slunkit förbi. Jag hoppas verkligen arbetet med antidoping kommer att bli bättre allt eftersom då det i såna fall måste vara ett riktigt slarvfel.

Anti-doping är väldigt bra på att förhindra tävlande,ungdomar och kvinnor att börja dopa sig för att få bättre resultat :thumbup:

Däremot så håller jag inte med att en frisk vuxen man icke tävlande inte skall få använda diverse preparat.

bubbe
2006-03-18, 16:55
Anti-doping är väldigt bra på att förhindra tävlande,ungdomar och kvinnor att börja dopa sig för att få bättre resultat :thumbup:

Däremot så håller jag inte med att en frisk vuxen man icke tävlande inte skall få använda diverse preparat.

ok då är vi inte överens.